Observasjoner fra trafikken...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av LordShaft »

Ja men i alle dager, hva er det for molboland vi bor i da? Må vi være så satans tjukk i hodet å finne oss i alle regler EU setter. Vi er jo faen ikke medlemer av driten en gang :scratch :scratch

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Voksen »

Ja vi i Norge er vel de største nikkedokkene til EU-reglene av alle.
For endel år siden var vi det landet som tilpasset oss EU-reglene best av alle. Merkelig.
Heldigvis ble det ikke EU-kontroll for MC og tilhengere, men de prøver seg nok igjen.

Lastebilene hadde jo også en kamp mot EU om å fortsatt kunne løfte boggiakslingen på glatta for å komme frem. Heldigvis vant de frem.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av LordShaft »

Ja? Dette forbauser meg noe veldig....?? :-k Hvem er det som sitter å godkjenner reglene som EU trer nedover ørene på oss? Hvorfor har ikke "vi" noe vi skulle sagt, å sjeldent hører om det før det er for sent? :-k

Er nesten slik jeg lurer på om politikere skal være best i klassen for best mulig å posisjonere seg til videre arbeidsliv :scratch

Å når en EU "regel" er innført? er det noen som helst mulighet å få denne forandret? eventuelt fjernet? :-# :x

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av kalleklovn »

Voksen skrev:Ja vi i Norge er vel de største nikkedokkene til EU-reglene av alle.
For endel år siden var vi det landet som tilpasset oss EU-reglene best av alle. Merkelig.
Heldigvis ble det ikke EU-kontroll for MC og tilhengere, men de prøver seg nok igjen.

Lastebilene hadde jo også en kamp mot EU om å fortsatt kunne løfte boggiakslingen på glatta for å komme frem. Heldigvis vant de frem.

Ble det ikke EU-kontroll av mc, herlig. DET var en god nyhet :) Ellers tør jeg påpeke at bilister driter i MC-folk, spesielt når bilen har vikeplikt. De antar at du kjører tregt og velger derfor å kjøre ut uten å tenke to ganger. Det har jeg allerede opplevd flere ganger til tross for svært kort karriere i miljøet.
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av norse900 »

Just get used to it!! Tror ikke bilister driter i MC-folk, de tenker bare ikke i samme baner som oss, og det må VI gjøre for dem. Hvis ikke, så er det fare for at MC-karrieren blir kraftig forkortet for noen og enhver av oss... :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av kalleklovn »

norse900 skrev:Just get used to it!! Tror ikke bilister driter i MC-folk, de tenker bare ikke i samme baner som oss, og det må VI gjøre for dem. Hvis ikke, så er det fare for at MC-karrieren blir kraftig forkortet for noen og enhver av oss... :redface
Det er akkurat det som er så trist. For oss som kjører mc vil mange av tilfellene faktisk kunne være helt fatale. Jeg har sett flere stygge ulykker og det er klart at det setter en stopper på mange måter. For ikke lenge siden kjørte jeg med noen folk som virkelig dro på. Det jeg tenkte da var, hva hvis noen eller noe kommer ut i veibanen. Man har ikke sjanse når man kjører på.

Jeg var på en ulykke for noen år siden der en mann og kone kjørte hver sin mc. Etter en slakk sving snur mannen seg og ser ikke konen i speilet. Han velger derfor å snu. Der finner han sin egen kone med ryggraden inntil autovernet. I etterkant viser det seg at hun traff en sten (ikke en bil), og døde momentant. Vi er svært utsatte.
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Flanker »

@LordShaft: Uten å være noen ekspert på området så har jeg skjønt det slik at det skyldes EØS avtalen. Den forplikter oss til å innføre diverse (veldig mange) EU direktiver, men siden vi ikke er medlem av EU har vi null direkte innflytelse på innholdet i disse direktivene.

Prisen vi betaler, ved siden av en god slump penger, for å være en del av EUs indre marked - samtidig som de ikke får kødde med landbruks- eller fiskeripolitikken vår. Uten at jeg ønsker en EU debatt her, bare så det er sagt... Gudene vet hvordan det vil utarte seg, når vi ser hva hårnåler kan gjøre :lol

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av LordShaft »

Hahaha ja, det tryggeste er å bare la det ligge flanker :lol :lol

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av RuneMC »

På turen min idag kjørte jeg Sylling - Skaret/Sollihøgda.
Som kjent ganske svingete, og rett før det mest svingete partiet var det trafikklys pga vegarbeid. Havnet da bak en varebil og en Volvo V70. Varebilen kjørte greit avgårde, mens Volvoen kjørte litt under. Imidlertid var det for svingete til å kjøre forbi, og etter kort tid ble jeg obs på en uvane hos sjåføren - absolutt alle svinger ble kuttet. Jeg ga etterhert korte bært hver gang bilen var over gulstripa. Ettersom sjåføren kjørte over i motgående også i en sving hvor det kom et par motorsyklister imot, så endret jeg strategi til lange tut så lenge bilen var over gulstripe. Mulig det hjalp ørlite grann, men det er ganske utrolig at personen hadde fått lappen. "Fått" og ikke fortjent...

