MCnyheter vi har ventet på...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Gammelsmurfen
Innlegg: 359
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Min motorsykkel: Honda Transalp XL650V

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ingen av syklene jeg har kjørt har hatt det, enten de har vært eid eller leid, hadde GSX750 på 80-tallet, den hadde heller ikke det.
Finnes flere tredjeparts-produkter for ettermontering også, men jeg har ikke problemer med å skru det av :-)
Skal uansett kjøpe ny sykkel til neste sesong ;-)
Auto-canceling eller self-canceling er vel kanskje den vanligste betegnelsen på det.
https://kisantech.com/signalminder.html

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3779
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, BMW har hatt det siden sent 70-tall minnes jeg, elektronisk.

GSX1100EF hadde et artig mekanisk system minnes jeg. Tulla litt på den fattern hadde i sin tid. Denne gikk på antall meter kjørt etter påslått blinkers etter hva jeg husker, koblet mekanisk på speedometeret.

På BMW varierer også tiden med tanke på om farten øker eller minker, og hvor fort endringen er. I 150 km/t er selvsagt blinklyset på kortere, omtrent tiden det tar å gjøre et filskift + 1 sekund. Minker hastigheten holder den greit igjen inntil farten stabiliseres.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 33466
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

For meg var denne nyheten en overraskelse, som absolutt skal føles og tas på og ikke minst testkjøres når den endelig innfinner seg som demomodell hos den lokale forhandleren 10 minutters hjermmefra :yeyeye !
Spennende nyhet, denne Tuareg'en :crazy: :

https://www.aprilia.com/en_EN/tuareg-660/
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 33466
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

Honda NT 1100.
Hvor mange har ventet på denne?
Kanskje ikke så mange...
Men slett ikke helt uventet at Honda kommer med en slik tur-MC med samme motor som i suksessen den gjenfødte Africa Twin modellen.
Samme motor og drivverk med dette unike dual clutch systemet som et alternativ.

NT 1100 vil konkurrere med modellene V-Strom fra Suzuki og Versys fra Kawasaki, rent størrelsesmesig hva gjelder motorer, og Yamahas Tracer med færre kubikk, men som antakelig vil stå seg sterkere på pris.

Når det gjelder konkurrenter fra Europa er vel den eneste jeg kommer på i farten Triumph Tiger 1050. Hadde selv en slik i sin tid, en kanskje noe hasteutviklet modell når man kikker i bakspeilet, men som etter en betydelig oppgradering ble langt bedre på alle måter.
Men om denne fortsatt er i produksjon og salg er jeg ikke sikker på.

Uansett, hva tror MCsiden folket om nye Honda NT 1100:



MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 1104
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Min motorsykkel: Pan European 1100 -1995, BMW R 1250 RT
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 21 okt 2021, 16:42 Honda NT 1100.
Hvor mange har ventet på denne?
Kanskje ikke så mange...
Uansett, hva tror MCsiden folket om nye Honda NT 1100:
Denne diskuteres rundt om i Honda verdenen og mange er på nippet til å kalle dette en fiasko fra Honda. Det er hovedsaklig de som har desperat ventet på en arvtager til Pan European 1100 eller 1300.

Den første kommentaren som også jeg er enig i - kjede drift er forkastelig ... for langtur folket

Nr to er lite skjerming- altfor lite..

3 feil motor...

Den siste og viktigste kommentaren er - forseint :[-X - vi har allerede kjøpt BMW ... og Gold Wing er for stor...

Denne gruppen som jeg er blitt en del av - mener at Honda hverken lytter til sine kunder eller forstår hva de hadde i konseptet rundt Pan Eurpean. Men OK , dem om det
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 33466
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

rolf-arne skrev: 23 okt 2021, 11:30
Den første kommentaren som også jeg er enig i - kjede drift er forkastelig ... for langtur folket
Vel...
Velger man langtursykkel ut fra kriteriet om at den må ha kardang og anser kjededrift som forkastelig, så får man stadig færre sykler å velge blant.

Selv har jeg aldri opplevd kjededrift som problematisk eller utfordrende på noen måte på langtur.
Kjørte like langt med KTM 1290 SA med kjededrift på Italiaturen i 2016, som Moto Guzzi Stelvio med kardang på Italiaturen i 2013.

Det eneste vi opplevde på turen i 2016 var oljesvetting på kardangen til kjørekompisens Moto Guzzi Breva 1100. Førte ikke til noen problemer, men det var hele tiden litt usikkerhet og kanskje også en liten demper på kjøregleden hos kjørekompisen, da dette ble oppdaget i Italia.

I 2013 oppsto det også en oljelekkasje på en Moto Guzzi Stelvio NTX i kjørefølget. Og denne lekkasjen måtte fikses mens vi var i Italia. Husker ikke nå om det var lekkasje fra kardangen.

Selv hadde jeg aldri problemer med kardangen på min Moto Guzzi Stelvio de årene jeg eide den.
Og aldri noen kjede- og drev problemer på de kjededrevne syklene jeg har hatt hvor alle har vært på langtur i inn- og utland.

Litt vedlikehold (smøring av kjedet i løpet av turen) har det vært på de syklene som jeg ikke har hatt automatiske kjedesmørere montert.
Men det har aldri vært behov for justering av kjedet underveis på langturene.
Og skulle behovet for å bytte ut hele drivlinja mens man er på langtur så gjøres dette på under en time på et kvalifisert verksted. Det var i hvert fall det jeg ble fakturert for sist jeg byttet kjede og drev.

Så hva "problemet" er og hva som er "forkastelig" med kjededrift på en langtursykkel har jeg seriøst problemer med å forstå :scratch.

Nåvel...
Dette ble en avsporing... :redface
Tilbake til Honda og deres nye NT 1100.
Det er ganske klart at Honda bryter en tradisjon i dette tilfellet også. Som de gjorde med Africa Twin da de plasserte en rekketwin i denne i stedet for en V-twin, som mange hadde forventet da nylanseringen skjedde for noen år siden.

NT 650/700, som vel i sin tid på flere måter ble ansett som en mindre og rimelige utgave av Pan European, var kardangdrevet.
Så når ny NT modell lanseres hadde nok mange forventet en sykkel med kardang.
Ingen vanskeligheter med å se at dette nok har vært en stor forventning og dermed en ditto stor skuffelse for mange når det viser seg at slik blir det ikke.
Men Honda har gjort et valg og dette er neppe gjort bare ved å stikke fingeren i lufta. Det ligger nok gode vurderinger bak valget, må vi tro, fra det som fortsatt er verdens største motorsykkelprodusent.

Ellers må jeg si jeg er nysgjerrig på om Pan European 1300 fortsatt er i produksjon?
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 1104
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Min motorsykkel: Pan European 1100 -1995, BMW R 1250 RT
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av rolf-arne »

ST1300 gikk ut av produksjon i 2009 , tror jeg...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 33466
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

Mer om og mange meninger om den nye Honda NT 1100 her:

https://advrider.com/honda-nt1100-toure ... or-europe/

For egen del synes jeg det er uvant å se Honda komme med en slik modell med tosylindret motor.
Interessant, men altså uventet og uvant.

Kardang vs. kjede?
Uten avgjørende betydning for egen del.
Lavere vekt med kjede, muligens?

Definitvit ingen Pan Europeanerstatter, men havner i samme segment som Kawasaki Versys 1000, som ikke er blitt noen suksess her i landet. Er redd nye NT 1100 kanskje vil lide samme skjebne... :-k
Den nye Hondaen har også flere designmessige likhetstrekk med siste generasjon Triumph Tiger 1050 Sport, som heller ikke ble noen storselger i Norge. Og nå tas den vel heller ikke lenger inn her i landet. Mulig Truimph også har stanset produksjonen av denne, som de gjorde med Trophy modellen for en stund tilbake. Forøvrig nok en kardangdrevet sykkel som forsvant fra markedet...

Så hva skal til for at NT 1100 skal lykkes?
Jeg tror den må få en svært god konkurransedyktig pris og en meget god standard utsyrspakke inkludert i prisen, noe forhåndsinformasjonen tyder på at den vil få.

Også skal det blir riktig spennende å se hvordan nykommeren til neste år, nye Moto Guzzi V100 vil plassere seg i forhold til NT'en.
Regner med å få beskue begge modellene, skulder ved skulder, hos den lokale Moto Guzzi og Hondaforhandleren et stykke ut i '22 sesongen :crazy: . Blir spennende!
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 1104
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Min motorsykkel: Pan European 1100 -1995, BMW R 1250 RT
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av rolf-arne »

rolf-arne skrev:ST1300 gikk ut av produksjon i 2009 , tror jeg...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Siste ble produsert i 2012 ble etterfulgt av CTX1300, som bare ble produsert i et år 2014..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3779
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg skjønner hva du mener angående kardang. Det er deilig å ikke ha dette med kjede å tenke på når man kjører. Har ikke ofret vedlikeholdet en tanke i år. Det har vært deilig. Så er det kun et oljeskift nå og så er det klart for neste år. Enkelt å skifte dekk også.. Ingen klin på henda!

Jeg går rundt og føler på det samme som du gjør med Pan European angående BMW. Syklene som lages og selges idag består av forholdsvis enkle plattformer med små forskjeller. Billigere å konstruere og produsere.

En skikkelig BMW K eller Pan European ville vært altfor dyrt å produsere.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1992
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900 XL700
Sted: Lillestrøm

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av dypen »

Har virkelig sansen for Africa Twin 1100, veldig usikker på NT1100 … i klassen den er tiltenkt er det andre som er større kandidater.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 206
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Min motorsykkel: 2020 BMW F900R

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Subsea79 »

Usikker på om vi har ventet på denne, men spennende er det.
Komfort har ikke vært pri 1 her:

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... hp&pc=U531

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 33466
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

Subsea79 skrev: 03 nov 2021, 14:17 Usikker på om vi har ventet på denne, men spennende er det.
Komfort har ikke vært pri 1 her:

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... hp&pc=U531
Om jeg skulle finne på å stille meg i kø for å få tak i en nyvinning av noe slag så blir det i hvert fall ikke denne... :[-(
:-)å
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6303
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Min motorsykkel: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kjellv »

AJ skrev:
Subsea79 skrev: 03 nov 2021, 14:17 Usikker på om vi har ventet på denne, men spennende er det.
Komfort har ikke vært pri 1 her:

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... hp&pc=U531
Om jeg skulle finne på å stille meg i kø for å få tak i en nyvinning av noe slag så blir det i hvert fall ikke denne... :[-(
:-)å
Vel.. nei takk herfra også!

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 6550
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Min motorsykkel: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av mekkern »

Ergometri er pælmet langt unna mange av disse "dingsene"🤣
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar