Yamaha MT-07 som første sykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

Hei.

Etter noen uker med mye lesing så tenkte jeg det var på tide å si hei - har lest tråder helt tilbake til 2009... Kan vel ut ifra det si at jeg har mc-ånden over meg for tiden.

Jeg starter teorikurs for MC tirsdag neste uke, og har som mål å ta oppkjøring i august/september. Flyttet nettopp til Fredrikstad. Hvis noen har kjørt opp i området før og har noen tanker rundt det så del de gjerne.

Jeg ser jo på både utstyr og MC'er. Blir jo helt svimmel av det. Lettere å se etter ny bil.. Jeg ende opp med å se nærmere på streetfightere, og Yamaha MT-07 virker som en flott sykkel for meg. Jeg tenkte det var lurt å sjekke hva forumet tenker om dette valget. Både med tanke på det å kjøpe en helt ny sykkel som første sykkel, men også type sykkel i forhold til hvordan jeg skal bruke den:

Litt om meg og hva sykkelen skal brukes til
- Jeg er 189 cm høy og veier 88 kg (25 år)
- Den beskjedne to-hjuling erfaringen min består av en frisk moped som ble kjørt i 2 år + en 4-hjuling et snaut år - før den ble stjelt av en polsk registrert varebil (Yamaha Raptor 350)
- Jeg solgte nettopp RX-8'n min, og har bestemt meg for å ikke kjøpe ny bil - istedet kommer jeg til å kjøre MC om sommeren og låne samboer sin bil om vinteren.
- Sykkelen kommer til å bli brukt til jobb hver dag så langt det lar seg gjøre. 4 mil en vei, 2,5 mil motorvei. (Kan også kjøre hele veien på riksvei om jeg ønsker det)
- Kommer til å kjøre inn til Oslo (hovedkontoret) 3-4 gang i måneden (10 mil en vei, ca 8 mil motorvei)
- Masse kosekjøring, veldig gla i å kjøre generelt (mitt lille fristed)
- Godt mulig jeg får lurt med samboer ut på et par korte turer (mindre en en time)

Kan Yamahaen være sykkelen for meg?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Olav K »

Hei og velkommen hit
Jeg tror ikke en MT-07 er det værste valget som førstegangssykkel.
Jeg har ingen erfaring med den modellen, men den har fått hederlig omtale i tester. I alle fall vekket den "fagnad og åtgaum" i
MC-Avisa tidligere i år. Mye moro og mye sykkel for penga. :prf
På en slik streetfighter sitter du midt i vinden, det er lite og ingen turbulens, men vinden treffer deg rett i kroppen. Det gjør også evt regn, og insekter. Mao litt mindre egnet til motorvegkjøring (men det er ikke SÅ kjekt med MC uansett), men svært så egnet for svingete småveier. Jeg kjører streetfighter selv og stortrives med det, lever godt med minus-sidene :)

Lykke til med valg av sykkel, og med lappen og det som hører til :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av TOH »

Heisan.

Jeg er i samme situasjon som deg, dvs. at jeg ser etter samme type sykkel og venter på oppkjøring.
Jeg hadde sett meg ut denne sykkelen selv etter svært gode tester.

Jeg har prøvesittet denne flere ganger (aldri kjørt) og dessverre var tilbakemeldingen fra både kone og selger
at sykkelen ser alt for liten ut til meg. Jeg er 190 cm og 93 kg.

Jeg må legge til at jeg selv syntes jeg satt godt på sykkelen.
Med en vekt på 180 kg så virker den jo som en meget god pendle sykkel i rushen.
Prisen er jo også veldig bra.

Det beste er nok å besøke en forhandler og prøvesitte.

Lykke til meg valget av mc og oppkjøring.
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Snikendeugle »

Prøvekjør! :)

Av det jeg har sett og lest (ikke prøvd) så virker det som en ganske knall sykkel, spesielt til prisen.


Folk er sikkert kvalm av å høre dette fra meg snart, men hva med en KTM Duke? ;) (se signaturbilde)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

Takk for en varm velkomst !

@Olav: Det med regn/insekter i opreist sittestilling hadde jeg ikke tenkt på, høres bra ut med lite turbulens

@TOH: Så gøy, genialt å finne andre i samme situasjon. Ja, det var dette med størrelsen jeg er litt redd for også. Skal prøvesitte så fort jeg får anledning. Har sett bilder av andre som har sitti på MT-07'n som er nesten like lang som oss, og til og med de så litt store ut for sykkelen. Men de sa også at de satt veldig godt. Men har det noe si da? At sykkelen ser litt liten ut? Det er vell ergonomien som er viktigst? Alternativt så har man MT-09 da som er litt større, men det koster jo mer å da..

@Snikendeugle Ja, skal gjøre det - men får vell ikke prøvekjørt uten lappen :) Joda, har kommet over din (skamløse) promotering av KTM Duke :) Har sjekket den ut, liker utseende veldig godt, men hvordan er den størrelsesmessig ift mt-07'en?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg har aldri sett de side-ved-side, men tipper den er litt mindre enn MT-07 i ren masse.
Jeg er 183cm og sitter veldig godt på sykkelen.
Det er en på ktmforums.com på over 190cm som også kjører sykkelen uten store klagene (det ser litt rart ut: http://i812.photobucket.com/albums/zz49 ... b447bd.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; sykkelen i front).

Om en liker litt mer knekk i knærne så kan det fåes kjøpt R-Rearsets som setter pegsene litt høyere og bakover, og blir mer R-sykkelaktig fotstilling. Det har lenge vært i planen å skaffe disse, men har egentlig ikke hatt det veldig store behovet enda, da jeg trives med standardoppsettet (sitter med tærne på fothvilerne til vanlig uansett).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

Okei, takk for info. Det bildet gjorde at jeg bare ble mer gira på å kjøre - hehe.

Men er det slik at man må opp i mer enn 600 ish kubikk for å finne en sykkel som estetisk sett passer til en som er rundt 190? E

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Snikendeugle »

Det meste fra 500 og opp er forholdsvis likt i størrelse ihvertfall, men en har jo tilogmed 125cc sykler som ser ut som 600cc'er fra visse perspektiv.

Det beste er nok å bare prøvesitte noen sykler hos en forhandler som første steg ihvertfall :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22868
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Velkommen til Fredrikstad! :vs

Tok selv lappen for ca. To uker siden og erfaringsgrunnlaget mitt når det gjelder andre sykler er ganske tynt, men har kjørt Honda CB 500 en del på trafikkskolen og så klart min egen som er en Yamaha V-Star 1300 2012 mod.

Det skal godt gjøres at du rekker oppkjøringen i år tror jeg. Men du kan jo være heldig. Da må du vertfall ta alle timene du kan få så fort som mulig.

Sensorene her i Østfold har vist rykte på seg for å være ekte motorsyklister, og ser derfor på en helhet og ikke på et avkrysset ark. Det inntrykket fikk jeg også, selv om han virket litt grinete som person. Dog klarte jeg oppkjøringen med glans uten at han nevnte noen negative sider. Det skal sies at han var en vikar for en som var syk, så sjansene er nok små for at du får han :-)

Gjør meg en tjeneste og prøvesitt en Triumph Street Triple. Det er den streetfighteren jeg har sittet på som passet meg helt perfekt. Dog er jeg mer cruiser typen da jeg ikke sitter så godt på slike streetfightere og r-sykler over tid. Den sykkelen jeg har i dag kan jeg svelge flere titalls mil med uten å bli sliten.

Ta kontakt med meg hvis du lurer på noe. Skal du hente en sykkel, sitte på på en av mine kveldsturer i distriktet eller rett og slett bare prate litt skjit så ikke nøl :prop:

Skal ut på tur i kveld, så hvis du har lyst på en liten sitseeing så si i fra :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev: Det skal godt gjøres at du rekker oppkjøringen i år tror jeg. Men du kan jo være heldig. Da må du vertfall ta alle timene du kan få så fort som mulig.
En kammerat av meg fikset seg spontant lappen i fjor mellom midten av Juli og August, på ca. 1 mnd, da inkludert oppkjøring i tidsskjemaet :P
Tror han hadde ganske flaks på oppkjøringsdato, men sålenge en har penga i hånda veivende (figurativt) foran kjørelæreren og kan sette opp hele løpet fra dag 1. da tror jeg de fleste klarer å sette av tid til deg ^^. De får jo tross alt provisjon fleste av de.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22868
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:
Bjerknez skrev: Det skal godt gjøres at du rekker oppkjøringen i år tror jeg. Men du kan jo være heldig. Da må du vertfall ta alle timene du kan få så fort som mulig.
En kammerat av meg fikset seg spontant lappen i fjor mellom midten av Juli og August, på ca. 1 mnd, da inkludert oppkjøring i tidsskjemaet :P
Tror han hadde ganske flaks på oppkjøringsdato, men sålenge en har penga i hånda veivende (figurativt) foran kjørelæreren og kan sette opp hele løpet fra dag 1. da tror jeg de fleste klarer å sette av tid til deg ^^. De får jo tross alt provisjon fleste av de.
Tok nøyaktig tre måneder fra første teoritime til jeg hadde lappen i hånden. Det som tar tid er oppmelding til praktisk prøve etc. Kjøreskoletimene blir man fort ferdig med..

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Olav K »

Bjerknez skrev:Velkommen til Fredrikstad! :vs

Gjør meg en tjeneste og prøvesitt en Triumph Street Triple.
:thumleft :prf Klarte ikke å la være....
900km kvalitetskjøring på en dag, er null problem med en Street Triple :prf Den Beste Sykkel, faktisk :prop:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av SuperMorten »

Olav K skrev:Street Triple :prf Den Beste Sykkel, faktisk :prop:
Skal vi ta den diskusjonen igjen? :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Olav K »

SuperMorten skrev:
Olav K skrev:Street Triple :prf Den Beste Sykkel, faktisk :prop:
Skal vi ta den diskusjonen igjen? :knegg
Det trengs ikke, jeg har fasiten uansett :prf
Neida, jeg klarte bare ikke å la være :-)å
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Yamaha MT-07 som første sykkel

Legg inn av Cutless »

@Bjerknez: Jo takk, utrolig vakker og rolig by - trives godt så langt ! Det var kjøreskolen som forespeilet oppkjøring i august/september basert på at jeg starter nå til tirsdag. Jeg kommer til å ta alt jeg får av kjøretimer når som helst på døgnet :) Men om du har noen tips og råd iforhold til det å få tatt lappen så raskt som mulig her i Fredrikstad så må du gjerne skrive det her eller sende meg en PM. Gjerne send meg nr ditt på en pm å, tar gjerne del i dine kveldsturer på egen sykkel til høsten om alt går som det skal.

@Snikendeugle: Det høres jo oppløftende ut!

Det er en del ting som er litt uklart for meg vedrørende MC-lappen: Er det sånn at jeg kan begynne å ta kjøretimer så fort jeg har tatt teorikurset? Bør jeg kjøpe eget kjøreutstyr før jeg starter med kjøretimer? Kan jeg søke om lappen og ta teoriprøven med en gang etter teorikurset? Bør jeg søke på lappen nå? Når bestiller man oppkjøring - etter første kjøretime med tilbakemelding fra kjørelærer?

Svar