Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av Relax »

TGR skrev: 13 apr 2017, 09:26
Relax skrev: 13 apr 2017, 08:40 Hadde han kjørt på jenta, hadde han ikke kjørt forsiktig nok !
Det er nesten slik at man aldri kan være for forsiktig. Jeg lærte tidlig at det er farlig å basere sine beslutninger på antagelser. Derfor har jeg stort sett forsøkt å følge en leveregel om at enhver bilist er å anse som en fare, i form av å være idiot, søvnig, uoppmerksom, kommer rett fra en opprivende krangel med kjærringa, er på vei til føden, har nettopp fått sparken, vet ikke riktig hvor han skal osv. I de senere år har jo verden også blitt slik at bilisten kan være rusa, ha røkt dårlige sokker, ser på youtube, er opptatt med å ta selfier, eller skriver sms. Jeg truster aldri en bilist før jeg får øyekontakt, for å si det enkelt.

Nå kjører jeg heldigvis svært sjelden i rushtrafikk som aktualiserer splitting. Av og til må jeg gjennom Oslo i rushtiden, og der har det utviklet seg en trafikk-kultur som tilsier at ganske mange bedriver aktiv slalomkjøring. De smetter fra fil til fil ettersom de "finner ut" at den ene fila beveger seg ørlite raskere enn den de selv befinner seg, og så hiver de seg over i den mer attraktive fil så snart de finner et høl som er stort nok til å få forskjermen inn i. Om jeg hadde bodd slik til at det var tema å splitte, så hadde jeg nok begrenset det til når trafikken hadde vært nede i svært lave hastigheter. Det er mye enklere å reise hjemmefra 10 minutter tidligere.

There's old bikers, and there's bold bikers. There ain't no old bold bikers .. ;)
+1 :thumleft

Lane-splitting kan man gjøre om an gjør det forsiktig på egnet sted ( Bjerknes -måten) . Når noen sier at de "suser" mellom bilene i køen , så høres ikke det ut til å være forsiktig, synes jeg.
Man bør ikke stoppe på en forkjørsvei uten at man har god grunn til å gjøre det. Så, om en bil foran har stoppet, så forutsetter jeg at han har en god grunn til det, og kjører derfor meget forsiktig i det området. ( Det gjorde også Kjellv)

Det er ergerlig, kanskje også irriterende, at noen gjør disse uventede tingene ...men det gjør altså folk ;) ( kanskje vi selv også noen ganger :D )... Alt vi kan gjøre..og BØR GJØRE,,,er å ta høyde for at noen gjør slikt ;)
"Do the right thing"

Svar