Noen gode refleksjoner over støy på mc

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av JohnnyTh »

http://www.revzilla.com/common-tread/st ... save-lives" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Æljen »

:thumleft

ZZR-Erling

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av ZZR-Erling »

Åpne HD-potter e nå drit!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:Åpne HD-potter e nå drit!
Amen
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av AJ »

Når disse tingene (se saken jeg linker til) kommer på plass vil vel mange H-D og lett-MC eiere slite, vil jeg tro...:

https://www.tv2.no/broom/14144054

Åpne H-D rør må jeg innrømme jeg har liten sans for. Det samme med lett-MC'er som bråker mye og går rimelig kleint.
Men jeg stiller også spørsmål ved denne stadig mer omseggripende probleamtiseringen av det jeg vil kalle normale støyutslipp...
Si meg, skal ikke folk tåle noe lyd fra omgivelsene lenger :scratch ?

Veldig mange går jo allerede med propper i ørene og hører på musikk, podcaster og lydbøker og har allerede "meldt seg ut" fra de omgivelsene de befinner seg i.
Så for disse er vel ikke normal støy fra trafikken noe problem?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Jompa »

Loud pipes save lives er min påstand.
Overskrifta er Noen gode refleksjoner osv.
Veldig få refleksjoner i innleggene så langt. ...
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av simpson »

Nå ser jeg at MDG er på full frammarsj. Og da blir ikke dette noe problem lenger.
Alt som ikke går på EL blir forbudt, og de bråker jo ikke mye.

Men dette med normal støy har jo tatt helt av. Folk har blitt så lite tolerante for alt mulig i det siste.
Du kan ikke bo i en by og forvente å bare høre fuglekvitter, å slå plenen på en søndag er dødssynd, men bøndene kan tydeligvis slå, balle osv på søndager, men ikke en gressklipper for da kommer politiet med forelegg.
Nei verden er rett og slett på vei til å bli gal.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 10 aug 2021, 18:34 Loud pipes save lives er min påstand.
Helt legitimt å mene dette - og tro på det, selvfølgelig.
Men for egen del er jeg langt mer overbevist om at god synlighet er langt viktigere. Ikke nødvendigvis i form av gul vest utenpå kjøreklærne, men først og fremst hvordan man til enhver tid plasserer seg i trafikkbildet i forhold til andre trafikanter.
F.eks. til venstre i kjørefeltet man er i. Både for å gjøre seg mest mulig synlig for trafikken i mot og trafikken man ligger bak. Dvs. være godt synlig i foranliggende bil- og MC-førers sidespeil.

Jeg kjører alltid med øreplugger og det gjør selvfølgelig at lydnivået i hjelmen senkes betraktelig, noe som jo er hensikten ;) .
Derfor kan jeg si at jeg knapt noen gang er blitt oppmerksom på bakenforliggende trafikk, være seg biler eller motorsykler med unormalt høyt eksoslydnivå, før akkurat i det øyeblikket de (MC'er, fortrinnsvis...) freser forbi. Først da hører jeg eksoslyden og må innrømme at jeg har "blitt tatt på senga" og skvetter til noen ganger av denne såkalte "loud pipes save lives" lyden. Noen ganger såpass mye at det går ut over fokuset på øvrig trafikk og trafikksituasjonen.
Har også sett enkelte bilførere reagere ved å bråsvinge til siden når MC"brølaper" gasser på for å dele den elskelige "loud pipes" lyden til omgivelsene...
Slike kjappe unnamanøverreaksjoner, eller bråbremsing, som jeg også har sett i slike tilfeller, som følge av en plutselig høy eksoslyd er ikke akkurat alltid det lureste å gjøre i trafikken...

Så nei, jeg ser ingen fordeler med høy eksoslyd.
Men å strupe lyden helt til smertegresnen for en forbrenningsmotor med begrunnelse at denne lyden påfører folk helseskade, blir for voldsomt.

Også må det nevnes at flere og flere irriterer seg over motorsyklister med sykler som bråker unormalt mye. Og dette er ikke akkurat med på å gjøre folk flest positivt innstilt til MC-folket.

Og til slutt; jeg er ganske sikker på at det blir langt større fokus på dette fra kontrollmyndighetene her landet også i tiden framover.
Slik det er blitt i Tyskland og Østerrike, muligens og Sveits og Italia.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av pekle »

Men hva er normalt støynivå? Slik det er i dag? Vikingtida? Unix epoch? Inni støykansellerende øreklokker? Retorisk er det mulig å argumentere for at blynivået i atmosfæren på 80-tallet var den nye normalen - men man bestemte seg for at man ikke ville ha det slik. Det er mye som tyder på at vedvarende bakgrunnsstøy har negative helseeffekter (økt kortisolnivå, negative effekter på læringsevne, konsentrasjon) - skal man bare akseptere det fordi man bor i tettbygd strøk? Veitrafikkstøy står forøvrig for 80% av bakgrunnsstøyen den norske befolkningen utsettes for (1)

Åpenbart er det mer støy der det er mer aktivitet, men syns det må være legitimt å arbeide for reduksjon der det er praktisk mulig. Jeg lever greit med støynivået her jeg bor, men enda lavere hadde vært enda bedre. Hvorfor skulle jeg ikke ønske noe som er bedre? Ser f.eks fram til at de tunge Italia-trikkene erstattes av nye som veier bare 2/3.

Er dog prinsipielt skeptisk til automatisk overvåking med både fotobokser og "mikrofonbokser".

[1] https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrade ... lser/stoy/

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 10 aug 2021, 18:02 Når disse tingene (se saken jeg linker til) kommer på plass vil vel mange H-D og lett-MC eiere slite, vil jeg tro...:

https://www.tv2.no/broom/14144054

Åpne H-D rør må jeg innrømme jeg har liten sans for. Det samme med lett-MC'er som bråker mye og går rimelig kleint.
Men jeg stiller også spørsmål ved denne stadig mer omseggripende probleamtiseringen av det jeg vil kalle normale støyutslipp...
Si meg, skal ikke folk tåle noe lyd fra omgivelsene lenger :scratch ?

Veldig mange går jo allerede med propper i ørene og hører på musikk, podcaster og lydbøker og har allerede "meldt seg ut" fra de omgivelsene de befinner seg i.
Så for disse er vel ikke normal støy fra trafikken noe problem?
Fotobokser for lyd høres helt fantastisk ut. Det er et mindretall av MC-eiere som har ekstremt støyende eksos og ødelegger for alle andre. Jeg så for eksempel en som ikke turte å starte sykkelen sin (HD) inne i nabolaget hvor jeg bor for en stund siden fordi klokka var 10.30 på kvelden, han trillet den hele veien ut på hovedgata (150m) før han startet den og selv da hørte man den godt. Han gjorde jo absolutt en god jobb med å redusere hvor mye støy han påførte mitt nabolag, men jeg stiller allikevel spørsmålstegn ved om det noensinne er forsvarlig å ha en slik eksospotte.

Og det er jo også absolutt null problem for en MC å ha et lydnivå under 74.5 decibel. Det er jo deilig å kunne ta en kveldstur uten å være flau over at du vekker hele nabolaget.

Alternativet til at lydnivået kontrolleres og reguleres er jo at MC generelt blir enda mer restriktivt enn det er og at det blir enda flere veier hvor støyende motorsykler rett og slett blir forbudt. Og jeg vil heller kjøre fritt med en motorsykkel som støyer lite, enn å risikere at jeg ikke får lov til å kjøre på mange av de beste veiene i det hele tatt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av simpson »

pekle skrev: 10 aug 2021, 20:10 Men hva er normalt støynivå? Slik det er i dag? Vikingtida? Unix epoch? Inni støykansellerende øreklokker? Retorisk er det mulig å argumentere for at blynivået i atmosfæren på 80-tallet var den nye normalen - men man bestemte seg for at man ikke ville ha det slik. Det er mye som tyder på at vedvarende bakgrunnsstøy har negative helseeffekter (økt kortisolnivå, negative effekter på læringsevne, konsentrasjon) - skal man bare akseptere det fordi man bor i tettbygd strøk? Veitrafikkstøy står forøvrig for 80% av bakgrunnsstøyen den norske befolkningen utsettes for (1)

Åpenbart er det mer støy der det er mer aktivitet, men syns det må være legitimt å arbeide for reduksjon der det er praktisk mulig. Jeg lever greit med støynivået her jeg bor, men enda lavere hadde vært enda bedre. Hvorfor skulle jeg ikke ønske noe som er bedre? Ser f.eks fram til at de tunge Italia-trikkene erstattes av nye som veier bare 2/3.

Er dog prinsipielt skeptisk til automatisk overvåking med både fotobokser og "mikrofonbokser".

[1] https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrade ... lser/stoy/
Problemet som jeg ser det er at mange vil inn til store byer, bosetter seg og deretter klager på støy.
Gamle bydeler som eks. Grunerløkka som er ett gammelt industrisamfunn plutselig blir hipt og kult sted å bo.
Før var dette ett arbeiderstrøk med dårlig rykte, så kommer det idealister og omgjør hele strøket.
Ikke noen tvil om at dette er i dag befolket av sosialister med til dels ekstreme meninger.
Det er kanskje litt av problemet, at det er trendy å bo i gamle bydeler som har blitt så dyrt og uoppnåelig for vanlig folk uten å ha muligheten til å bruke status og navn for å tale egen sak.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av pekle »

Men er det et problem? Det må være opp til de som bor der å bestemme hvordan det skal være. Om de fleste er soya-sosial-veganister så blir jo lokalmiljøet sånn etterhvert - altså slik som flertallet vil ha det. Det må vel være bedre at de samles i gettoene sine enn at de spres tynt utover hele landet og plager vanlige folk. Gentrifiseringen fører jo faktisk til at arbeiderboligene får en (salgs)verdi. Alternativet til utvikling er ikke status quo, men relativ stagnasjon og etterhvert forslumming.

Industrien på løkka forsvant lenge før min tid - så det ville uansett ikke vært et arbeiderstrøk i dag om det ikke var gentrifisert. Men kanskje et strøk med fortsatt dårlig rykte, eller begravd under en motorvei? (som det var planer om). Ville Oslo være bedre da? For hvem eventuelt?

