Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av cevillan »

Derfor er det lurt å lane-splitte... (jada, jeg vet at mc'en stod alene da den ble påkjørt bakfra, men poenget er at bilisten ikke så ham).

http://www.nrk.no/ho/mc-ulykke-etterfor ... 1.12415575

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av RuneMC »

cevillan skrev:Derfor er det lurt å lane-splitte... (jada, jeg vet at mc'en stod alene da den ble påkjørt bakfra, men poenget er at bilisten ikke så ham). http://www.nrk.no/ho/mc-ulykke-etterfor ... 1.12415575
Ikke en typisk lanesplitting-situasjon dette - mer en "sjakk matt" situasjon der MC'ene hadde saknet/omtrent stoppet i påvente av vogntog skulle passere ned fra Fv51 som de skulle svinge inn på. vet ikke helt hvorfor de så det som nødvendig å stoppe - burdet være greit å kjøre opp 51 (husker den som bratt ned til Fv15 men bred nok til møtende trafikk...)
Men var jo interessant at det var øst-europeisk sjåfør i varbilen. Føyer seg dessverre inn i rekken av selvopplevde observasjoner ang "østblokk" sjåfører.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av kjellv »

Kanskje ikke helt treff i tråden, men hentet like godt frem denne gamle i stedet for å lage en ny.

I går kveld tok jeg meg en liten kveldstur inn til Molde. Byen var veldig rolig, dette hadde sikkert sammenheng med en pågående fotballkamp på stadion. Etter en softis og kaffe i ensomhet ved fergekaia kjørte jeg hjemover igjen i lite trafikk. Like øst for sentrum ble jeg liggende bak en JapseSUV av ett eller annet merke. Den hadde mørke ruter og ingen gjennomsyn. Jeg tror det var bare denne bilen jeg så, ingen i mot heller. Jeg vurderte å kjøre forbi, men valgte å vente til starten på 60-sona noen hundre meter lengre fram pga et uoversiktlig kryss i motsatt kjørefelt. Så slakker bilen foran ned på farten, og etter hvert ser jeg også bremselysene. Dette tolket jeg som at dette var en av de mange som ikke har oppdaget at bilen har blinklys, og at bilen skulle svinge av mot en parkeringsplass ved småbåthavna. Jeg la meg ut på gulstripa og ga gass. I det jeg er på siden av bilen ser jeg brått hva som var i ferd med å skje. Bilen hadde stoppet opp (på forkjørsvei) i østgående kjørefelt for å slippe inn på veien ei ung jente på scooter! Scooteren var på vei tvers over veien foran meg. Full oppbremsing fra min side, og det gikk heldigvis bra denne gang. Jenta kom seg over veien og passerte meg mot byen, og fyren i JapseSUVen satt bare å gapet. Jeg håper virkelig det gikk opp for ham hva han var nær ved å stelle istand. Jeg angrer nesten på at jeg ikke knuste speilet hans mens det var innen rekkevidde, fyren bruker det jo ikke likevel...

Men i dag har jeg nevnt dette for flere. Ingen har en klar formening om skyldspørsmålet dersom jeg hadde kollidert med jenta på scooter.
Kjør debatt!

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av supersic »

kjellv skrev:Kanskje ikke helt treff i tråden, men hentet like godt frem denne gamle i stedet for å lage en ny.

I går kveld tok jeg meg en liten kveldstur inn til Molde. Byen var veldig rolig, dette hadde sikkert sammenheng med en pågående fotballkamp på stadion. Etter en softis og kaffe i ensomhet ved fergekaia kjørte jeg hjemover igjen i lite trafikk. Like øst for sentrum ble jeg liggende bak en JapseSUV av ett eller annet merke. Den hadde mørke ruter og ingen gjennomsyn. Jeg tror det var bare denne bilen jeg så, ingen i mot heller. Jeg vurderte å kjøre forbi, men valgte å vente til starten på 60-sona noen hundre meter lengre fram pga et uoversiktlig kryss i motsatt kjørefelt. Så slakker bilen foran ned på farten, og etter hvert ser jeg også bremselysene. Dette tolket jeg som at dette var en av de mange som ikke har oppdaget at bilen har blinklys, og at bilen skulle svinge av mot en parkeringsplass ved småbåthavna. Jeg la meg ut på gulstripa og ga gass. I det jeg er på siden av bilen ser jeg brått hva som var i ferd med å skje. Bilen hadde stoppet opp (på forkjørsvei) i østgående kjørefelt for å slippe inn på veien ei ung jente på scooter! Scooteren var på vei tvers over veien foran meg. Full oppbremsing fra min side, og det gikk heldigvis bra denne gang. Jenta kom seg over veien og passerte meg mot byen, og fyren i JapseSUVen satt bare å gapet. Jeg håper virkelig det gikk opp for ham hva han var nær ved å stelle istand. Jeg angrer nesten på at jeg ikke knuste speilet hans mens det var innen rekkevidde, fyren bruker det jo ikke likevel...

Men i dag har jeg nevnt dette for flere. Ingen har en klar formening om skyldspørsmålet dersom jeg hadde kollidert med jenta på scooter.
Kjør debatt!
Klassisk youtube ulykke det der, tror de har 40-50 sånne om dagen i mother russia

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: Men i dag har jeg nevnt dette for flere. Ingen har en klar formening om skyldspørsmålet dersom jeg hadde kollidert med jenta på scooter.
Kjør debatt!
For det første: hvorfor må enkelte være så "behjelpelige" overfor andre trafikanter at de setter viktige og helt sentrale trafikkregler tilside. Ja, jeg vil si det så sterkt!
Kjører man på skiltet forkjørsvei så forventes det forutsigbar trafikkflyt. Å stoppe på slik vei for å være "generøs" overfor vikeplikttrafikken er ikke en del av forkjørsretten og bidrar nettopp til trafikkfarlige situasjoner som den kjellv opplevde.
Jeg misliker sterkt slik oppførsel som jeg selv også har erfart flere ganger!

Hvem ville fått skylda om MC og moped hadde kræsja? Etter boka ville det vært mopeden. Men egentlig burde det vært den uforutsigbare sjåføren i japseSUV'en. Etter min mening.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av supersic »

Om ikke like skummelt er det flere forsiktige sjåfører i Oslo sentrum som stopper på grønt i frykt for at kryssende trafikk kan finne på å kjøre på rødt.
Skaper noen interessante oppbremsinger

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av Blaamand »

Verste jeg opplever med feltsplitting er når der later som noen har sett meg og de legger seg ut mot høyre., men så viser det seg at de kun sjenet til høyre pga uoppmerksomhet ifm tasting på mobil. Disse kaster da gjerne bilen mot venstre, aller helst i det jeg er i ferd med å passere
BRAAAAAP! :mc1

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av CB9 »

far min lærte meg å kjøre bil og da var ikke hornet noe man brukte for å fortelle medtrafikanter hvor sinna man var. akkurat det gjorde meg fly forbannet i yngre år men har skjønt at fattern ikke var så ille selv om han kunne være i overkant forståelsesfull for sine medtrafikanter til tider. han levde ikke noe særlig lenge så min mening om at folk som ikke kjefter og smeller risikerer å dø tidlig står fortsatt selv om det ikke var det jeg skulle frem til.

vet ikke om det er youtube eller alle kameraene som gjør det men synes folk har begynt å overreagere når tilsnakk i trafikken er bytta ut med slag og spark og ei bøtte med kjeft. det er alt for mange som bør passe sine egne saker og la småting passere. om ikke annet bør folk opplæres i hvordan tute hensynsfullt. innbiller meg tuterne er samme folka som blir moderatorer, ubetalte sådan.
folka skulle jo vært skutt, som jeg tror jeg kan skrive i ytringsfrihetens navn. om ikke annet enn for den livsforlengende effekten det har på meg.



lanesplitting er jeg stor fan av. men det er flere lanesplittere som er blitt vel varme i trøya og gjerne vil passere andre lanesplittere.
og de værste lanesplitterne er de som høylydt skal fortelle og dirigere andre lanesplittere som er foran dem i køen der førstemann eller kvinne i køen tydelig vegrer seg for å kjøre av forskjellige grunner.
da rykker det i moderatorbeinet og når refleksvesten allerede er på klarer dem ikke dy seg.
når jeg tenker meg om er det jævla mange motorsyklister som oppfører seg som baksetesjåfører. hvor selvfølgeligheter og godt mente bemerkninger serveres i mengder, varmt. i kø.
selv er jeg ikke plaga med gode og dårlige råd men har sett flere damer som må tåle litt av hvert da gjerne på moped.



ja angående moped hvem er det som har lært dem å kjøre i sykkelfeltet? sånn som det er nå er mopeder og syklister i salig blanding, biler i midten og motorsyklister på andre sida. noen skulle vært skutt og lemlesta.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av 45316 »

Jeg er forsåvidt enig i at det er en uting at man stopper i tide og utide for å slippe fram andre. Men det kan også være andre ting som gjør at de stopper i vegbanen. Små barn f. eks. Ansvaret hviler på den som foretar forbikjøringen i mitt hode i hvertfall.

Antar at kjellv ikke så scooteren som sto i krysset.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av CB9 »

problemet er vel at motorsyklister fort blir litt høye på pæra og nedsettende dagligtale om bilister er jo ikke uvanlig. fordømt lett å kjøre forbi er det og. fucking accident waiting to happen.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: RE: Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av cevillan »

kjellv skrev: Men i dag har jeg nevnt dette for flere. Ingen har en klar formening om skyldspørsmålet dersom jeg hadde kollidert med jenta på scooter.
Kjør debatt!
Hvordan kan en smell med scooteren være noen andre enn din feil? Man har et særskilt aktsomhetsansvar ved forbikjøringer.

En bekjent var i en tilsvarende situasjon som "jenta på scooter" og kjørte ut da SUV'en blinket inn til høyre. Fikk en mopedist i siden som kjørte forbi SUV'en. Mopedisten fikk selvsagt hele skylden.

Ditt tilfelle er jo enda værre, da SUV'en aldri indikerte å svinge til høyre, du bare antok det.

PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av PetterT »

Er vel i utgangspunktet lov å kjøre forbi når man er på forkjørsvei, sånn som kjellv sier han var. Men å kjøre forbi under sånne forutsetninger, det nevnes mørke vinduer på suven foran som gjorde det vanskelig å se "forbi" den, vitner om manglende trafikkerfaring. Dette er noe man bare ikke gjør.
Flaks for både kjellv og jenta på scooteren at det gikk godt, spiller ingen rolle hvem sin feil det hadde vært.
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av CB9 »

jo det spiller en rolle, særlig for den som kan ende opp med skylda. var i en bilulykke for lenge siden der jeg kjørte i rumpa på ei dame. fikk skylda og protesterte ikke fordi alle vet at kjører du på noen bakfra har den påkjørte ingen skyld og ferdig med det.
men så viser det seg det ikke gjelder ved filbytte slik at selv om jeg kjørte dama i rumpa var det hennes feil fordi hun alt hadde startet akslerering og filbytte før hun utav det blå stoppa bilen med hjula godt plassert både i akslerasjonsfelt og i veibanen.


hjelper ikke meg en dritt men det er ålreit å vite det for sin egen del. kanskje spesielt om du har vært involvert i dødsulykker og sånt.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av CB9 »

kjellv skrev:Kanskje ikke helt treff i tråden, men hentet like godt frem denne gamle i stedet for å lage en ny.

I går kveld tok jeg meg en liten kveldstur inn til Molde. Byen var veldig rolig, dette hadde sikkert sammenheng med en pågående fotballkamp på stadion. Etter en softis og kaffe i ensomhet ved fergekaia kjørte jeg hjemover igjen i lite trafikk. Like øst for sentrum ble jeg liggende bak en JapseSUV av ett eller annet merke. Den hadde mørke ruter og ingen gjennomsyn. Jeg tror det var bare denne bilen jeg så, ingen i mot heller. Jeg vurderte å kjøre forbi, men valgte å vente til starten på 60-sona noen hundre meter lengre fram pga et uoversiktlig kryss i motsatt kjørefelt. Så slakker bilen foran ned på farten, og etter hvert ser jeg også bremselysene. Dette tolket jeg som at dette var en av de mange som ikke har oppdaget at bilen har blinklys, og at bilen skulle svinge av mot en parkeringsplass ved småbåthavna. Jeg la meg ut på gulstripa og ga gass. I det jeg er på siden av bilen ser jeg brått hva som var i ferd med å skje. Bilen hadde stoppet opp (på forkjørsvei) i østgående kjørefelt for å slippe inn på veien ei ung jente på scooter! Scooteren var på vei tvers over veien foran meg. Full oppbremsing fra min side, og det gikk heldigvis bra denne gang. Jenta kom seg over veien og passerte meg mot byen, og fyren i JapseSUVen satt bare å gapet. Jeg håper virkelig det gikk opp for ham hva han var nær ved å stelle istand. Jeg angrer nesten på at jeg ikke knuste speilet hans mens det var innen rekkevidde, fyren bruker det jo ikke likevel...

Men i dag har jeg nevnt dette for flere. Ingen har en klar formening om skyldspørsmålet dersom jeg hadde kollidert med jenta på scooter.
Kjør debatt!
beste tjenesten du kan gjøre folk i trafikken er vel å la dem bale med sitt. hadde ikke bilisten bremsa ned hadde hu venta med å kjøre ut til begge hadde passert. kan japsen få skyld for noe sånt da tro ? han sier jo værsegod, klar bane og værsegod kjør.

jeg skylder på japsen, så jenta og så kjellv.

PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av PetterT »

CB9 skrev:jeg skylder på japsen, så jenta og så kjellv.

Helgardering?
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

Svar