Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av RuneMC »

gsx750_80 skrev:Jeg klagde på gebyret, og fikk for en måneds tid siden beskjed om at min klage "imøtekommes".
Jeg skulle anta at det er ensbetydende med at jeg fikk medhold, og burde få mine 500.- retur. Jeg kan ikke se at det har skjedd, foreløpig, og får vurdere å etterlyse beløpet om jeg ikke registrerer det i nettbanken snart.
Det er min erfaring - etter å ha ventet 7 mnd på å få medhold hos Europarkt - at man etter å ha fått medhold også må etterlyse å få pengene tilbake (jeg betalte inn i begynnelsen for å unngå evt purregebyr).
Snikendeugle skrev:
evike skrev:På jobb hos meg (parkeringshus ved sykehus) spiller det ingen trille om en kjører sykkel eller bil. Bot skal du værsågod få! Har du parkert utenfor regelverket så er det bot.
Det ser jeg absolutt ikke noe galt med :-k
:eh :[-(
Tror det evike mente er at Q-Park i motsetning til Europark velger å ta betalt av MC'er også.
Personlig boikotter jeg Q-Park så langt mulig når jeg kjører bil pga denne praksisen.

For sykehus mener jeg forøvrig alle P-plasser burde være gratis - finansiert via skatteseddelen. Det er ingen som ønsker å være på sykehus eller besøke sykehus uten at det er nødvendig. For noen kan det være snakk om akutte kriser/stresset situasjon der gebyr blir "prikken over i-en", og såpass synes jeg det offentlige kan koste på seg. Jeg unner både ansatte, pasienter og besøkende å få parkere gratis.

Det kan tenkes tilfeller - hvis sykehuset ligger rett ved handlesenter - at det er nødvendig med betaling for å begrense "villparkering", men generelt ligger de for seg selv og det er ingen andre enn de som har ærend på sykehuset som har interesse av å parkere der.

Dessverre har det utviklet seg en "P-mafia" som tar over forvaltningen av privat og offentlig grunn til gratis pris for gårdeier - såkalt "nullavtale" - men som krever en overpris på parkering og gebyrer for alle brukere. Det var med en hårsbredd at dette ikke skjedde med alle innfartsparkeringene til JBV for endel år tilbake, før en journalist begynte å grave og stille spørsmål hvorfor det ene P-selskapet skulle få disse plassene på sølvfat uten at det var noen anbud eller konkurranse. Det ble stoppet dengang, men skjer nå stykkevis under dekke av kontroll- og oblatordninger som må finansieres for å begrense antallet som bruker innfartsparkeringene - istedenfor at Staten tar grep og satser på miljøeffekten av innfartsparkering og øker kapasiteten. Alt koster - ja, men det er spørsmål om pengene skal gå til det offentlige eller til å finansiere milliardoverskudd i private P-selskap.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av SuperMorten »

Bilde

Etter en time og ti minutter, mandag ettermiddag, fikk jeg denne lappen.. I Vejle i Danmark.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av gsx750_80 »

RuneMC skrev:
gsx750_80 skrev:Jeg klagde på gebyret, og fikk for en måneds tid siden beskjed om at min klage "imøtekommes".
Jeg skulle anta at det er ensbetydende med at jeg fikk medhold, og burde få mine 500.- retur. Jeg kan ikke se at det har skjedd, foreløpig, og får vurdere å etterlyse beløpet om jeg ikke registrerer det i nettbanken snart.
Det er min erfaring - etter å ha ventet 7 mnd på å få medhold hos Europarkt - at man etter å ha fått medhold også må etterlyse å få pengene tilbake (jeg betalte inn i begynnelsen for å unngå evt purregebyr).
Snikendeugle skrev:
evike skrev:På jobb hos meg (parkeringshus ved sykehus) spiller det ingen trille om en kjører sykkel eller bil. Bot skal du værsågod få! Har du parkert utenfor regelverket så er det bot.
Det ser jeg absolutt ikke noe galt med :-k
:eh :[-(
Tror det evike mente er at Q-Park i motsetning til Europark velger å ta betalt av MC'er også.
Personlig boikotter jeg Q-Park så langt mulig når jeg kjører bil pga denne praksisen.

