EU- kontroll MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

EU- kontroll MC

Legg inn av Intruder »

Dette har vært "diskutert" tidligere,og hvor saken ligger i løypa og om den eventuelt er der overhodet har jeg ikke peiling på.
Men,kjenner jeg Erna og Siv rett står noen undersåtter i giv akt og tripper for saken og eventuelle fine stillinger,det ligger i sakens natur..
Har noen peiling på ståa pr nu ? :scratch
Problemer med å gjennomføre kontrollen hva angår avstander og faglig innsikt hos inspektørene ? *mas
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: EU- kontroll MC

Legg inn av mortenolb »

Ble ikke det forslaget nedstemt?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: EU- kontroll MC

Legg inn av RuneMC »

Det ble et kompromiss...
Siste nytt ang dette er på FEMA's sider
This compromise proposal will include that the PTI for motorcycles is postponed until 2022.

If the Member States in the five years prior to that date take adequate measures to improve the safety of motorcycles the PTI can be waived. FEMA assumes that this will happen.

In the event that Member States do introduce a periodical technical inspection, for whatever reason, the Member States can now decide how they will organize the PTI and the frequency with which the inspection will take place .
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: EU- kontroll MC

Legg inn av tagesk »

Jeg skal på EU-kontroll med min sykkel om halvannen time.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: EU- kontroll MC

Legg inn av RuneMC »

Ja, noen er så uheldige at landet de bor i allerede har periodisk kjøretøykontroll på MC - det gjelder for en motorsyklist å vege bosted med omhu... :janikk

...men ventelig er det andre fordeler som lenger sesong, genuine små kaféer med genuin italiensk matkultur og ikke minst en enklere tilgang til lokale MC-verksteder (vil jeg tro).

Sånn for nysgjerrighetens skyld - hva ligger en slik kontroll på i pris, der i Romerriket?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: EU- kontroll MC

Legg inn av tagesk »

Det tok 15 minutter. Han sjekket eksosen, testet bremsene, og så på lysene.

Han rynket litt på nesen over alle mine lys og lamper, men eftersom alle var E-merket og dagslys-lysene dimmer automatisk slik de skal lot han det passere.
Det er ikke lov med to tusenmetere slik jeg har (i tillegg til fjernlyset på sykkelen). De kan naturligvis slukkes med egen bryter, som har blått lys som påbudt, så det passerer hver eneste gang.

EU-kontroll annenhvert år.
Prisen var 65 euro.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: EU- kontroll MC

Legg inn av RuneMC »

@tagesk - takk for svar. Da nyter du sannsynligvis litt godt av at den foreslåtte EU-kontrollen ble utsatt - der var det nemlig lagt opp til årlig kontroll for alle MC'er som var over 4 år... (dvs spesielt ugunstig for nordiske land som i praksis ville fått en kontroll for hvert halvårs kjøring...)

15min høres rasende effektivt ut ... og prisen ikke for ille, bortsett fra at det er ganske bortkastet om en følger opp MC'n selv. Norsk pris blir nok fort det dobbelte...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: EU- kontroll MC

Legg inn av kjellv »

Intruder skrev: Men,kjenner jeg Erna og Siv rett står noen undersåtter i giv akt og tripper for saken og eventuelle fine stillinger,det ligger i sakens natur..
Jeg tror vel egentlig at Erna og Siv er like mye oppsatt på og redusere antall pålegg, vedtekter, forordninger, kontroller og overvåkning som Jens Stalinberg var på å skape dem... :prf

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: EU- kontroll MC

Legg inn av Flanker »

Nåja... Når EU sier hopp, ja da spør som regel Norge hvor de skal lande.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: EU- kontroll MC

Legg inn av kjellv »

Flanker skrev:Nåja... Når EU sier hopp, ja da spør som regel Norge hvor de skal lande.
Ja, det avtalte vi i allerede i EØS-avtalen på 70-tallet, og forpliktet oss til det.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: EU- kontroll MC

Legg inn av PCP »

tagesk skrev: Han rynket litt på nesen over alle mine lys og lamper, men eftersom alle var E-merket og dagslys-lysene dimmer automatisk slik de skal lot han det passere.

Det er ikke lov med to tusenmetere slik jeg har (i tillegg til fjernlyset på sykkelen). De kan naturligvis slukkes med egen bryter, som har blått lys som påbudt, så det passerer hver eneste gang.

[TaSK]
Her har vi kanskje også en liten forskjell da. Jeg har i alle fall vanskelig for å se for meg lys/refleks-utstyr med regulatoriske avvik i form, farge, mengde, innstilling, plassering, eller funksjon, vil bli sett gjennom fingrene med ved en offentlig kontroll i Norge. :[-X

Men er det et eget kontrollorgan, eller åpnet for godkjente MC-verksteder, eller hvem er det egentlig som foretar selve kontrollene du må på der nede i solsteika?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: EU- kontroll MC

Legg inn av poulet_cavalier »

Intruder skrev:Dette har vært "diskutert" tidligere,og hvor saken ligger i løypa og om den eventuelt er der overhodet har jeg ikke peiling på.
Men,kjenner jeg Erna og Siv rett står noen undersåtter i giv akt og tripper for saken og eventuelle fine stillinger,det ligger i sakens natur..
Har noen peiling på ståa pr nu ? :scratch
Problemer med å gjennomføre kontrollen hva angår avstander og faglig innsikt hos inspektørene ? *mas
Erna of Siv's kumpaner var de eneste som gadd å møte NMCU om dette temaet. Og det var mens de røde styrte..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: EU- kontroll MC

Legg inn av tagesk »

PCP skrev: Men er det et eget kontrollorgan, eller åpnet for godkjente MC-verksteder, eller hvem er det egentlig som foretar selve kontrollene du må på der nede i solsteika?
Det er godkjente verksteder som ikke driver med annet (så vidt jeg kan forstå).
Mitt er dette: http://www.revisioniautopisa.it/" onclick="window.open(this.href);return false;

("revisioni" betyr EU-kontroll)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: EU- kontroll MC

Legg inn av Intruder »

Å føye EU på alle bauger og kanter er vel noe nesten alle norske politikere er flinke til,inkludert SV,det sosialistiske der er vel blitt like særsynt som en snøball på trappa hos meg i fellesferien...
Men EU-kontroll tilsier,etter hva jeg forstår av tagesk,mest kontroll av eksos,lys og bremser,og at det funker er vel egentlig ikke noe strengt krav..?
---og helst må jo kontrollen foregå på sommeren,og de nordpå bør jo slippe å kjøre helt til hutttiheita... :knegg
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar