MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Legg inn av rayongracer »

Jeg fikk en parkeringsbot i en boligsone i Stavanger, så tydeligvis må en ha betalt for å stå der.

500 kroner ut vinduet der

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Legg inn av evike »

Her i Nederland står alle MC'er rundt omkring på fortauene, så lenge de ikke hindrer gående vesentlig. I Alkmaar, hvor vi overnattet i natt, så lå det en jakke på salen av den ene sykkelen. Den lå der fortsatt i dag morges også (syklene fortsatt på fortau). Så her virker det som det meste går :)
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Legg inn av Erman »

evike skrev:Her i Nederland står alle MC'er rundt omkring på fortauene, så lenge de ikke hindrer gående vesentlig. I Alkmaar, hvor vi overnattet i natt, så lå det en jakke på salen av den ene sykkelen. Den lå der fortsatt i dag morges også (syklene fortsatt på fortau). Så her virker det som det meste går :)
Noen steder vet folk å oppføre seg... heldigvis
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Legg inn av Lego »

rayongracer skrev:Jeg fikk en parkeringsbot i en boligsone i Stavanger, så tydeligvis må en ha betalt for å stå der.

500 kroner ut vinduet der
Å herregud! Er det mulig?
Jeg bor selv i Stavanger innenfor en parkerings-sone, men det kunne aldri falt meg inn å klistre(!) en av disse lappenene som viser man har betalt (for inneværende mnd/år), på sykkelen. Til info; det vil ikke være særlig attraktivt å stjele lappen for noen, siden reg.nr. står på.
Jeg er heldig og har p-plass på egen tomt! Noe som er langt fra normalen i Stavanger sentrum.

Ellers hørte jeg (på TV2 Hjelper Deg) at når man forhåndsbetaler p-avgift for mc, skal man ta med seg kvitteringen i lommen og dersom man får bot må man klage og legge ved kvitteringen.
Hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres vanskelig....?

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Legg inn av GTline »

Persoyvind skrev:Hva er riktig når det kommer til parkering av MC på forskjellige plasser?

Parkeres det på samme parkeringsplass som biler, eller andre kjøretøy, spesielt på oppmerkede områder, holder det med EN/1 parkeringsbillet(?)

Hvis man f.eks står tre sykler på en oppmerket plass skal alle sykler betale.
Dette har jeg fått bot for av Europark. Kranglet skriftlig, men kom ingen vei.
Jeg har aldri skjønt logikken med det og kommer aldri til å gjøre det.
De begrunner det med at du betaler for "retten" til å parkere, ja det er jo greit.
Men hvorfor får biler bot om de står på linja eller med et hjul utenfor sitt felt om man betaler for "retten" til å parkere??
Så åpenbart betaler man ikke for leie av et felt når man parkerer fler sykler på samme felt. (da gjelder pr.kjøretøy)
Jeg bruker å oppfordre motorsyklister til å stille seg midt på hvert sitt felt om man er fler.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Legg inn av Erman »

GTline skrev:
Persoyvind skrev:Hva er riktig når det kommer til parkering av MC på forskjellige plasser?

Parkeres det på samme parkeringsplass som biler, eller andre kjøretøy, spesielt på oppmerkede områder, holder det med EN/1 parkeringsbillet(?)

Hvis man f.eks står tre sykler på en oppmerket plass skal alle sykler betale.
Dette har jeg fått bot for av Europark. Kranglet skriftlig, men kom ingen vei.
Jeg har aldri skjønt logikken med det og kommer aldri til å gjøre det.
De begrunner det med at du betaler for "retten" til å parkere, ja det er jo greit.
Men hvorfor får biler bot om de står på linja eller med et hjul utenfor sitt felt om man betaler for "retten" til å parkere??
Så åpenbart betaler man ikke for leie av et felt når man parkerer fler sykler på samme felt. (da gjelder pr.kjøretøy)
Jeg bruker å oppfordre motorsyklister til å stille seg midt på hvert sitt felt om man er fler.
Som nevnt tidligere fikk jeg bot for å ha delt parkeringsplass med bil, mens det ifølge kommunale parkeringsvakter var i orden om flere sykler sto på samme plass så lenge en av de hadde synlig billett.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Legg inn av AndreasB »

Hvorfor leser man aldri i avisen at "Parkeringsvakt banket opp etter tvilsom gebyrlegging" ?

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Legg inn av Icetruck »

Fordi det mest sannsynlig blir dyrere enn å betale boten :scratch
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Legg inn av RuneMC »

Lego skrev: Ellers hørte jeg (på TV2 Hjelper Deg) at når man forhåndsbetaler p-avgift for mc, skal man ta med seg kvitteringen i lommen og dersom man får bot må man klage og legge ved kvitteringen.
Hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres vanskelig....?
Hovedregelen er at lappen skal være på MC'n - du kan evt ta bilde av den på MC'n for å sikre deg litt.
Europark har visst (noen steder?) en praksis på at man kan ta med lappen, og ettergir om du har tatt den med i lommen, men Q-Park (og evt andre) gjør det ikke. Du vil også bli avvist av P-klagenemnda om lappen er tatt med i lomma. Ref §4 i standardvilkårene http://www.parkeringsklagenemnda.no/fil ... krkort.pdf

Husk også å ha penn og papir i tilfelle automaten ikke funker - da kan du legge lapp om det på MC'n. Ellers kan du få bot selv om automaten ikke fungerer - så "fleksible" er nemlig P-selskapene. Veldig fleksible til å tolke ting til sin fordel...

Tror det beste for oss med MC er å mase på våre egne firma og mase på butikker etc om å få egne gratis MC plasser. Altfor få som i det hele tatt tenker på MC når de lager parkering for besøkende.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Persoyvind
Innlegg: 40
Registrert: 04 mai 2010, 13:59
Motorsykkelen din: Honda XL600
Sted: Hamar

Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Legg inn av Persoyvind »

RuneMC skrev:
Lego skrev: Tror det beste for oss med MC er å mase på våre egne firma og mase på butikker etc om å få egne gratis MC plasser. Altfor få som i det hele tatt tenker på MC når de lager parkering for besøkende.
Enig der i grunn. MEN, om parkvesnet mener vi skal betale for "rett til parkering, per kjøretøy", vi betaler for.. Hva med egen MC-avgifter? Hvor vanskelig kan det være å ha en egen knapp for MC, som deler summen på (eksempelvis) 4, så er den i boks også.

Jeg har til nå ignorert bota, og sendte en mail til en kommuneansatt, (etter noen forsøk på å nå han per telefon..) og satser på det beste.. :)
Honda XL600L
Benelli Adiva
(Audi A3)
Suzuki TS X (*93/97)
*Yamaha Slider (01)

Brukeravatar
Persoyvind
Innlegg: 40
Registrert: 04 mai 2010, 13:59
Motorsykkelen din: Honda XL600
Sted: Hamar

Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Legg inn av Persoyvind »

GTline skrev: Så åpenbart betaler man ikke for leie av et felt når man parkerer fler sykler på samme felt. (da gjelder pr.kjøretøy)
Jeg bruker å oppfordre motorsyklister til å stille seg midt på hvert sitt felt om man er fler.
Jeg liker den! Hold gjerne av de beste plassene for å demonstrere.. :p Spent på hva jeg får som svar på mailen min..
Honda XL600L
Benelli Adiva
(Audi A3)
Suzuki TS X (*93/97)
*Yamaha Slider (01)

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Legg inn av Lamberghini »

I dag så jeg sannelig en MC her i byen med parkeringsbot. Tror det var en GSR eller lignende, vendt oppover i Markeveien. Vet ikke om det er lov å stå der i det hele tatt. Problemet med å feste bøter ser ut til å være eliminert, siden gebyrlappen er av typen bagasjelapp på fly og lett kan klistres rundt styret.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Legg inn av Intruder »

Så i avisa at en kar på Hamar hadde fått bot for å ha parkert MCn uten å betale parkeringsavgift...
Betaler du og bare legger kvitteringa på sykkelen blåser den bort eller kanskje ser en luring sitt
snitt til å sette den på eget kjøretøy...
Parkeringsuvesenet er ikke lett å ha med å gjøre... :sorry :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Legg inn av Geir »

Lett :offtopic men likevel; her kan ingen skylde på bortblåste p-lapper....
parkeringslapper.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)

Legg inn av Intruder »

P-lapper mange slukker sorgen !! :skriver :skriver
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar