Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Gordon »

[Hvorfor ikke blinke til venste inn i en 10 ørings rundkjøring hvis du skal til venstre eller 180 grader, for så å blinke deg ut? Ser du ikke at det skaper bedre flyt? Hva er argumentet for å ikke blinke?[/quote]

Innen du har blinket inn i rundkjøring har du ikke tid til å blinke ut igjen. Mange, og jeg mene de fleste av disse rundkjøring som bygges i Norge er ikke stor nok, og er bygget på minste størrelses krav, spør du meg. (Jeg bor i Drammens området). Jeg anser det viktigere og blinke ut av en rundkjøring. Som nevnt tidligere, kommer du frem til en rundkjøring, må du inn i det uansett, jeg personlig ser ingen vits og blinke inn, og hvis han/hun som er bak meg ikke forstår at det er ingen andre sted å kjøre,......... do you get my drift?
Jeg er klar over at de fleste biler i dag har ikke blinklys, det er sikkert ekstra utstyr!!! og ikke for å nevne den EU regulativ om ikke bruk av bak lys på nyere biler, helt høl i hue, især de som ikke gidder å skru over til vanlig lys i tunnel eller om natten, og det er mange av denne typen. Det er bare min oppfatning.
Gordon

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

Gordon skrev:[Hvorfor ikke blinke til venste inn i en 10 ørings rundkjøring hvis du skal til venstre eller 180 grader, for så å blinke deg ut? Ser du ikke at det skaper bedre flyt? Hva er argumentet for å ikke blinke?

Innen du har blinket inn i rundkjøring har du ikke tid til å blinke ut igjen. Mange, og jeg mene de fleste av disse rundkjøring som bygges i Norge er ikke stor nok, og er bygget på minste størrelses krav, spør du meg. (Jeg bor i Drammens området). Jeg anser det viktigere og blinke ut av en rundkjøring. Som nevnt tidligere, kommer du frem til en rundkjøring, må du inn i det uansett, jeg personlig ser ingen vits og blinke inn, og hvis han/hun som er bak meg ikke forstår at det er ingen andre sted å kjøre,......... do you get my drift?
Jeg er klar over at de fleste biler i dag har ikke blinklys, det er sikkert ekstra utstyr!!! og ikke for å nevne den EU regulativ om ikke bruk av bak lys på nyere biler, helt høl i hue, især de som ikke gidder å skru over til vanlig lys i tunnel eller om natten, og det er mange av denne typen. Det er bare min oppfatning.
Gordon
:thumleft Helt enig ... selv om jeg skjønner at det kan være noen sære enkelthendelser man kan si "der hadde det vært en fordel om du blinket til venstre". Så sjelden at jeg anser det som uviktig

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av SuperMorten »

Jeg gjentar meg selv. Dette diskuterte vi nå i høst, jeg og kjørelæreren... :knegg
SuperMorten skrev:Jeg kjenner en kjørelærer, som er sensor i dag. Han sier det veldig enkelt: Det skader ikke å fortelle andre hva du har tenkt til å gjøre.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:Jeg gjentar meg selv. Dette diskuterte vi nå i høst, jeg og kjørelæreren... :knegg
SuperMorten skrev:Jeg kjenner en kjørelærer, som er sensor i dag. Han sier det veldig enkelt: Det skader ikke å fortelle andre hva du har tenkt til å gjøre.
Det høres jo fornuftig nok ut ... men samtidig, det er ikke alt alle trenger å vite.

Det er nesten litt dårlig gjort å komme med sånne udiskutable utsagn. Hvem kan motsi noe sånt? Partypooper

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av LordShaft »

Nå er det ikke rent sjeldent at det oppstår mye forvirring i rundkjøring pga nettopp for mye blinklys bruk.