Det jeg i prinsippet kan være med på som et problem er dersom urbanekstremistene legger føringer som er irrelevante eller til ulempe for de som bor andre urelaterte steder. Om Oslo f.eks fikk lov til å forby dieseldrift, ville det være til ulempe for akershusinger som allerede har et dieselkjøretøy og har behov for å krysse Oslo. Så i alle fall en økonomisk belastning for den enkelte berørte.

Så da er jo spørsmålet hva som er riktig i et større perspektiv og på lang sikt. Den enkeltes ulempe/ubehag eller et større mål.

En digresjon som går et godt stykke utover bare støy:
Mine foreldre var melkebønder. Jeg er gammel nok til at vi drev med hjemmeslakting da jeg vokste opp. Så nesten ubegrenset tilgang på egenprodusert mat. Det er nå flere år siden de slutta, og hjemmeslakting er ikke lenger lov. Men jeg tror de knapt nok kan forestille seg en middag uten kjøtt - selv om det nå kjøpes i butikken. På individ og familienivå har de bare gjort så godt de kunne med jordlappen sin, og blitt sosialisert inn i kjøttforbruket (jeg også naturligvis i yngre år). Samtidig har strukturendringer i jordbruket og velstandsutvikling gjort det samme kjøttforbruket tilgjengelig ikke bare for de som aler opp dyr selv, men for store deler av befolkningen. En kjøttproduksjon som er muliggjort av massiv import av soya og mais delvis fra nedhogd regnskog, samt ekstremt billig fossilbasert transport.

Poenget er at vi etterhvert er svært mange som er sosialisert inn i et eller annet forbruk som har konsekvenser, nettopp fordi vi er så mange. For noen vil det medføre ulempe/ubehag å endre vaner, og man vil motsette seg det. For å oppnå et mål må da en eller annen høyere ordens myndighet sette en kurs som vil gjøre vondt for noen. Og jo større mål/endringer jo mer ekstreme vil proponentene framstå i starten.

Det er veldig mye Greta og havre-latte-mafiaen ikke har gode svar på, men jeg er rimelig sikker på at de har mer rett enn Vedum.

Nå høres det kanskje ut som det var MDG som fikk forhåndsstemmen min i dag, men av ideologiske grunner kunne det ikke bli det :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av cannon »

simpson skrev: 10 aug 2021, 18:43 Nå ser jeg at MDG er på full frammarsj. Og da blir ikke dette noe problem lenger.
Alt som ikke går på EL blir forbudt, og de bråker jo ikke mye.

Men dette med normal støy har jo tatt helt av. Folk har blitt så lite tolerante for alt mulig i det siste.
Du kan ikke bo i en by og forvente å bare høre fuglekvitter, å slå plenen på en søndag er dødssynd, men bøndene kan tydeligvis slå, balle osv på søndager, men ikke en gressklipper for da kommer politiet med forelegg.
Nei verden er rett og slett på vei til å bli gal.
MDG har fint lite med denne utviklingen å gjøre. AP og Høyre, med støtte fra småpartiene har i en årrekke sørget for en rask fremvekst av elbiler i Norge. Dette bidrar til å fremheve Norge som et miljøfyrtårn. Jeg tror det er bra.
Fosilbilene har snart sunset og det er basert på klimarapporter og internasjonal miljøpolitikk. FNs miljøpanel har i dag publisert sin 6. hovedrapport (AR6). Den er dyster lesning.
Jeg stemmer ikke mdg, men jeg respekterer partiet, som det eneste(?) partiet som faktisk gjør det de lovte sine velgere. Lan og co har fått mye kjeft, men det er jo Oslos borgere som har bestilt denne utviklingen.
(Og dette var ikke et angrep på deg eller dine synspunkter, Simpson;)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av cannon »

Yamaha reflekterer åpenbart over problemstillingen. ....akkurat som da vi syklet med pappbiter i sykkel-eikene...
https://www.visordown.com/news/industry ... c-vehicles

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av SilverSmurfer »

pekle skrev: 10 aug 2021, 23:34 Men er det et problem? Det må være opp til de som bor der å bestemme hvordan det skal være.
Nei, det bør det så absolutt ikke, man burde ha like regler gjennom hele trafikksystemet i Norge, med unntak av spesielt utsatte områder som feks bysentre. Men det skal ikke være slik at en motorsykkel som er lovlig å kjøre i Sogn og Fjordane for eksempel blir ulovlig å kjøre når man kommer på veien mellom Hamar og Lillehammer.

Og det er jo det som skjer rundt om i Europa, enkeltveier som er spesielt utsatt for MC støy setter egne støygrenser og forbyr motorsykler som ikke oppfyller kravene. Da vil jeg mye heller ha lavere støygrenser over hele rekka slik at MC-fabrikantene kan tilpasse seg kravene. For når jeg kjøper en sykkel så vil jeg ha den tryggheten at den er lovlig å kjøre over alt hvor andre motorsykler har lov til å kjøre.

Svar