Håper det ga sjåføren en tankevekker... men jammen ikke sikker, når vedkommende så åpenbart manglet grunnleggende kjørekompetanse :doh
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av RuneMC »

Pendlertur idag...

* Vær obs på rikelige mengder Absol i første rundkjøringen på Fornebu, venstre felt for det meste. Tydeligvis en større oljelekkasje.

* Kjør slik at du lager marginer for deg selv og gjør deg synlig. Ser endel av mine medtrafikanter på 2 hjul er vel optimistiske ift egen reaksjonstid der de ligger 3m bak hhv buss og bil. Hjelper lite med "redningsvest" hvis man legger seg 3m midt bak bussen, usynlig både for buss-sjåfør og biler som evt kikker i speilene ved avkjøringen til FBU f.eks. - var jo senest en ulykke her igår. 99 av 100 ganger går det greit, men det var den ene gangen da... da blir det ikke bare en liten bulk som det blir i bil...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Fjeldern »

RuneMC skrev:På turen min idag kjørte jeg Sylling - Skaret/Sollihøgda.
Som kjent ganske svingete, og rett før det mest svingete partiet var det trafikklys pga vegarbeid. Havnet da bak en varebil og en Volvo V70. Varebilen kjørte greit avgårde, mens Volvoen kjørte litt under. Imidlertid var det for svingete til å kjøre forbi, og etter kort tid ble jeg obs på en uvane hos sjåføren - absolutt alle svinger ble kuttet. Jeg ga etterhert korte bært hver gang bilen var over gulstripa. Ettersom sjåføren kjørte over i motgående også i en sving hvor det kom et par motorsyklister imot, så endret jeg strategi til lange tut så lenge bilen var over gulstripe. Mulig det hjalp ørlite grann, men det er ganske utrolig at personen hadde fått lappen. "Fått" og ikke fortjent...

Håper det ga sjåføren en tankevekker... men jammen ikke sikker, når vedkommende så åpenbart manglet grunnleggende kjørekompetanse :doh
Jeg kutter selv mange til alle svinger på svingete veier, men da aldri hvis det er fare for at jeg kan være i veien for noen i mot, eller hvis det er kjøretøy/gående av noe slag i andre kjørefeltet. Hvis det skulle være en bil, eller motorsykkel, som skulle komme ekstremt fort i mot, så har jeg jo heller aldri høyere hastighet enn at jeg lett kan dra meg selv inn i mitt kjørefelt igjen. Kutter generelt for å få en bedre flyt i svingene og en mer behaglig kjøretur. Kutter ikke svinger like ofte med motorsykkel som med bil. Litt leiere å rette opp og få over i eget kjørefelt igjen.



Appropo det noen skrev her om at det ikke burde gå ann å slå av dagslys, så finnes det flere land i Europa hvor det ikke er lov med dagslys, så man MÅ ha lysene av når det ikke er nødvendig.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av cevillan »

RuneMC skrev:På turen min idag kjørte jeg Sylling - Skaret/Sollihøgda.
Som kjent ganske svingete, og rett før det mest svingete partiet var det trafikklys pga vegarbeid. Havnet da bak en varebil og en Volvo V70. Varebilen kjørte greit avgårde, mens Volvoen kjørte litt under. Imidlertid var det for svingete til å kjøre forbi, og etter kort tid ble jeg obs på en uvane hos sjåføren - absolutt alle svinger ble kuttet. Jeg ga etterhert korte bært hver gang bilen var over gulstripa. Ettersom sjåføren kjørte over i motgående også i en sving hvor det kom et par motorsyklister imot, så endret jeg strategi til lange tut så lenge bilen var over gulstripe. Mulig det hjalp ørlite grann, men det er ganske utrolig at personen hadde fått lappen. "Fått" og ikke fortjent...

Håper det ga sjåføren en tankevekker... men jammen ikke sikker, når vedkommende så åpenbart manglet grunnleggende kjørekompetanse :doh
Jeg tviler på at jeg hadde skjønt sammenhengene med at kjøring på gul stripe hang sammen med tutingen til den merkelige mc-føreren bak meg... Tror neppe dette har noe særlig oppdragende effekt :-k

Var forresten borti en Marve Fleksnes-episode rett ved der jeg bor. På grunn av gravearbeid i nordgående fil er dette sperret av, slik at kun sørgående fil er åpent. Kom hjem fra en tur og opplevde lange køer. Jeg kjørte fremst i køen, og der stod det to biler biler front mot front. Altså, de hadde ikke kollidert, men begge nektet å rygge for å slippe den andre forbi :-)å Begge satt med armene i kors og kikket morskt på hverandre :lol De hadde nettopp satt seg i bilene igjen, etter å ha vært ute og kranglet. Mannen som hadde retten på sin side, hadde mange støttespillere både i egen kø og i køen bak damen (ja, det var tilfeldigvis en dame). Jeg rullet opp til hun som stod i feil kjørefelt, og sa at hun må rygge for å slippe han andre frem.

