Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Shawn91 »

Hei alle sammen! I går gjennomførte jeg 7-timers kurset man må ha når man skal gå fra a2 til a, og tenkte å dele erfaringene jeg gjorde med dere siden jeg vet det er noen her med mellomtung som sikkert skal ta kurset snart :-)
Dagen begynte med oppmøte kl 07:00 på Sande Videregående skole hvor Sande Trafikkskole har kontor. Her satt vi en times tid og prata litt om diverse ting vi har erfart etter 2 år med mellomtung, og hva vi må tenke på når vi setter oss på en "tung" MC kontra mellomtung. En del av den teoretiske delen var at vi skulle få velge ruten vi skulle kjøre selv, noe jeg syns var flott! Kjørelæreren dro fram et kart på powerpoint og der så jeg tilfeldigvis Jondalen! Jeg hadde aldri kjørt der før, men jeg har lest her på forumet noen snakke om hvor flotte MC-veier det er der, så da var valget enkelt!
Etter en kjapp daglig kontroll av syklene la vi ut på veien! Vi var to stk på kurset, pluss kjørelæreren. Jeg kjørte en Suzuki V-strom 650, han andre kjørte en kawazaki er6 og kjørelæreren kjørte en honda NC700.
Vi kjørte over hanekleiva og videre mot eidsfoss, her ble det en liten stopp på den populære kroa der. Videre gikk turen langs Eikernveien mot Kongsberg. Flotte veier det! I Kongsberg stoppa vi og fylte litt bensin og strakk på beina. Herfra begynte moroa: Jondalen! Fy flate for noen veier!! Jeg hadde vel gåsehud 90% av tiden! Selvom veidekket ikke var så veldig bra, med en god del telehiv og dårlig asfalt, samt grus i veien noen steder, men jeg koste meg hele veien! Vi kjørte vel innover den veien et par timer, inntil vi traff på litt is i veien. Temperaturen var nede i 4 grader et lite stykke, og da var det is i skyggepartiene. Vi hadde veldig flaks at isen var på en rett strekke, ellers hadde vi liggi i grøfta alle mann. Da valgte vi å snu og kjøre tilbake. Vi tok en litt annen rute hjem som tok oss innover mot Notodden, her stoppa vi og tok en kopp kaffe og en sjokolade. Videre kjørte vi mot Kongsberg også kjørte vi Eikern og hanekleiva hjem igjen. Vi la ut på tur rundt kl 08:00 og vi var tilbake igjen rundt kl 13:30. En skikkelig fin tur i knallvær!
Vel tilbake i Sande snakka vi litt om hva vi nettopp hadde opplevd, noen småting vi burde jobbe litt med.. Jeg hadde en tendens til å kutte svingen litt sent, mens han andre kutta litt tidlig, men det var nok bare det at vi var litt rustne etter vinteren. Ellers var kjørelæreren veldig fornøyd med kjøringa, og han innrømte at Jondalen var favorittveien hans, så jeg gjorde et bra valg!

Alt i alt var det et flott kurs som ga meg litt mer kjøre-erfaring på svingete og krevende veier (les telehiv, grus og is). Og jeg fikk kjøre en flott sykkel, kunne godt tenkt meg en sånn!

For de som lurer kosta kurset 5900kr og det er lagt opp til 2 timer teori og 5 timer kjøring. Vi kutta litt ned på teoridelen siden vi snakker jo sammen mens vi kjører... Kjøringa er viktigst, syns jeg.

Nå må jeg bare vente til 23. mai, da får jeg endelig TUNGLAPPEN! :prop: gleder meg noe voldsomt, og jeg sitter sikkert i 2 timer på finn hver dag og kikker! Sikler over en yamaha fz6 fazer, syns de ser veldig tøffe ut, og relativt sprek motor!

Så det var det. Håper noen får nytte av skribleriet mitt.
Shiny side up...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av kjellv »

Lykke til med både tunglappen og ny sykkel.
Fazer er et godt valg, det kan ikke bli feil :thumleft

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Shawn91 »

kjellv skrev:Lykke til med både tunglappen og ny sykkel.
Fazer er et godt valg, det kan ikke bli feil :thumleft
Jo takk! :D
Yamaha generelt kan vel ikke bli feil? :D
Shiny side up...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av kjellv »

Shawn91 skrev:
kjellv skrev:Lykke til med både tunglappen og ny sykkel.
Fazer er et godt valg, det kan ikke bli feil :thumleft
Jo takk! :D
Yamaha generelt kan vel ikke bli feil? :D
:thumleft :prop:

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Elruts84 »

Heisann

Veldig bra du delte dine erfaringer her.

