Vurdering av egen MC --> pluss/minus...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Busa Trond »

:vs poulet_cavalier

Skriver litt om min erfaring så langt med bytte til Explorer. Nå kan mitt innlegg bære preg av min tidligere sykkel, så dette blir kansje litt feil med tanke på den sykkelen du har i dag, men men vi prøver.

Du kan også bli med på min reise til kjøp av Tiger Explorer i BusaBloggen her.




Den var noe jeg gikk å kikket på i fjor vinter. satt nok veldig langt inne å bytte ut kraften til Busan med en slik. Men jeg prøver, kan bytte igjen tenkte jeg. Pr i dag koser jeg meg veldig med Tigeren.

Den meget lettsvingt, bare leger seg ned "uten" å kontrastyre. Sitter meget bra med en oppreist stilling, bredt styre og liten knevinkel. Har varme i holker og sete, og en turbulensfri vindskjerm som tar av godt for insekter og regn. Kardangen merker man lite til. Uten rykk i av/påslag av gassen".
Rart, men regnværet er bare moro å kjøre i med den, sete varme er Konge .
Busan i regnvær så kom alt vannet fra jakka og rant ned på hanskene, det slipper jeg nå.

Jeg har kjørt ca 5000 nå tror jeg det var, blir bedre jo mer man kjører den. Første gangen prøvde jeg den ca halv time, men da ble jeg skuffet. Andre gangen lånte jeg den et døgn, og da satt den .
Når jeg skulle levere den siste gangen så kjørte jeg opp Lyngnabakka fra Brandbu og opp, lekte litt med en Audi opp til Lyngna. Ble jo noe paff da Tigeren ikke tokk den, for Hayabusan hadde det ikke vært noe problem ( gikk jo i XXX, og da har ikke tigern mer å gi ) .
Men så lett svingt og kjapp, en drøm å bruke på PrehøstTuren selv om man kjører litt aktivt.

Jeg kjørte jo kansje den mest komplette sykkelen med tanke på opplevd kvalitet. Tiger motoren støyer og går mye hardere. Noe mer billig plast rundt om er det også. Motoren har også noe mer "diesel" preg over seg, kommer ikke så mye på høyt turtall. Men det hjalp veldig med arrow potta på høyt turtal innbiller jeg meg.

Verkstedet på Gjøvik der jeg kjøpte den er service innstilt, og du føler deg velkommen der, ikke av dem biligste men de tar det igjen på kundebehandling.
Da jeg fikk den virket ikke dekktrykkskontrollen og jeg fikk ikke opp setelåsen. Men alt dette var verkstedes feil. En feil som kom i høst var at gassrulla begynte å gå tregt men fikset på nå, det er nok Triumph sin feil . Ojda har nok ikke hatt noen slike feil på sin 2012 mod, min er en 2013 mod.
Men han har det aluminiums dekslet under motoren, han stoppet ved en kanstein for å ta et bilde, da han skulle reise glemte han av steinen og kom bort i den. Det resulterte i at festene til aluminiumsplata ikke ga seg og gjengene til feste på motorblokka gikk. Derfor kjører jeg med den orginale i plastik.

Jeg kan anbefale en Tiger :prf

Lykke til med valg av sykkel :thumleft . Håper dette var til noe hjelp.




Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av poulet_cavalier »

Takk for input ojda og Busa Trond. Antar Explorer blir å se på messen... den skal ihvertfall prøvekjøres når det omsider tør opp ute.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Globe »

I mine øyne, er vel Explorer i samme kategori som bl.a TDM, man må "venne seg til" utseende.

..og bare så det er sagt, jeg har eid TDM 900, og var lykkelig eier av den, den gang! :knegg

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av ojda »

Snikkeren kjører jo samme sykkelen som deg, og fikk vel prøvd
Exploreren ganske grundig i høst.

Åså så pen den er når man får litt lys på den :thumleft

Bilde
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Snikkeren »

ojda skrev:Snikkeren kjører jo samme sykkelen som deg, og fikk vel prøvd
Exploreren ganske grundig i høst.
Og jeg fikk absolutt ikke lyst på en Explorer etter PreHøstTuren. :[-(
Fornektelse kalles det kanskje. :-J Er nok heller lommeboken som ikke har lyst. :knegg
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av ojda »

Globe skrev:I mine øyne, er vel Explorer i samme kategori som bl.a TDM, man må "venne seg til"

Å smaken er som baken, selv har jeg aldrig behøvd å bruke tid på å venne meg
til utseende på hverken TDM eller Explorer. Jeg synes faktisk de ser meget
bra ut begge to :thumleft

Når det gjelder det BusaTrond nevnte om bellypanen på sykkelen er det gudsjelov
ikke festene i blokka som ryker, men i bunnpanna. (Litt billigere å gjøre noe med) :-#
Men at konstruksjonen er lite hensiktsmessig har han helt rett i.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Svein2 »

Bare slapp av ojda, du er medlem i NAF. ;-)
Je å.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av AJ »

Ikke en her på MCsiden, men likevel...
Må si det er sjelden jeg kommer over slike anmeldelser av egen sykkel på nettet...:

https://rideapart.com/articles/farewell ... r-explorer" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av AJ »

Ser ikke ut til at jeg har kommet med mine PLUSS og MINUS egenskaper - subjektivt vurdert - av Stelvio'en, som jeg nå har hatt i to hele sesonger, kjøpt kliss ny i september 2012.
Kanskje på tide?

