Forsikringspremier

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Tytte
Innlegg: 3
Registrert: 29 nov 2006, 17:10

Forsikringspremier

Legg inn av Tytte »

Jeg har planer om å anskaffe meg mitt livs første MC og har gjort en del vurderinger på hvilke sykler jeg kunne tenke meg... syklene ble satt opp i en liste og oversendt et anerkjent forsikringselskap (ønsker ikke å oppgi navn) slik at de kjapt kunne slå i hjel min drøm :)

Jeg oppgav følgende til forsikringsselskapet: Alder fører 35 år, full kasko, ingen under 30 skal kunne benytte sykkelen, årlig kjørelengde 12000 km og årsmodell sykkel 2003.

Jeg fikk returnert en liste med priser (prisene var for noen typer i overkant av hva jeg hadde forventet for en "voksen" fører):

1: CBR 600 F, KR. 10 800,-
2: CBR 600 RR, KR. 15 272,-
3: CBR 900 RR, KR. 16 287,-
4: VFR 800, KR. 5 869,-
5: ZX 6R, KR. 15 272,-
6: ZX 9R, KR. 10 800,-
7: YZF R6, KR. 15 272,-
8: YZF R1, KR. 16 287,-
9: YZF 600 R, KR. 10 800,- ???
10: GSXR 600, KR. 15 272,-
11: GSXR 750, KR. 15 272,-
12: TRIUMPH TT 600, KR. 15 272,-
13: DUCATI 996, KR. 11 498,-

Spørsmålet er da om noen har kjennskap til hva som regnes som det billigste (og beste) forsikringsselskapet for min aldersgruppe.
Takker for innspill :)

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..,

Her kan det være flere faktorer som spiller inn. Men ville tro at det selskapet du bruker til bil og hus, vil komme med et godt tilbud. Avhenger også om hvor stor bonus du har opparbeidet deg.
Men det er If og Gjensidig som etter min erfaring, har de beste tilbudene. Jeg bruker If...

Jeg ville bestemt meg for en sykkel jeg ville kjøpe, sendt en epost og bedt om et totalt tilbud på alle forikringene inkl. sykkel. Tror du vil se at prisene vil bli noe annet, en når du bare ber om pristilbud på bare en sykkel.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Legg inn av Relax »

Stakkars mann :cry:

På noen få år har du betalt mer i forsikring enn hva 2 hjulingen koster :wink:

Enda en grunn for å velge cruisere, forsikringen er under halvparten :wink:

Men,men -skjønner noen liker raskere sykler osv - lykke tl!
"Do the right thing"

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Du må bruke pressmidler, som å flytte alt vekk.
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Vilken bonus ligger till grund för dessa priser? Om det är 20% startbonus så är det inte så illa tycker jag.

Tytte
Innlegg: 3
Registrert: 29 nov 2006, 17:10

Legg inn av Tytte »

Jeg har ikke fått opplyst hvilken startbonus jeg er blitt tilbudt, men utgangspunktet er at jeg ikke har eid sykkel fra før.

Ser også at det er en del å hente på Cruiser, men "tursykkelen" VFR800 er heller ikke helt bort i veggen dyr å forsikre :)

Jeg skal forsøke med litt trusler :) har ikke helt troen på at det fører frem, men er jo et forsøk verdt.

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Ronny skrev:Du må bruke pressmidler, som å flytte alt vekk.
Jeg prøvde det overfor Gjensidige, men det virket ikke. De kunne ikke gi noe bedre tilbud på en R-sykkel, så jeg fikk bare flytte forsikringene, mente de.. Så da flyttet jeg både bil, sykkel og innbo til If. De hadde en litt mer liberal holdning enn Gjensidige overfor R-sykler den gangen.

Jeg har hørt at Gjensidige har blitt litt mer medgjørlige mht. R-sykler de senere år, men jeg har ikke innhentet noe pristilbud da jeg er fornøyd med pakken jeg fikk i If.
GSX-R 750

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...

Nei, det å bruke pressmidler tror jeg også ikke har noe fore seg. Vi blir bare en dråpe i havet i øynene på et forsikringsselskap.
Har heller tro på en totalforsikring, der en forsikrer alt en eier og har. Da tror jeg det er lettere å få noen rabatterog bonus.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Legg inn av Relax »

Har ikke inntrykk av at man kan presse forsikringsselskapene noe særlig, dessverre. Virker som de har litt forskjellig profil vedr. objekter med høyere risiko, dvs mc, men også kjappe biler eller biler som stjeles oftere.Jeg byttet til Trygghansa i fjor ( biler & hus), men de ville ikke ha sykkelen min, rett og slett :x .