For sykehus mener jeg forøvrig alle P-plasser burde være gratis - finansiert via skatteseddelen. Det er ingen som ønsker å være på sykehus eller besøke sykehus uten at det er nødvendig. For noen kan det være snakk om akutte kriser/stresset situasjon der gebyr blir "prikken over i-en", og såpass synes jeg det offentlige kan koste på seg. Jeg unner både ansatte, pasienter og besøkende å få parkere gratis.

Det kan tenkes tilfeller - hvis sykehuset ligger rett ved handlesenter - at det er nødvendig med betaling for å begrense "villparkering", men generelt ligger de for seg selv og det er ingen andre enn de som har ærend på sykehuset som har interesse av å parkere der.

Dessverre har det utviklet seg en "P-mafia" som tar over forvaltningen av privat og offentlig grunn til gratis pris for gårdeier - såkalt "nullavtale" - men som krever en overpris på parkering og gebyrer for alle brukere. Det var med en hårsbredd at dette ikke skjedde med alle innfartsparkeringene til JBV for endel år tilbake, før en journalist begynte å grave og stille spørsmål hvorfor det ene P-selskapet skulle få disse plassene på sølvfat uten at det var noen anbud eller konkurranse. Det ble stoppet dengang, men skjer nå stykkevis under dekke av kontroll- og oblatordninger som må finansieres for å begrense antallet som bruker innfartsparkeringene - istedenfor at Staten tar grep og satser på miljøeffekten av innfartsparkering og øker kapasiteten. Alt koster - ja, men det er spørsmål om pengene skal gå til det offentlige eller til å finansiere milliardoverskudd i private P-selskap.
"Alt" skal privatiseres i dag. Det er også en handelsavtale på gang, som regjeringen arbeider for å få vedtatt uten at folk skal få vite hva som foregår. http://www.attac.no/stopp-tisa/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvordan håndheves evt regler for parkering av MC?

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
gsx750_80 skrev:
TBI81 skrev:Spurte ei parkeringsvakt i Bergen i fjorsommer om parkering på fortau og det var for henne helt greit å stå på fortauet så lenge man ikke stod i veien. Mange sykler som tok opp plass og ble til hinder måtte jo selvsagt slås ned på, men var det godt med plass så var det helt greit. Andre plasser (og personer, sikkert) er slike parkeringer big no-no ..

Parkerte på tvers ved en betalingsautomat på oppmerket bilparkering for å ta liten plass ved en kafè i Trondheim sentrum for et par år siden, uten lapp, og parkeringsvakten gikk rett forbi (jeg satt rett ved på uteservering - brukte å gjøre dette på solsiden også). Har aldri løst ut parkeringslapp for sykkel og aldri fått bot. Prøver dog å bruke sunt bondevett. Av og til ;-)
Ja, det er flere her som deler ulike erfaringer, og det er helt tydelig at praksis varierer. I likhet med deg har jeg parkert
på Solsiden i Trondheim, i likhet med mange andre, og unngått bøter.

Jeg ser at jeg tilsynelatende har fått bot etter paragraf 14 i Parkeringsforskriften; Det er forbudt å stanse
"helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg".

Jeg kan ikke skjønne at sykkelen stod på noe som kan klassifiseres som gangveg eller sykkelveg, siden den sto flere meter inne på den åpne plassen. Fortau oppfatter jeg som noe som går langs en veg, vanligvis inntil denne.

Mao mener jeg det kan bestrides at boten er skrevet ut på korrekt grunnlag.

Er parkeringsvakter pliktig til å gi korrekt begrunnelse? Dersom det skulle være tilfellet, er det noe jeg muligens
vil forsøke å argumentere med.

Ellers: Takk for interessante erfaringer, delt av flere her. Uansett utfallet av "min" sak, ser jeg ut fra det flere skriver,
at jeg antakelig må være atskillig mer forsiktig for ettertiden, i håp om å unngå slike irriterende bøter.
Jeg klagde på gebyret, og fikk for en måneds tid siden beskjed om at min klage "imøtekommes".
Jeg skulle anta at det er ensbetydende med at jeg fikk medhold, og burde få mine 500.- retur. Jeg kan ikke se at det har skjedd, foreløpig, og får vurdere å etterlyse beløpet om jeg ikke registrerer det i nettbanken snart.
Etterlyste retur av gebyr i går, og fikk i dag epost med beskjed om at det var "glemt". Nå skal pengene etter sigende komme, så jeg får vel bare følge med på nettbanken..

Svar