Noen gode refleksjoner over støy på mc

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av FredrikE24 »

Satt og nøt en is på brygga i Son i kveld. Så kommer det fire Harleyer for å parkere på brygga. Må innrømme at den gassingen og det bråket fra de pip åpne pottene var såpass heftig at det å holde en samtale med kameraten ved siden av gikk ikke. Dels på grunn av at da måtte jeg ha skreket, men hjernen skrudde seg av. Klarte ikke tenke engang. Jeg kan godt forstå ikke-motorsyklister om at dette kan være plagsomt og sjenerende på en deilig sen-sommerkveld.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 11 aug 2021, 22:02 Satt og nøt en is på brygga i Son i kveld. Så kommer det fire Harleyer for å parkere på brygga. Må innrømme at den gassingen og det bråket fra de pip åpne pottene var såpass heftig at det å holde en samtale med kameraten ved siden av gikk ikke. Dels på grunn av at da måtte jeg ha skreket, men hjernen skrudde seg av. Klarte ikke tenke engang. Jeg kan godt forstå ikke-motorsyklister om at dette kan være plagsomt og sjenerende på en deilig sen-sommerkveld.
Her på Hadeland, nærmere bestemt Jaren, er det to motorsykkelbutikker vegg-i-vegg. En Harley-Davidson butikk som selger pent brukte USAimporterte sykler og en MC-butikk som er forhandler av Moto Guzzi, Aprilia og Honda.
Her er jeg stadig vekk innom siden det ikke er langt hjemmefra.
Og når jeg er her så snakker jeg gjene med både ansatte og kunder, men blir ofte avbrudd og forstyrret av overdøvende oppstarter av åpne-rør H-D'er.
Og da rister vi begge/alle på hodene og lurer på "Ojsann" Det var da voldsomt!? Hva er vitsen?".

Tror ganske sikkert dette er den vanlige holdningen blant de fleste...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av FredrikE24 »

Etter å ha reist litt rundt på veien i ymse land både i sentraleuropa, skandinivia og på Balkan er mitt inntrykk at vi har det veldig fritt her i Norge, med mindre man kjører litt for fort på motorveien. Da er det bøter, mens man andre steder gjerne får politi opp på siden med et vink om å roe ned litt. På tekniske ting og fotobokser er det langt verre å være trafikant utenfor Norge. Regelverket på tekniske ting ved kjøretøyet man kjører er strengt og det gis ingen nåde. Skiltvinkel, uoriginale deler som speil, hendler og bremseslanger uten DOT-merking er fyfy og det er konfiskering av delene på stedet med kjøreforbud.
At man nå begynner å se litt på støykrav er ikke så merkelig egentlig. Er nok bare starten.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Jompa »

Konfiskeres bremseslanger ?
Og kontrolleres bremseslangene ved kontroll i veikanten ?
Det har jeg problemer med å tro på.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av SilverSmurfer »

Jompa skrev: 11 aug 2021, 22:54 Konfiskeres bremseslanger ?
Og kontrolleres bremseslangene ved kontroll i veikanten ?
Det har jeg problemer med å tro på.
Ja, kompis var faktisk ute for at nettopp dette skjedde. Han hadde ikke orginale bremseslanger og havnet i trøbbel i Tyskland.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av FredrikE24 »

Jompa skrev: 11 aug 2021, 22:54 Konfiskeres bremseslanger ?
Og kontrolleres bremseslangene ved kontroll i veikanten ?
Det har jeg problemer med å tro på.
De klipper dem tvers av slik at du ikke får kjørt videre om de ikke er DOT-merket har jeg skjønt. Ganske nådeløst.

I Norge er det rom for å slippe unna med ting. Slik er det ikke i Tyskland. Kjørte inn i en Euro4 sone(såkalt umweltzone) med en Euro0 dieselbil i Leipzig for noen år siden. Bota er 35€, bota er nærmest ubetydelig i norsk målestokk. Det verste var munnfullen jeg fikk om hvor teit jeg var som ikke respekterte noen så enkle regler. Var bare å komme seg vekk.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Jompa »

Ok, jeg har ikke vært i Tyskland og kommer nok aldri dit i eller på eget kjøretøy.
Men tilbake til tråden.
I mitt første innlegg skrev jeg "load pipes save lives".
Jeg vet godt at en motorsykkel med rake rør ikke høres inn i en bil før man er ganske nært innpå, og blir litt imponert over de som hører forskjell på en HD og en Intruder eller Yamaha Roadstar med rake rør.
Har kjørt bil i snart førti år, ofte med mye lyd inne i bilen. Hører ikke sirener fra utrykningsbiler heller før de er veldig nære, blålyset ser man lenge før sirenene høres.
Men i forhold til dyr og unger langs veien har jeg erfart mange ganger at mye lyd fanger oppmerksomhet.
Unger som ellers springer eller sykler rett over gangfeltet stopper opp når de hører en motorsykkel eller annet kjøretøy som støyer mer enn en gjennomsnitts personbil.
Dyr langs veien reagerer på en helt annen måte enn vanlig når de hører lyd de ikke er vant til.
Rein som ellers holder seg i ro når man kommer i bil og gjerne krysser veien rett foran deg begynner å løpe unna når du kommer på en bråkesykkel.
Elgen som vel har en instinktiv " forkjørsrett" kan finne på og stoppe før den kommer stormende over veien, til og med snu.

