Din mening om Norges fartsgrenser!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av simpson »

Ja det er forskjell på å barbere seg og skjære av hue, men likevel er 30 sone i store deler av Oslo galskap.
Er nok kaos i byen fra før men dette vil gjøre det enda verre

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Dansekris »

Min erfaring er at trafikken i indre Oslo følger sine egne regler uansett. Har heller aldri opplevd en eneste trafikk eller laserkontroll på de seks årene jeg har bodd innenfor ring 2.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 25 okt 2018, 10:18 Min erfaring er at trafikken i indre Oslo følger sine egne regler uansett. Har heller aldri opplevd en eneste trafikk eller laserkontroll på de seks årene jeg har bodd innenfor ring 2.
Er det ikke mest UP på slike veier?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 25 okt 2018, 10:30
Dansekris skrev: 25 okt 2018, 10:18 Min erfaring er at trafikken i indre Oslo følger sine egne regler uansett. Har heller aldri opplevd en eneste trafikk eller laserkontroll på de seks årene jeg har bodd innenfor ring 2.
Er det ikke mest UP på slike veier?
Tja, veit ikke helt. Tipper UP holder seg på gjennomfartsveiene og ikke så mye i bykjernen. Det er vanvittig mye politi i gatene i Oslo sentrum, men jeg tror de har annet å henge fingra i enn å drive med trafikkontroller.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av cannon »

Jeg synes fartsgrensene er ok, stort sett. Det som trigger meg er køer, somling og uppmerksomhet, fra bilførere. Det er stor sett sløv holdning som er årsaken til dårlig fremkommelighet og derav irritasjon.
De verste er glaning, mobilbruk og manglende tydelighet gjennom bruk av blinklys og plassering i veibanen. Scherpings!!!!

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Grendel »

Jeg opplevde en laserkontroll ved Østensjøvannet tidlig i våres. Heldigvis hadde jeg grei fart, så det gikk bra. "Oslos høyt ærede byråd", som gjør en fantastisk jobb med å rasere infrastrukturen har justert ned fartsgrensene. Dette er jo kun @%& ødeleggende for holdningene til trafikken. (Det er jo den veien de ønsker det). Er det greit at folk tråkker forbi trafikken som går i 40? Hvor er laserkontrollen? (Eller de som sykler på rødt lys).


Det at vi har en Samferdselsminister som vil fortsette arbeidet med fornuftige fartsgrenser jeg kun positivt. Det er ingen fare forbundet med å kjøre i 80 eller 110 på egnede veier. Som tidligere nevnt her så kan det også være veier hvor fartsgrensen kan være høy. Det er ikke bare gårdstun det trenger å være snakk om. Jeg har kjørt over fjellet mot Bergen og Stavanger og der er det strekninger hvor jeg syntes 80 var litt drøyt. Fornuftige folk er alltid velkomne.


8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av kjellv »

Fartsgrense er en grense for hvor fort man lovlig kan kjøre på en strekning. Men det betyr ikke at man kan sette cruisekontrollen på 80 og gå ut i fra at det er greit. Det kan godt være flaskehalser på denne strekningen der farten må betydelig ned, uten at dette er skiltet. Dette er mer vanlig på veistrekninger godt utenfor tettbygde områder enn på veier med stor trafikk.
Fartsgrensene generelt sett synes jeg er noenlunde ok. For 15-20 år siden var 60km/t brukt mye mer enn i dag. Mange av de strekningene med 60 er nå omgjort til 70 sone, det ble mye bedre. Jeg ble stoppet for å ja kjørt i 70 på en slik strekning bare to uker før de omgjorde strekningen til 70 sone. Det var sure penger å betale..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av NickNei »

Personlig synes jeg fartsgrensene over 50Km/t stort sett er for lave. Legg på minst 10Km/t i timen på alt over 50km/t. I bykjerner kan det godt være 30km/t...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av kjellv »

NickNei skrev: 27 okt 2018, 11:12 I bykjerner kan det godt være 30km/t...
Der er jeg ikke enig :-k Sone 30 innenfor bykjerne blir for stramt for eksempel søndag formiddag, da må det være mulighet til å kjøre noe fortere. Men til tidspunkter der det er tett trafikk eller mange fotgjengere ( både edruelige og påseilte, eller skolebarn) må vi være oppegående nok til å skjønne at vi ikke kan kjøre i 50. Vi bør ikke være avhengige av skilter langs veien for hver minste ting.
Tidsbegrenset hastighetsregulering finnes også i større og større utstrekning, men det bør ikke være nødvendig å benytte dette overalt. En skog av trafikkskilt har vi allerede mange steder, men dette trekker også oppmerksomheten bort fra trafikkbildet som tross alt er det viktigste vi skal forholde oss til :scratch

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Stian87 »

Personlig irriterer nok fartsgrenser som settes i forbindelse med veiarbeid meg mest. Greit nok at farten må reduseres når folk jobber der, men gjennomgående er ikke det tilfelle når jeg kjører på veien.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Sakkle »

Stian87 skrev: 28 okt 2018, 11:02 Personlig irriterer nok fartsgrenser som settes i forbindelse med veiarbeid meg mest. Greit nok at farten må reduseres når folk jobber der, men gjennomgående er ikke det tilfelle når jeg kjører på veien.
Som en som har jobbet på veien kan jeg love deg at de som råkjører i veiarbeids-områdene "irriterer" de som jobber der også. Det er lett å sitte skjermet og trygg i en bil og drite i en fartsgrense som er satt for å beskytte de som spaserer rundt i veibanen med kun en refleksvest som beskyttelse.
Når det er sagt er jeg enig i at det blir litt feil når man har 30-sone og det ikke er noen arbeidsfolk å se noe sted. Jeg kan ikke redegjøre for hvorfor det noen ganger gjøres slik. De stedene jeg jobbet, det er riktignok over 10 år siden, gjemte vi de midlertidige hastighetsskiltene når vi var ferdige på ettermiddagen.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Stian87 »

