A lappen i intensiv opplæring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Erwin
Innlegg: 7
Registrert: 11 apr 2005, 21:35
Motorsykkelen din: Suzuki DL650 2008
Sted: Moss

A lappen i intensiv opplæring

Legg inn av Erwin »

Hei,
Som gammel motorsyklist ønsker jeg at sønnen min skal gå i mine fotspor.
Han har A1 lappen idag og er klar for oppkjøring til A tidlig vår.
Men akk, myndighetene legger ned trafikkstasjoner over en lav sko og nå er det megalang ventetid og oppkjøring i en fremmed by.

Kan noen anbefale intensiv opplæring ikke altfor langt fra det nære Østlandet
hvor vi i løpet av en noen få dager (ca 1/2 uke) kan foreta kjøreopplæring og gjennomføre en førerprøve?.

Jadda, jeg vet at kjøreopplæring i byen sies å være den beste, men han er opplært og har fartet rundt med en 125cc nå i 2 år i tettbygget/bystrøk. Jeg mener landeveiskjøring, kurver, unnamanøvrering og nedbremsing er viktigere og det kan man lære hvor som helst.

Send meg gjerne en URL eller telefon til de som tilbyr dette.
Erwin

Brukeravatar
bonden
Innlegg: 48
Registrert: 24 nov 2004, 12:00
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Fåvang
Kontakt:

Re: A lappen i intensiv opplæring

Legg inn av bonden »

Dette må vel være midt i blinken, intensiv kurs på vestlandsveier.

http://www.forerkort.no/motorsykkel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.helgeland-trafikkskole.no/He" onclick="window.open(this.href);return false; ... ivkurs.htm
Let the summer last 4ever

96 Electra Classic

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Nå er det jo et stykke fra Østladet, og til Brønnøysund da.. :roll:
Bilde

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Her har jeg ikke noen kontakter, desverre. Men dere andre vet kanskje noe mere? Kom igjen da folkens! :D
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Erwin
Innlegg: 7
Registrert: 11 apr 2005, 21:35
Motorsykkelen din: Suzuki DL650 2008
Sted: Moss

Legg inn av Erwin »

Takk for tips, har sendt en forespørsel til vestlandet.
Erwin

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Intensive opplæring der du fikk førerkort etter noen få uker var populær for ca 15-20 år siden. En kjenning av meg tokk en slik kurs.
Han hadde førerkort og det var det men som fører var han livsfarlig på veien. Vi har kjørt noen turer sammen og han kunne sammenlignes men en 17-åring som hadde tyvelånt en tung sykkel.
Noen få turer var nok for meg, jeg klarte ikke å henge med.
Jeg vet ikke om mannen er i livet i dag eller om han har pyntet på statistikken.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
kyrregutt
Innlegg: 73
Registrert: 21 jun 2004, 12:48
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kyrregutt »

Indian skrev:Intensive opplæring der du fikk førerkort etter noen få uker var populær for ca 15-20 år siden. En kjenning av meg tokk en slik kurs.
Han hadde førerkort og det var det men som fører var han livsfarlig på veien. Vi har kjørt noen turer sammen og han kunne sammenlignes men en 17-åring som hadde tyvelånt en tung sykkel.
Noen få turer var nok for meg, jeg klarte ikke å henge med.
Jeg vet ikke om mannen er i livet i dag eller om han har pyntet på statistikken.
Jeg var en av dem som tok førerkort klasse A og B på den intensive måten. Klasse B tok jeg høsten 1986 på Støle Trafikkskole i Drammen. De hadde egen kjøregård med lyskryss og greier. En hel uke i kjøregård før jeg ble sluppet ut i trafikken. Kjørte så en uke i trafikken før jeg ble sluppet løs i en bil med sensor. Jeg strøk på første oppkjøring, men sensor innrømte å ha vært for streng, så jeg fikk kjøre opp i Oslo en uke senere og besto uten anmerkninger. Egentlig var det vel tre uker sperrefrist, tror jeg.

Jeg har bilkjøring i blodet. Satt bak rattet og kjørte med pappa før jeg fylte 14. På teoriprøven hadde jeg fem feil, uten å noen gang ha åpnet læreboka. Jeg har alltid vært nysgjerrig, og fra jeg kunne snakke pratet pappa og jeg alltid om bilkjøring når vi var ute og kjørte. Vi gjør det faktisk fremdeles.

Førerkort klasse A tok jeg våren 1987. Det var riktignok ikke like intensivt som da jeg tok klasse B. Jeg bruke Svendsens Trafikkskole i Oslo. Kjøregården med kjegler, planke og snuplass, etc. var på p-plassen til Munch-museet på Tøyen. Jeg hadde et par kjøretimer der før vi kjørte ut i trafikken. Totalt kjørte jeg ca. 10 timer inklusive de to i kjøregården før jeg gikk opp til førerprøven. Jeg sto på første forsøket. Det skal sies at jeg hadde kjørt blodtrimma moped i fire år før jeg tok lappen på tung sykkel. Mesteparten av teknikken lå inne fra før. Jeg kjørte budbil på dette tidspunktet og trafikkhåndtering var mitt levebrød, for å si det slik. Ikke mange hindre for å klare å stå førerprøven, med andre ord.

Til tross for relativt få timer med de to kjørelærerne er jeg en av dem som overlever i trafikken, og en av dem som 'redder' mange av mine medtrafikanter. Jeg har evnen til å forutse hva som kommer til å skje, og jeg har evnen til å behandle kjøretøyet deretter. Jeg har kjørt mellom 20000 og 40000 km hvert eneste år siden jeg tok førerkort, og jeg har hatt ett eneste uhell - i en lastebil med totalvekt opp til 7500 kilo. Jeg møtte en militærbil på en smal vei midt på vintern. Varebilen tok for mye av veien og jeg la meg helt inntil brøytekanten. Brøytebilen hadde brøytet for langt ut, og framhjulet på lastebilen tok tak i veikanten og ble dratt ut til siden. Lastebilen la seg pent ned i grøfta. Ingen skade på bilen - ingen skade på meg. Vi brukte fem timer på å få bilen opp igjen!

Poenget mitt er ikke å skryte av meg selv. Poenget mitt er at intensivtrenging passer til noen, og passer absolutt ikke til alle. Det passet veldig godt til meg. Jeg vet om flere på førerkurset i Drammen som ikke kom sto til førerprøven de første ti forsøkene. De trengte rett og slett mer erfaring, og mer trening.
Mvh Kyrre
www.kyrre.net

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Godt sagt...


GOD HELG ALLE SAMMEN! :hello2:
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Svar