Yamaha MT-07 som første sykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:@Bjerknez: Jo takk, utrolig vakker og rolig by - trives godt så langt ! Det var kjøreskolen som forespeilet oppkjøring i august/september basert på at jeg starter nå til tirsdag. Jeg kommer til å ta alt jeg får av kjøretimer når som helst på døgnet :) Men om du har noen tips og råd iforhold til det å få tatt lappen så raskt som mulig her i Fredrikstad så må du gjerne skrive det her eller sende meg en PM. Gjerne send meg nr ditt på en pm å, tar gjerne del i dine kveldsturer på egen sykkel til høsten om alt går som det skal.

@Snikendeugle: Det høres jo oppløftende ut!

Det er en del ting som er litt uklart for meg vedrørende MC-lappen: Er det sånn at jeg kan begynne å ta kjøretimer så fort jeg har tatt teorikurset? Bør jeg kjøpe eget kjøreutstyr før jeg starter med kjøretimer? Kan jeg søke om lappen og ta teoriprøven med en gang etter teorikurset? Bør jeg søke på lappen nå? Når bestiller man oppkjøring - etter første kjøretime med tilbakemelding fra kjørelærer?
Har sendt deg PM :D

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av TOH »

Artig å lese seg opp på sykkel ja :) men er jo kjedelig og ikke få prøve skikkelig. Er flere som anbefaler å vente til etter man har lappen med å kjøpe, men det er jo også folk som kjøper før de har lappen. Kjenner man noen som har mc lappen og har hatt den i 5 år så vil det jo være en stor :thumleft fordel å kunne øvelseskjøre.
Når det gjelder MT-07 så ville jeg definitivt dratt til en forhandler og prøvd den.
Jeg satt som sagt godt på den og prisen er jo veldig positiv.

Jeg vurderer selv en MT-09 nå, men ser av testene at det er mange som mener at dette ikke er noen sykkel man burde ha som 1. sykkel grunnet hissig gassrespons. Din samboer sitter nok mer behagelig bakpå denne enn en MT-07?

Når det gjelder sertifikatet så vil jeg anbefale å ta teori så fort som du kan. Jeg hadde flere kjøretimer før jeg tok teoriprøven (ergelig at jeg ikke tok teori før ). Så fort jeg tok teori så sa læreren at han skulle melde meg opp til praksis prøven. Ventetiden i Oslo var vel nærmere to måneder :scratch :evil Når jeg sjekker time nå så er første valget helt i slutten av juli. Vil vel tro at ventetiden vil avta når vi nærmer oss høsten. Sitter ikke på fasiten, men vil tro at det vil lønne seg å ta teori så fort som mulig og så selv bestille oppkjøring (etter å ha hatt samtale med kjøreskolen).
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Kjøpte selv sykkel nesten ett år før jeg fikk lappen (slå den'a!!) :lol

Det at jeg valgte en tung cruiser som jeg har tror jeg hjalp meg litt når det kom tiul balansetesten og oppkjøring etc. Klarer man som fersking og håndtere en doning som dette, så blir en liten Honda CB500 en lek å balasnere mellom kjeglene med i forhold. Så læringskurven min har vert bratt, men det har jeg fått igjen for både oppkjøring i kjøregård og på vei gikk som en lek (faktisk). Intet negativt å registrere på noen av oppgavene og jeg føler meg egentlig ganske sikker der jeg sitter på mc ryggen i dag.

Joda, jeg har hatt problemer i et par svinger og sikker gjort noen småfeil etc. for man blir LITT sløvere når man endelig blir kvitt kjørelæreren, men jeg føler jeg har tatt vare på det viktigste. :-)

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av tomsnes »

MT-07 er en flott sykkel.
Og etter en stund blir det MT-01... :-)
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Orion »

MT-07 har også ord på seg for å være en økonomisk sykkel med tanke på drivstofforbruk. Så slik sett sikkert en fin førstesykkel :) I tillegg til at Yamaha er kjent for driftssikre sykler. Har vurdert denne selv, men blir å vente på Ducati Scrambler som er annonsert å komme neste år.


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

Her er noen bilder av en som sitter på en MT-07 og som er ca samme høyde som meg: http://www.motorcycle-talk.net/forum/mt ... -07-a.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Han er også bekymret om den er for liten, men ser ut som de som svarer synes det ser greit ut - hva er deres mening?

Ja, MT-07 virker som en flott sykkelig. Får inntrykket av at det er en sykkel jeg kan vokse litt i, samt at den virker lettkjørt. Jeg ser virkelig for meg å bruke mange timer hver kveld på en tom parkeringsplass med den etter jeg har fått lappen - for å øve nødbrems etc.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

TOH skrev:.. Jeg vurderer selv en MT-09 nå, men ser av testene at det er mange som mener at dette ikke er noen sykkel man burde ha som 1. sykkel grunnet hissig gassrespons. Din samboer sitter nok mer behagelig bakpå denne enn en MT-07?...
Har lest litt om MT-09'n jeg å. Størrelsesmessig virker den bedre, men kjenner mine egne begrensninger - virker, som du sier, litt vell hissig på gassresponsen. Ser også at det er flere som foretrekker 2 syllinderen i 07'n fremfor 3 syllinderen i 09'n - selv om jeg ikke har snøring på hva forskjellen er i motorkarakteristikken.

MKH88
Innlegg: 104
Registrert: 28 aug 2013, 19:26
Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
Sted: Østfold

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av MKH88 »

Jeg syns ikke det så så ille ut med han på MT07`n.
Det står både MT07 og MT09 hos Graarud i sarpsborg, det er jo ikke så langt fra deg, stikk å prøvesitt ;-)
Sist redigert av MKH88 den 18 jun 2014, 11:22, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

MKH88 skrev:Jeg syns ikke det så gå ille ut med han på MT07`n.
Det står både MT07 og MT09 hos Graarud i sarpsborg, det er jo ikke så langt fra deg, stikk å prøvesitt ;-)
Allerede snakket med de :) Skal ta turen på fredag tenker jeg. Noen som har erfaring med å kjøpe sykkel fra de?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:
MKH88 skrev:Jeg syns ikke det så gå ille ut med han på MT07`n.
Det står både MT07 og MT09 hos Graarud i sarpsborg, det er jo ikke så langt fra deg, stikk å prøvesitt ;-)
Allerede snakket med de :) Skal ta turen på fredag tenker jeg. Noen som har erfaring med å kjøpe sykkel fra de?
Alf Graarud har holdt på i mange år og jeg har selv tatt service på sykkelen min der. God service.

Leeres Motorsport i Fredrikstad er også verdt et besøk, men usikker på om dem fører Yamaha...?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

Ser ikke ut som de har Yamaha, men skader vell ikke å ta turen innom.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

Liten oppdatering for de som lurer. Tenkte å prøvesitte to forskjellige sykler denne uka.

Bilde Bilde

Spent på å se hvordan de er å sitte på med tanke på høyden min.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

De hadde ikke fått inn Hondaen på lager enda, var visst noen forsinkelser.

Fikk veldig god hjelp hos Leeres og fikk prøvesitte denne:

Bilde

Den var utrolig behagelig å sitte på. Stor sykkel, jeg planta føttene flatt i bakken uten problem, men det var ikke mye å gå på. Jeg så langt i fra stor ut på sykkelen, nesten omvendt. Både ergonomisk og estetisk virket dette veldig bra.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:De hadde ikke fått inn Hondaen på lager enda, var visst noen forsinkelser.

Fikk veldig god hjelp hos Leeres og fikk prøvesitte denne:

Bilde

Den var utrolig behagelig å sitte på. Stor sykkel, jeg planta føttene flatt i bakken uten problem, men det var ikke mye å gå på. Jeg så langt i fra stor ut på sykkelen, nesten omvendt. Både ergonomisk og estetisk virket dette veldig bra.
Har sagt det før å sier det igjen. Alf Graarud Motor har en Street Triple som du kan prøvesitte. Er jo smak og behag, men den overgår alle andre streetsykler jeg har sittet på. Dessuten er den 3-sylindret og med tredjeparts stuss så gir den fra seg en herlig lyd også.

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av TOH »

Du har sikkert sett denne omtalen av MT-07?
Han som kjører i videoen er nesten 6 fot og 5 tommer.

https://www.youtube.com/watch?v=M8_aaCc-S_k" onclick="window.open(this.href);return false;

Nesten så jeg må dra og prøve MT-07 igjen for å være sikker.
Fin pris for en fin sykkel.

Og hvis linken ikke har vært tatt med i tråden enda.
Fint å sammenligne sykler her. Gir en god pekepinn.
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Svar