Hvor ofte starter du opp...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Hvor ofte starter du opp...

Legg inn av bm »

Når jernet er lagret hvor ofte starter du sykkelen :?:

For min del er jernet parkert slik at den kan brukes når været tillater det. Men når dette er uaktuelt starter jeg opp nesten dagligt. Dette selv om jeg har planer om å ribbe sykkelen for en total gjennomgang, men venter på deler..........

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Min står vinterlagret så den blir ikke startet opp før til våren. Hvorfor starter du så ofte opp på vinteren når du ikke skal kjøre?
Bilde

Brukeravatar
kyrregutt
Innlegg: 73
Registrert: 21 jun 2004, 12:48
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kyrregutt »

Jeg rører ikke biken hele vintern. Ser ikke helt poenget med det. Før hadde jeg biken stående i en uisolert garasje, så på et lager, og nå står den hos MC-forhandleren. De lover nyladet og finpusset bike om en håndfull uker... den startar på ett kick, det är en makalös manic! Jeg kan nesten ikke vente!

Å ha blog på hjemmesidene sine er kult, for jeg kan se nøyaktig når jeg tok ut biken de to siste årene.

I 2004 tok jeg ut biken 26. mars og kjørte en kort tur. Det var bikkjekaldt, men tørt og fint.

I 2005 var den ute 28. mars, men på grunn av flatt batteri (alarmen hadde tatt seg av det) fikk jeg ikke kjørt før den 30. mars. Så vidt jeg husker var det mulig å kjøre før, men biken sto innelåst på et lager jeg ikke fikk tilgang til før.

Hvis slutten av mars er tiden i år også, så er det bare ni uker igjen... *sikle*... :lol:
Mvh Kyrre
www.kyrre.net

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Pokker så topp å høre motorlyden, kjøre olje rundt i systemet.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..

Det som sliter mest på en motor, er kald motor. Med å starte sykkelen for å la den gå på tomgang vil en aldri oppnå skikkelig drifsttemperatur.
I kalde motorer blir det mye avfaldsstoffer og kondens. Dette er igjen med på og redusere oljekvaliteten.
En annen ting er at motoren blir ujevn varm, og da er det som regel toppen som blir varmest og kan ta skade.
Ideelt sett burde vi ha motorvarmer på motorene selv om sommeren.

Så det beste for sykkelen og miljøet er å vente til du skal ut og kjøre, før du fyrer i gang.

TIPS: Ta opp motorlyden på MP3 spilleren, så kan du høre den hele dagen og for og ikke snakke om å sovne til buldringen på kvelden....
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Motoren blir gjennomvarm, vannkjølingen sørger for fordeling av varmen. Ikke noe problem å få den så varm at termostaten åpner og kjøleviften slår inn....

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Mens jeg hadde entusiastbil som ble vinterlagret, startet jeg denne en gang i løpet av vinteren, og lot den gå på litt turtall til den ble varm. System som ac og annet ble også startet opp.

Sykkelen er ikke så kritisk, så denne har jeg bestemt meg for å la være å starte opp. Det eneste som kan gjøres her, er at man kjører den på starteren, (uten at den starter) eventuelt at du drar motoren rundt noen ganger for hånd en gang eller to i løpet av vinteren. Bare for å få rørt på delene.

Det ble vel enighet mellom noen av oss her på forumet at oljen burde byttes FØR vinteren. Så det beste er jo å unngå å få oljen forurenset av uforbrent bensin og andre ting slik den blir når man starter en kald sykkel, slik Rogg sier.

Så man får bare smøre seg med tålmodighet, her oppe er det nok ikke sjans for å få ut sykkelen før uti april.
GSX-R 750

Svar