Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av CB9 »

neida, japsen har hovedskylda fordi han opphever seg selv til trafikklys eller veiskilt. tror det er sånn at du har ansvar for egne handlinger så om noen vinker deg fri selv om du har vikeplikt eller noe lignende så får du skylda selv om en eller annen ga deg forslaget som resulterer i en tenkt ulykke.
men siden jenta er ung og kjører scooter så skylder jeg på først på japsen og så på jenta og kjellv slipper vel egentlig unna.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av CB9 »

og med opphever seg til trafikklys og veiskilt sikter jeg til rangordningen. lys går før skilt og politi går før lys eller hvordan det nå var.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av JohnnyTh »

Farten er sikkert et tema her. Er jo ikke nødvendig å kjøre fort for å kjøre forbi en stillestående bil og da er det heller ikke vanskelig å stoppe når noe uforutsett skjer.
At noen skal klandres for å ha forutsaket en ulykke ved å slippe noen frem er nok ikke noe som holder i retten er jeg redd.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av supersic »

JohnnyTh skrev:Farten er sikkert et tema her. Er jo ikke nødvendig å kjøre fort for å kjøre forbi en stillestående bil og da er det heller ikke vanskelig å stoppe når noe uforutsett skjer.
At noen skal klandres for å ha forutsaket en ulykke ved å slippe noen frem er nok ikke noe som holder i retten er jeg redd.
Enig med du, men å stoppe på forkjørsvei bare for å slippe noen inn fra høyre viser at enkelte ikke burde hatt lappen.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av CB9 »

alle stopper for småjenter som vil over veien. mannen er uskyldig.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av kjellv »

JohnnyTh skrev:Farten er sikkert et tema her. Er jo ikke nødvendig å kjøre fort for å kjøre forbi en stillestående bil og da er det heller ikke vanskelig å stoppe når noe uforutsett skjer.
At noen skal klandres for å ha forutsaket en ulykke ved å slippe noen frem er nok ikke noe som holder i retten er jeg redd.
I akkurat dette tilfelle var farten lav og det var aldri noen stor fare for sammenstøt. Som jeg skrev hadde jeg bilens speil til høyre for meg da jeg stoppet og var nesten forbannet nok til å knuse det. Jeg fikk også sett bilførerens ansiktsuttrykk som bar preg av at han oppfattet et "close call" i situasjonen.

Etter å ha hatt førerkort i snart 40 år har jeg en viss føling med når farepotensialet er stort, og bremseberedskapen var høy da jeg bestemte meg for å kjøre forbi. Jeg så aldri jenta på scooter før jeg var på siden av bilen. Jenta på scooter så nok heller aldri meg før hun hadde begynt å krysse veien.
Jeg er selvfølgelig helt klar over at om jeg hadde kræsjet i scooteren hadde jeg ligget svært tynt an juridisk.
Lignende situasjoner kan vi oppleve mange ganger. Ofte har vi biler foran oss som ønsker at MCn bak skal kjøre forbi. Noen senker farten, noen bruker blinklys og andre blinker med bremselys. Denne type adferd er helt grei, og ønsket. Men sjåfører som signaliserer til bakenforkjørende om forbikjøring må være bevisst på sitt ansvar, og ikke gjøre dette uten at de er helt sikre på at forbikjøring er forsvarlig.
Jeg misforsto sjåførens hensikt i dette tilfellet. Men det slo meg ikke en eneste gang at han kunne finne på å stoppe for å slippe fram scooteren. Det var jo ingen annen trafikk. Kun meg og bilen foran. Ingen i mot heller. Hadde vi fortsatt i 50 km/t ville jenta på scooter hatt fritt leide over veien like raskt. Så hvorfor gjøre noe så idiotisk som å stoppe der?
Jeg håper i hvert fall denne bilføreren sjekker speilene sine neste gang han får lyst til å gjøre noe like dumt som dette.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av CB9 »

frustrerende tråd for den som må innfinne seg hos politi for her kan det svinge alle veier.
eneste som er sikkert er at kimen til ulykken hadde sluppet unna.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: RE: Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av supersic »

kjellv skrev:
JohnnyTh skrev:Farten er sikkert et tema her. Er jo ikke nødvendig å kjøre fort for å kjøre forbi en stillestående bil og da er det heller ikke vanskelig å stoppe når noe uforutsett skjer.
At noen skal klandres for å ha forutsaket en ulykke ved å slippe noen frem er nok ikke noe som holder i retten er jeg redd.
I akkurat dette tilfelle var farten lav og det var aldri noen stor fare for sammenstøt. Som jeg skrev hadde jeg bilens speil til høyre for meg da jeg stoppet og var nesten forbannet nok til å knuse det. Jeg fikk også sett bilførerens ansiktsuttrykk som bar preg av at han oppfattet et "close call" i situasjonen.

Etter å ha hatt førerkort i snart 40 år har jeg en viss føling med når farepotensialet er stort, og bremseberedskapen var høy da jeg bestemte meg for å kjøre forbi. Jeg så aldri jenta på scooter før jeg var på siden av bilen. Jenta på scooter så nok heller aldri meg før hun hadde begynt å krysse veien.
Jeg er selvfølgelig helt klar over at om jeg hadde kræsjet i scooteren hadde jeg ligget svært tynt an juridisk.
Lignende situasjoner kan vi oppleve mange ganger. Ofte har vi biler foran oss som ønsker at MCn bak skal kjøre forbi. Noen senker farten, noen bruker blinklys og andre blinker med bremselys. Denne type adferd er helt grei, og ønsket. Men sjåfører som signaliserer til bakenforkjørende om forbikjøring må være bevisst på sitt ansvar, og ikke gjøre dette uten at de er helt sikre på at forbikjøring er forsvarlig.
Jeg misforsto sjåførens hensikt i dette tilfellet. Men det slo meg ikke en eneste gang at han kunne finne på å stoppe for å slippe fram scooteren. Det var jo ingen annen trafikk. Kun meg og bilen foran. Ingen i mot heller. Hadde vi fortsatt i 50 km/t ville jenta på scooter hatt fritt leide over veien like raskt. Så hvorfor gjøre noe så idiotisk som å stoppe der?
Jeg håper i hvert fall denne bilføreren sjekker speilene sine neste gang han får lyst til å gjøre noe like dumt som dette.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Hmm jeg tror du hadde ligget bra an helt juridisk sett, er nok scooteren som hadde fått skylden her.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av JohnnyTh »

Det har nok hendt at jeg har stoppet på forkjørsvei og sluppet ut folk som kom fra høyre. Noen ganger får jeg ikke med meg om det er forkjørsvei eller ikke.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av Blaamand »

JohnnyTh skrev:Det har nok hendt at jeg har stoppet på forkjørsvei og sluppet ut folk som kom fra høyre. Noen ganger får jeg ikke med meg om det er forkjørsvei eller ikke.
Man har jo ikke påkjørsplikt selv om man har forkjørsrett :roll
BRAAAAAP! :mc1

PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av PetterT »

Syns mannen med 40 år på motorsykkel bør tenke over sin egen kjøreadferd, det tok ikke meg mere enn et par sesonger før jeg fant ut at å kjøre forbi noen uten å ha oversikt ikke var lurt. Er heller ikke lurt å gjemme seg selv bak store biler.
Mitt motto på motorsykkelen er noe sånt som: Kjør som om de andre er idioter, ikke vær en selv.
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av kjellv »

PetterT skrev:Syns mannen med 40 år på motorsykkel bør tenke over sin egen kjøreadferd, det tok ikke meg mere enn et par sesonger før jeg fant ut at å kjøre forbi noen uten å ha oversikt ikke var lurt. Er heller ikke lurt å gjemme seg selv bak store biler.
Mitt motto på motorsykkelen er noe sånt som: Kjør som om de andre er idioter, ikke vær en selv.
Om du leser det jeg har skrevet tidligere her så gikk dette veldig bra, jeg hadde nok ryggmargsfølelse til å unngå en kollisjon. Det var ikke en gang nære på, fordi jeg var våken nok til å vite at jeg ikke hadde 100% oversikt. Det var ikke dette som var poenget mitt. Har du ikke oppfattet poenget ennå så ber jeg deg lese tråden en gang til.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av E-strom »

Selv er jeg en ivrig tilhenger og bruker av "lanesplitting", og har så langt (bank, bank) ikke hatt trøbbel eller uheldige opplevelser rundt dette.

Noen gir plass, andre stenger for - noen ganger er det godt med rom, andre ganger trangt...

Men; jeg tar alltid risikoen på min kappe, og har opplevd å måte gi plass fordi noen kom bakfra på to hjul og var mer pågående "lanesplittere" enn det jeg var....

Jeg forventer ikke at bilister som står fast i kø skal hjelpe meg fram, men setter stor pris på dem som gjør det. Sett fra mitt ståsted så tar jeg jo ingens plass i køen :D
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av supersic »

E-strom skrev:Selv er jeg en ivrig tilhenger og bruker av "lanesplitting", og har så langt (bank, bank) ikke hatt trøbbel eller uheldige opplevelser rundt dette.

Noen gir plass, andre stenger for - noen ganger er det godt med rom, andre ganger trangt...

Men; jeg tar alltid risikoen på min kappe, og har opplevd å måte gi plass fordi noen kom bakfra på to hjul og var mer pågående "lanesplittere" enn det jeg var....

Jeg forventer ikke at bilister som står fast i kø skal hjelpe meg fram, men setter stor pris på dem som gjør det. Sett fra mitt ståsted så tar jeg jo ingens plass i køen :D
Hvorfor poster du dette? trodde vi faktisk hadde fått tråden såpass off topic at det ikke var noen vei tilbake

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av kjellv »

supersic skrev: Hvorfor poster du dette? trodde vi faktisk hadde fått tråden såpass off topic at det ikke var noen vei tilbake
Denne type kommentarer kan du spare deg supersic! Vi er moderatorer nok her til å ta oss av slike ting. E-stroms innlegg er helt innafor!

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Svar