Slitasje på dekk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Slitasje på dekk

Legg inn av Dortmunder »

Hei,

jeg har kjøpt ny bakdekk i fjor, ca. 10.000 km siden. Nå er det helt slitt og jeg må ha ny. Maskinen er en Yamaha Dragstar... en cruiser.

Nå spør jeg dumt, er dette vanlig???? Jeg vet at dekk slites forskjellige, og noen (litt dyrere) holder lenger, men 10.000 km??? hvert år et nytt dekk ???

Det er drøyt...

Hva slags erfaringer har dere??

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Jeg kjørte en Honda Shadow i mange år, men sleit ikke mye dekk på den. Kjørte rundt 20.000km på dekket før jeg byttet. Det holdt i to sesonger for meg.
Men det kommer mye på kjørestil.
Mye gassing og la motoren bremse ned farten igjen...(motorbrems) sliter mye på dekket. Og for å ikke snakke om å kjøre på Svenske veier som det er slik oljegrus på. Reine raspa for dekk.
Jeg kjørte med Metzeler dekk
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Jan Tore
Innlegg: 19
Registrert: 02 nov 2005, 22:39
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Alta

Legg inn av Jan Tore »

Med tung offroader som er det jeg har kjørt de siste år har jeg klart å få 11000 km. av et bakdekk. Dette var på langtur. På småkjøring har jeg på det beste fått 6000 km. av bakdekket, så da ble det 3 bakdekk på en sesong. Så 10000 km. av et bakdekk er etter min oppfatning veldig mye.
Jan Tore

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Her en kompis som kjørte 19.000km på framdekket med sin HD Fat Boy.
Det var et Dunlop dekk. typisk dekk laget for touring og ikke for RR kjøring...osv...
Bilde

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Kjørestil har mye å si på slitasjen, og type sykkel. Ser at det går mere dekk på BMW'n min, i forehold til Shadowen.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

OK da, må vel venne meg til det at jeg trenger hvert år ett nytt dekk :-( Prøver en annen type dekk denne gang (Bridgestone) og la dere vite hvor lenge det gikk. Framdekket forresten (Metzler Maraton) hold i 3 år, vil tippe rund 20000 km. Kjørestilen min vil jeg si er cruising/touring uten burning :lol:

Fint vær ute, så kom dere ut istedenfor å sitte her foran dataen 8)

Ses på Ogge imorgen??? (treffsted på Sørlandet)

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

13,000 på bakdekk og ca 25,000 på forsekk hos meg.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Jeg satt på nytt dekk i høst, og hadde håpet det ville holde til jeg var ferdig med norgestreffet, men det ser ut til at det blir flere kilometer en ført beregnet. Med en og en halv mnd til treffet, er jeg redd for at det må byttes for nordnorgeturen.
Ett dekk i sesongen må en regne med...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Jeg har hatt tre forskjellige dekkmerker på min TDM etter at jeg kjøpte den ny i sept. 2006:
Den ble levert med Dunlop Sportmax, som jeg slett ikke følte meg helt trygg på... ikke minst fordi de rett som var glapp i rundkjøringer.
Etter kun ca. 5000 km. punkterte bakdekket og dermed skiftet jeg like så godt front og bak og valgte Bridgestone BAttlax BT-021, som helt klart var et bedre dekk enn Sportmax hva gjaldt grep. Men de var følsomme for bla. langsgående asfaltkanter og jeg synes også at de var ikke helt til å stole på ved litt heftig svingkjøring, litt uforutsigbare på en måte ved at sykker'n ikke alltid reagerte slik den burde... Kan jo ha vært førerfeil også, men jeg heller mer til at det var dekkenes skyld.

Battlax'ene varte (bakdekket, that is...) i mer enn 10.000 km, men da var corden i ferd med å komme fram og profilen på dekket en anelse trapesformet...

