Vurdering av egen MC --> pluss/minus...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vurdering av egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av AJ »

Trekker fram denne tråden igjen siden jeg gjerne gjør en vurdering av min andre KTM 1290 Super Adventure etter drøye 8000 km.
Den forrige funket upåklagelig i vel 55000 km fordelt på tre sesonger - 2015 tom. 2017.

Så hva med den nye?
Det startet ikke så veldig oppløftende med skikkelig oljesvetting relativt kort tid etter førstegangsservice. Ingen stor oljelekkasje, men såpass mye oljesvetting som gjorde at gleden med ny sykkel fikk en liten knekk og sjansen på langtur ble utsatt til verkstedet fant og fikset feilen.
Som viste seg å være feil med en oljetrykksbryter i fremre sylinder. Feilen ble rettet på garantien og siden har sykkelen fungert som den skal.
Ingen tegn til verken oljesvetting eller oljeforbruk etter drøye 8000 km.

Veldig fornøyd så langt etter at oljesvettingen var ute av verden.
Masse PLUSS med den nye sykkelen:
  • Skikkelig heftig motor! Nesten for mye av det gode... :-)å
  • Lavt drivstofforbruk
  • Meget god sittekomfort med meget god demping og KTM Powerpart Comfortseats (originalsetene ikke prøvd siden sykkelen ble levert med komfortsetene
  • Svært god tursykkel med stor lastekapasitet og passasjerkomfort uten at dette går ut over kjøreegenskapene
  • Veldig bra TFT display
  • Velutstyrt i originalutførelse med god og omfattende tilbehørsliste (valgte hele lista med quickshifter, bakkestartassistent, motorbremskontroll, varmeholker osv., men har ikke prøvd alt som f.eks. smarttlf. platformen KTM My Ride)
  • Forbedret finish i forhold til den forrige modellen

MINUS:
  • Litt mye turbulens ved bestemte vindforhold
  • Ømfintlig for sidevind
  • Litt for smale fothvilere
  • Skulle gjerne hatt 30 liters tank på denne slik det var på den forrige
  • Eksospotta kunne gjerne vært litt mindre dominerende...
Det var de viktigste tingene (tror jeg... :8-[ ), som jeg kom på i farten.
Flott sykkel som jeg trives mer og mer med :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vurdering av egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjører jo nå med min andre splitter nye BMW S1000R så dette alene bør vel bevise at jeg er fornøyd med sykkelen. Den har regelrett ALT og det til en veldig god pris.

Pluss
+ Heftig, men også en kultivert motor.
+ Quickshifter (opp og ned), Varmeholker, Cruise Control, Adaptive dempere som stilles elektronisk fra styret, Alarm etc,
+ Den føles "solid" og har ingen "ulyder" som tikking etc. og den gamle samt den jeg har nå har gått knirkefritt helt uten problemer.
+ Den koster ikke mer enn rundt 215.000 (med de to utstyrspakkene, som har alt man trenger)

Minus
- Den blir nesten litt for "Perfekt".

En meget sterk kandidat (hvis det blir bytte av sykkel til neste år eller året etter) er helt klart den nye Speed Triple RS. Den har også alt av utstyr og den koster mindre enn Bimmern. Motoren er nok kanskje ikke like "rå", men bortsett fra det så er SPeed Triple en mer "unik" sykkel med karakter og et utseende som skiller seg litt ut.

Jeg ser jeg kjører langt mindre nå enn tidligere år og det ser ut til at jeg er ferdig med "jomfrudagene". Dette er dog ikke noe negativt. Man kjører jo når man har lyst og lar vær når man ikke har det. Jeg er bare litt lei de daglige rundturene i nabolaget.

Jeg tror neppe jeg kommer til å overstige 6.000km. i år og da blir det også langt rimeligere å eie en motorsykkel med tanke på hyppige servicer og dekkskift etc. gjenkjøpsverdien holder seg også bedre.

Prøvesatt en SPeed Triple RS her om dagen hos Alf Graarud, og den falt i smak. Dette er en mer turmaskin med tanke på sittestilling, og jeg bare elsker TFT displayet og ikke minst utseendet ellers.

Svar