Slutt på PMS?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Slutt på PMS?

Legg inn av Icetruck »

Liten putretur fra Søndagen, ingenting kurerer skallebank fra dagen derpå bedre en litt frisk luft!

[video]http://www.youtube.com/watch?v=kk0x55Tb8QM[/video]

PS: Speedometeret viser for mye :-k
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Slutt på PMS?

Legg inn av spidair »

Dårlig gjort at været er så bra når jeg ikke kan kjøre... :( Bra for dere andre da... Satt på verandaen på søndag og hørte en masse vrooom og brraaap fra veien og gjett om det klødde i ræva etter setet på SMC'en som sto på utsiden og kjedet seg... Jeg klarte å la være da...

Finner det egentlig litt urimelig at jeg må igjennom den slalom løypa av timer og oppkjøring også videre etter snart 30 år på veien (uten en eneste skade av noe slag til og med...), men klart jeg SKJØNNER at det kan være greit å få noe info om motorsykkel kjøring, da det er DEG, som fører av MC, det vil gå ut over omtrent samme F... du treffer... Så det er jo et forsøk på å bevisstgjøre førere for å klargjøre dem for trafikken med sløve "roboter" av noen bilførere bak rattet, som ofte ikke engang sjekker blindsonen før de skifter fil uten noen annen grunn enn at det ikke var noen der i går når de skiftet fil.... Men det FØLES ikke rimelig for det liksom...

Nå lærte jeg for et par dager siden at jeg slipper den to delte oppkjøringen da, da Drammen ikke har mulighet for å gjennomføre det eller noe slikt og DET var en grei melding å få :) Så da blir det kanskje lapp og kjøring på meg om noen måneder, selv om jeg mistenker at det kommer til å bli noen VELDIG lange måneder...

Sykkel står klar, nyvasket og i tipp topp stand, tanken er full, olje, vann ja alt er klart, men jeg mangler altså en liten A på den lille rosa lappen... Å, det minnet meg på noe.. Siden jeg har nesten alle de andre bokstavene på førerkortet unntatt A må jeg ha en lege attest når jeg "fornyer" lappen og får på denne A'en... Det var greit å komme på... :)

Vel, anyway, ønsker alle med lapp og sykkel en sikker og farefri vår, kjør pent og sikkert og ikke minst NYYYYYT det!!! :D

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Slutt på PMS?

Legg inn av Snikendeugle »

Om du har pengene klare, så kan du sikkert få fikset et litt intensivt løp med kjøreskolen din.
En kammerat av meg tok hele mc-lappen på én mnd i fjor
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Slutt på PMS?

Legg inn av Icetruck »

Jeg begynte i April, og hadde lappen 9. Mai.. Så bare å kjøre på!
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Slutt på PMS?

Legg inn av spidair »

Tror ikke jeg trenger mer enn de obligatoriske kjøretimene, da selve kjøringen ikke er noe problem. Alt sitter jo der jeg forventer å finne det, giring går av seg selv, brems, blinklys... Vel, alt sitter faktisk inne og andre sykler avviker vel ikke nevneverdig fra min KTM 2013 modell, gjør de vel? De har de samme hendelene, brytere og slikt på samme plass akkurat som biler har gass, brems og kløtch på samme plass, right?
De prøve turene jeg har hatt på sykkelen har jeg faktisk aldri tenkt at nå skal jeg gire opp/ned, nå skal jeg bremse med for/bak brems, det sitter inne. Selv det å kjøre på vått grass og bruke bakbrems satt inne fant jeg ut når jeg flyttet sykkelen hjem de tre hundre meterne fra min eks hus.... Så jeg tror faktisk ikke at jeg trenger så mange intensive timer... Men jeg SKAL øvelseskjøre da, har to kandidater til den "jobben", min første eks kone og kompisen min, begge har alt i orden med både alder og lapp... :)

Og det gleder jeg meg til, blir nok litt lengre prøveturer enn de vil sette pris på, men den tid den sorg :)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Slutt på PMS?

Legg inn av Dexter »

Da har jeg også fått unnagjort årets første tur! Kjørte 68km på lørdagen. Kongsberg - Notodden (inkludert kaffebesøk på Notodden) og retur tilbake. Møtte en av mine største skrekker på returen... like før Elksjø... der sto det en elg - midt i veien! Jeg så den tidlig og det var akkurat da ingen trafikk så det gikk bra :-)å fikk stoppet i god tid før. Vi kikke dumt på hverandre før den etter noen runder på veien fant det best å hoppe til skogs igjen :knegg
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Slutt på PMS?

Legg inn av Icetruck »

Møtte 2 elger midt på natten første sesongen min, rart hvor store de virket når jeg satt på sykkelen, og ikke i bilen! :-)å
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Slutt på PMS?

Legg inn av hakhap »

Icetruck skrev:Møtte 2 elger midt på natten første sesongen min, rart hvor store de virket når jeg satt på sykkelen, og ikke i bilen! :-)å
På prehøst forrige høst så møtte jeg noen kuer, rett etter en sving, og de var svære, ikke som elg, og flytter seg ikke hvis de ikke ønsker det.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Slutt på PMS?

Legg inn av Jacobsen »

Mange som tror det hjelper å tute på kuene, men det gjør det selvfølgelig ikke... De bare snur seg og ser dumt på deg! :lol

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Slutt på PMS?

Legg inn av evike »

KM fikk en bråslutt på PMS i dag. Bilen måtte brått på verksted og da var sykkelen neste fremkomstmiddel til jobb. Ringte nå for å si at det dugget, var litt kjølig (såvidt under 0), men tørt og greit på veien. Han fikk streng beskjed om å bekrefte trygg ankomst akkurat i dag og det har jeg altså fått :thumleft .
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Slutt på PMS?

Legg inn av spidair »

Blir vel som å tute på sauer... De flytter seg heller ikke før... Det virker på meg som de faktisk flyr ut i veien når de hører biler... De gjør sikkert ikke dette, men jeg har ved flere anledninger sett at de reiser seg når jeg har kommet kjørende og går lenger ut i veien... Og der blir de stående til du omtrent bumper borti dem, først da flytter de seg...

I høst holdt jeg på å kjøre på en hjort på vei langs tunhovd vannet (med bil...) Hjort har ingen naturlig fiende i motorlyd (eller noe slikt) og ble derfor stående i veien til den faktisk så bilen min og først da reagerte den... (Neida, den reagerte nok ikke på rustflekkene på vraket mitt... :) ) Og den var svær og det hadde vært lite koselig å polere panseret og frontruta med den... De, hjortene altså, blir flere og flere her på østlandet også, i følge kompiser som driver meg jakt, da de kommer over fjellet fra vestlandet... Og det var den første hjorten jeg har observert noen gang på hytta, men ikke den siste, så det er tydelig at ihvertfall noen er i ferd med å spre seg østover...

Som om ikke sauer, kuer og elg (sistnevnte har jeg aldri sett i nummedalen, enda jeg har kjørt bil opp og ned der i snart tredve år på vei til hytta... så hvor de elgene de reklamerer for rett etter Lampeland, på en diger plakat merket "STOR ELGFARE!" er hen vet jeg ikke... Jeg har aldri sett snurten av en ihvertfall, og håper jeg heller ikke gjør det noen gang, ihvertfall ikke når jeg sitter på en motor sykkel... ) var mer enn nok å treffe på liksom så har vi fått hjort også, som til overmål blir stående i veien til han ser deg...

Ja til mer ulv for å holde kuer/sauer/elg og hjort (og skoleunger i grisgrente strøk...) unna veiene våre... he he

Tenk om disse dyre var like skjeldne som onkel politi langs veien... Har faktisk ikke sett snurten av politi langs veien på.... kan ikke huske sist jeg så et eksemplar av den arten faktisk... Da jeg fikk lappen på bil for tredve år siden ble jeg stadig vekk vinket inn og kontrollert både for alkohol og fordi jeg hadde for mange, og feil plasserte, ekstralys og annet småsnacks som de som liker å kjøre offroad gjerne pynter bilene sine med... Men i de siste ti årene ihvertfall har jeg ikke sett en kjeft i politi eller biltilsynet uniform, kan det skyldes EU kontroll mon tro?

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Slutt på PMS?

Legg inn av Icetruck »

Ang skiltet ved Lampeland, jeg holdt på å flatpakke en splitter ny SLK i en elg der. Så tro meg, de lusker rundt :-)å
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Slutt på PMS?

Legg inn av jongsanim »

Jacobsen skrev:Mange som tror det hjelper å tute på kuene, men det gjør det selvfølgelig ikke... De bare snur seg og ser dumt på deg! :lol
Så en videosnutt på jegerprøvekurset av en elg som lusket bortover helt til jegeren ropte "HEI!"... Elgen stoppet opp og så dumt på jegeren som fikk fin anledning til rent skudd :P

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Slutt på PMS?

Legg inn av spidair »

Icetruck skrev:Ang skiltet ved Lampeland, jeg holdt på å flatpakke en splitter ny SLK i en elg der. Så tro meg, de lusker rundt :-)å
Åjada, jeg er ikke dummere enn at jeg ikke tror at veivesenet setter opp slike skilt i hytt og gevær, bare fordi de hadde for mange slike skilt på lager eller noe slikt... :)

Jeg har respekt for slike skilt, og tror selvfølgelig at det faktisk er masse elg i området oppover nummedal, men finner det rart at jeg aldri har sett snurten av en sånn elg i alle de årene jeg har kjørt opp og ned nummedalen... :) Ikke en engang... og det holder jo med en, for all del...

Som det sto i et skadeskjema fra en som hadde truffet en elg med bilen: "....hva som skjedde videre er litt uklart, for elgen skygget for hele syns feltet mitt...." :)

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Slutt på PMS?

Legg inn av Solo-rider »

Da var sesongen godt igang her.

Dagens tur gikk i indre Vestfold. Gode kjøreforhold bortsett fra telehiv på Vivestadlinna ved Andebu.

https://maps.google.no/maps?saddr=Sande ... s&t=m&z=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Svar