Slitasje på dekk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Ja, og 2,5 bar skulle bli 36 psi, og 2,9 bar skulle bli 42 psi. Sånn omtrent.

Hva sier instruksjonsboka til sykkelen om dekktrykk? Litt interessant å se om BMW anbefaler lavere trykk enn Metzeler slik som Kawasaki gjør.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

I rephåndboka står følgende:
front: 2.2 – 2.5 Bar (psi)
(31.9 – 36.26)
rear: 2.5 – 2.9 Bar (psi)
(36.26 – 42.06)
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Ganske samsvarende opplysninger der da.

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd det gamle "touring-trikset". Se hva som står som max. trykk på dekksiden og bruk det trykket når du laster opp sykkelen for langtur.

Når du ser på dekkene dine kan du se om trykket har vært for lavt i forhold til belastningen. Er dekket flat-slitt på midten har det gått med for lavt trykk. Altså motsatt av hva man ville trodd om et bildekk.

Kawasaki oppgir følgende trykk på Voyageren: Front 32 psi og bak 40 psi. Metzeler sier 38 psi foran og 46-50 psi bak. Ganske stor forskjell. Og følger man Metzelers anbefalinger nesten dobler man levetiden på dekkene.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Det blir blåst mere opp til våren... Dekket slites på midten.
Bortsett fra ferieturen i år. Da ble det slitt helt ned på sidene, men midten var like god.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det kan være at du burde hatt forsterka dekk til den sykkelen. Jeg har ikke særlig peiling på hvordan det er med radialdekk. Men kanskje verdt å undersøke om det finnes andre og mer solide touringdekk til din sykkel?

Som en paralell kan jeg nevne at jeg bruker Metzeler Marathon ME880 bak på Gamle. Det er dekk som er beregna til TUNGE touringsykler. Men i og med at jeg som regel laster sykkelen godt ned når jeg drar på tur, fungerer det fint selv på en "lett" sykkel som Gamle. Og levetiden øker. Har nå 8500 km på det bakdekket, og det er ikke halvslitt.

Det er også nyttig å regne litt på hvilken vekt man faktisk belaster sykkelen sin med. Regn ut hva du + madammen + bagasjen veier og se hvordan det stemmer med nyttelasten på sykkelen. Hvis man overstiger nyttelasten er det en sikker måte å forkorte levetiden på dekkene.

Jeg pakket Voyageren for langtur, fyllte bensintanken og reiste på veivekta. Totalt veide sykkelen da 500 kg. Det skal gode dekk til for å bære slik vekt.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Jeg har fulgt Jalmars råd og jeg har prøvd mindre dekktrykk og. Såfort jeg avviker fra sykkelprodusentens anbefaling så endres kjøre egenskapene så mye at det er litt utrivelig i svinger. Så får heller dekket slites fortere.

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Pollti skrev:Jeg har fulgt Jalmars råd og jeg har prøvd mindre dekktrykk og. Såfort jeg avviker fra sykkelprodusentens anbefaling så endres kjøre egenskapene så mye at det er litt utrivelig i svinger. Så får heller dekket slites fortere.
Du har faktisk et poeng der. Har opplevd det samme på min dragstar, men vil nok tro at avviket er forskjellig stor fra MCtype...

Da er det bare en ting å gjøre : prøve og feile metoden...

Men takk for tipset Jalmar, hadde ikke tenkt på at lufttrykk har så mye å si !!!

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Dekktrykk er alfa og omega. Dette bl.a. fordi dekktrykket påvirker temperaturen i dekkene. Litt forenklet kan man si at jo lavere trykk, jo høyere temperatur. Og jo høyere temperatur, jo større slitasje.

Og jo tyngre sykkel, jo større betydning får dette når det gjelder slitasje. En lett R-sykkel vil lettere bli påvirket av feil dekktrykk når det gjelder kjøreegenskaper. Men på disse syklene er det neppe dekkslitasjen som betyr mest. Her vil det alltid være grep som teller.

Når det gjelder mine forslag til avvik fra sykkelprodusentens anbefalinger, er det viktig å tenke på hva man egentlig gjør. Jeg sier at man bør sjekke hva dekkfabrikanten anbefaler av trykk på det aktuelle dekk til den aktuelle sykkel. Og avviker dette fra sykkelfabrikantens anbefalinger mener jeg at man kan oppnå fordeler når det gjelder levetiden hvis man følger dekkfabrikanten. Som regel er kompetansen på dekk høyere hos en dekkfabrikant enn hos en sykkelfabrikant. Og sykkelfabrikanten anbefaler et trykk ut ifra de dekkene som sitter på sykkelen som standard. Hvis man skifter til et annet fabrikat enn standard bør man absolutt følge dekkfabrikantens anbefaling, da dette dekket kan ha andre egenskaper og annen oppbygging enn standard-dekket.

Jeg vet jo ikke hvor store avvik det var mellom dekkfabrikantens anbefaling og sykkelfabrikkens anbefaling på trykket i Pollti's tilfelle, men vil nok si at hvis Pollti har fulgt dekkfabrikantens anbefaling og fått merkbart dårligere kjøreegenskaper, er det grunnlag for reklamasjon på dekkene.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

At det er grunnlag for reklamasjon er jeg uenig i Jalmar. Jeg bruker dekktrykk som oppgitt fra Cagiva og Pirelli har jeg ikke spurt engang. Min mening er at Cagge blir rett og slett utrivelig hvis ikke trykket i fordekket er helt korrekt, uansett last. På bakdekket er det noe mere slingrings monn men den er desidert best å kjøre med trykk for bare fører. Øker jeg trykket i bakdekket blir den stiv i svingene som en gocart. Og minsker jeg trykket blir den ei slengrumpe. Selv med last, alt er relativt, så øker jeg bare trykket i bakdekket marginalt mot hva Cagiva oppgir for bare fører.
Dekkene får bare slites , jeg anser det som det billigste sikkerhetsutsyret som er å få og for meg er det viktigere å føle meg trygg enn å tyne en dullion kilometer av de. Dessuten så tilhører jeg vel de som kjører så lite at dekkene blir stive og morkne før de blir utslitt.
En ting jeg har kostet på meg er å få forgaffel og bakdemper ordentlig satt opp av et verksted som vet hva de driver med. Det forandret kjøre egenskapene så radikalt at jeg ikke kjente Cagge igjen etterpå.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Hvis du ikke har sjekket dekkfabrikantens anbefalinger, så vet du jo ikke om du har prøvd det anbefalte trykket heller. For alt det vi vet kan dekkfabrikantens anbefalinger være det samme som Cagiva anbefaler. :[-X:

Det jeg rådet til var å sjekke og følge dekkfabrikantens anbefalinger hvis det var differanse.

Og hvis man følger dekkfabrikantens anbefalinger og får merkbart dårligere kjøreegenskaper er det grunnlag for reklamasjon.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Nå sjekket jeg på Piellis hjemmesider og de anbefaler 0,1 bar lavere trykk foran enn hva Cagiva gjør. Bak anbefalte de det samme. Riktig nok var dette for Diablo og Demon mens Cagge ruller på Sport Demon. Om det gjør noe forskjell vet jeg ikke så sendte en mail og spurte om det.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Da følger du jo dekkfabrikantens anbefalinger når det gjelder dekktrykk. :thumbsup:

Da mener jeg at du oppnår maks både på veigrep og levetid. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Dekktrykket er alfa omega når det gjelder kjøreegenskaper. Men type dekk har også mye å si.

Slitasje på dekk har mange faktorer. Det er nevt last, fart og ikke minst kjørestil.
Kjørte med metzeler på min Shadow, og det gikk opp mot 25000km før skifte. Mens jeg nå på BMW'n må skifte på 10000- 12000 km.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

rogg skrev:Dekktrykket er alfa omega når det gjelder kjøreegenskaper. Men type dekk har også mye å si.

Slitasje på dekk har mange faktorer. Det er nevt last, fart og ikke minst kjørestil.
Kjørte med metzeler på min Shadow, og det gikk opp mot 25000km før skifte. Mens jeg nå på BMW'n må skifte på 10000- 12000 km.
Jeg kjører på Avon Storm ST på min Yamaha TDM 900 og må si at jeg ble en smule overrasket over at bakdekket hadde gjort sitt etter vel 10.000 (riktignok etter en del kjøring med passasjer/oppakning...), men fordekket knapt ser slitt ut etter samme kjørelengde. Kan kanskje ha noe med lufttrykket å gjøre?

I vinter bytter jeg bakdekket, men beholder fordekket.
Så får vi se hvordan kjøreegenskapene påvirkes av dette...

Ellers er jeg storfornøyd med Avon dekkene! De føles sikre og trygge på vårt som tørt og svingegenskapene på TDM'en er merkbart bedre med disse dekkene enne Brigdestone Battlax BT-021.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av fireman »

AJ skrev: Jeg kjører på Avon Storm ST på min Yamaha TDM 900 og må si at jeg ble en smule overrasket over at bakdekket hadde gjort sitt etter vel 10.000 (riktignok etter en del kjøring med passasjer/oppakning...), men fordekket knapt ser slitt ut etter samme kjørelengde. Kan kanskje ha noe med lufttrykket å gjøre?
Dette har jeg førstehånds og bitter erfaring på. Lufttrykket har vanvittig mye å si på dekkets levetid. Jeg kjørte et "nytt" (ca 2000 km) dekk ned til strien i løpet av ca 700 km. Til alt overmål punkterte bakdekket i ca 75 km/t, og det var med nød og neppe at det gikk godt. Legger til at mor var med, og vi hadde full oppakning.

Da vi startet den morgenen tok jeg kun en visuell sjekk av dekkene, og alt så normalt ut. Ikke merket jeg noe på kjøreegenskapene heller før det smalt. dvs ca 10 sekunder før punkteringen kjente jeg at det "humpet", det var nok fordi dekket bulet ut og like før det smalt.

Kontaktet etterpå "Lillerolf", selve guruen når det gjelder GoldWing, og han sa at det var uhyre lite trykktap som skulle til før dekket slites, spesielt ved tung last. På disse syklene dekktrykket sjekkes før hver dagsøkt!

Regner med at dette er fullt relevant og overførbart til andre tunge sykler.

Svar