MCnyheter vi har ventet på...?

...generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 31987
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

Da er den offisielle KTM 1290 Super Adventure, 2021 mod. siden oppe:

https://www.ktm.com/en-int/models/trave ... s2021.html

Har ikke gjort annet enn å kikke på bildene for det meste, men har merket at hverken tankkapasitet eller dreiemoment har økt.
Snarere tvert om når det gjelder moment...
Det har vært spekulert i HK økning fra 160 til 170, men her er det heller ingen endring.

Flere inntrykk herfra etter KTM seansen som starter om få strakser.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1315
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS XL700 KZ900
Sted: Skjetten

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av dypen »

Var den fin eller ... se på tankhøyden og seteputehøyde. Her vil du føle deg i ett med sykkel'n :crazy:
KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 31987
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 26 jan 2021, 18:02 Var den fin eller ... se på tankhøyden og seteputehøyde. Her vil du føle deg i ett med sykkel'n :crazy:
Liker utseendet, den høye tankprofilen og nedsenkede tankkamrene langs sidene, som for øvrig har gjort det mulig med et lite hanskerom og atskillig lettere ting til luftfilteret, som KTM også påstår er mer effektivt.

Frontlykta er nok antakelig også mer effektiv, ikke minst de innebygde kurve/svinglysene. Men sensoråpningen gjør den ikke akkurat veldig vakker, etter min mening... :confused .
Har ikke lest meg opp enda på oppdateringene, men dette er vel sensoren knyttet til den ny adaptive cruisekontrollen, eller?

Redigert:
Fikk nettopp en kundemail fra KTM hvor det klar framkommer at sykkelen er oppgradert med adaptiv cruisekontroll:
AC KTM.JPG
Ser også at ryktene om Mitas Terra Force-R som ny dekkleverandør også stemmer :) :
KTM Mitas TF-R.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Norsense
Innlegg: 9
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Min motorsykkel: Honda XL600V

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Norsense »

2022-kawasaki-klr650-2a-561x369.jpg
https://www.kawasaki.com/en-us/motorcyc ... ICLEBUCKET

Tro om denne kommer til Norge?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 5846
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Min motorsykkel: Ingen for øyeblikket :(
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kjellv »

Audi Mannen skrev:Når kommer arvtageren til FJR 1300? Det er jeg litt spent på.
Ikke i år i hvertfall.
Både FJR1300A/AE/AS og XT1200Z og ZE utgår fra programmet. Kun noen 19 og 20 modeller igjen nå. Det virker som Yamaha gir slipp på de store syklene for øyeblikket, i hvertfall i Europa. Det er nok en konsekvens av stadig synkende salgstall på de store. Satsing er nå stort sett på CP2 og CP3 motorene og forskjellige modeller med disse.
Nå er Tracer 9 blitt den største i sport touringsegmentet, og GT utgaven blitt den mest eksklusive i programmet.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 31987
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 28 jan 2021, 17:52 XT1200Z og ZE utgår fra programmet.
Syns det er veldig synd at det ikke ble satset mer på Super Ténéré modellen. Denne hadde riktig mye potensiale til å bli en Adventurekriger helt i toppen om Yamaha hadde "giddet"...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 176
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Min motorsykkel: Din MC her

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 28 jan 2021, 19:01
kjellv skrev: 28 jan 2021, 17:52 XT1200Z og ZE utgår fra programmet.
Syns det er veldig synd at det ikke ble satset mer på Super Ténéré modellen. Denne hadde riktig mye potensiale til å bli en Adventurekriger helt i toppen om Yamaha hadde "giddet"...

Trenger vi egentlig 1000cc+ Tenere?

Tar heller en mer veifokusert versjon av Tenere 700. Større tank og litt bedre sete.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 31987
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 28 jan 2021, 19:30 Trenger vi egentlig 1000cc+ Tenere?

Tar heller en mer veifokusert versjon av Tenere 700. Større tank og litt bedre sete.
Ja, det er jo det store spørsmålet :) .
Det jeg tenker på først og fremst er hvorfor ikke Yamaha ser sitt snitt til å videreutvikle en god motorsykkel til å ta opp kampen med tilsvarende modeller fra BMW, Triumph, Ducati, Honda og KTM. For ikke å snakke om nykomlingen fra Harley-Davidson :crazy: .
Kan for så vidt ta med Suzuki og deres V-Strom og Kawasakis Versys 1000 også.

Men det er åpenbart at Yamaha satser på mer rendyrkede sykler som Ténéré 700. Og det ser det ut til at de lykkes godt med :thumleft .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 5846
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Min motorsykkel: Ingen for øyeblikket :(
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kjellv »

Jeg har ikke oversikt over hvilke modeller Yamaha produserer og leverer i andre områder av verden. Men i allefall innen EU er disse to tatt bort i år. Tidligere forsvant de store cruicerne, kun XV950 (Bolt) er igjen. Vmax forsvant samtidig. Tror dette skjedde i 2016, omtrent ved innføring av Euro4.
Her i Europa og spesielt i Norge er avgiftsprofilen endret en del de siste årene, og straffer store motorer samtidig som mindre og renere motorer premieres. Trenden her i landet har også vært dalende salgstall for store sykler og store motorer, men salgstallene stiger mer for sykler under ca 800-900cc. De totale salgstall for motorsykler har øket hvert eneste år.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 31987
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 28 jan 2021, 22:00 men salgstallene stiger mer for sykler under ca 800-900cc. De totale salgstall for motorsykler har øket hvert eneste år.
En god trend, vil jeg si.
En 1100-1300 kubikker er egentlig ikke nødvendig for de aller fleste. Selv om flere av oss er sørgelig angrepet av kubikksyken... :redface .
Dagens 800-900 kubikkere er ganske sikkert mer enn godt nok for opplevelserike turer i inn- og utland for de aller fleste :thumleft .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 176
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Min motorsykkel: Din MC her

