Noen gode refleksjoner over støy på mc

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av erik m »

SilverSmurfer skrev: 11 aug 2021, 01:02
pekle skrev: 10 aug 2021, 23:34 Men er det et problem? Det må være opp til de som bor der å bestemme hvordan det skal være.
Nei, det bør det så absolutt ikke, man burde ha like regler gjennom hele trafikksystemet i Norge, med unntak av spesielt utsatte områder som feks bysentre. Men det skal ikke være slik at en motorsykkel som er lovlig å kjøre i Sogn og Fjordane for eksempel blir ulovlig å kjøre når man kommer på veien mellom Hamar og Lillehammer.

Og det er jo det som skjer rundt om i Europa, enkeltveier som er spesielt utsatt for MC støy setter egne støygrenser og forbyr motorsykler som ikke oppfyller kravene. Da vil jeg mye heller ha lavere støygrenser over hele rekka slik at MC-fabrikantene kan tilpasse seg kravene. For når jeg kjøper en sykkel så vil jeg ha den tryggheten at den er lovlig å kjøre over alt hvor andre motorsykler har lov til å kjøre.
Veldig enig med Silversmurfer! Jeg har en gammal dieselbil som jeg har kjørt mye på kontinentet med, men siden 2013 kan jeg ikke lenger kjøre inn i større byer i Tyskland, eller i områder i andre land. Nå opplever jeg at bergrensinger begynner å komme for motorsykler også.
Det må da være mye bedre å beholde friheten til å kjøre over alt, enn å tviholde på bråkete potter og bare få lov å etterhvert kjøre på noen få spesialgodkjente ruter for mc?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Bjerknez »

Etter å ha eid sykler med både bråkepotte og ikke så er jeg ganske overbevist om at høy lyd i riktig frekvens er med på og gjøre oss synlige i trafikken. Ved siden av plassering og andre tiltak selfølgelig.

Nå er det forskjell på en HD med åpne rør som bråker noe hinnsides og andre "vanlige" bråkepotter som gir et tøffere lydbilde. Det er forskjell på og skremme livskjiten av folk og å gjøre seg til kjenne.

Nå er ikke jeg noen stor motstander av ny teknologi, men for min del kjenner jeg at motorsykler skal bråke litt. Sitter jeg ute en søndag i solen med kaffekoppen og hører en motorsykkel komme buldrende så får jeg noen tanker, og dem er ikke akkurat negative :)

Men så har du selvsagt dem som mener alt som overdøver fuglekvitter er tabu. Dem om det.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av mekkern »

Når det gjelder stenging for MC i sentraleuropa så har dette ikke bare med støy å gjøre-men også ulykker og høy hastighet/grisekjøring.
En annen ting med den "spesialgrensen" på 95Dba i standstøy så har den egentlig ingen sammenheng med kjøring med kjøretøyet.

Lurer på hvordan disse "støykameraene" skal skille på en mc med lovlig støy som kjører med bånn gass på 14000rpm kontra en med ulovlig på 2000rpm og lite gass? støynivået på "ræseren" er jo MYE høyere men lovlig.. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av pekle »

SilverSmurfer skrev: 11 aug 2021, 01:02
pekle skrev: 10 aug 2021, 23:34 Men er det et problem? Det må være opp til de som bor der å bestemme hvordan det skal være.
Nei, det bør det så absolutt ikke, man burde ha like regler gjennom hele trafikksystemet i Norge, med unntak av spesielt utsatte områder som feks bysentre. Men det skal ikke være slik at en motorsykkel som er lovlig å kjøre i Sogn og Fjordane for eksempel blir ulovlig å kjøre når man kommer på veien mellom Hamar og Lillehammer.
Vi er ikke uenige, var dette jeg prøvde å få fram i mitt alt for lange innlegg. Restriksjoner (eller noe som skal oppfylle et eller annet mål) som innføres ett sted bør gjelde over alt, fordi det på lang sikt trolig er til alles beste. Selv om det på kort sikt er til ulempe for noen (f.eks eksisterende eiere av bråkepotter eller dieseldyr)

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av pekle »

erik m skrev: 11 aug 2021, 01:19 Det må da være mye bedre å beholde friheten til å kjøre over alt, enn å tviholde på bråkete potter og bare få lov å etterhvert kjøre på noen få spesialgodkjente ruter for mc?
Jepp :)

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av mekkern »

men med de restriksjonene som er lagt i eksempelvis tirol er det en del helt std EU lovlige sykler som ikke kan kjøres... antagligvis også multistradaen din er 95Db+ i standstøy... så hvor skal grensen gå for akseptabelt?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av pekle »

Stemmer, jeg kan ikke kjøre disse veiene i Tirol. Jeg vet heller ikke om Tirols grenseverdier er de riktige. Syns heller ikke at en hel region bør kunne innføre den type regler - de bør være felleseuropeiske. Nå er det vel også diskusjoner der nede om de egentlig har rettslig grunnlag for å gjøre det.

Så er et jo selvsagt problematisk for EU å innføre nye regler med tilbakevirkende kraft, og dermed i praksis legge bruksforbud på en mengde sykler. På den andre siden, nye regler fører som oftest til et marked for praktiske løsninger. Blyforbudet førte til utvikling av mindre farlige tilsetninger som gjorde at de fleste bilene kunne brukes i en overgangperiode. Andre biler kunne bygges om til å bruke blyfri. Det ville bli et bra marked for EU-godkjent ettermarkedseksos dersom det kom strengere regler.

Men til syvende og sist er nok dette en forbigående problemstilling. Som enkelte har nevnt er det generelt mer fokus på lavere støy på mange fronter (til glede for noen, irritasjon for andre). Innføring av elbiler er irreversibelt. Når selve framdriften blir stillere blir hjulstøy mer framtredende, så det kommer til å forsket fram mer stillegående dekk. Når da støynivået i samfunnet går ned generelt, vil en MC framstå som relativt sett mer bråkete, og til slutt sosialt uakseptabel i nåværende form. Men på det tidspunktet (2030?) er de elektriske alternativene forhåpentligvis gode nok.

Sosialt press er svært effektiv som regulerende kraft.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av erik m »

"Når det gjelder regler med tilbakevirkende kraft i EU", har det fungert på den måten at byer og områder har krevet stadig høyere Euroklassifisering for å ha lov til å kjøre inn i området. (Men det gjelder ikke mc!) Dermed har ikke reglene blitt definert som "tilbakevirkende". På tilsvarende måte har lydbegrensinger på mc begynt å bli innført. I Østerrike gjelder det særlig Tyrol, men i tillegg har flere skal vi si "kommuner" og enkelte passoverganger innført enten totalforbud eller kjøreforbud i helgene for alle mc uansett lyd!
I Tyskland var i 2019 mer enn 50 mindre veier stengt for mc; naturligvis noen av de fineste veiene for oss. Noen i helgene, noen hele tida. Sikkert flere nå. I år pågår en politisk kamp om et generelt kjøreforbud i hele landet for sykler med standstøy over en viss db; det diskuteres om det skal være 90 eller 95db; enkelte fylker (Land) vil ha det enda lavere. Det er en konflikt mellom to politiske maktfaktorer i Tyskland om dette; Bundesrat er for mens regjeringen er mot (samferdselsministeren er ivrig mc-kjører!) Som regel greier Bundesrat å få gjennomslag for innenrikssaker, men regjeringen må være enig.
Inntil videre har saken havna nederst i bunken pga. tilsvarnede konflikter mellom regionene og regjeringen om koronatiltak - men jeg tror det er et tidsspørsmål før Bundesrat får vedtaket de ønsker.
mc-forbud.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 11 aug 2021, 07:35 Etter å ha eid sykler med både bråkepotte og ikke så er jeg ganske overbevist om at høy lyd i riktig frekvens er med på og gjøre oss synlige i trafikken. Ved siden av plassering og andre tiltak selfølgelig.

Nå er det forskjell på en HD med åpne rør som bråker noe hinnsides og andre "vanlige" bråkepotter som gir et tøffere lydbilde. Det er forskjell på og skremme livskjiten av folk og å gjøre seg til kjenne.

Nå er ikke jeg noen stor motstander av ny teknologi, men for min del kjenner jeg at motorsykler skal bråke litt. Sitter jeg ute en søndag i solen med kaffekoppen og hører en motorsykkel komme buldrende så får jeg noen tanker, og dem er ikke akkurat negative :)

Men så har du selvsagt dem som mener alt som overdøver fuglekvitter er tabu. Dem om det.
Jeg mener egentlig det motsatte. Hadde både en K100RS16V med originalpotte, som gikk helt stille og min K1200RS med helt åpen potte som bråker over snittet. Potta er ikke gategodkjent. Pendla i Oslo-trafikk daglig som regel på syklene annenhver dag. INGEN forskjell i min kjørestil eller andres relatert til støyen.

Eneste forskjell er at barn preventivt holder seg for ørene når jeg nærmer meg.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker litt sånn at hvis man den ene hvisker til meg og den andre snakker høyt samtidig, så hører jeg kun han som snakker høyt. I mitt hode en ganske logisk greie.

Den samme logikken tar jeg med meg til trafikken. Blir man hørt i tillegg til sett så øker dette sjansene for at man blir lagt merke til. Hvis barn holder for ørene så bråker det alt for mye. Min opplevelse hvis noen reaksjon fra barn er at dem ber meg gasse litt ekstra.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av erik m »

Når jeg kjører i en lang tunell hører jeg og andre straks det kommer en Harley inn i tunellen - men om den er to biler bak eller 500 meter bak aner jeg ikke. Det er først når jeg får SE den at jeg gir plass når jeg kjører bil. Først da veit jeg om og når den vil forbi. Og ikke minst hvor!
Men det er egentlig en helt annen diskusjon enn hvordan vi skal forholde oss til støykrav på mc. I Tyskland demonstrerte rundt 10.000 mc i Berlin og andre byer uten at det ser ut til å ha innvirka det aller minste på prosessen. (I Berlin har det i andre sammenhenger vært opptil en halv million i tog i andre sammenhenger.) Som jeg skriver i et innlegg over ser det ut til at det eneste som har utsatt et forbud er at samferdselsministeren som ihuga mc-entusiast har satt foten ned, og at koronasituasjonen har reddet ham fra å miste jobben pga det inntil videre. Samtlige "Land" (altså en slags fylkerXL med stort indre sjølstyre) har gått sammen og gjort felles sak i krav om nasjonalt forbud. Og når alle 16 "Land" der er enige i innenriks spørsmål, har det så langt ikke hendt at ikke regjering og Bundestag har bøyd unna for kravene. Så jeg er rimelig sikker på at dette kommer så snart koronarestriksjonene blir opphevet.
Kanskje lurt å tenke på neste gang man kjøper sykkel? Mitt stalltips er forbud ved 95db.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av pekle »

Som bilist er det sjelden at jeg hører sykler på noe avstand (bortsett fra i tunneler), så ville ikke gamblet på at "bråk" gjør deg mer oppdagbar generelt.

Sjekket faktisk for moro skyld om noen av potteprodusentene tilbyr anlegg med lavere lyd for min, men det var mest fokus på "grommere" lyd :-D

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av mekkern »

De doble acrapovic som er OEM på Indian min har 93Dba men den har en svær demper/cat i tillegg. Denne får ved skikkelig mapping med komplett anlegg ca 4 hk mer enn det man får med OEM + mapping. Ikke aktuelt for min del da det blir en jævlig støy.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erlendos
Innlegg: 24
Registrert: 23 mar 2017, 12:03
Motorsykkelen din: BMW R Nine T 2014
Sted: Tønsberg

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Erlendos »

Loud pipes save lives er tilbakebevist forlengst. De som hører deg er rett og slett bak deg.
Bilister på sidene og foran hører knapt noe mer - skal du gjøre deg synlig for dem er det ekstralys, synlige klær og plassering som gjelder.

Yamaha XJ 600 N '94 2006-2008
Honda CBR 600 F '99 2008-2012
BMW RNineT 1200 '14 2016-

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av AJ »

Erlendos skrev: 11 aug 2021, 21:09 Loud pipes save lives er tilbakebevist forlengst. De som hører deg er rett og slett bak deg.
Bilister på sidene og foran hører knapt noe mer - skal du gjøre deg synlig for dem er det ekstralys, synlige klær og plassering som gjelder.
Må si meg helt enig i dette.
:drg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar