MCnyheter vi har ventet på...?

...generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27113
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ » 06 nov 2018, 16:27

@Skogstrollet:

KTM 760 salhøyden iflg. https://www.ktm.com/no/travel/790-adven ... lor=ORANGE:
790 salhøyde.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 631
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
MC: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Skogstrollet » 06 nov 2018, 16:42

AJ skrev:
06 nov 2018, 16:27
@Skogstrollet:

KTM 760 salhøyden iflg. https://www.ktm.com/no/travel/790-adven ... lor=ORANGE:

790 salhøyde.PNG
Sant, det er 790 Adventure R jeg mente :)
Det er Adv R som er mest interessant egentlig, selv om standard 790 Adv sikkert ikke er dårlig...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 272
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Sakkle » 06 nov 2018, 16:43

Skogstrollet skrev:
06 nov 2018, 16:19
Det jeg er litt skuffet over er at hverken Yamaha eller KTM helt overholdt hva det tidligere sagt om 'tilgjengelig salhøyde' på Tenere 700 og 790 Adv. 88cm for begge to er i høyeste laget på sykler som tross alt veier over 200kg med full tank, selv for meg som er 170cm og ikke kan kalle meg kortbent :sk?
790 Adventure R har setehøyde på 88cm.
790 Adventure har 85 cm.

Vet ikke om de 3 cm er nok for deg, men... Min 2008 Duke er 87-88 cm og det går helt greit for meg som er 176 cm høy. Men den sykkelen er en del lettere en 790 Adv. så eneste måten å finne det ut på er vel egentlig å prøvekjøre.

EDIT: Ser AJ slo meg på målstreken her.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 272
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Sakkle » 06 nov 2018, 16:47

Til sammenligning har 450 Factory Rally Replica, som jo er en ren off-road orientert modell, hele 96 cm setehøyde. Jeg lurer på om de har levert så godt som vi kan forvente ift. setehøyde og bakkeklaring. Det er jo en kabal som skal legges der. For lav bakkeklaring gir jo dårlige egenskaper på ujevnt treng osv.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 272
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Sakkle » 06 nov 2018, 16:54

Skogstrollet skrev:
06 nov 2018, 16:42
AJ skrev:
06 nov 2018, 16:27
@Skogstrollet:

KTM 760 salhøyden iflg. https://www.ktm.com/no/travel/790-adven ... lor=ORANGE:

790 salhøyde.PNG
Sant, det er 790 Adventure R jeg mente :)
Det er Adv R som er mest interessant egentlig, selv om standard 790 Adv sikkert ikke er dårlig...
Så vidt jeg kan se, bare lest rett ut av de tekniske detaljene på KTM-nettsiden, er forskjellen mellom 790 Adv. og R-modellen at den sistnevnte har en annen fjæring og dermed 3 cm mer bakkeklaring. De vel samme ramme osv. så det er nok der forskjellen i setehøyde kommer inn.

Så ser det også ut som om de har forskjellige seter (men tydeligvis med samme høyde på selve setet), vindskjerm og andre små detaljer. Og jeg antar R versjonen kommer med grovere dekk. Mulig at denne også har annerledes motor-mapping og åpnet opp off-road programmet i software som standard osv. men dette blir ren spekulasjon.

Online
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 631
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
MC: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Skogstrollet » 06 nov 2018, 17:10

Sakkle skrev:
06 nov 2018, 16:47
Til sammenligning har 450 Factory Rally Replica, som jo er en ren off-road orientert modell, hele 96 cm setehøyde. Jeg lurer på om de har levert så godt som vi kan forvente ift. setehøyde og bakkeklaring. Det er jo en kabal som skal legges der. For lav bakkeklaring gir jo dårlige egenskaper på ujevnt treng osv.
Det er vel alltid en trade-off når det gjelder adv, og til viss grad dualsport, sammenlignet med rene off-road sykler. Nå hadde jeg uansett ikke tenkt meg ut i enduro-løypa, men etter å ha bunnet ut XSR'en min et par ganger skjønner jeg at jeg kanksje trenger noe med litt mer til gode . Å andre siden kan det jo være en gyldig grunn til å etterhvert måtte skaffe seg et nytt eksos-system når man skrapet hull på den klumpete katalysartorboksen :crazy:

Sakkle skrev:
06 nov 2018, 16:54
Skogstrollet skrev:
06 nov 2018, 16:42
AJ skrev:
06 nov 2018, 16:27
@Skogstrollet:

KTM 760 salhøyden iflg. https://www.ktm.com/no/travel/790-adven ... lor=ORANGE:

790 salhøyde.PNG
Sant, det er 790 Adventure R jeg mente :)
Det er Adv R som er mest interessant egentlig, selv om standard 790 Adv sikkert ikke er dårlig...
Så vidt jeg kan se, bare lest rett ut av de tekniske detaljene på KTM-nettsiden, er forskjellen mellom 790 Adv. og R-modellen at den sistnevnte har en annen fjæring og dermed 3 cm mer bakkeklaring. De vel samme ramme osv. så det er nok der forskjellen i setehøyde kommer inn.