Sakkle skrev: 29 okt 2018, 09:33
Stian87 skrev: 28 okt 2018, 11:02 Personlig irriterer nok fartsgrenser som settes i forbindelse med veiarbeid meg mest. Greit nok at farten må reduseres når folk jobber der, men gjennomgående er ikke det tilfelle når jeg kjører på veien.
Som en som har jobbet på veien kan jeg love deg at de som råkjører i veiarbeids-områdene "irriterer" de som jobber der også. Det er lett å sitte skjermet og trygg i en bil og drite i en fartsgrense som er satt for å beskytte de som spaserer rundt i veibanen med kun en refleksvest som beskyttelse.
Når det er sagt er jeg enig i at det blir litt feil når man har 30-sone og det ikke er noen arbeidsfolk å se noe sted. Jeg kan ikke redegjøre for hvorfor det noen ganger gjøres slik. De stedene jeg jobbet, det er riktignok over 10 år siden, gjemte vi de midlertidige hastighetsskiltene når vi var ferdige på ettermiddagen.
Det forstår jeg godt, og jeg mener absolutt fartsgrensene skal respekteres. Jeg har inntrykk av at de midlertidige fartsgrensene ikke tas ned når folk ikke jobber der. Det er dumt, ettersom det gir mindre respekt for disse fartsgrensene, noe som igjen skaler usikkerhet for arbeiderne. Da virker skiltingen mot sin hensikt. Det kunne jo f.eks. settes opp underskilt som regulerer farten innenfor de tidene det jobber folk der
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 29 okt 2018, 15:47
Sakkle skrev: 29 okt 2018, 09:33
Stian87 skrev: 28 okt 2018, 11:02 Personlig irriterer nok fartsgrenser som settes i forbindelse med veiarbeid meg mest. Greit nok at farten må reduseres når folk jobber der, men gjennomgående er ikke det tilfelle når jeg kjører på veien.
Som en som har jobbet på veien kan jeg love deg at de som råkjører i veiarbeids-områdene "irriterer" de som jobber der også. Det er lett å sitte skjermet og trygg i en bil og drite i en fartsgrense som er satt for å beskytte de som spaserer rundt i veibanen med kun en refleksvest som beskyttelse.
Når det er sagt er jeg enig i at det blir litt feil når man har 30-sone og det ikke er noen arbeidsfolk å se noe sted. Jeg kan ikke redegjøre for hvorfor det noen ganger gjøres slik. De stedene jeg jobbet, det er riktignok over 10 år siden, gjemte vi de midlertidige hastighetsskiltene når vi var ferdige på ettermiddagen.
Det forstår jeg godt, og jeg mener absolutt fartsgrensene skal respekteres. Jeg har inntrykk av at de midlertidige fartsgrensene ikke tas ned når folk ikke jobber der. Det er dumt, ettersom det gir mindre respekt for disse fartsgrensene, noe som igjen skaler usikkerhet for arbeiderne. Da virker skiltingen mot sin hensikt. Det kunne jo f.eks. settes opp underskilt som regulerer farten innenfor de tidene det jobber folk der
Helt enig :thumleft

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Sakkle »

Stian87 skrev: 29 okt 2018, 15:47 Det forstår jeg godt, og jeg mener absolutt fartsgrensene skal respekteres. Jeg har inntrykk av at de midlertidige fartsgrensene ikke tas ned når folk ikke jobber der. Det er dumt, ettersom det gir mindre respekt for disse fartsgrensene, noe som igjen skaler usikkerhet for arbeiderne. Da virker skiltingen mot sin hensikt. Det kunne jo f.eks. settes opp underskilt som regulerer farten innenfor de tidene det jobber folk der
I mange tilfeller, f.eks. der et tunnelløp er stengt slik at man får motgående trafikk i samme løp, innsnevringer, sand/grus i veibanen, langsgående asfaltkant osv. er det jo naturlig at den midlertidige fartsgrensen beholdes så lenge vei-standarden er lavere, selv om det ikke er noen på jobb. Jeg tror det er det som ofte er årsaken.

Når det gjelder underskilt er ideen grei, men litt av problemet er at veiarbeidere (i alle fall de jeg jobbet med) er sesongarbeidere og jobber EKSTREMT mye i sommerhalvåret. De jobber nesten til de kollapser, tar noen timer fri og er på igjen. Det arbeidslaget jeg var mye med jobbet i perioder så mye som 18 timers i døgnet. Ofte har de flere oppdrag parallelt som de sjonglerer på et eller annet vis også. Får inn nye hasteoppdrag underveis osv. osv. I det hele tatt tror jeg ikke det er så lett å planlegge når det jobbes i et anleggsområde.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Sakkle »

Jeg ser at det kanskje er noe på gang rundt dette med midlertidige fartsgrenser: Samferdselsminister Dale vil rydde opp i nedsatte fartsgrenser i områder med veiarbeid.

Dette blir for meget spesielt interesserte, men her her skiltplanen til Veivesenet som alle som jobber på veien må forholde seg til: Skiltplaner - Arbeid på og ved veg
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar