Bruk hjelm for f***!!!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
uten hjelm

?

Legg inn av uten hjelm »

Det er Well ikke dere som bestemmer over andre om de bruker hjelm. Det må jo være opp til hver enkelt om de vil bruke beskyttelse.Det skal jo liksom være et fritt land? Bor i USA halve året, bruker aldri hjelm der,har ikke noen problemer med og ikke bruke hjelm.Man tenker seg bare om litt mere,litt mere passiv kjøring. Jeg tror dere bare er missunelige på de som tørr og være fri.

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Re: ?

Legg inn av NoName »

uten hjelm skrev:Jeg tror dere bare er missunelige på de som tørr og være fri.
Ikke få meg til å le...
Bilde

Gjest

Re: ?

Legg inn av Gjest »

uten hjelm skrev:Man tenker seg bare om litt mere, litt mere passiv kjøring.
Vel er det ytringsfrihet, men den uttalelsen der er bare FOR dum. Jeg skrev på et annet sted (under "Helhjelm vs halvhjelm" tråden):
ShadowMan skrev:Håper ikke du har barn... :roll:
Og det står jeg for!

Det er UTROLIG egoistisk det du sier der. Det koster samfunnet MYE mere penger, og ikke minst alle venner/familier rundt de forulykkede som lider.

TULLPRAT, sier nå jeg til deg. Og at du på toppen av det hele prøver deg med den patetisk barnslige "dere er bare misunnelig", må jeg le! Hva blir det neste? Min far har større bil enn din?

Jeg skal LOVE deg at hvis jeg hadde bodd i USA en del av året, hadde jeg kjørt med hjelm. At du velger å kjøre uten, forteller meg bare hvor utrolig selvsentrert det går an å bli :roll:

Hadde det ennå vært sånn at det innebar en vesentlig endring eller forverring av kjøreopplevelsen å kjøre med hjelm, så skulle jeg ha vært mere enig med deg. Men det er det faktisk ikke i det hele tatt!

Den eneste endringen jeg kan se her er at du blir litt mer voksen og ansvarsbevisst inni hodet ditt, og prøver å tenke litt mere pa andre mennesker noen ganger, ikke BARE deg selv (for å kjøre uten hjelm gjør du faktisk KUN for din egen del. Du bryr deg ikke om andre, akkurat hva dette angår). Da har kanskje du oxo ei "nepe" som trenger litt beskyttelse hvis det skulle skje noe som du ikke hadde forutsett, uansett hvor passivt du kjører.

Personlig så mener jeg at det bør være påbudt med både hjelm og ryggskinne.

Gjest

Re: ?

Legg inn av Gjest »

uten hjelm skrev:Det er Well ikke dere som bestemmer over andre om de bruker hjelm. Det må jo være opp til hver enkelt om de vil bruke beskyttelse.Det skal jo liksom være et fritt land?
Klarer bare ikke å holde meg. Selvfølgelig er det ikke vi som bestemmer om noen skal kjøre med hjelm, hvem i alle dager har sagt noe om det?!?

IKKE legg ord i munnen på meg (ja, jeg er faktisk en del av "dere", som du henspeiler til). Det legger faktisk begrensinger på min frihet (som du så edelt kjemper for), når du gjør deg til "talsmann" på mine vegne:
uten hjelm skrev:Det skal jo liksom være et fritt land?
Har de ikke lover og regler i USA eller? Jeg vet at det har en hel HAUG med lover og regler. Fritt land du liksom?

Noen regler er faktisk ikke bare dårlige, og hjelmpåbudet her til lands er for å beskytte mennesker som deg mot seg selv.

Det er så vidt jeg vet 4 stater (Colorado, Illinois, Iowa og New Hampshire) som er 100% hjelmfrie. Resten har enten påbud eller visse restriksjoner.

Noen stater (19 stk) har hjelmpåbud under 18år, som om det gjør mindre skade å forulykke etter man har fyllt 18.

Noen stater (7 stk) gjør det enda litt mere komlisert med noen regler for motorsyklister mellom 18-20år (?), bl.a. Florida som har hjelmpåbud dersom man ikke har en spesiell forsikring, som er mye dyrere. Er forsikringen dyrere fordi det er minder skader med folk som kjører uten hjelm (her kan du tenke deg svaret selv)? Hvor utrolg kynisk er det mulig å bli? Orker ikke gå mer i detaljer.

20 stater har fullt hjelmpåbud.


Og du tilbringer liksom mye tid i dette landet? Da burde vel DU ha visst dette? Det er vel neppe meg som skal fortelle deg det, aller bare "glemte" du sånn tilfeldigvis å nevne det, midt oppi alt tullpratet ditt om "fritt land" osv? :roll:

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Det er betenkelig at "uten hjelm" ikke ser konsekvensene av å ikke bruke hjelm. Etter at de fleste delstatene i USA innførte hjelm restriksjoner har mc dødsulykkene blitt nesten halvert, men det er vel sikkert bare tilfeldig??
Hva han velger å kjøre med, eller ikke med, er det ikke noen her som legger seg opp i, men jeg håper jo ikke at han foretrekker at hans egne barn skal kjøre uten når de eventuelt begynner å boltre seg i trafikken. Men det betyr kanskje ikke noe det heller?? De kjører jo sikkert passivt og forsiktig :roll:

Gjest

Legg inn av Gjest »

Godt sagt Thor Arne!

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Synes ikke det ser så behagelig ut, å kjøre uten hjelm...
Bilde
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..

Bilde
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Rockeren
Innlegg: 106
Registrert: 10 jul 2004, 16:58
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Fjerdingby

Legg inn av Rockeren »

Hehe.. :lol: :lol: Veldig bra,Rogg! :mrgreen:

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

rogg skrev:Håy..
Synes ikke det ser så behagelig ut, å kjøre uten hjelm...
Bilde
Egentlig står han stille, han bare ser slik ut :P
Litt trist igrunnen

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Hjelm

Legg inn av rogg »

Håy..

Ja, enda en grunn til å bruke hjelm.... :lol:
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Driver og suser rundt i den store internetten, og da tar jeg meg turer innom enkelte hjemmesider til mc-klubber. Mange flotte sider i landet gitt.

Men på en av sidene fant jeg denne "Til ettertanke"

http://www.ladybikers.no/memory.htm
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Ja mange brae klubb sider på nettet..

Ta en titt på linkene til Chopperweb.
Bilde

Gjest

Legg inn av Gjest »

rogg skrev:Håy..
Men på en av sidene fant jeg denne "Til ettertanke"

http://www.ladybikers.no/memory.htm
Sterkt :cry: Småbarnsmor, var hun også.

Glad jeg har slutta å bruke halvhjelm! :roll:

Brukeravatar
lost
Innlegg: 20
Registrert: 15 jun 2004, 21:23
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: stavanger
Kontakt:

Legg inn av lost »

kjører en atv
var ikke påbudt med hjelm før oktober med disse sykklene
(brukte selvfølgelig hjelm)
di som kjører uten hjelm skulle det hvert skuddpremie på
Geir
2008 Polaris 800 efi x2

Låst