Nå har jeg nettopp byttet til AVON Storm ST foran og bak og må si at sykker'n nesten ikke er å kjenne igjen!
Disse dekkene har bygd opp tilliten fra første km og de virker svært solide og trygge. Ikke minst forutsigbare så det holder i forhold til mine kontrasvingmanøvre.
Svinger går som en lek og tryggheten er på plass i rikelig monn!
Svært gode erafinger så langt, men understreker at jeg kun har kjørt noen få hundre km.
Er spent på slitasjen. Det er det selvfølgelig altfor tidlig å si noe om :wink:
Sist redigert av AJ den 01 nov 2008, 14:49, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det viktigste punktet for å oppnå flest mulig kilometer på dekkene er ikke nevnt her. Det er luft-trykket i dekkene. Stort sett de fleste kjører med for lavt trykk i dekkene. Dette leder til større varme i dekket og dermed større slitasje.

Nå har jeg mest erfaring med sykler som ikke er R-sykler, så det er mulig ting er annerledes på sykler beregnet på bane og/eller heftigere kjøring enn det jeg bedriver.

Når jeg fikk Voyageren søkte jeg råd på et amerikansk forum vedr. dekk-trykk. Og tilbakemeldingene tilsa at man på en tung touringsykkel skulle glemme det som sto i instruksjonsboka for sykkelen, og heller stole på det som dekkfabrikanten anbefalte. Ved nærmere undersøkelse viste det seg at dekkfabrikantens anbefalinger gjerne lå 15-20 % over det som sykkelfabrikanten anbefalte. Så sjekk på dekkfabrikantens hjemmeside og følg de anbefalingene som står der.

Jeg kjører på Metzeler Marathon ME880 både foran og bak på Voyageren, og trykket jeg bruker er makstrykket som tår på dekkenes side. 42 psi foran og 50 psi bak. Jeg kan fint kjøre ca 20 - 22000 km på et bakdekk, og ca 25000 km på et fordekk. Og dekkene beholder profilen hele levetiden. Jeg kjører på all slags underlag.

På en Kawa Z750 jeg hadde kjørte jeg på Metzeler Z6. Fulgte instruksjonsboka og fikk 9000 km på bakdekk og 14000 km på fordekket. Satt på nytt sett og fulgte Metzelers anbefalinger, 19000 km på både for- og bakdekk. Metzeler anbefalinger lå (så vidt jeg husker) ca 20% høyere enn Kawasakis anbefalinger.

Så sjekk dekktrykket, hold det på det nivået dekkfabrikanten anbefaler, og du vil oppnå større kjørelengde på dekkene helt gratis. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Et godt tips. Kjører Metzeler Z6, og ser at det blir lite med km. Nå har jeg kjørt mye med full oppakning og to på sykkelen. Hva bruker du av lufttrykk i dekket?
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Kjører på Metzeler Tourance med 40 - 42 pund i begge dekka. Bakdekket holder 12 - 14.000 km, foran bortimot 25.000.
Mye solo langkjøring på mye rart underlag med relativt lett oppakning.
BMW anbefaler 28 pund i begge.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Er jaggu ikke sikker, men jeg mener jeg kjører på nesten tre kg. Hvor mange pund det er vet jeg ikke. Får sjekke det ut.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Jeg hadde Z6 på en Kawa Z750S som jeg har solgt for en stund siden. Mener bestemt at Metzeler anbefalte 36 psi foran og 42 psi bak.

Her kan du finne trykket som Metzeler anbefaler til den sykkelen du har:

http://www.metzelermoto.com/web/fitment ... otoFull.do


Trykket varierer jo fra sykkeltype til sykkeltype selv om de har samme dekk.

Her er forøvrig en grei omregning:
http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

ROADTEC Z6 ROADTEC Z6
Front 120/70 ZR 17 M/C (58W) TL ROADTEC Z6 Front - 2.5 BAR 160/60
Rear ZR 18 M/C (70W) TL ROADTEC Z6 - 2.9 BAR

Dette er til min BMW R1100RT, etter tabellen du henviste til Jalmar.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Svar