Hva med ... Blogg?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Femice skrev:
fireman skrev:Godt at det finnes folk som blogger, jeg synes det er artig å lese en god og innholdsrik blogg selv, men er ikke den beste til å bidra.

Har et spørsmål:
Bør en blogg være "åpen"? dvs er det greit at andre kan legge inn kommentarer? Har vært borti blogger som er "låst" også, hva mener dere?
Jeg bruker Blogspot og der har jeg en blogg som er tilgjengelig kun for de jeg har gitt tilgang. Nå er det en familie-blogg hvor jeg bl.a. forteller om hva som skjer med huset vårt. Det fine er at der kan jeg legge bilder av garasjen og huset uten å bekymre meg for om det vises hva slags verktøy jeg har, hva slags sykler som står i garasjen, hvordan huset er plassert osv. Kort sagt sånt som gir tyver og kjeltringer info om hvor huset og verdisakene befinner seg.

Wordpress er bedre enn blogspot der fordi man kan sette tilgang pr innlegg...

Jeg syntes det bør vurderes å sette et bloggområde her på forumet som tilgjengelig kun for påloggede medlemmer. Da har man ihvertfall begrenset åpenheten til "kjentfolk". Hva mener dere om det?
Jeg er helt på nybegynnerstadiet når det gjelder disse admingreiene og tør derfor ikke påta meg mer enn det jeg synes jeg kan klare på det stadiet jeg er nå.
Men jeg tror jeg kan lære mer om disse tingene etter hvert... :wink:
Og da er vel tiden inne til å svare mer presist på spørsmål som både fireman og Femice stiller i sine poster.

Uansett så blir dette noe som fireman og jeg og kanskje noen til med peiling, kommer til å ta opp i arbeidet med å utvikle dette Forumet videre.

Akkurat nå er vi veldig fornøyd med at aktiviteten har tatt seg opp såpass som den har gjort!
Takket være dere som har registrert dere som brukere!!
Flott gjort, folkens!! :occasion5: :hello1: :thumbsup:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Har prøvd med den typen blogg som Femice beskriver og bruker. Men finner at for meg funker det ikke.
Men det er klare svakheter i et forum, siden trådene er lineære og det tar tid å følge en tanke. Etter to tre innlegg er det originale innlegget glemt. noen ganger OK, noen ganger ikke helt så OK.
Er flere som har sagt at de setter pris på det de kaller villblogging, altså at to-tre forumdeltakere (eller flere) fører en samtale over flere blogger simultant. For utenforstående ser det helt vilt ut, og det er mye intern humor i de samtalene. og for deltakerne har de verdi utover akkurat gleden ved å føre denne samtalen. Verdien (iallfall for meg) ligger også i at man blir bedre kjent, og utvikler vennskap seg i mellom.
Tror det kan virke truende på enkelte og kanskje noen syns denne formen for tilsynelatende meningsløs samtale er ekskluderende.
Vet ikke om et lukket bloggforum har noe for seg. Kanskje senere, nå er dette forumet relativt lite, og de fleste av oss har lært hva vi kan si, og hvor langt vi kan gå uten å trå noen for nær. Og at det er underholdene for andre er jo hyggelig, men ikke en drivkraft. Det er den frie assosiasjonen, den tryggheten vi har til de andre samtalepartnerne som er drivkraften bak villbloggingen, og som også gjør at den trives veldig godt på et åpent forum. Og ikke vet jeg om jeg vil vedlikeholde to blogger på det samme forumet.
Ble litt my babbel på en sen kveldsstund, men det er vel ikke så uvanlig :[-X:

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Så hyggelig å se deg her også Femice..!! :hello1:
Femice skrev:Jeg syntes det bør vurderes å sette et bloggområde her på forumet som tilgjengelig kun for påloggede medlemmer. Da har man ihvertfall begrenset åpenheten til "kjentfolk". Hva mener dere om det?
Men samtidig kan jo hvem som helst bare opprette et "nick" og lese så mye de vil. Vi vet jo ikke hvem som skjuler seg bak dem. Selv om jeg ser at dersom folk måtte være innlogget ville det gitt mulighet for en viss kontroll.

Personlig synes jeg det er greit at bloggene ligger åpent. For min del har dette også sammenheng med at jeg linker over referater fra turer etc. til de jeg har vært på tur med. Det er greit for dem å kunne få tilgang uten nødvendigvis å måtte være medlem på forumet. :)

Det kan også hende at flere medlemmer finner veien hit dersom de har mulighet til å titte litt i bloggene først... ?

Jeg synes det er en flott jobb som gjøres her inne, all honnør for den..!! :thumbup:

:wav:
Sist redigert av Bimma den 06 nov 2008, 09:12, redigert 2 ganger totalt.
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Hehehe.... Så først nå at det også var en side 2 i denne tråden... :oops:
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Pollti

Legg inn av Pollti »

Villblogging er gøy !! Men igjen, det kan sikkert være ødeleggende i en blogg. Og GSXR, jeg tror du vet hva jeg mener. Når blogging tar helt av det være seg enten det er villblogging, origami,husbygging og annen moro og mc faller helt ut så er jo noe av vitsen med en mc blogg på et mc forum falt bort mener jeg.
Jeg herjer rundt på andre forum og kvervulerer om andre ting enn mc på disse. På et forum hvor jeg er regelmessig er det opprettet en egen avdeling for usakeligheter og svada prat. Det fungerer veldig bra faktisk og det er stor takhøyde så lenge det ikke er ondsinnete person angrep. Det kan gå varmt for seg der men det er ankjerkjent av alle at det ikke skal være ondsinnet. En må være pålogget og registrert bruker for å komme inn på denne delen av forumet.
Jeg tror det vil være vanskelig å disiplinere seg kun til mc ting i en blogg, ihvertfall over lang tid.

GSXR

Legg inn av GSXR »

Pollti skrev:Villblogging er gøy !! Men igjen, det kan sikkert være ødeleggende i en blogg. Og GSXR, jeg tror du vet hva jeg mener.
Har nok en pekepinn på hva du mener Pollti :wink:

Fint med en diskusjon rundt emne slik at vi alle blir litt
mere oppmerksomme og slipper å gå i de samme fellene her :-)

Ønsker dere alle en riktig god dag.

Pollti

Legg inn av Pollti »

En liten ting mht moderering. Moderator burde være pålogget og poste som Moderator når den jobben gjøres. Vi bør ikke egentlig se at AJ eller noen andre har moderert oss. Mine 1 kr og 63 øre. :Laughing:

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Pollti skrev:En liten ting mht moderering. Moderator burde være pålogget og poste som Moderator når den jobben gjøres. Vi bør ikke egentlig se at AJ eller noen andre har moderert oss. Mine 1 kr og 63 øre. :Laughing:
Endelig no fornuftig fra den kanten :thumbsup:

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Eller man kan forsøke å skrive slik at moderering er unødvendig? :shock:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Jalmar
Er det så vanskelig? 8)

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Spør ikke meg, jeg sitter for det meste å surrer med reisereferater i bloggen jeg. Blir ikke mye moderering av denslags. :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

:mrgreen:

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Jalmar skrev:Spør ikke meg, jeg sitter for det meste å surrer med reisereferater i bloggen jeg. Blir ikke mye moderering av denslags. :roll:
Vi er jo ikke særlig vant med at du moderer deg heller da.

Svar