Kanskje på tide utenlandske selskap kommer inn og skaper økt konkurranse?
"Do the right thing"

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Tytte skrev:Jeg har ikke fått opplyst hvilken startbonus jeg er blitt tilbudt, men utgangspunktet er at jeg ikke har eid sykkel fra før.
Men har du bil? Bonus är bonus, vare sig den är uppsamlad på bil eller MC. Undersök vad som händer om du byter bonusen mellan bil & MC, det kan löna sig. Vissa bolag ger 50% i startbonus på bil/mc nr 2 (If gör det t.ex.), det kan vara värt att veta.

Dessutom behöver man inte samla ALLT hos ett bolag för att uppnå fördelar. Man får som regel "totalkundrabatter" om man har 3 försäkringar eller mer. Du kan t.ex. ha bil, hus & resa hos ett bolag, medans du har mc, innbo och olycka hos ett annat, och få totalkundrabatt hos båda. Det gäller att lista ut vilka bolag som är billiga på vad, i just ditt tillfälle. Undersök också om de har rabattordningar för medlemskap i några föreningar som du redan är eller kan bli medlem i (men glöm inte att räkna med medlemsavgiften för att se om det lönar sig).

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Jeg tror at gjensidige har endret noe holding til enkelte sykler. Når jeg byttet til min Triumph trophy, som er en tursykkel, fikk jeg beskjed om at de nå hadde endret systemet sitt , og at jeg nå skulle betale rett under 3000 for full kasko. Det var mer enn 8000 mindre enn når jeg ringte første gangen og spurte om pris. Jeg er totalkunde og har 50% bonus på sykkel, men likevel syntes jeg det er en grei pris.
IF var også villige til å forsikre sykkelen for rett over 3000, men der hadde de lagt på endel på egenandelen.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

400 kroner for full kasko...
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...

Ansvarsforsikring kr 662
Fører- og passasjerulykke kr 184
Kaskoforsikring - kr 790
Samlet pris pr.år kr 1.636
For min 98.mod Honda Shadow
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

rogg skrev:Håy...

Ansvarsforsikring kr 662
Fører- og passasjerulykke kr 184
Kaskoforsikring - kr 790
Samlet pris pr.år kr 1.636
For min 98.mod Honda Shadow
Jeg har min 2006 mod. Yamaha TDM 900 forsikret i If og betaler kr. 2455,- pr. år (75 % bonus, full kasko og fratrukket samlerabatt).

Forhørte meg i dag med Gjensidige og fikk dette tilbudet:
"Hei!

Takk for din henvendelse angående tilbud på MC-forsikring. Ut fra den informasjon du har gitt oss, vil det koste kr 2386 i året å forsikre en Yamaha TDM 900 hos oss. Ved å samle alle dine forsikringer hos oss så kan du oppnå en bedre pris."

Siste setning viser at prisen blir enda lavere med samlerabatt + evt. andre særrabatter, som f.eks. medlemskap i interesse- og arb.taker organisasjoner.

Kanskje på tide på shoppe hos Gjensidige?

Tytte
Innlegg: 3
Registrert: 29 nov 2006, 17:10

Legg inn av Tytte »

Nå har jeg altså gjort det stupide å kjøpe meg en CBR 600 RR... fristen ble for stor :oops:

Så etter å ha besluttet det som mine nærmeste synes er i overkant fornuftig :?, ringte jeg i dag tre forsikringselskap.

Først ut var Gjensidige (som forøvrig prisene fra starten av denne tråden er hentet fra) som ville tilby meg full kasko til 15200,- delkasko 8200,- og kun ansvar 5500,-

Prisene blir litt redusert om jeg blir totalkunde... siden delkasko blir den eneste farbare vei, fikk jeg opplyst denne til å være 7200,- som totalkunde (+ 500,- i rabatt på bilen). Bonusen er 50% for begge.

Så ringte jeg IF... de var jo veldig hyggelige og fortalte at jeg burde bli totalkunde for å spare penger. Så kom spørsmålet om hvilken sykkel det dreiet seg om. "En CBR 600 RR", svarte jeg forventningsfull. "Ehhh... den kan du nok desverre ikke forsikre hos oss uten å kunne grundig dokumentere tidligere MC-erfaring". "Javel, men en CBR 600 F da?". "Skal vi se", svarte han i andre enden..."jo den kan jeg forsikre". :?: Skjønne det den som kan :!:

Til sist ringte jeg Storebrand. Der fikk jeg, etter å ha opplyst om sykkeltype, beskjed om at jeg ville få et mye bedre tilbud hos Gjensidige. Prisen ville hun ikke snakke om en gang :shock:

Så, om ingen har bedre tips til "et håpløst tilfelle av en som lytter mer til hjertet enn hodet", blir det nok Gjensidige på meg.

I mitt neste liv skal jeg bli mye mer fornuftig... eller kanskje er det forsikringselskapene som burde bli det ??

Svar