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av SilverSmurfer »

kjellv skrev: 28 jan 2021, 22:00 Jeg har ikke oversikt over hvilke modeller Yamaha produserer og leverer i andre områder av verden. Men i allefall innen EU er disse to tatt bort i år. Tidligere forsvant de store cruicerne, kun XV950 (Bolt) er igjen. Vmax forsvant samtidig. Tror dette skjedde i 2016, omtrent ved innføring av Euro4.
Her i Europa og spesielt i Norge er avgiftsprofilen endret en del de siste årene, og straffer store motorer samtidig som mindre og renere motorer premieres. Trenden her i landet har også vært dalende salgstall for store sykler og store motorer, men salgstallene stiger mer for sykler under ca 800-900cc. De totale salgstall for motorsykler har øket hvert eneste år.
Det kan vel ha litt med generasjonsskifte å gjøre også. Jeg er i 30 åra og det jeg ser er jo at syklene folk snakker om og som frister stort sett ligger rundt 650-900cc. Feks CBR650R, KTM 790, Tenere 700, Kawa z650, 750/850 GS osv.

I min mening kan man ha det mer morro på en lettere sykkel til tross for tapt motorkraft.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 5846
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Min motorsykkel: Ingen for øyeblikket :(
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kjellv »

SilverSmurfer skrev: 28 jan 2021, 23:31
kjellv skrev: 28 jan 2021, 22:00 Jeg har ikke oversikt over hvilke modeller Yamaha produserer og leverer i andre områder av verden. Men i allefall innen EU er disse to tatt bort i år. Tidligere forsvant de store cruicerne, kun XV950 (Bolt) er igjen. Vmax forsvant samtidig. Tror dette skjedde i 2016, omtrent ved innføring av Euro4.
Her i Europa og spesielt i Norge er avgiftsprofilen endret en del de siste årene, og straffer store motorer samtidig som mindre og renere motorer premieres. Trenden her i landet har også vært dalende salgstall for store sykler og store motorer, men salgstallene stiger mer for sykler under ca 800-900cc. De totale salgstall for motorsykler har øket hvert eneste år.
Det kan vel ha litt med generasjonsskifte å gjøre også. Jeg er i 30 åra og det jeg ser er jo at syklene folk snakker om og som frister stort sett ligger rundt 650-900cc. Feks CBR650R, KTM 790, Tenere 700, Kawa z650, 750/850 GS osv.

I min mening kan man ha det mer morro på en lettere sykkel til tross for tapt motorkraft.
Tja.. er det et generasjonsskifte egentlig? Noen som vet?
I alle år har det jo vært et stort antall ungdommer som tar lettsykkellappen som 16 åring, først og fremst for å løse et transportbehov fram til man kan gå over til bil. Da faller de fleste av og vil aldri mer eie en motorsykkel. Men det har også vært en del som etter å ha levd seg gjennom etableringsfasen, bleieskift, stasjonsvogn og bikkje igjen begynner å få lyst å oppleve finværsdagene på motorsykkel. Mange, særlig voksne menn i alderen 40-50 starter opp igjen med motorsykkelen, gjerne sammen med en 16 årig sønn eller datter. Mange av disse har fortsatt dette, og det er gjerne disse som kjøper de store tunge syklene. NMCU har ofte vært bekymret over en "forgubbing" og lav rekruttering blant motorsyklister.
Men etter at den blå-blå regjeringa kom til makten her i landet har veldig mye skjedd med avgiftsnivået på motorsykler, og også er det gjort en endring i førerkortklassene som har gjort det enklere å gå trinnene for å ha klasse A tidlig. Mange unge med A1 har etter dette gått via A2 til A og fortsatt å kjøre motorsykkel parallelt med bil, etablering, bleieskift osv.
Men generasjonsskifte er jeg ikke så sikker på at det kan kalles. Men det er uten tvil langt flere som kjører motorsykkel nå enn for ti år siden, men jeg tror nok dette er jevnt fordelt i aldersgruppene. :-k

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 31987
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

Nye Suzuki Hayabusa :crazy: :

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 176
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Min motorsykkel: Din MC her

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av SilverSmurfer »

Hayabusa er vakker, det er vel ingen som ikke har litt lyst til å kjøre en slik en.

Det sagt så får kjørestillingen deg til å se ut som en fange som har mistet såpen i dusjen.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 5846
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Min motorsykkel: Ingen for øyeblikket :(
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kjellv »

SilverSmurfer skrev: 03 feb 2021, 21:54 Hayabusa er vakker, det er vel ingen som ikke har litt lyst til å kjøre en slik en.

Det sagt så får kjørestillingen deg til å se ut som en fange som har mistet såpen i dusjen.
:lol :rofl:

Svar