Så ser det også ut som om de har forskjellige seter (men tydeligvis med samme høyde på selve setet), vindskjerm og andre små detaljer. Og jeg antar R versjonen kommer med grovere dekk. Mulig at denne også har annerledes motor-mapping og åpnet opp off-road programmet i software som standard osv. men dette blir ren spekulasjon.
3 cm kan gjøre overraskende mye, faktisk, når det gjelder å nå ner til bakken, og dekkene kan man jo bytte ut uansett. Tviler ikke på at standard 790 Adv er flere hakk bedre enn XSR'en min, men er ikke helt sikker på at den er akkurat hva jeg ser etter :-k

Får se når testrapportene begynner å komme, og ikke minst når jeg fått sitte på den selv. Prisen vil jo også være viktig her...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 272
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Sakkle » 06 nov 2018, 17:19

Skogstrollet skrev:
06 nov 2018, 17:10
Får se når testrapportene begynner å komme, og ikke minst når jeg fått sitte på den selv. Prisen vil jo også være viktig her...
Ja, mye det samme jeg tenker egentlig...

Brukeravatar
kvase.
Innlegg: 893
Registrert: 29 des 2015, 02:35
MC: KTM 1090 ADV-R
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kvase. » 06 nov 2018, 17:39

Enig med deg Skogstrollet ang høyden er ikke alltid kjekt med de kg i et høyhus med vekta høyt oppe på en slik konstruksjon når man er ute i periferien og det er kronglete med å finne fot støtte under enkelte manøver.
-
AJ du kan fjerne den kladasen under sete https://youtu.be/9swWCJk7WnU har fjerna min
-
Ang plass for verktøy etc ser bak sal låsen at det er litt rom
790%20luftfilter.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV--KTM 1090 ADV-R
..... kommer flere
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27113
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ » 06 nov 2018, 17:50

kvase. skrev:
06 nov 2018, 17:39
AJ du kan fjerne den kladasen under sete https://youtu.be/9swWCJk7WnU har fjerna min
Klar over den muligheten, men kommer ikke til å gjøre det.
Det får neste eier evt. gjøre når den tid kommer.

Så får jeg heller finne en annen kreativ løsning hva gjelder å ha med originalvetktøyey med på tur.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kvase.
Innlegg: 893
Registrert: 29 des 2015, 02:35
MC: KTM 1090 ADV-R
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kvase. » 06 nov 2018, 18:15

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV--KTM 1090 ADV-R
..... kommer flere
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27113
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ » 06 nov 2018, 18:21

kvase. skrev:
06 nov 2018, 18:15
Liten boks for verktøy https://www.agmshop.no/sw-motech/annet- ... 0000001304
Heller ikke aktuelt siden jeg har originalsidevesker og ikke ikke Quick-Lock EVO sideveskebærere... ;)
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 193
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
MC: Yamaha xt1200 Super Tenere, 2010
Sted: Pasvik

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Ketil » 06 nov 2018, 18:33

kjellv skrev:
05 nov 2018, 22:41
Da er det klart, Yamaha T7 er endelig lansert og i produksjon. Den vil nå markedet i løpet av sesongen 2019. Jeg skal gi beskjed straks noen datoer er klar.
Her er et skjermbilde fra pressekonferansen i Milano i dag, der T7 blir presentert av en av Yamahas fabrikkførere i Dakar Rally Adrien Van Beveren som også har vært en av testerne dette siste året. Adrien fortalte at han startet testen på stedet der han krasjet i Januar og måtte bryte Dakar Rally. Her er også President i Yamaha Motor EU, Eric de Seynes som forteller mye av historien rundt T7.
2018-11-05.png
Jeg ser frem til å lese mer om T7 etter hvert, ser veldig interessant ut og kanskje på sikt en god kandidat til små og store eventyr hvis det skulle bli bytte av mc. Det blir forhåpentligvis å komme noen (mer eller mindre) uavhengige testrapporter utover vinteren og våren. Hadde ellers et lite håp om at Yamaha kom men oppgradering av Super Tenere :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27113
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ » 06 nov 2018, 18:43

Ketil skrev:
06 nov 2018, 18:33
Hadde ellers et lite håp om at Yamaha kom men oppgradering av Super Tenere :-k
Samme her.
XT 1200'en bør snart oppdateres om den skal henge med i konkurransen. Det hadde vært spenstig om Yamaha hadde satset på litt volumøkning fra 1200 til kanskje så mye som 1300 og dermed tatt opp jakten på KTM 1290... :crazy: .
Og nytt TFT instrumentpanel i tillegg til disse nyvinningene som de andre adventuresyklene har, så ville Super Tenéré'en absolutt vært et interessant alternativ.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27113
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ » 06 nov 2018, 19:19

To veldig spennende nyheter:





Og jeg tror at både Triumph og BMW nå vil få veldig sterk konkurranse fra KTM i 800 klassen.
Moto Guzzi'en er en outsider, som jeg også tror vil gjøre det ganske så bra.

Og så har vi denne, da... ;) - Yamaha 700 Tenéré:



Den blir vel antakelig like populær som MT-07 og MT-09, men vil ikke nå helt opp til KTM'en. Men prismessig vil den helt sikkert komme veldig gunstig ut.
Likevel tror jeg faktisk at flere vil foretrekke nye 790'en.

Må si jeg jeg gleder meg allerede voldsomt til MC-Messa her i landet om noen få måneder \:D/ !
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2469
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av hakhap » 06 nov 2018, 19:58

Aprilia RS660 Super Sport

Bilde

Bilde
APRILIA PULLED a bit of a surprise at the EICMA Milan show, unveiling this piece of sexy nonsense. Essentially, they've whipped a pair of cylinders off the tasty RSV4/Tuono 1100 V4 engine, and made a neat parallel twin out of it.

Capacity is 660cc, it should be able to make around 100bhp easily enough, and it's bolted into a properly slick light supersport chassis.
Here's the PR text in full:

CONCEPT RS 660 IS THE FIRST EVOLUTIONARY STEP IN A REVAMPING AIMED AT EXPANDING THE APRILIA RANGE UNDER THE SIGN OF SPORTINESS AND PERFORMANCE FOR FUN

CUTTING-EDGE AERODYNAMICS RESEARCH, PREMIUM TECHNICAL CONTENT, ADVANCED ELECTRONICS AND A NEW TWIN-CYLINDER ENGINE: RS 660 REDEFINES APRILIA VALUES FOR A NEW GENERATION OF RIDERS


With the Concept RS 660, Aprilia researches a new concept of sportiness, defined by the ratio between exuberant but easy-to-manage engine performance, a frame and suspension par excellence and the light weight of the vehicle.

The Concept RS 660 is a possible response to the demand of new generations for fun bikes that are capable of thrilling on the road as well as on the occasional track day.

The Concept RS 660 interprets the concept of sportiness in accordance with extremely modern canons, the consequence of in depth technological research and the extremes of aerodynamic solutions that are unrestricted by any regulations.

The result is a product that is unique in its kind: a medium engine capacity twin-cylinder, attractive and accessible, that provides extremely high technological content, even higher than bikes in superior categories.

Therefore, RS 660 is a possible option for young riders coming up from smaller engine sizes, looking for a high level sport bike that can provide thrills and fun on a day to day basis on the road and ready to support the rider on the track too.

The design: cutting-edge aerodynamics

Aprilia Concept RS 660 stands out above all for its style, innovative and sophisticated, that stems from a series of aerodynamic studies. With a tendency born in the highest levels of racing, aerodynamics is currently under intense development in the motorcycle sector, so the Concept RS 660 is able to explore concepts such as aerodynamic load control.

Out of the work done in the wind tunnel and from the resulting solutions, the shape of a bike was born where the lines are an absolute and direct consequence of the functions. The variable front section, the air flow direction and the variable downforce values transformed into opportunities for the Style Centre which created ultra modern dynamic shapes.

The concept offers a comfortable riding position, thanks to the large saddle located on the sleek tail fairing, footpegs that are not too high and a pair of semi-handlebars mounted on top of the upper steering yoke. The result is a saddle-handlebar-footpeg triangulation that is sporty yet comfortable, to the advantage of riding pleasure and comfort.

Aprilia chassis architecture, quality bar-setter

Aprilia's know-how in packaging super fine chassis architectures is recognised the world over. In observance of this tradition, the Concept RS 660 Concept provides a magnificent structure made up of an aluminium frame and swingarm.

In the concept, the frame exploits the engine as a stressed element, contributing to form a compact and stiff structure. The right arm of the swingarm has a curved shape in order to all the exhaust terminal to pass. The particular mounting of the shock absorber allows outstanding progression to be obtained without using linkage, thereby cutting down on weight and making it a cleaner package overall.

The new parallel twin-cylinder for a new generation of bikes

RS 660 was born around the concept of a new engine that Aprilia engineers are already working on, a 660 cc parallel twin-cylinder, a very compact new generation unit derived from the 1100 cc V4 that powers the Tuono V4 and RSV4 1100 Factory. This configuration was chosen for its compact nature and efficiency, the extremely low level of heat transmitted to the rider and for the freedom that it leaves the designers to create a sleek and lightweight frame and suspension.

The RS 660 project is the development base for a wider range that intends to make Aprilia a key player in an extremely strategic market segment in Europe, but also in Asia and the American market.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester