Scooter eller MC?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
maxi
Innlegg: 2
Registrert: 30 mar 2006, 19:18

Scooter eller MC?

Legg inn av maxi »

Jeg trenger to-hjuling pga pendling gjennom bomring. Har hatt 250 ccm scooter før Jazz og hadde bestemt meg for at jeg skulle ha vanlig MC neste gang, men nå er jeg i tvil. Skal bruke sykkelen ca 5-6 mil hver dag og har ikke interesse for det som må gjøres med vanlig MC (stramming av kjede og smøring etc). Vil ha noe som bare er å vri på nøkkelen og som er lettkjørt. Den bør gå betydelig bedre enn Jazzen, men ellers likte jeg godt konseptet og det var aldri noe feil eller tull på den...

Tenker på T-max eller Nexus. Syns det høres ut som et bra konsept for meg som vil ha litt mer motorsykkel, men så er det jo svært vanskelig å få testet disse to. Ikke mange av dem i Norge...

Noen som har prøvd disse?

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Autofil har testet Nexus her . Scooter som gjør 170... :shock:
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

916
Innlegg: 39
Registrert: 16 des 2005, 20:17

Legg inn av 916 »

Finnes en del motorsykler som har rem i steden for kjede. F.eks Buell. De har i tillegg livstidsgaranti på remmen og hydrauliske ventilløftere. Da slipper du unna to av de mest omfattende vedlikeholdspunktene.

Erwin
Innlegg: 7
Registrert: 11 apr 2005, 21:35
Motorsykkelen din: Suzuki DL650 2008
Sted: Moss

Pendlersykkel

Legg inn av Erwin »

Hvis sykkelen i all hovedsak skal benyttes til pendling ville jeg sett på scooter. Akk så trist kjøretøy, men du kommer på jobb mer tørr og utvilt enn på en sykkel.
Men ønsker du og glede deg over tohjulingen i fritiden ville jeg kjøpt meg en ordentlig sykkel med en god kåpe, ok føttene (og ofte ankler/knær) blir våte.

Har selv begge deler en skikkelig touring sykkel og scooter. Det er ikke tvil om at scooteren bringer meg tørrest til jobb.
Men rent personlig foretrekker jeg sykkelen fordi jeg storkoser meg med krefter og kjøreegenskaper og da er det greit å bli litt våt.
Erwin

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Våt?? Bruker du ikke kjøreklær, da Bilde
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Erwin
Innlegg: 7
Registrert: 11 apr 2005, 21:35
Motorsykkelen din: Suzuki DL650 2008
Sted: Moss

Kjøreklær

Legg inn av Erwin »

Kjøreutstyr har jeg, men jeg gidder ikke ta det på meg når jeg kjører til/fra jobb, det knapt mulig å komme opp i mopedfart inne i byen.
Erwin

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Kjøreklær

Legg inn av rogg »

Erwin skrev:Kjøreutstyr har jeg, men jeg gidder ikke ta det på meg når jeg kjører til/fra jobb, det knapt mulig å komme opp i mopedfart inne i byen.
Håy..
Husk at det er som regel på disse "Skal bare" og "Det går så sakte" turene, at ulykkene skjer. Jeg har ca 8 min å kjøre til jobb, men drar på meg full mondur. Går like raskt som å kle på seg andre klær.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Svar