Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Rex Rudi
Innlegg: 30
Registrert: 09 jun 2015, 20:59
Motorsykkelen din: 2007 FZ6 Fazer

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Rex Rudi »

Bjerknez skrev:5-6 timer "Non stop" høres ut som en ganske umulig plan, og flaskehalsen her er bensintanken. Å sitte i 5-6 timer på en sykkel uten stopp er veldig lenge og noe de færreste av oss har gjort tror jeg. Mener du 5-6 timers turer totalt pr. dag inkludert stopp så er det noe annet :thumleft
Hehe, her vises det at jeg har null erfaring på sykkel. La oss si én time uten stopp da. Det vil bli noen 20-30minutters turer her og der.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Bjerknez »

Det kan vel kanskje gå i teorien muligens, med 5-6 timer i strekk, men det er laaang tid på sykkelsetet. Noen har sikkert gjort det, men da tror jeg kjærringa di hadde klikka :lol

Personlig stopper jeg sånn ca. En gang hver 1-2 timer på tur. Ikke for at jeg må, men for å ta meg en kaffe etc. Mc skal være kos og ikke stress. :thumleft

Rex Rudi
Innlegg: 30
Registrert: 09 jun 2015, 20:59
Motorsykkelen din: 2007 FZ6 Fazer

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Rex Rudi »

Bjerknez skrev:Det kan vel kanskje gå i teorien muligens, med 5-6 timer i strekk, men det er laaang tid på sykkelsetet. Noen har sikkert gjort det, men da tror jeg kjærringa di hadde klikka :lol

Personlig stopper jeg sånn ca. En gang hver 1-2 timer på tur. Ikke for at jeg må, men for å ta meg en kaffe etc. Mc skal være kos og ikke stress. :thumleft
Ja, ved nærmere ettertanke, så er det nok litt i det lengste laget. Får sette kjerringa litt på plass da. :D
Det er liksom det. Kjenne lukta av skog, dyr, nyte en liten kopp kaffe ved en benk etc. Gleder meg som en liten unge. :P :p

Men det var det utvalget av sykkel da. Hva skal man velge? Å få best mulig sykkel til lavest mulig pris. :-)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av JohnnyTh »

Min første sykkel var en 750 og jeg fant fort ut at det ble for lite for turkjøring med to på. Det ble for mye giring. Overgangen til 1100 var fantastisk og mye mer behaglig. Selv om begge gikk 90 og vel så det.
Jeg vil anbefale motor over 1000ccm. Og selv om jeg aldri selv ville valgt en cruiser for å kjøre med passasjer så er de jo flotte å se på. Lykke til.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av gorbys »

1200cc på en cruiser er ikke mye, prøvekjørte en dragstar 1100 og det var ikke mer ene det trengte å være, min 800 intruder gikk like godt...
Enig i kjøreegenskaper og, de var dvaske og fotbretta subba alt for fort til min stil. Men for å bare cruise å luffe rundt er det helt greit :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Bjerknez »

Jeg hang da fint med på tir med min XVS 1300 jeg. Jeg kom så absolutt ikke sist i rekka. Den var ikke noe svingmonster, men nok krefter til at jeg holdt følge med gutta.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Bjerknez »

Freddy123 kjører jo en plombert 800cc cruiser med 48hk'er og han også henger fint med på tur samt litt aktiv kjøring i høvelig tempo.

Tror man må se litt på behovene til TS her og ikke hva vi selv mener. Jeg også synes min 1300 cruiser var dvask hvis jeg sammenligner sykkelen jeg har i dag.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Jompa »

Spurte han ikke etter meninger/anbefalinger ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Rex Rudi
Innlegg: 30
Registrert: 09 jun 2015, 20:59
Motorsykkelen din: 2007 FZ6 Fazer

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Rex Rudi »

JohnnyTh skrev:Min første sykkel var en 750 og jeg fant fort ut at det ble for lite for turkjøring med to på. Det ble for mye giring. Overgangen til 1100 var fantastisk og mye mer behaglig. Selv om begge gikk 90 og vel så det.
Jeg vil anbefale motor over 1000ccm. Og selv om jeg aldri selv ville valgt en cruiser for å kjøre med passasjer så er de jo flotte å se på. Lykke til.
Jeg må vel i grunnen lete etter sykkel som er tilgjengelig etter mitt budsjett.
Må ha noe å vokse til, samtidig som jeg må like å cruise rundt i det jeg har.
Det er jo litt av poenget også. Sykkel er jo først og fremst til meg, alene, men vil ha mulighet til å dra med meg noen på tur. Takk for det. :-)
gorbys skrev:1200cc på en cruiser er ikke mye, prøvekjørte en dragstar 1100 og det var ikke mer ene det trengte å være, min 800 intruder gikk like godt...
Enig i kjøreegenskaper og, de var dvaske og fotbretta subba alt for fort til min stil. Men for å bare cruise å luffe rundt er det helt greit :-)
For mitt budsjett, så kan det være litt mye. Men skjønner hva du mener.
Jeg skal jo bruke den til å cruise rundt, og noe aktiv kjøring med nedlegg i svinger og slikt er ikke prioritert.



Jeg må nesten se hva som er tilgjengelig når lappen er i boks. Men jeg velger selvsagt større sykkel om prisen er innenfor mitt fastsatte budsjett. Takk for alle tips så langt... Jeg vil innformere dere når lappen er i boks, og hvilken sykkel det eventuelt blir.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Jompa »

Skulle vel ikke ha uttalt meg så bastant om Dragstaren, har bare kjørt noen få turer for flere år siden på en,
og husker kanskje dårlig.
Men det jeg husker er at sykkelen ikke var retningsstabil som man vel kan forvente av en sånn sykkel,
og at styret var alt for bredt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Rex Rudi
Innlegg: 30
Registrert: 09 jun 2015, 20:59
Motorsykkelen din: 2007 FZ6 Fazer

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Rex Rudi »

Jompa skrev:Skulle vel ikke ha uttalt meg så bastant om Dragstaren, har bare kjørt noen få turer for flere år siden på en,
og husker kanskje dårlig.
Men det jeg husker er at sykkelen ikke var retningsstabil som man vel kan forvente av en sånn sykkel,
og at styret var alt for bredt.
Kan jo være at sykkelen du kjørte ikke var helt i vater? Har ikke hørt så mye negativt om denne, men. Jeg har jo null erfaring, og har aldri prøvekjørt en.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av hakhap »

Har ikke lest hele tråden men, jeg har og kjørte Honda Shadow 1100 og på den merket jeg ikke forksjell om jeg var alena eller med kone + pakking.

Blir fort veldig mye giring på mindre motor.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Rex Rudi
Innlegg: 30
Registrert: 09 jun 2015, 20:59
Motorsykkelen din: 2007 FZ6 Fazer

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Rex Rudi »

hakhap skrev:Har ikke lest hele tråden men, jeg har og kjørte Honda Shadow 1100 og på den merket jeg ikke forksjell om jeg var alena eller med kone + pakking.

Blir fort veldig mye giring på mindre motor.
Har sett for meg et sted mellom 650-1100, så får jeg i hvert fall tilegnet meg en del erfaring før jeg tar steget opp til større sykkel.
Det vet jeg ingenting om. Aldri kjørt en cruiser, har knapt sittet på en sykkel før jeg begynte på lappen.

Rex Rudi
Innlegg: 30
Registrert: 09 jun 2015, 20:59
Motorsykkelen din: 2007 FZ6 Fazer

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Rex Rudi »

Da har jeg 99,5% sikkert kjøpt meg ny sykkel. :D
Skriver kontrakt på mandag, og hentes om noen uker. Kjøpt usett, men har med en kyndig person til å sjekke opp sykkelen.
Oppretter nok en logg når sykkelen er hentet og lappen i boks, samt legger ut bilder av nyanskaffelsen.
Nå er det helg, pils og god mat. Herlig! :P :p

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer.

Legg inn av kuleberg »

Hvordan endte denne historien til slutt??

Svar