Det er flere her på forumet dette gjelder. :thumleft

Ha en magisk sommer på 2 hjul :prop:

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Snikendeugle »

Hmm, visste ikke at det var kjøretimer for å oppgradere lappen. For min del virker det litt poengløst, men det kan ha noe med at jeg har kjørt over 30 000km på sykkelen med mellomtung.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Shawn91 »

Snikendeugle skrev:Hmm, visste ikke at det var kjøretimer for å oppgradere lappen. For min del virker det litt poengløst, men det kan ha noe med at jeg har kjørt over 30 000km på sykkelen med mellomtung.
Ja dem finner alltid nye måter å ta mer penger fra oss! :lol men veldig morsomt kurs da :-)
Shiny side up...

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Jacobsen »

Virket ganske så unyttig spør du meg. Dyrt var det også! :sk?

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Dexter »

Morsom lesing som sikkert også kan være nyttig for noen. Jeg bor i Kongsberg og Jondalen, Austbygda, Rjukan, Tinnsjøveien, Gaustadtoppen, Tuddal, Gransherad osv. Alle veiene opp i det området der er bare helt topp! Kjøres flere ganger i året!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av RuneMC »

Hørtes egentlig ut som en fin måte å oppgradere lappen på.
Hvis dere fikk nyttige tilbakemeldinger på kjøringen kan det nok være noe du får nytte av senere - skal ikke undervurderes.

Var på tur med min egen V-Strom ikke langt fra Jondalen, dvs passerte avkjøringen på vei fra Lampeland til Kongsberg i dag. Fra Lampeland går det et stykke svingete og silkefin asfalt til Lyngdal i Numedal - den bør du prøve en gang - veldig flott vei, og har aldri vært ute for sand eller grus der. (I motsetning til veien fra Lyngdal og videre vestover mot Litmovatnet - mye strøsand der nå.)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Shawn91 »

RuneMC skrev:Hørtes egentlig ut som en fin måte å oppgradere lappen på.
Hvis dere fikk nyttige tilbakemeldinger på kjøringen kan det nok være noe du får nytte av senere - skal ikke undervurderes.

Var på tur med min egen V-Strom ikke langt fra Jondalen, dvs passerte avkjøringen på vei fra Lampeland til Kongsberg i dag. Fra Lampeland går det et stykke svingete og silkefin asfalt til Lyngdal i Numedal - den bør du prøve en gang - veldig flott vei, og har aldri vært ute for sand eller grus der. (I motsetning til veien fra Lyngdal og videre vestover mot Litmovatnet - mye strøsand der nå.)
Vi fikk konstant tilbakemelding, så det var veldig nyttig syntes jeg :-) jeg skal definitivt kjøre mer innover der!
Shiny side up...

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Shawn91 »

Jacobsen skrev:Virket ganske så unyttig spør du meg. Dyrt var det også! :sk?
Det kan så være, men det er sånn reglene har blitt :-)
Shiny side up...

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av freddy123 »

Jacobsen skrev:Virket ganske så unyttig spør du meg. Dyrt var det også! :sk?
Ja bare piss at man skulle trenge noe sånt etter 2 år med lappen , da burde alle hatt det hvert 2 år for å friske opp .

Syntes det er litt tullete ja, men er jo noe å få gjort noe med kjørrskolene tjener jo godt på den løsningen her og jeg blir fattigere :)

Det jeg tror man lærer av er å kjøre masse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22909
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Bjerknez »

Nå spør jeg bare av nyskjerrighet, men hva er det man lærer på dette kurset som man ikke kan fra før? Man kjører en sykkel med mer power, men prinsippene er vel akkurat de samme med tanke på kjøring i trafikk?

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Shawn91 »

Bjerknez skrev:Nå spør jeg bare av nyskjerrighet, men hva er det man lærer på dette kurset som man ikke kan fra før? Man kjører en sykkel med mer power, men prinsippene er vel akkurat de samme med tanke på kjøring i trafikk?
Akkurat det samme spurte jeg kjørelæreren, og han sa det var bare for å få litt mer kjøring med veileder, hvor man får konstant tilbakemelding på ting vi burde jobbe litt med.
Shiny side up...

Svar