Ulyder/ventiljustering GSX-R 750 (K)

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Ventilene skal ikke justeres men åpning tider. For å få til riktig tider så må klaring til løftere evt kamakslingen justeres. :D
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

916
Innlegg: 39
Registrert: 16 des 2005, 20:17

Legg inn av 916 »

Jo, men det er ventilenes åpningstider.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

Det er justering av ventilklaringer det er snakk om her.
Den som prøver å justere ventiltidene vha klaringene har misforstått litt.
Tidene justerer vi ved å flytte kammen eller bytte den mot en med andre tider.

916
Innlegg: 39
Registrert: 16 des 2005, 20:17

Legg inn av 916 »

Tydelig begrepsforvirring her. Ventilklaring og åpningstider er samme sak.
For stor ventilklaring = for kort åpningstid. For liten ventilklaring = for lang åpningstid. Selvsagt bruker man ikke denne justeringen for å gjøre vesentlige endringer, da endrer man timingen på hele motore, evt. bytter kamaskel. Alikevel blir åpningstidene endret hvis ikke klaringen er riktig.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

916 skrev:Tydelig begrepsforvirring her. Ventilklaring og åpningstider er samme sak.
For stor ventilklaring = for kort åpningstid. For liten ventilklaring = for lang åpningstid. Selvsagt bruker man ikke denne justeringen for å gjøre vesentlige endringer, da endrer man timingen på hele motore, evt. bytter kamaskel. Alikevel blir åpningstidene endret hvis ikke klaringen er riktig.
Ventilklaring og åpningstider er ikke samme sak men leder til samme resultatet.
For stor klaring=ventilene åpner senere og forkorter åpningstiden. For liten klaring=ventilene åpner tidligere og forlenger åpningstiden. :D
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

916 skrev:Hvis man ikke bruker momentnøkkel her er det nesten garantert å gå galt. Hvis jeg ikke husker feil skal de dras til med 16Nm. Det er nesten ikke mer en "fingertight".
3/8 momentnøkkel ligger i verkstedet, så jeg bruker den. Tror det lå i området 12-15Nm, ja. Men det hadde ikke den som har åpnet dette før meg tatt hensyn til, virker det som. Altså personen som tidligere har justert "vippearmens justeringsskrue sin klaring mot toppen av ventilsskaftet" Nøyaktigere kan det vel ikke sies. :lol:

Lengden på åpningstiden bestemmes i første grad av kamprofilen sin utforming, men både åpningstid og ventilløft blir påvirket av ventilklaringen.
GSX-R 750

Svar