Note 4

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av PCP »

Gordon skrev: Innen du har blinket inn i rundkjøring har du ikke tid til å blinke ut igjen. Mange, og jeg mene de fleste av disse rundkjøring som bygges i Norge er ikke stor nok, og er bygget på minste størrelses krav, spør du meg. (Jeg bor i Drammens området). Jeg anser det viktigere og blinke ut av en rundkjøring. Som nevnt tidligere, kommer du frem til en rundkjøring, må du inn i det uansett, jeg personlig ser ingen vits og blinke inn, og hvis han/hun som er bak meg ikke forstår at det er ingen andre sted å kjøre,......... do you get my drift?

Gordon
No! :P :p

Altså vi blinker jo ikke inn i rundkjøring for å fortelle de bak oss noe...
Det er nettopp alle disse alt for små rundkjøringene du nevner som er problemet. Å blinke ut av dem er stort sett meningsløst.

For å ta et eksempel hvor jeg i tett trafikk kjører daglig, så kan jeg ikke forstå hvis noen faktisk ikke ser nytten av at den hvite kassebilen som kommer i mot blinker til venstre hvis han skal til venstre, og til høyre dersom han skal rett frem, eller til høyre.
Rund1.JPG
Forskjellen er at jeg må stoppe fordi den kanskje skal til venstre. (De færreste skal til venstre, men å vike/kjøre basert på statistikk alene er vel litt risikabelt :knegg )
Eventuelt dersom han blinker i god tid og skal til venstre kan jeg slakke av nok til å ikke stoppe selv når jeg må vike.

Vil nevne at eksempelet er et sted der veldig mange av de samme kjører daglig, 100 meter lenger bort er det enda en lik rundkjøring, og 90% av trafikken skal rett frem i begge, begge veier. Og selv om jeg stopper en del unødig, eller det blir bråstopp fordi noen viker i siste liten, så er veldig mange flinke til å blinke dit de faktisk skal, og dermed bidra til flyt og relevant info til sine medtrafikanter her.

Men snakker vi litt rundt hverandre her, eller er det virkelig noen som mener at hvit kassebil heller enn å blinke som i alle andre kryss, bør vente til han er omtrent på høyde med grå kassebil med å blinke ut hvis han skal rett frem, og til han er på tvers foran meg, dersom han skal venstre?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

PCP skrev:
Gordon skrev: Innen du har blinket inn i rundkjøring har du ikke tid til å blinke ut igjen. Mange, og jeg mene de fleste av disse rundkjøring som bygges i Norge er ikke stor nok, og er bygget på minste størrelses krav, spør du meg. (Jeg bor i Drammens området). Jeg anser det viktigere og blinke ut av en rundkjøring. Som nevnt tidligere, kommer du frem til en rundkjøring, må du inn i det uansett, jeg personlig ser ingen vits og blinke inn, og hvis han/hun som er bak meg ikke forstår at det er ingen andre sted å kjøre,......... do you get my drift?

Gordon
No! :P :p

Altså vi blinker jo ikke inn i rundkjøring for å fortelle de bak oss noe...
Det er nettopp alle disse alt for små rundkjøringene du nevner som er problemet. Å blinke ut av dem er stort sett meningsløst.

For å ta et eksempel hvor jeg i tett trafikk kjører daglig, så kan jeg ikke forstå hvis noen faktisk ikke ser nytten av at den hvite kassebilen som kommer i mot blinker til venstre hvis han skal til venstre, og til høyre dersom han skal rett frem, eller til høyre.
Rund1.JPG
Forskjellen er at jeg må stoppe fordi den kanskje skal til venstre. (De færreste skal til venstre, men å vike/kjøre basert på statistikk alene er vel litt risikabelt :knegg )
Eventuelt dersom han blinker i god tid og skal til venstre kan jeg slakke av nok til å ikke stoppe selv når jeg må vike.

Vil nevne at eksempelet er et sted der veldig mange av de samme kjører daglig, 100 meter lenger bort er det enda en lik rundkjøring, og 90% av trafikken skal rett frem i begge, begge veier. Og selv om jeg stopper en del unødig, eller det blir bråstopp fordi noen viker i siste liten, så er veldig mange flinke til å blinke dit de faktisk skal, og dermed bidra til flyt og relevant info til sine medtrafikanter her.

