Øvelseskjøring på MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Øvelseskjøring på MC

Legg inn av E-strom »

Om ledsager skal sitte på eller kjøre egen sykkel ser ut til å være valgfritt - det står "eller" på sidene hos Vegvesenet

Sitat: "...Den som er med deg kan sitje på motorsykkelen saman med deg så sant motorsykkelen har stor nok nyttelast, eller følgje etter på mellomtung eller tung motorsykkel..."
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Vaagen
Innlegg: 23
Registrert: 30 des 2012, 10:42
Motorsykkelen din: Suzuki DL650 V-Strom 2004
Sted: Rjukan

Re: Øvelseskjøring på MC

Legg inn av Vaagen »

Vedrørende ledsager på samme/egen sykkel har det tydeligvis skjedd en regelendring - det var bra! Var 19/1 samme dato som de nye reglene for mellomtung trådte i kraft? I så fall er det vel en EU-tilpasning.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Øvelseskjøring på MC

Legg inn av TheHaughom »

Vaagen skrev:Vedrørende ledsager på samme/egen sykkel har det tydeligvis skjedd en regelendring - det var bra! Var 19/1 samme dato som de nye reglene for mellomtung trådte i kraft? I så fall er det vel en EU-tilpasning.
Yepp ;)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

tommen30
Innlegg: 86
Registrert: 28 mai 2012, 01:11
Motorsykkelen din: Kawa Z800 2013 sort matt
Sted: Oslo

Re: Øvelseskjøring på MC

Legg inn av tommen30 »

-han du kjører med må ha hatt lappen sammenhengende i 5 år
- dere kan kjøre hver deres sykkel så lenge dere har intercom
- Gul vest holder, trenger ikke noe L

Thats the rules :vs

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Øvelseskjøring på MC

Legg inn av Geir »

tommen30 skrev:-han du kjører med må ha hatt lappen sammenhengende i 5 år
- dere kan kjøre hver deres sykkel så lenge dere har intercom
- Gul vest holder, trenger ikke noe L

Thats the rules :vs
Joda. L'en er et krav. Reglene i korttekst er forøvrig her...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

tommen30
Innlegg: 86
Registrert: 28 mai 2012, 01:11
Motorsykkelen din: Kawa Z800 2013 sort matt
Sted: Oslo

Re: Øvelseskjøring på MC

Legg inn av tommen30 »

ok, den var ny for meg.. men tror ikke politiet tar deg på det. Da har de lite å gjøre i allefall. Men du har rett ser jeg :)

Brukeravatar
knuteinarbekkevold
Innlegg: 1
Registrert: 22 jun 2013, 13:34
Motorsykkelen din: Suzuki - V-Strom - 650 - 2011

Re: Øvelseskjøring på MC

Legg inn av knuteinarbekkevold »

Godtvoksen skrev:Hei,

Det er en kar som har lyst å være med på en MC-tur og spør meg om jeg vil øvelseskjøre med han. Regler for dette fant jeg her; http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... otorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi har intercom så den saken er grei, men vi mangler gule MC-vester med bokstaven L på. Er det noen som vet konsekvenser dersom vi blir tatt for å øvelseskjøre uten slik vest med bokstav?
Hei.
Jeg var med på øvelseskjøring i fjor. Jeg var ledsager, om vi kan kalle det for det. Vi kjørte med hver vår gule vest med svart L på ryggen, det skulle visstnok være det. Vi hadde også trådløs kommunikasjon mellom oss. En flott mulighet til og kjøre mye for den som skal ta lappen, mange penger spart i kjøretimer. Jeg var med til og fra kjøretimene som var obligatoriske og kjørelærer hadde ingen kommentarer til øvelseskjøringen og utstyret vi hadde...tilfredsstilte vel kravene for øvelseskjøring.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Øvelseskjøring på MC

Legg inn av Duville »

tommen30 skrev:ok, den var ny for meg.. men tror ikke politiet tar deg på det. Da har de lite å gjøre i allefall. Men du har rett ser jeg :)
Politiet bryr seg kanskje ikke men motpartens forsikringsselskap vil kanskje gjøre det dersom du bare kjører slik som alle andre - med refleksvest uten L dersom du forårsaker en ulykke. De benytter alle muligheter dersom det er penger å spare.

horgen
Innlegg: 4
Registrert: 05 jun 2016, 11:04
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Øvelseskjøring på MC

Legg inn av horgen »

Duville skrev:Øvelses kjøring uten å oppfylle kravene som er satt for dette defineres vel som kjøring uten sertifikat - veldig dumt hvis dere blir stoppet... eller noe skjer.
Alle reglene står her: http://www.teori-prover.no/teoriprove-mc-klasse-a-og-a1 og http://www.teorisiden.no/teoriprove-mc-a1

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Øvelseskjøring på MC

Legg inn av Honda2004 »

Vaagen skrev:Vær obs på at det kun er lov å kjøre på hver sin sykkel om det ikke er lov å kjøre på samme, mao om en bryter vektgrensen eller noe annet. Usikker på hvor strengt dette praktiseres. Avhenger vel av om onkel har en god dag eller ikke...
Etter hva jeg har hørt, er det nå slik, at man skal, kjøre hver sin sykkel. Veivesenet praktiserer dette nå, etter flere tilfeller hvor sensor er så feit, at fører ikke får kontroll over sykkelen pga at tyngdepunktet er såpass endra.
Jeg hadde ingen bakpå når jeg øvelseskjørte og jeg tok lappen for mer enn 10år sia. Da var det ganske strengt.

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Øvelseskjøring på MC

Legg inn av Honda2004 »

Geir skrev:
tommen30 skrev:-han du kjører med må ha hatt lappen sammenhengende i 5 år
- dere kan kjøre hver deres sykkel så lenge dere har intercom
- Gul vest holder, trenger ikke noe L

Thats the rules :vs
Joda. L'en er et krav. Reglene i korttekst er forøvrig her...
Nei, reglene i korttekst er ikke der. "Innholdet kan ha blitt flyttet, eller du kan ha skrevet inn en nettadresse som ikke eksisterer."

Svar