Din mening om Norges fartsgrenser!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Stian87 »

Sakkle skrev: 29 okt 2018, 16:00 I mange tilfeller, f.eks. der et tunnelløp er stengt slik at man får motgående trafikk i samme løp, innsnevringer, sand/grus i veibanen, langsgående asfaltkant osv. er det jo naturlig at den midlertidige fartsgrensen beholdes så lenge vei-standarden er lavere, selv om det ikke er noen på jobb. Jeg tror det er det som ofte er årsaken.

Når det gjelder underskilt er ideen grei, men litt av problemet er at veiarbeidere (i alle fall de jeg jobbet med) er sesongarbeidere og jobber EKSTREMT mye i sommerhalvåret. De jobber nesten til de kollapser, tar noen timer fri og er på igjen. Det arbeidslaget jeg var mye med jobbet i perioder så mye som 18 timers i døgnet. Ofte har de flere oppdrag parallelt som de sjonglerer på et eller annet vis også. Får inn nye hasteoppdrag underveis osv. osv. I det hele tatt tror jeg ikke det er så lett å planlegge når det jobbes i et anleggsområde.
Det er godt mulig. Samtidig registrer jeg flere steder at farten ikke er nedsatt ved f.eks høy asfaltkant eller grus. Så dette er i beste fall varierende.

Jeg regner med at det vil være tilfeller der dette er vanskelig å regulere. Problemet for min del er at jeg stort sett kjører når det ikke er noen som jobber der.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Bjerknez »

I dag hvor vi kan sette opp digitale skilt så burde vel dette la seg løse ganske greit?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 30 okt 2018, 06:56 I dag hvor vi kan sette opp digitale skilt så burde vel dette la seg løse ganske greit?
Både ja og nei. 90% av skiltene som er i bruk er fremdeles "analoge". Det krever en ganske betydelig investering dersom alle selskapene som driver med dette skal bytte ut alle skiltene sine med LED etc. Tror ikke de gjør det uten at de blir presset til det i form av pålegg fra myndighetene.

I tillegg er det andre faktorer som spiller inn. Si hva du vil om de gamle metallskiltene, men de fungerer. De krever ikke strøm osv. Tror ikke elektriske skilter er særlig egnet til alt av midlertidig skilting. De brukes f.eks på skiltvogner (tilhenger med skilt på) som settes opp for å sperre et kjørefelt el.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Bjerknez »

For å si det sånn. Elektriske skilt er på vei. Det er bare et tidsspørsmål når vi får dette over alt (tror jeg). Det er jo allerede slike skilt på mange strekninger og spesielt langs motorveien rundt Oslo.

At det er kostbart kan godt hende. Men hva gjør vi vel ikke for trafikksikkerheten?

Så klart fungerer de gamle skiltene. Det er jo dem vi er vant til og dem har vel vært like så lenge jeg kan huske vertfall.

Man kan jo feks. velge å kun ta i bruke digitale skilt der det er veiarbeid. Da kan man endre fartgrensen mye enklere og kanskje også stille denn inn på klokkeslett så den endrer seg automatisk. Jeg kan ikke helt se den enorme kostnaden i sistnevnte forslag.

Det koster jo penger å sende ut to mann for å fjerne/sette opp nye skilt også. Dessuten er dem sikkert ikke gratis dem digre blytunge metallskiltene heller?

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 30 okt 2018, 11:23 For å si det sånn. Elektriske skilt er på vei. Det er bare et tidsspørsmål når vi får dette over alt (tror jeg). Det er jo allerede slike skilt på mange strekninger og spesielt langs motorveien rundt Oslo.

At det er kostbart kan godt hende. Men hva gjør vi vel ikke for trafikksikkerheten?

Så klart fungerer de gamle skiltene. Det er jo dem vi er vant til og dem har vel vært like så lenge jeg kan huske vertfall.

Man kan jo feks. velge å kun ta i bruke digitale skilt der det er veiarbeid. Da kan man endre fartgrensen mye enklere og kanskje også stille denn inn på klokkeslett så den endrer seg automatisk. Jeg kan ikke helt se den enorme kostnaden i sistnevnte forslag.

Det koster jo penger å sende ut to mann for å fjerne/sette opp nye skilt også. Dessuten er dem sikkert ikke gratis dem digre blytunge metallskiltene heller?
Dette burde hvertfall bli montert på E6 nord for Moss da sommerfartsgrensen på denne veien er 110 og 100 på vinteren

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av AJ »

Det snakkes om både 120 og 130 km/t:

https://www.dagsavisen.no/innenriks/vur ... -1.1224728

Selv skulle jeg svært gjerne sett at sideveiene til nye traseer, som tidligere hadde 80 grense og ble skiltet ned til 60 da den parallelle nyvegen ble åpnet, fikk tilbake 80 grensa.

