Noen med peiling på cbr

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
cbr600f
Innlegg: 4
Registrert: 04 jun 2006, 14:58
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Naustdal

Noen med peiling på cbr

Legg inn av cbr600f »

har en gammel (1993) CBR 600F. Går fint, men har en hard, periodisk tikking i motor. Den er meget intens! Den kommer oftest rett etter oppstart på varm motor, eg forsvinner etter ca. 1 minutt..

Noen som kan hjelpe og har en formening om hva som bør gjøres??

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Kjenner ikke til denne motoren, men slik du beskriver det tenker jeg med en gang på hydrauliske ventilløftere som trenger en rens eller byttes....
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
cbr600f
Innlegg: 4
Registrert: 04 jun 2006, 14:58
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Naustdal

Re: Noen med peiling på cbr

Legg inn av cbr600f »

cbr600f skrev:har en gammel (1993) CBR 600F. Går fint, men har en hard, periodisk tikking i motor. Den er meget intens! Den kommer oftest rett etter oppstart på varm motor, eg forsvinner etter ca. 1 minutt..

Noen som kan hjelpe og har en formening om hva som bør gjøres??
det er vanlige mekaniske ventilløftere, hadde av toppen ventilene såg greie ut, men burde hatt en justering, trodde likevel ikke det skulle tikke så mye..

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Joda dette kan være et problem, det du må sjekke er om det er dannet "groper" i toppen på ventilene. Dersom dette forkommer er det bortimot umuligt å juster vekk tikkingen med bruk av føleblad. Enten slipes toppen på ventilene eller de byttes. Alternativt er å justere mens motoren går. Sistnevnet løsning medfører en del oljesøl, men har selv utført dette noen ganger på gamle Ford V6'ere og Kent motorer med meget godt resultat. Problemet kan også være slitte lagre til kamaksling eller vippearmer..

For å ha hjelp til feilsøking anbefales denne...http://www.biltema.no/Archive%5CProduct ... -338_l.jpg
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Online
916
Innlegg: 39
Registrert: 16 des 2005, 20:17

Legg inn av 916 »

Er du sikker på at det ikke er registerkjede som lager lyden? Så vidt jeg vet har disse motorene hatt problemer med kjedestrammeren. Enkel sak å fikse hvis det er problemet.

Brukeravatar
cbr600f
Innlegg: 4
Registrert: 04 jun 2006, 14:58
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Naustdal

Re: Noen med peiling på cbr

Legg inn av cbr600f »

registerkjeden høres fornuftig ut, lyden kommer fra den siden av motoren. bare å skifte strammeren da....? for ventilene så bra ut og gjekk lett, ikke sota eller oppbrent...

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Piston slap?
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

En kompis hadde noe lignende, og bytta kjedestrammer, han kjente nesten ikke motoren igjen, all lyd forsvant. Bortsett fra godlyden da så klart.

Online
916
Innlegg: 39
Registrert: 16 des 2005, 20:17

Legg inn av 916 »

Disse strammerne var en kjent svakhet på CBR'n av din årgang. Enkle å skifte å billige. Det at ulyden oppstår når motoren er kald for så å forsvinne er akkurat slik problemet beskrives i flere bruktguider for denne sykkelen.

Brukeravatar
cbr600f
Innlegg: 4
Registrert: 04 jun 2006, 14:58
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Naustdal

Legg inn av cbr600f »

takk for gode tips! var noe sånt jeg var ute etter!! må bare si at dette forumet er helt topp!!

Svar