Triumph med kun fire forhandlere i Norge?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?

Legg inn av Juicebox »

Sakkle skrev: 24 nov 2018, 20:03
Juicebox skrev: 24 nov 2018, 19:19 Tror ducati tar seg råd til å selge mindre men heller øke etterspørselen.
Trodde ikke det var sånn man drev butikk, jeg. Men det er ikke umulig at disse italienerne har skjønt ett eller annet jeg ikke har :scratch
Det er helt vanlig å produsere mindre kvantiteter for å øke etterspørselen, som igjen driver opp prisen. Det som skiller ducati, lambo, Ferrari og disse highend merkene er at de ikke produserer til folket, slik som Honda, Yamaha, Toyota osv gjør. De selger mindre, men dyrere. Logisk.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?

Legg inn av Rune75 »

Juicebox skrev: 25 nov 2018, 01:16
Sakkle skrev: 24 nov 2018, 20:03
Juicebox skrev: 24 nov 2018, 19:19 Tror ducati tar seg råd til å selge mindre men heller øke etterspørselen.
Trodde ikke det var sånn man drev butikk, jeg. Men det er ikke umulig at disse italienerne har skjønt ett eller annet jeg ikke har :scratch
Det er helt vanlig å produsere mindre kvantiteter for å øke etterspørselen, som igjen driver opp prisen. Det som skiller ducati, lambo, Ferrari og disse highend merkene er at de ikke produserer til folket, slik som Honda, Yamaha, Toyota osv gjør. De selger mindre, men dyrere. Logisk.
Nå har vel både Ducati, Ferrari og Lamborghini hatt en klar økning i produksjon/salg de siste årene så den logiske teorien din holder ikke vann.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?

Legg inn av Juicebox »

Uenig. "Teorien" min er en markedsføring som har eksistert/skrevet om siden slutten av 1890 tallet, etterspørsel skaper verdi. Orker ikke å søke opp han mannen som skrev denne teorien nå, men gjør det når jeg er i klar i hodet. Vi ser det jo i feks klersbransjen, LV, Chanel, hermes, SUPREME osv. For å si det sånn, disse merkene er langt over Yamaha, Honda, Toyota, osv! Selv om de fremstår som harry for middelsklassen som feks meg, så selger de som fy for overklassen. Enten om dere er uenig eller ikke så selger dem og gjør det ganske bra. Om det holder vann eller ikke

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?

Legg inn av BAJAZZ »

Er vel ikke akkurat Norge disse merkene tjener sine store penger på. Og det er vel nettopp det som er litt av tråden her. Ferrari og Lamborgini kryr det vel ikke av her til lands. Men man treffer da rett som det er en Ducati ute på veiene, Og en Monster 1200 ser ikke jeg akkurat på som en eksklusiv motorsykkel. Ducati selger sykler til 200.000,- , som ligger i samme klasse som BMW, KTM osv.... Noe de fleste har råd til. Men samme kjøpegruppe som Ferrari & Co er det definitivt ikke. At de har enkelte modeller til langt høyere pris er helt riktig, men de har da langt flere modeller for "menigmann". Selv har jeg vært innom Ducati i Holmestrand og prøvd disse når jeg bytter sykkel, både Multistrada, Monster, Scrambler osv.... Og de har nydelige sykler, ingen tvil om det. Men jeg syns de er noen "skranglekasser", og har aldri landet på det merket, selv om butikken kun ligger 20 min unna . En av mine beste venner og turkamerat vil derimot ikke ha noe annet. Men han har kjørt samme merket hele tiden og er storfornøyd. Bestilt seg en helt ny Monster 1200 jubileumsmodell. Godt vi er ulike, og har delt syn på dette, da blir det litt mer "fargerikt" der ute på asfalten :twothumbs:

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?

Legg inn av Juicebox »

Rune75 skrev: 25 nov 2018, 01:50 Nå har vel både Ducati, Ferrari og Lamborghini hatt en klar økning i produksjon/salg de siste årene så den logiske teorien din holder ikke vann.
Jeg må være helt ærlig å si at jeg ikke har kontroll over økningen på produksjonen til disse produsentene, samma for meg. Disse merkene har "vanlige" kjøretøyer til "hverdagsmannen", men itillegg har disse Limited edition, bare for inviterte, "du må eie 5 andre av våre kjøretøyer"- før du får kjøpe vår nyeste bil- krav. Det er disse modellene som driver opp etterspørselen og som itillegg tillater dem å øke prisen på sine produkter. Helt absurde krav, men folk kjøper det. Triumph har ikke en slik markedsføringsmodell, og derfor ikke kan tjene like bra som ducati om de skulle selge mindre. Ducati er et luksusmerke innenfor motorsykkel, ikke triumph.