Det verste eksemplet jeg vet om i så måte er den nye motorveien i Viggadalen her på Hadeland hvor fartsgrensa på denne nye veien er 100 km/t, mens den opprinnelige riksveien, som hadde 80 grense nå er skiltet ned til 60. 40 km forskjellen blir såpass stor at det blir i dummeste laget.
Begge veiene er forøvrig bombelagt med nøyaktig samme bomsats... Bomsatsen burde vel strengt tatt vært langt lavere på alternativveien (gamle riksveien) med llangt lavere fartsgrense?

Lenger sør, fra Roa til Stryken, er den gamle riksveien skiltet ned til 60 der det før var 80 med unntak av de tettbygde områdene.
Den nye strekningen, som ble bygd til OL i 1994, hadde opprinnelig 90 som fartsgrense, men ble skiltet ned til 80 etter at det skjedde en eller var det to? dødsulykker på strekningen.
Siden ble det også ATK strekningsmåling på deler av strekningen.
I rettferdighetens navn skal det nevnes at tiltakene som ble gjort har ført til at det ikke ahr skjedd alvorlige ulykker på strekningen på flere år.
Helt greit at tiltakene opprettholdes.
Men det burde være like greit og naturlig å heve fartsgrensen på alternativveien - den gamle riksveien - tilbake til 80.
En vei som i alle år har vært svært lite ulykkesbelastet med unntak av svingene fra Grua mot Roa. Men her kan man gjerne opprettholde grensa på 60 km/t.

Det er mange tilsvarende eksempler her i landet, hvor fartsgrensene burde endres tilbake til det opprinnelige, etter min mening.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Kawagutten »

Har en mening om at fartsgrensene i Norge er for lave på mange steder. F.eks. Idag så kunne jeg spart en halv time på 4.5 mil hvis fartsgrensene hadde vært mere tilpasset veiene og ikke skapet trafikkork.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Kawagutten »

Har en mening om at fartsgrensene i Norge er for lave på mange steder. F.eks. Idag så kunne jeg spart en halv time på 4.5 mil hvis fartsgrensene hadde vært mere tilpasset veiene og ikke skapet trafikkork.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Kawagutten »

AJ? Dette gegynner å bli et stort problem med dobbelt poster . Alt for lett å gjøre det. Hva kan gjøres?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Kawagutten »

AJ? Dette begynner å bli et stort problem med dobbelt poster . Alt for lett å gjøre det. Hva kan gjøres?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Bjerknez »

Enkelt. Man setter en begrensning på hvor ofte samme bruker kan poste innlegg og setter denne til feks. 1 minutt (eller noe).

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 31 okt 2018, 08:17 Enkelt. Man setter en begrensning på hvor ofte samme bruker kan poste innlegg og setter denne til feks. 1 minutt (eller noe).
Antakelig er det dette som har skjedd, ja.
Jeg har nå justert tidsintervallet fra 15 til 30 sekunder.
Så får vi se om det hjelper.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Sakkle »

Kawagutten skrev: 31 okt 2018, 03:09 AJ? Dette begynner å bli et stort problem med dobbelt poster . Alt for lett å gjøre det. Hva kan gjøres?
Hva er årsaken til dobbel postene egentlig?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Ronning »

Det går an å trykke post flere ganger før man blir dirigert over på neste side. Spesielt på mobil.

Ellers er jeg enig i at fartsgrensene er lave mange steder, men likevel kjører jeg daglig bak nisser som ikke en gang klarer å holde 60 i 60sonen. Så veldig mange i landet her synes nok at grensene er for høye slik som de er nå.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 30 okt 2018, 18:20 Begge veiene er forøvrig bombelagt med nøyaktig samme bomsats... Bomsatsen burde vel strengt tatt vært langt lavere på alternativveien (gamle riksveien) med llangt lavere fartsgrense?
Har en vei i mitt nabolag der dette er tilsvarende. Jeg har latt meg fortelle at bomstasjonen (om man kan kalle det det lenger) og bomsatsen er lik fordi man vil at folk skal kjøre den nye og mye bedre veien. Dette gjelder særlig tungtransport. Det er visstnok et problem med tungtransport som kjører på små, lite egnede veier for å unngå kontroll og bompenger. Noe som fører til enorm slitasje på disse veiene og mange trafikkfarlige situasjoner.

Jeg skal presisere at jeg bare gjenforteller det jeg er blitt fortalt av en nærstående som jobber bl.a. med veier.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar