Styredemper

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Styredemper

Legg inn av B. Sveigdalen »

I fjor høst kjøpte jeg et styredempersett fra en brukt sykkel. Selve demperen var blitt sykkelpumpe, så jeg kjøpte dette kun for å ha festebrakettene. Men i følge selgeren, var styredemperene fra Suzuki veldig lite holdbare, og de ble dårlige nokså fort. Så jeg ser liten vits i å kjøpe en ny originaldemper. Står prisen i stil med visse andre ting, koster den fort et par månedslønninger.

Så jeg lurer på om noen vet om noe universaldemper som kan brukes her. Eventuelt kan jeg kjøpe et helt sett, med fester ol. dersom det finnes. Sykkelen er en GSX-R 750 L (90 mod)
GSX-R 750

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Kan nevne at en ny originaldemper kostet 5000,-, så den utgår.. For til og med forhandleren innrømmet at dette var dårlige saker.

En Öhlins universaldemper kom på "bare" 3400,-, men det er likevel litt for dyrt.
GSX-R 750

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Jeg kjøpte meg en ny original BMW styredemper for under tusen lappen.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Det er liksom litt mer folkelig pris. Det spørs om jeg får sjekke litt rundt og se om jeg kanskje kan bruke noe fra andre merker.

Er BMW demperen din bare en løs demper som festes i en klemme på ene siden, og i en kulebolt i andre enden?
GSX-R 750

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Med under 1000 kroner mener jeg at jeg betalte ca 50 euro for demperen. Demperen festes til gaffelen og ramma med de originale kulefestene. Den blir vanskelig å bruke på andre sykkler.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Ok. Var i kontakt med et firma i dag som har spesialisert seg på dempere (www.demper.no), så jeg skal høre hva de kan skaffe. Uansett var det visst ikke mulig å komme under et par-tre tusen for noe slik, hørtes det ut til.
GSX-R 750

916
Innlegg: 39
Registrert: 16 des 2005, 20:17

Legg inn av 916 »

Trenger du egentlig styredemper? Jeg ville ventet til våren å prøvd sykkelen uten. Din sykkel har ikke så ekstrem styrevinkel at det burde være noe problem. Ekstra vekt og tyngre styring i lave hastigheter er jo ikke noe å trakte etter hvis det ikke er nødvendig.

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Om jeg virkelig trenger den, er en annen sak. Så det er delvis derfor jeg er skeptisk til å punge ut så mye for dette. Det lille jeg kjørte i fjor høst avslørte ikke noe spesielle tegn til ustabilitet.

Styredemper ble standard fra fabrikk fom. årsmodellen etter min, pluss at jeg har sett en del GSX-R med ettermonterte styredemper-kit. Så det er derfor jeg har sett på dette som en "mulig" matnyttig oppgradering. Men endringene som Suzuki gjorde på disse syklene var nok siktet kun mot å forbedre egenskapene ved ekstremkjøring/banekjøring. Og minuset er at det blir tyngre å manøvrere sykkelen ved lave hastigheter og bykjøring, som du sier.
GSX-R 750

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Hvis du kjøpe deg riktig sykkel, så får du styredemper for 400 kroner. :D
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Du har rett, he, he. Jeg har tabbet meg ut generalt som kjøpte meg sykkel med så dyr styredemper. :lol:
GSX-R 750

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Jeg som kjører shadow, må bare innrømme at jeg er ikke helt med i denne debatten.
Hva er styredemper, og hva er den godt for :? ?
Hvis sykkelen blir tyngre å styre i lave hastigheter, hva er da gevinsten med å montere styredemper.
Her i norge snakker vi om 100km/t. fartsgrense, men jeg vil tippe på at gjennomsnittsfarten ligger rundt 50-60km/t i året.
Dette er i alle fall erfaringen jeg har på bilen.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Du har et poeng der. Vi har ikke bruk for styredemper i lav hastigheter. Demperen i min sykkel er justerbar.
Stort sett kjører jeg sykkelen med demper rattet i midtstilling og bruker den og stiller den kun nå jeg kjører i Tyskland. :D
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Jepp....Men hva er styredemperens oppgave? Er den der bare for å få det tyngre med å svinge? Eller er det for og ta opp eventuelle viberasjoner...?
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Den brukes i høy hastigheter. Jeg tror at styredemper på sykkler er heller en gimmick for å forestille fart.
Sykkelen min ble levert med demper i 1974. Når sykkelen ble den første til å passere 200 km/t de tok ingen sjanser.
Dmperen min justeres med et ratt på styre og går via et tannhjul og tannstang. En forenklet utgave av en tannstangs styresnekke.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Styredemperens oppgave er enkelt og greit å dempe styrets bevegelser. Dette er for å unngå såkalt wobbling, og generelle vibrasjoner i styret. Treffer du ting med forhjulet, kan demperen også forhindre at styret blir slått ut av hendene dine. Men sistnevnte er kanskje mest aktuelt på offroaderer.

Som 916 sier, så er spesielt de verste R-syklene kontruert med såpass følsomme og skarpe hjulvinkler for å få god styrerespons, at sykkelen kan bli litt ustabil ved kjøring rett fram på grunn av det. Spørsmålet er jo om dette skjer i norske hastigheter, eller om styredemperen bare blir en "mod" som ser tøff ut, men som ikke tjener noen oppgave som står i stil med kostnaden. Jeg kunne som sagt tenkt meg en, men vil ikke betale flere tusen for dette.

Dette er ihvertfall mine oppfatninger av dette, rett eller galt...
GSX-R 750

Svar