Men snakker vi litt rundt hverandre her, eller er det virkelig noen som mener at hvit kassebil heller enn å blinke som i alle andre kryss, bør vente til han er omtrent på høyde med grå kassebil med å blinke ut hvis han skal rett frem, og til han er på tvers foran meg, dersom han skal venstre?
For så vidt fornuftig, det du sier. Man kunne like gjerne hatt vanlig blinklys-regler som for et ordinært veikryss?
Men hvor lang tid går det før du tør stole på at du og motgående hvit varebil bruker samme regelverk?
Det hadde gått en god stund for min del. :sk?

Men må si at jeg aldri har sett på dette som et problem ... stort sett får man et hint utfra fart og plassering o.l om hvor andre trafikanter skal.
Blinklys blir liksom litt bare for å presisere for de som ikke er helt våkne, men det er greit nok det.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av SuperMorten »

Bilde
Her blinker man til høyre eller venstre.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av cevillan »

PCP skrev:
Gordon skrev: Innen du har blinket inn i rundkjøring har du ikke tid til å blinke ut igjen. Mange, og jeg mene de fleste av disse rundkjøring som bygges i Norge er ikke stor nok, og er bygget på minste størrelses krav, spør du meg. (Jeg bor i Drammens området). Jeg anser det viktigere og blinke ut av en rundkjøring. Som nevnt tidligere, kommer du frem til en rundkjøring, må du inn i det uansett, jeg personlig ser ingen vits og blinke inn, og hvis han/hun som er bak meg ikke forstår at det er ingen andre sted å kjøre,......... do you get my drift?

Gordon
No! :P :p

Altså vi blinker jo ikke inn i rundkjøring for å fortelle de bak oss noe...
Det er nettopp alle disse alt for små rundkjøringene du nevner som er problemet. Å blinke ut av dem er stort sett meningsløst.

For å ta et eksempel hvor jeg i tett trafikk kjører daglig, så kan jeg ikke forstå hvis noen faktisk ikke ser nytten av at den hvite kassebilen som kommer i mot blinker til venstre hvis han skal til venstre, og til høyre dersom han skal rett frem, eller til høyre.
Rund1.JPG
Forskjellen er at jeg må stoppe fordi den kanskje skal til venstre. (De færreste skal til venstre, men å vike/kjøre basert på statistikk alene er vel litt risikabelt :knegg )
Eventuelt dersom han blinker i god tid og skal til venstre kan jeg slakke av nok til å ikke stoppe selv når jeg må vike.

Vil nevne at eksempelet er et sted der veldig mange av de samme kjører daglig, 100 meter lenger bort er det enda en lik rundkjøring, og 90% av trafikken skal rett frem i begge, begge veier. Og selv om jeg stopper en del unødig, eller det blir bråstopp fordi noen viker i siste liten, så er veldig mange flinke til å blinke dit de faktisk skal, og dermed bidra til flyt og relevant info til sine medtrafikanter her.

Men snakker vi litt rundt hverandre her, eller er det virkelig noen som mener at hvit kassebil heller enn å blinke som i alle andre kryss, bør vente til han er omtrent på høyde med grå kassebil med å blinke ut hvis han skal rett frem, og til han er på tvers foran meg, dersom han skal venstre?
Spot on :thumleft

Jeg kan ikke forstå dem som mener at det skal skape mer forvirring at den hvite kassebilen blinker til venstre hvis han skal til venstre, for så å blinke til høyre når han skal ut av rundkjøringen. Det må de nesten utdype. Det bør etableres egne klare regler for rundkjøringer.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:Bilde
Her blinker man til høyre eller venstre.
Mener du at man skal blinke som i et vanlig kryss, til tross for at det er skiltet rundkjøring? Hvordan vet man dette? Står det noe sted?
Du virker så sikker i akkurat dette tilfellet, at jeg antar du har rett ...