Det var denne fyren jeg refererte til, norsk-amerikanske økonomen Thorstein Veblen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Veblen_good

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?

Legg inn av Rune75 »

Juicebox skrev: 25 nov 2018, 01:16
... Det som skiller ducati, lambo, Ferrari og disse highend merkene er at de ikke produserer til folket....
Juicebox skrev: 25 nov 2018, 17:06
... Disse merkene har "vanlige" kjøretøyer til "hverdagsmannen"...
Forvirrende

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?

Legg inn av Juicebox »

Herregud er du en troll eller

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?

Legg inn av Jompa »

Nå er vel ikke Ducati et merke som kan velge sine kunder .
Flere konkurser og eierskifter oppigjennom årene tyder mer på at de må være glad for alle de kundene de kan få.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?

Legg inn av Juicebox »

Nei, de er et merke kundene sine velger.....?

Uansett, triumph er ikke i nærheten av ducatis eksklusivitet og det er jo ikke det triumph markedsføres for heller. At de skal ha slike krav til forhandlerne blir for tullete syns jeg.

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?

Legg inn av BAJAZZ »

Juicebox skrev: 25 nov 2018, 22:15 Nei, de er et merke kundene sine velger.....?

Uansett, triumph er ikke i nærheten av ducatis eksklusivitet og det er jo ikke det triumph markedsføres for heller. At de skal ha slike krav til forhandlerne blir for tullete syns jeg.
DET er vi i alle fall enige om :thumleft

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?

Legg inn av gsx750_80 »

Juicebox skrev: 25 nov 2018, 05:26 Uenig. "Teorien" min er en markedsføring som har eksistert/skrevet om siden slutten av 1890 tallet, etterspørsel skaper verdi. Orker ikke å søke opp han mannen som skrev denne teorien nå, men gjør det når jeg er i klar i hodet. Vi ser det jo i feks klersbransjen, LV, Chanel, hermes, SUPREME osv. For å si det sånn, disse merkene er langt over Yamaha, Honda, Toyota, osv! Selv om de fremstår som harry for middelsklassen som feks meg, så selger de som fy for overklassen. Enten om dere er uenig eller ikke så selger dem og gjør det ganske bra. Om det holder vann eller ikke
Wikipedia hevder at Ducati 899 var bestselger i UK en periode i 2013:
"..The 899 surprised observers by topping sales charts for all motorcycles in the UK for December 2013..."

Å være bestselger indikerer neppe særlig eksklusivitet. Det Ducati i hovedsak har felles med Ferrari og Lamborghini er at det er et merke som assosieres med Italia.
Det jeg primært tenker på er at Ducati er motorsykler som er dyrere å holde i drift enn de fleste andre, og typisk ikke er i nærheten av den gode kvaliteten som kjennetegner de japanske merkene du nevnte.
https://www.motorcycle.com/top10/the-10 ... ies.html/4

ZZR-Erling

Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?

Legg inn av ZZR-Erling »

Rune75 skrev: 25 nov 2018, 01:50
Juicebox skrev: 25 nov 2018, 01:16
Sakkle skrev: 24 nov 2018, 20:03
Juicebox skrev: 24 nov 2018, 19:19 Tror ducati tar seg råd til å selge mindre men heller øke etterspørselen.
Trodde ikke det var sånn man drev butikk, jeg. Men det er ikke umulig at disse italienerne har skjønt ett eller annet jeg ikke har :scratch
Det er helt vanlig å produsere mindre kvantiteter for å øke etterspørselen, som igjen driver opp prisen. Det som skiller ducati, lambo, Ferrari og disse highend merkene er at de ikke produserer til folket, slik som Honda, Yamaha, Toyota osv gjør. De selger mindre, men dyrere. Logisk.
Nå har vel både Ducati, Ferrari og Lamborghini hatt en klar økning i produksjon/salg de siste årene så den logiske teorien din holder ikke vann.
Jo det gjør den,kanskje med unntak av Ducati.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Triumph med kun fire forhandlere i Norge?

Legg inn av cannon »

Ducati passer vel ikke i sammenligningen her.
Hvis biler skal brukes som målestokk på "markedssegment" så er Ducati mye nærmere et litt sært men vanlig bilmerke, feks Alfa Romeo eller lignende. Altså helt vanlige biler med et litt smalt kundegrunnlag.
De er definitivt ikke i nærheten av Ferrari-segmentet, verken med tanke på pris, ytelse, teknikk eller prestisje.
Det er vel heller ingen grunn til å tro at Ducati driver med underproduksjon for å holde etterspørsel oppe.

Svar