Noen gode refleksjoner over støy på mc

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av E_S »

Det er lite trafikkstøy som er mer irriterende enn motorsykler (og mopeder) med bråkepotter. Uansett om det er moped-scootere, 125er, HD eller R-sykler med tilnærmet frieksos.

Ellers har jeg stor sans for det tyske regelverket for modifikasjon av MC. Alt uoriginalt skal ha dokumentasjon og godkjennes, det være seg fotpinner, bremsehendler, blinklys eller hva som helst annet, og å fjerne katalysator eller ha for høyt støynivå er helt utelukket, så bråkepotter er ikke godkjennbare, og det slås hardt ned på. Min egen sykkel er import fra Sveits, som har noenlunde samme regime, og setter pris på at den er helt original. :)
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Plastrakett_71 »

erik m skrev: 12 aug 2021, 22:41 Har lagt merke til at i og rundt Oslo bruker ambulanser og politi nesten bare sirene før kryss. Jeg tenker at det er så mange biler som har lydanlegg på full guff at folk ikke hører dem før de er rett bak. I mørket funker jo blålyset bra, men på dagtid ser jeg de ofte bruker lyshorn om de foran ikke viker.Og det er kraftige greier de har, lyser opp som som en superblitz!
Det du skriver om bruk av sirener stemmer. Kjørelæreren jeg hadde da jeg tok lappen på bil var en av pådriverne for å kun bruke sirene ved passering av lyskryss, rundkjøringer, etc.
Argumentet var at det er lettere å oppdage utrykningskjøretøy dersom de skrudde på sirena av og til enn om denne sto på hele tiden.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av FreewheelBurning »

E_S skrev: 16 aug 2021, 23:27 Ellers har jeg stor sans for det tyske regelverket for modifikasjon av MC. Alt uoriginalt skal ha dokumentasjon og godkjennes, det være seg fotpinner, bremsehendler, blinklys eller hva som helst annet, og å fjerne katalysator eller ha for høyt støynivå er helt utelukket, så bråkepotter er ikke godkjennbare, og det slås hardt ned på. Min egen sykkel er import fra Sveits, som har noenlunde samme regime, og setter pris på at den er helt original. :)
Hvordan fungerer dette i praksis? Jeg har ingen dokumentasjon med meg ut og kjører (annet enn førerkort og vognkort). Noe mer har jeg ikke hjemme heller. Dokumentasjon på bremsehendler, finnes det? Hvordan ser man om det er originalt eller ikke?

Skjønner godt at det er strenge regler på støy, men hva har det med småting som fotpinner eller bremseslanger å gjøre?

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av E_S »

FreewheelBurning skrev: 17 aug 2021, 23:40
Hvordan fungerer dette i praksis? Jeg har ingen dokumentasjon med meg ut og kjører (annet enn førerkort og vognkort). Noe mer har jeg ikke hjemme heller. Dokumentasjon på bremsehendler, finnes det? Hvordan ser man om det er originalt eller ikke?

Skjønner godt at det er strenge regler på støy, men hva har det med småting som fotpinner eller bremseslanger å gjøre?
Uoriginale deler som ikke tilsvarer originale skal med svært få unntak alltid godkjennes og føres inn i merknadsfeltet i vognkortet.

Det er et prinsipp - at alt som fraviker fra originalutførelse skal godkjennes. Det er dokumentasjon fra en uavhengig 3. part på at fotpinnene er solide nok og oppfører seg som de skal, at bremsehåndtaket ikke knekker i en nødbrems, at bremseslangene ikke revner, at eksosanlegget holder seg innenfor støygrensene. Når man kjøper slike deler som ikke er testet vet man jo aldri hvilken kvalitet det holder eller hvilken egenskap de har...
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av xavi0n »

Aldri sett det selv, men har hørt om bremsehendler fra wish som knekker ved panikkbrems….
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6963
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Jompa »

E_S skrev: 16 aug 2021, 23:27 Det er lite trafikkstøy som er mer irriterende enn motorsykler (og mopeder) med bråkepotter. Uansett om det er moped-scootere, 125er, HD eller R-sykler med tilnærmet frieksos.

Ellers har jeg stor sans for det tyske regelverket for modifikasjon av MC. Alt uoriginalt skal ha dokumentasjon og godkjennes, det være seg fotpinner, bremsehendler, blinklys eller hva som helst annet, og å fjerne katalysator eller ha for høyt støynivå er helt utelukket, så bråkepotter er ikke godkjennbare, og det slås hardt ned på. Min egen sykkel er import fra Sveits, som har noenlunde samme regime, og setter pris på at den er helt original. :)
Gjelder det også bremseklosser, sete, styre, motordele, hjullager, støtdempere og annet som byttes for å forbedre sykkelen ?
De som vil må gjerne hylle byråkratenes trang til nye lover og regler, som vel er på sin plass i noen tilfeller men gjør at i alle fall jeg mistenker at byråktatiet er mest interessert i å fore seg selv med enda mer byråkrati.
Og hvem kan kontrollere om man kjører med originale bremseklosser eller originale stempler i motoren ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av FreewheelBurning »

Ja tenker det samme. Hvordan vet noen hva som er originalt eller ikke? Har satt på ny større vindskjerm, funker mye bedre enn den originale. Ofte er det originale helt middels kvalitet som blir solgt med for å senke prisen.

Mye kan an vurdere på pris og å se og ta på deler, kjenne etter kvaliteten.

Ingenting av hva jeg har byttet ut er registrert i vognkortet. Hvem er 3.part som kan kontrollere det? Og hvordan kan de godkjenne kvaliteten? Er det snakk om å klemme, tråkke og sparke på ting til det knekker?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av SilverSmurfer »

Jompa skrev: 18 aug 2021, 20:11
E_S skrev: 16 aug 2021, 23:27 Det er lite trafikkstøy som er mer irriterende enn motorsykler (og mopeder) med bråkepotter. Uansett om det er moped-scootere, 125er, HD eller R-sykler med tilnærmet frieksos.

Ellers har jeg stor sans for det tyske regelverket for modifikasjon av MC. Alt uoriginalt skal ha dokumentasjon og godkjennes, det være seg fotpinner, bremsehendler, blinklys eller hva som helst annet, og å fjerne katalysator eller ha for høyt støynivå er helt utelukket, så bråkepotter er ikke godkjennbare, og det slås hardt ned på. Min egen sykkel er import fra Sveits, som har noenlunde samme regime, og setter pris på at den er helt original. :)
Gjelder det også bremseklosser, sete, styre, motordele, hjullager, støtdempere og annet som byttes for å forbedre sykkelen ?
De som vil må gjerne hylle byråkratenes trang til nye lover og regler, som vel er på sin plass i noen tilfeller men gjør at i alle fall jeg mistenker at byråktatiet er mest interessert i å fore seg selv med enda mer byråkrati.
Og hvem kan kontrollere om man kjører med originale bremseklosser eller originale stempler i motoren ?
Det er ikke slik at man ikke har lov til å bytte deler.

Men de ser etter godkjenningsstempel på delene du har på sykkelen. Så uorginale og EU-godkjente bremseslanger går helt fint, uorginale uten riktig merking blir kuttet. Det samme gjelder for alle andre deler som har et regelverk og forholde seg til.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av FreewheelBurning »

Ble nysgjerrig om det var noe stempel på de originale bremsehendlene. Må kanskje grave de frem igjen og sjekke.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av mekkern »

Finner ikke så mye merking på Hondahendelen min... :knegg

Nå skal det sies at blant annet "DEKRA" som driver kontrollvirksomhet i Tyskland driver utstrakt lobbyvirksomhet mot EU pga at dette gir dem mer arbeid-de fleste feil i tyskland på mc er dekktrykk som avviker fra "boka"..
men de svartmaler alt slik at de sikres en kontrollfunksjon-dette har nå smittet til Norge også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av pekle »


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av AJ »

Er ikke et øyeblikk i tvil om at det kommer til å bli langt flere støykontroller i tiden som kommer.
Mange H-D folk som vil få seg en "kalddusj", da...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av SilverSmurfer »

Har i alle fall en kompis som ville fått seg umiddelbart kjøreforbud ved støykontroll. Selvfølgelig H-D.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 25 sep 2021, 10:09 Er ikke et øyeblikk i tvil om at det kommer til å bli langt flere støykontroller i tiden som kommer.
Mange H-D folk som vil få seg en "kalddusj", da...

:mk
Ja, det der har jeg stusset over, hvorfor de tilsynelatende slipper unna vs disse med lett-mc uten db-killer eller kina-potter.
Veldig mye av H-D bråker jo som et sant h.. med enten rake rør eller eksosanlegg fullstendig blottet for støydempende tiltak.
Riktig nok er det i et lavere frekvensområde enn lett-mc, men lydtrykket er mange-gangeren og helt sikkert også i målt db.
Er man tett på de så er det faktisk mer ubehag enn lyden av en lett-mc uten db-killer.
Men av en eller annen grunn virker det som at det er mer aksept for støy fra H-D, det virker som at "det bare er sånn" som gjelder.

Så er spørsmålet, de Harley´ne som blir solgt nye i Norge, kommer de fra fabrikk og blir levert kunden med det støynivået?
Om det er tilfelle så finner jeg det i så fall merkelig selv om det er "originalt" på de.
Også hender det de pirker på sykler som ikke har originalpotte men likevel ikke støyer mer, men at det ikke er skrevet inn som en merknad i vognkortet. Helt meningsløst mener jeg, det bør være kun målt støynivå som gjelder. Er det innenfor grenseverdien så bør det være ok.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc

Legg inn av Nomade »

Hovedsakelig et lett-mc problem spør du meg :) https://www.nrk.no/vestland/nesten-halv ... 1.15658121

Svar