Ikke faen sa hun, hun hadde sluppet forbi 5 biler, nå var det bare rett og rimelig at det var hennes tur til å kjøre. Jeg gjorde henne oppmerksom på at hindringen er i hennes kjørefelt, ergo har hun vikeplikt for motgående trafikk. Ja, det hadde visst de andre også sagt, men det hadde hun aldri hørt om før, og i så fall var det en idiotisk regel. Jeg fulgte opp med at om en stund kommer noen til å ringe til politiet, og da er det deg det går utover juridisk, så uansett hva du synes og føler, er det lurt å begynne å rygge.

Vinduet gikk opp og hun rygget tilbake de nødvendige 40 cm...

Slike personer burde kunne lukes ut av trafikken. Det er tilsynelatende de samme personene som mister hodet når noen lanesplitter og aktivt blokkerer for å hindre "urettferdigheten" som i hennes øyne er i ferd med å skje. Det å skulle drive med voksenopplæring i trafikken er som regel en dårlig ide. Plutselig møter du feil person og så er du en del av en syk road-rage film på YouTube før du aner det.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av cevillan »

Fjeldern skrev: Appropo det noen skrev her om at det ikke burde gå ann å slå av dagslys, så finnes det flere land i Europa hvor det ikke er lov med dagslys, så man MÅ ha lysene av når det ikke er nødvendig.
Hvilke land er dette?

Meg bekjent er det kun Italia som hadde et spesifikt forbud mot bruk av kjørelys på dagtid i byer og tettsteder, men at dette nå er borte. Det at det ikke er påbudt i mange land, og folk der blir irriterte av å se deg med kjørelys, betyr det ikke at det ikke er lov...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av LordShaft »

De siste dagene har tydeligvis biler med automatisk kjørelys foran, eller sånn daylight saving greier stått i kø. Jeg tror jeg har sett 10 biler, samt nye rav4 til en kollega som jeg lå bak på vei hjem etter jobb i helgen. Ikke pokker om lysene bak skrur seg på automatisk, men en godt synlig led stripe i fronten er på hele tiden. Dette er faen meg skumle greier altså.
Har dere lagt merke til hvor mye vanskeligere det er å beregne avstand til foran kjørende når de ikke har lys på?

En kollega av meg hevdet at han hadde bestilt med slik at det skulle komme på automatisk. Han skulle forhøre seg med forhandler.

Note4

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av RuneMC »

Ad kutting av svinger når det ikke er trafikk imot - ser jeg på det som en uvane og ren latskap. Alle biler idag har servostyring, så det er lett å vri på rattet. Tåler du ikke litt g-krefter så reis kollektivt. Bilene har også blinklys, så hvis sjåføren bruker det for å varsle feltskifte slik man skal, tuter jeg selvfølgelig ikke. Husk at alle sjåførene som tar lettvint på det med å holde eget kjørefelt er bakgrunnen for alle de idiotiske midtdelerne vi har fått i dette landet.

Sylling - Skaret så har de fleste svingene ikke lang sikt framover. Det er veier hvor MC'er imot kan komme meget kjapt. Sjåføren foran hadde altså ikke superkrefter og kunne dermed ikke se igjennom fjell og skog... De samme sjåførene har en tendens til å kjøre utenfor heltrukken hvit kantlinje også og drar da grus inn i veien.

Kom ellers på en annen observasjon fra morgenpendlingen: Tesla-eierne begynner å bli "morsomme". Det er da tydeligvis ikke alle Tesla eierne fra Nesøen som har husket å ta med Au-Pair'en sin slik at de kan kjøre i kollektivfeltet fra Sandvika og inn mot Oslo (kravet er jo nå at man må ha passasjer) (Au-Pairen slippes av i Oslo og må ta bussen tilbake til residensen på Nesøen selvfølgelig). Dette kommer de plutselig på sånn ca ved Høvik og legger seg først der litt uventet ut i det vanlige kjørefeltet - litt skummelt siden det er et punkt endel MC'er pleier kjøre forbi. (Ingen av de som kjører ut ved Høvik skjønner jo forskjellen på vikepliktsskilt som det er der og vanlig påkjøringsfelt). Den andre varianten er at Teslaene bruker sin "Insane" akselerasjon i påkjøringsfeltet og påkjøringsfeltet varer da plutselig til neste avkjøring hvor det også blir et litt uventet punkt hvor de finner ut at de skal ut av kollektivfeltet (pga faren for bot) :doh...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar