Hva er den beste sykkelen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: Det er kun EN ting jeg ikke liker med den sykkelen og det er vindskjermen. Den har alt for mange detaljer, slik at den føles distraherende. Har riktignok bare prøvesittet den på messa og ikke kjørt den i virkeligheten, men den føltes veldig i veien nettopp av den grunn.

Ellers så er dette den opplagte Adventure sykkelen i mitt hode. Prøvekjørte en Explorer 1200 for en stund tilbake en varm sommerdag og den vindskjermen var bedre, men jeg liker uansett best å få vinden jamt fordelt på kroppen. Altså uten vindskjerm :knegg
Kan skjønne innvendingene mot vindskjermen. Det at den har mange detaljer og ikke er like "plain" som de fleste andre, gjør at en del 1290 førerer gjerne setter skjermen i en lavere posisjon enn hva de egentlig foretrekker.
Dette fordi skjermen nettopp blir forstyrrende når man er tvunget til å se gjennom den, ved kurvekjøring spesielt, når den er satt i høyeste posisjon. Detaljekompleksiteten gjør at sikten framover brytes av måten skjermen er utformet på.
Dog ikke et problem i midt tilfelle. Jeg skulle heller gjerne sett at skjermen kunne settes enda litt lavere. Men den funker helt utmerket i laveste posisjon slik den er nå. Liten eller ingen turbulens uansett vær, vind og kjøreforhold og den mest støysvake skjermen jeg har hatt på noen sykkel så langt. Og første sykkel hvor jeg ikke har behov for å sjekke ut alternative skjermløsninger.
Samme med eksospotte. Veldig fornøyd med den originale, både lyd og utseende, selv lyden kunne vært litt mer bassete og bøllete på tomgang... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Litt rart, tråden er snart 2 år gammel, og enkelte har hatt både to og tre sykler som de har påstått er den beste og at de har funnet drømmesykkelen, mens andre har samme sykkel fortsatt.
Tyder kanskje på at noen er sikker i sin sak mens andre fortsatt leter i blinde og ikke helt vet hva de har eller har hatt?
Eller vet hva som er best? :knegg

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev:Litt rart, tråden er snart 2 år gammel, og enkelte har hatt både to og tre sykler som de har påstått er den beste og at de har funnet drømmesykkelen, mens andre har samme sykkel fortsatt.
Tyder kanskje på at noen er sikker i sin sak mens andre fortsatt leter i blinde og ikke helt vet hva de har eller har hatt?
Eller vet hva som er best? :knegg
Behovene endrer seg vel i takt med erfaringen vil jeg tro og det at MIN sykkel er best... i mine øyne er jo forde den nettopp passer meg best.
Man trenger vel ikke være noen rakettforsker for å forstå det :thumleft

Alle syklene jeg har hatt har vert den "beste" på hver sin måte. :knegg

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av hakhap »

Jeg vidholder fortsatt att den beste sykkelen må være den mest solgte noensinne

mispelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av poulet_cavalier »

hakhap skrev:Jeg vidholder fortsatt att den beste sykkelen må være den mest solgte noensinne

mispelled with autocorrect
Da blir det denne: https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Super_Cub
:P :p
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

poulet_cavalier skrev:
hakhap skrev:Jeg vidholder fortsatt att den beste sykkelen må være den mest solgte noensinne

mispelled with autocorrect
Da blir det denne: https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Super_Cub
:P :p
Med innkapslet kjedekasse og greier og greier :D .
Skulle vært det på moderne motorsykler også - med inspeksjonsvindu for sjekk av kjedeslakk og en ventil for tilføring av kjedeolje under kjøring ala Scottoiler, Tutoro eller annet system, som kanskje MCprodusenten selv kunne lage. I all beskjeden en genial konstruksjon :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: Det er kun EN ting jeg ikke liker med den sykkelen og det er vindskjermen. Den har alt for mange detaljer, slik at den føles distraherende.
Jeg sitter med et inntrykk av at Bjerknez har ett eller annet i mot vindskjermer uansett jeg :scratch Jeg kan forstå at han tok av husmorvinduet av XVSen sin, for det er jo ikke spesielt fint. Men det er ofte synes jeg at det er vindskjermen som får kritikken.
Vindskjermer er jo som regel ikke der for utseendets skyld, det har mest praktiske årsaker. Liker man best nakne sykler så blir vel vindskjermer av en viss størrelse kanskje sett på som noe rart uansett?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev: Det er kun EN ting jeg ikke liker med den sykkelen og det er vindskjermen. Den har alt for mange detaljer, slik at den føles distraherende.
Jeg sitter med et inntrykk av at Bjerknez har ett eller annet i mot vindskjermer uansett jeg :scratch Jeg kan forstå at han tok av husmorvinduet av XVSen sin, for det er jo ikke spesielt fint. Men det er ofte synes jeg at det er vindskjermen som får kritikken.
Vindskjermer er jo som regel ikke der for utseendets skyld, det har mest praktiske årsaker. Liker man best nakne sykler så blir vel vindskjermer av en viss størrelse kanskje sett på som noe rart uansett?
Jeg har full forsåelse for at andre liker vindskjermer. Men selv så er jeg ikke helt tilfreds med det. man stanser jo ikke vinden med en vindskjerm, man dirigerer den til et annet sted og det medfører enten økt turbulens i sykkelen og eller en mer konsentrert luftmengde et annet sted på kroppen. Kjørte en Explorer med vindskjerm i Sverige og den fungerte jo greit den, men når lastebiler og vogntog passerer en i høy fart så river det godt i sykkelen. Jeg synes også det er alt for varmt å kjøre med på de varmeste dagene.

Jeg synes rett og slett det føles mer forutsigbart med luftmotstand som treffer jevnt på overkroppen.

Men... Vi er forskjellige :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

Det som åpenbart er problematisk for MCprodusentene å få til godt nok med vindskjermene er støy og turbulens i forhold til utseende som skal passe inn med sykkelens øvrige design.

På adventuresyklene er utfordringen uløsbar pga. kjørestillingen. Dvs. at skjermen, høy aller lav, er i for stor avstand til føreren slik at man ikke oppnår denne "stille luftlomme" effekten mellom skjerm og fører.
De fleste racingsykler er langt bedre i så måte.
Samme med en del nakensykler som har ingen eller kun en liten bikiniskjerm som f.eks. Triumph Street og Speed Triple.

Så ved vurdering av hva som er beste sykkel vil nok en del legge mye vekt på opplevelsen av fartsvinden. Noen liker luftpress og ren luft uten skjermkantulyd i fleisen, mens andre foretrekker langt mer skjerming for fartsvinden, men avfinner seg med vindstøy forårsaket av vindskjermen, og mer eller mindre turbulens, også pga. skjermen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av kjellv »

Samtidig er temaet vindskjerm en gullgruve for uavhengige utstyrsprodusenter som produserer en mengde alternativer til originalskjermer og tilbehør til disse. Og vi kjøper, prøver oss fram og modifiserer i jakten på en beskyttet, støy- og turbulensfri tilværelse :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

kjellv skrev:Samtidig er temaet vindskjerm en gullgruve for uavhengige utstyrsprodusenter som produserer en mengde alternativer til originalskjermer og tilbehør til disse. Og vi kjøper, prøver oss fram og modifiserer i jakten på en beskyttet, støy- og turbulensfri tilværelse :thumleft
Kjenner meg utrolig godt igjen i den virkelighetsbeskrivelsen, ja :knegg .
Men som tidligere nevnt, ikke behov for ettermarkedsløsninger etter at jeg ble 1290 SA eier.
Forsåvidt heller ikke mens jeg hadde Moto Guzzi Stelvio'en, selv om jeg falt for fristelsen til å prøve Laminar Lip... :redface
Joda, funket greit nok, men noe vesentlig bedre enn uten denne ble det ikke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Verdens beste sykkel, er fremdeles verdens beste :P :p Og den blir bare bedre og bedre hvert år. Litt nye ting her og der.

Og angående vindskjerm. Det er klart man må ha vindskjerm om man skal nyte turen, og turbulens og ulyder unngås med gode justeringer av vindskjerm, sete og styre. En god hjelm setter prikken over I'en.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av L-NA »

Da var vel den saken avgjort..... :vs :vs
Guzzi best.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

:knegg

Kjenner av og til at jeg savner Stelvio'en, ja... :sorry

Artig med all oppmerksomheten den dro.
Ikke helt det samme med KTM'en... :8-[
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av spidair »

Bringisen skrev:Verdens beste sykkel, er fremdeles verdens beste
Jepp, for den som kjører sykkelen.... :-)

Har ingen "favoritt" sykkelmerke og ingen "favoritt" bilmerke, da jeg har innsett at folk får kjøpe hva som passer dem, selv om jeg ikke er enig i det og det samme gjelder for meg.. Ville vært fryktelig trist hvis det fantes bare EN sykkel fra kun ET sykkelmerke man kunne kjøpe, en bil fra et bilmerke etc...

Hvis noen spør meg om hvordan min sykkel er å kjøre har jeg ingen problemer med å være like ærlig med både pros and cons jeg... Blir hverken fornærmet eller prøver å juge på sykkelen egenskaper jeg overhodet ikke kan forsvare... Hvorfor skulle jeg det når alle faktisk selv kan teste sykkelen og finne det ut selv?


Er lenge siden jeg skjønte at vi mennesker bruker noe som heter kognitiv dissonans når vi kjøper noe så dyrt som en bil eller en sykkel.. (Og i de fleste andre sammenhenger også faktisk...). For da må vi brått finne "gode forklaringer" for å "forsvare" kjøpet eller valget vi har gjort og det (heller sinnsvake) bruket av penger på noe vi EGENTLIG ikke trenger (vi KUNNE ha klart oss med den bilen vi hadde, vi KUNNE klart oss med den sykkelen vi hadde, vi KUNNE klart oss med det huset vi hadde... etc...)og det er vel bare å innse at noen bruker mer kognitiv dissonans enn andre i dette... Er bare slik vi er skrudd sammen tror jeg...

Så når noen kommer til meg å sier at de har det beste av ditt eller datt så ler jeg bare inni meg, for jeg vet da med sikkerhet at vedkommende selv syntes de har gjort et valg/kjøp som de ikke kan stå inne for selv engang og derfor har et behov for å forsvare det med alle midler... For smaken er som baken, bare dritt egentlig og passer derfor ikke for alle :-)

Har jeg veldig lyst til å kjøpe et eller annet over 3000,- kroner lar jeg det alltid gå tre dager før jeg bestemmer meg for noe som helst, nettopp fordi den kognitive dissonsen da som regel er bekjempet av fornuften... Og veldig mange ganger, de fleste faktisk, kommer jeg til at jeg faktisk ikke trenger det jeg hadde tenkt å kjøpe... og at jeg kan klare meg med det jeg allerede har... :)

Svar