Bilde

Bilde

Bilde

Denne må jeg si jeg har vært veldig fornøyd med :thumleft !
Tross noe småplukk som trekker helhetsinntrykket noe ned...

Men la meg komme med PLUSS egenskapene først:
- meget god kjørestilling perfekt for meg! Avstand til styre og fotpinner er bortimot perfekt :thumleft
- best sal av de syklene jeg har hatt; tykk og god polstring. Har fått samme tilbakemeldinger fra passasjene(e).
- godt drag i motor med sterkt dreiemoment og fin karakteristisk, særpreget gange og lydbilde
- stabile og svingvillige kjøreegenskaper
- påvirkes lite av mye last og passasjer
- gode demperkomponenter og (manuelle) justeringsmuligheter av forspenning og returdemping i forgaffel og bakdemper
- mye karakter og særpreg
- solid byggkvalitet med kardangløsning som ha vist seg å være så og si 100 % problemfri
- stabil ved høytfartskjøring
- lavt tyngdepunkt
- ikke tegn til oljeforbruk etter snart 50 K kjørt km.
- Servicevennlig og lave servicekostnader

MINUS egenskaper:
- Mangler girindikator, cruisekontroll og motorprogram alternativer (minus-egenskaper for noen, uten særlig betydning for meg...)
- Lav effekt (105 HK... uten at dette oppleves som 'plagsomt' lite...)
- har luft og oljekjølt motor
- Ulyd fra clutch ved kaldstart (et ikke ukjent fenomen med enkelte modeller...)
- Litt lavt utrsyrsnivå i forhold til mange konkurrenter
- litt for høy vekt (pga. "over"solid byggkvalitet)
- bensinforbuk i overkant av hva det burde være - under bestemte forhold.
- Litt klønete løsning på feste og sikring av sidevesker.

Kommer ikke på noen flere i farten... :-k

Har hatt får feil med sykkelen. De få som har dukket opp er blitt dekket av garantien:
feil på en tennpluggkabel, tregt styrelager pga. av korrosjon, lekkasje i simmerring i forgaffel etter bytte av gaffelolje, en bremseskive med skjevhet utenfor toleranseområdet, en coil som sviktet.
Som nevnt, dekket av garantien uen kostnader for meg som eier.

Masse god MC-opplevelse med Stelvio de to årene og godt og vel 47K jeg har kjørt med denne italieneren :thumleft
Som tåler å kjøres hardt uten problemer! Også i tilnærmet tropetemperatur, noe vi gjorde sommeren 02013 i Italia.

En sykkel som har overrasket meg stort og som har gjort at jeg knapt har vært fristet til å prøve eller å ha lyst på alternativer fra andre produsenter.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av lars_helgek »

Vurdering av min Honda VT600C 1996 (Shadow)

Som tidligere eier av en FJ1100 gikk jeg over til en Shadow, i hovedsak fordi jeg ønsker en "chopper" stil sykkel der jeg sitter rett.

Bensinforbruk; Snilt. Kjører ganske bra på, og har enda ikke krysset 0.5liter/mil

Komfort; Ganske snill sittestilling. Sitter lavt mot veien, forholdsvis lett å styre i små hastigheter. Litt myke gaffelfjærer, da denne lille chopperen neppe var ment for 100kg tunge brutuser fra Norge.

Utseende; Shadow 600 er en ganske liten chopper. Den ser meget bra og pen ut, men mangler en del på de "store" syklene i klassen når det kommer til inntrykk og utseende. Ser ut som en "lightutgave" av de tunge chopperene en finner med mere motor.

Pris; Nå var jeg ekstremt heldig og fikk en sykkel som har hatt en eier, og gått bare 11.000km til den nette sum av 15.000.- kroner. Dette var venners venner pris enkelt og greit. Ordinært ligger modellen ganske høyt i pris, spesielt med tanke på at en kan legge noen få lapper ekstra i potten og få en større sykkel til ganske lite ekstra penger. Nokså dyre i bruktmarkedet er et minus for de fleste.

Motor; VT600 dekker de fleste behov for en fersk motorsykkelist, men kan oppleves som litt "lat" for mer erfarne ryttere. Den kjører greit i "lovlige hastigheter", men en får en del vibrasjon og mindre komfort fra 110km/h og opp. Det er på ingen måte en veldig morsom sykkel å kjøre forbi med, og akselerasjonen minner ikke om noe annet en en helt OK bil igrunn, så det er ikke noe fartsmonster.

Enkelt summert;

Fordeler;
*God å sitte på
*Billig både i forbruk og forsikring
*Stilig sykkel, bare "mindre" en de gromme chopperene der ute
*Dekker det aller meste for en fersk sjåfør, komfort, kjøreglede, og "stilen" om en liker choppere.
*Gode lys

Ulemper;
*Mange selger disse ganske dyrt, og for noen få tusen ekstra vil mange kunne få en del mer "tunge" sykler.
*Fysisk liten om du er litt stor
*For lite motor.. Greit, kjører du 100% i fartsgrensen HELE tiden, og ikke er noe fan av forbikjøringer er den helt grei. For mer erfarne sjåfører vil den oppleves noe "tam" rett og slett.
*Litt lav bremseeffekt i forhold til motoren.. Være obs når en kjører hardt
*Litt mye gaffelfjærer originalt. (i norge kalt en "damechopper")

Så det så ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Bjerknez »

Denne tråden har jeg ikke sett før nå, men du verden for en flott unskyldning for å skryte litt av sykkelen sin :lol

Neida... skal prøve å være så subj...ehm.. objektiv jeg bare kan...

Sykkel: 2014 Triumph Street Triple R
bilde-1.jpg
Kjøpte denne sykkelen helt ny og fikk den levert for ca. en uke siden. her er noen plusser og minuser (måtte virkelig ta meg sammen for å klare å klekke ut noen minussider, men ett par små minuser er det.

+ Spenstig motor med kraft fra bunn til topp!
+ Skikkelig godyd!
+ Sittestillingen er veldig bra (med justerbare pegs)
+ Jeg bare digger utseende (selv om mange sliter med fronten)
+ Virker påkostet
+ Uhyre lett å kjøre

- Speilene er litt vanskelige å stille inn...
- Blir fort merker i den sort matte tanken. (ikke nå etter montering av pads)

Jeg finner faktisk ikke fler minuser enn dette...

Alt i alt en kjempeflott sykkel jeg er kanonfornøyd med så langt! :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Olden »

2014, KTM 1290 SuperDuke R

Denne sykkelen ble handlet ny i Januar 2014.
Jeg har fått 19600km i år og en herlig Europatur med den. :)

Bilde


Fordeler :

+ Veldig lettkjørt
+ Masse krefter helt ifra bunn til topp
+ 3 kjøremoduser (Sport, street, rain)
+ Akseptabelt bensinforbruk (ca 0,6) til tross for 1301cc, 180hk og 144nm.
+ Bra sittestilling, selv for meg på 193cm
+ Liker det råe designet den bærer (kan være en "love or hate" sykkel for flere)
+ Akseptabel forsikring, servicekostnader.
+ Mye tilgjengelig ekstrautstyr (Powerparts)

Ulemper :

Sliter litt med å finne noe negativt, men det kom frem noe etter litt tenking.

- Litt riksete ved lav fart og høye gir.
- Dyr i innkjøp
- Altfor myk lakk. (Blir nesten striper bare man ser på lakken)
- Traction Control er veldig streng, selv i Sport mode!
Sist redigert av Olden den 20 nov 2014, 23:10, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Bjerknez »

1290 SuperDuke R er en av de absolutt tøffeste syklene i den klassen synes jeg! :thumleft

Men ja... den er litt dyr...

EKMV
Innlegg: 23
Registrert: 04 aug 2014, 17:02
Motorsykkelen din: Ducati 999R

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av EKMV »

MV Agusta F4 750 2001


Fordeler:
- Fantastisk design, flotteste som er laget noensinne.
- Flott lyd, høres annerledes ut en japser selv om det er r4.
- Kjøreegenskapene.
- Servicekostnader er ikke så ille som man skulle tro.
- Fin karakter i motoren.
- Sjelden sykkel

Ulemper:
- Sittestillingen blir noe ekstrem i lengden
- Enkelte deler er dyre
- Forsikring (særlig når man er ung)
- Begrenset styreutslag og hendene klemmes i kåpen ved fullt utslag.
Kjører: Ducati 999R
Tidligere: Mv Agusta F4 750 S, Ducati 748 S og 1098, Kawasaki 636 Ninja

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av mortenolb »

Har snart 3000 mil i salen på GSX650F, og allikevel er jeg dårlig til å analysere!

Pluss:
Pålitelig sak. Ingen problemer som ikke er å anse som normal slitasje.
Behagelig sittestilling for lengre turer.
Føles veldig stabil og godt planta på bakken.
Får mer kvalitetsfølelse av å sitte på denne enn jeg gjør på mange sykler i samme prisklasse. Føles ikke like plastikk.
Greit med krefter om man jager litt.

Minus:
Orginalsalen er ikke så veldig komfortabel over lenger tid.
Kunne godt vært mulig å legge den ennå litt lenger ned i svingene, selv om det er særdeles sjelden jeg hadde hatt bruk for dét.
Lite bunndrag.
Generelt ikke noe kraftpakke av en sykkel, men det er nå en 650, og det holder for norske veier.

Svar