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av cevillan »

Bra tips fra Veivesenet

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plu ... ger13.html

Etter hva jeg har forstått er det kun krav til å blinke ut av rundkjøringer. Å også blinke inn er bare fornuftig.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av PCP »

jhn skrev: For så vidt fornuftig, det du sier. Man kunne like gjerne hatt vanlig blinklys-regler som for et ordinært veikryss?
Men hvor lang tid går det før du tør stole på at du og motgående hvit varebil bruker samme regelverk?
Det hadde gått en god stund for min del. :sk?
Nei altså når jeg kjører MC så forutsetter jeg at mine medtrafikanter ikke følger noen regler i det hele tatt, så jeg ser det poenget. Men med bil er jeg litt mer risikovillig når det gjelder å stole på andres blinklysbruk. Man forsøker jo etter beste evne å analysere andres adferd og gjette intensjonen, og blinklys blir bare en ekstra faktor som kommer i tillegg, ikke istedenfor.

Jeg tror igrunn ikke regler er løsningen, jeg gjør bare det jeg mener er mest fornuftig i situasjonen. Litt på samme måte som du lar vær å blinke når det ikke er noen å blinke for. Reglene er ikke det viktige, poenget er å gi mest mulig nyttig info til andre, og da er man faktisk nødt til å tilpasse adferd til hver enkelt situasjon. Å blinke ut av rundkjøringen til S-Morten over her er åpenbart lite hensiktsmessig, men det er også like meningsløst å blinke inn i Sinsenkrysset.

Det er lov å være fornuftig, selv om det ikke er påbudt. ;-)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

PCP skrev:
Jeg tror igrunn ikke regler er løsningen, jeg gjør bare det jeg mener er mest fornuftig i situasjonen. Litt på samme måte som du lar vær å blinke når det ikke er noen å blinke for. Reglene er ikke det viktige, poenget er å gi mest mulig nyttig info til andre, og da er man faktisk nødt til å tilpasse adferd til hver enkelt situasjon.

Det er lov å være fornuftig, selv om det ikke er påbudt. ;-)
Det er stort sett denne filosofien jeg følger i trafikken. Jeg har få fastsatte "regler" som sier "alltid blinke der" "aldri blinke der" "gjør alltid slik ... og sånn" osv
Å bruke fornuft er nesten alltid fornuftig :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22917
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Bjerknez »

Sikkert ganske "sløv" til tider jeg også og føler ikke jeg har noe behov for å blinke når jeg ikke har noen biler rundt meg. Men når det er mørkt så blinker jeg oftere. Jeg blinker når jeg føler det er behov for det og ferdig med det.

Når det gjelder å blinke INN i rundkjøringer når man skal til venstre så forstår jeg veldig godt det argumentet. Da forteller man alle at man skal til venstre eller helt rundt. Er jo ikke noe galt i å gi beskjed hvor man skal uansett...

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av cevillan »

jhn skrev:
PCP skrev:
Jeg tror igrunn ikke regler er løsningen, jeg gjør bare det jeg mener er mest fornuftig i situasjonen. Litt på samme måte som du lar vær å blinke når det ikke er noen å blinke for. Reglene er ikke det viktige, poenget er å gi mest mulig nyttig info til andre, og da er man faktisk nødt til å tilpasse adferd til hver enkelt situasjon.

Det er lov å være fornuftig, selv om det ikke er påbudt. ;-)
Det er stort sett denne filosofien jeg følger i trafikken. Jeg har få fastsatte "regler" som sier "alltid blinke der" "aldri blinke der" "gjør alltid slik ... og sånn" osv
Å bruke fornuft er nesten alltid fornuftig :thumleft
Forsåvidt enig, trafikk er et samarbeidsprosjekt. Men det er surt å få skylden fordi den hvite varebilen ikke blinket til venstre og torpederer meg fra siden. Han var i rundkjøringen først og har således forkjørsrett, hvor enn idiotisk det er. Derfor er det greit meg regler også.
Sist redigert av cevillan den 21 nov 2014, 17:12, redigert 1 gang totalt.

Svar