Selv har jeg ikke noe stort behov for å bli hørt når jeg kjører sykkel.
Derfor bytta jeg ut V&H pottene som sykkelen er godkjent med mot originale potter sist vinter.
Jeg syns ikke det er tøft å kjøre med ørepropper og kan ikke tenke meg at noen andre synes jeg er tøff om jeg bruker propper.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av mekkern »

I Drammensdistriktet er det 4 kilder til kjøretøybråk som plager folk for tiden.
1 en gjeng med bmw/ mæsjer/italjenere med åpne eksosanlegg som smeller og raser.
2 125ccm med bråkepotter
3 HD/Custom med tilnærmet rakrør som på død og liv må gasse i trange gater
4 Aprilla RSV4 med minipotter.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Bjerknez »

Erlendos skrev: 11 aug 2021, 21:09 Loud pipes save lives er tilbakebevist forlengst. De som hører deg er rett og slett bak deg.
Bilister på sidene og foran hører knapt noe mer - skal du gjøre deg synlig for dem er det ekstralys, synlige klær og plassering som gjelder.
Da må hørselen min være utrolig bra. Jeg har motorsykler rundt meg hver dag sommerstid gjennom Fredrikstad på vei hjem fra jobb. Jeg hører dem når dem kommer bak ganske tydelig. Spesielt de med bråkepotter. Jeg legger merke til dem med en gang.

Nå er ikke jeg en som er så himla allergisk mot høye lyder heller, og jeg gir feks. blaffen i om naboen velger å klippe plenen på en søndag.

men man må skille mellom vanlige bråkepotter og insane maniac åpne HD piper. Disse bråker så jævlig at det ikke engang er tøft. Så det er ikke DET jeg mener. Jeg mener ikke at man skal lage mest mulig leven. Jeg mener at høyere lyd øker sjansen for at man blir lagt merke til av bilister. Det er jo en grunn til at ambulanser og politibiler har sirener?

Først ser man blålysene i spilet. Legger man ikke merke til dem, så hører man sirenene når dem komemr nærmere. Dermed så øker sjansen for at man faktisk legger merke til utrykningskjøretøy.

Brukeravatar
Erlendos
Innlegg: 24
Registrert: 23 mar 2017, 12:03
Motorsykkelen din: BMW R Nine T 2014
Sted: Tønsberg

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Erlendos »

Nå i det siste kjører utrykningskjøretøyene mer og mer uten sirene. Kanskje pga. lydforurensningshensyn.
Er enig i at jeg legger mer merke til ambulansene når de har på sirenen dog. Kanskje det er noe å vurdere for el-motorsyklister? :knegg

Her er link til forskningen jeg tenkte på: https://www.autoweek.com/news/industry- ... ave-lives/

Yamaha XJ 600 N '94 2006-2008
Honda CBR 600 F '99 2008-2012
BMW RNineT 1200 '14 2016-

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av erik m »

Har lagt merke til at i og rundt Oslo bruker ambulanser og politi nesten bare sirene før kryss. Jeg tenker at det er så mange biler som har lydanlegg på full guff at folk ikke hører dem før de er rett bak. I mørket funker jo blålyset bra, men på dagtid ser jeg de ofte bruker lyshorn om de foran ikke viker.Og det er kraftige greier de har, lyser opp som som en superblitz!

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Canutus »

Ser det er noen som sier de triller ut fra nabolaget før de starter eller gir gass. Da må jeg spørre: er man pingle og redd for å bli konfrontert med det uten å ha gode svar? Har du større respekt for egne naboer enn alle andre? LOUD pipes forstyrrer da like mye uansett om det er egne naboer eller naboer til en hvilken som helst vei.

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av kaLARSnikov »

Canutus skrev: 12 aug 2021, 23:08 Ser det er noen som sier de triller ut fra nabolaget før de starter eller gir gass. Da må jeg spørre: er man pingle og redd for å bli konfrontert med det uten å ha gode svar? Har du større respekt for egne naboer enn alle andre? LOUD pipes forstyrrer da like mye uansett om det er egne naboer eller naboer til en hvilken som helst vei.
Min er rimelig stillegående, så jeg er ikke blant de som føler for å trille inn eller ut av gårdsplassen, men er det ikke ganske naturlig å ha litt mer "respekt" for sine nærmeste naboer? Man har da sett i media hvor langt det kan gå i en nabokrangel. Jeg har ikke noe stort behov for å være buddy-buddy med de som bor rundt meg, men jeg prøver i det minste å unngå direkte uvennskap.

Om jeg derimot skulle bli "uvenn" med en tilfeldig person som bor et sted jeg kjører forbi, det bryr meg ikke så mye - og om det skjer så kommer jeg antakeligvis aldri til å vite om det heller.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av pekle »

bo.png
:D

Fra test av B&O nyeste hodetelefoner: https://dinside.dagbladet.no/mobil/test ... d/74096339
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Erlendos
Innlegg: 24
Registrert: 23 mar 2017, 12:03
Motorsykkelen din: BMW R Nine T 2014
Sted: Tønsberg

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Erlendos »

pekle skrev: 13 aug 2021, 11:56 bo.png

:D

Fra test av B&O nyeste hodetelefoner: https://dinside.dagbladet.no/mobil/test ... d/74096339
Fæl lyd! :[-( Vi er vel en utdøende art, oss fossilvante som synes slik lyd kan være liflig musikk i seg selv.

Yamaha XJ 600 N '94 2006-2008
Honda CBR 600 F '99 2008-2012
BMW RNineT 1200 '14 2016-

Svar