Observasjoner fra trafikken...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Tommas »

LordShaft skrev:Jeg har også vært borti at jeg har blitt forsøkt skubbet av veien..... Men den historien skal jeg spare dere for, der er nok flere av dere som ikke vil like å høre hvordan det endte :redface
Endte det med at du slo oppgitt ut med armene, og deretter kjørte rolig videre, så vil jeg ikke høre om det ;-)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av RuneMC »

Liten kveldstur idag - og det kom en eldre sedan bakfra og la seg kloss oppi baken min. Før det var han delvis over i motgående så jeg i speilet (siden det var litt svinger der).

Kjørte til siden i en busslomme litt lenger fram og la meg etter. Da ble jeg obs på at ingen av baklysene virket og et "duck-tapet" passasjervindu.
Han la seg kloss opp til en bil lenger fram. Iflg regnr skal den visst ikke EU-kontrolleres igjen før neste år.

Burde vært en tipstjeneste for slike - ikke at ekstra EU-kontroll vil bedre kjøringen, men den blir ihvertfall ute av trafikken noen dager mens den blir fikset.
Det er jo også av og til man ser biler som man undres på har passert noen som helst EU-kontroll når de har blårøyken stående ut bak...

Ellers var det opprydning etter en viltpåkjørsel da jeg kom sør for Klokkarstua (i enden av den lange sletta), så fant ut at det var lurt å snu istedenfor å ta hele Hurum-runden.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av norse900 »

Av og til kan man jo lure på om kanskje enkelte sjåfører burde ha gjennomgått en aldri så liten "EU-kontroll"...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

Baklys ja ... det selges flett nye biler uten fungerende baklys.
De skal visstnok slå seg på når det blir mørkt nok, men jeg har sett mange nye biler med mørke akterlanterner i tunneller.
Hva er det slags tull de har startet med? ... er det en miljøsak?

:-k Men jeg vet ikke hvor begeistret jeg er for det angiver-forslaget ditt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av RuneMC »

jhn skrev:Baklys ja ... det selges flett nye biler uten fungerende baklys.
De skal visstnok slå seg på når det blir mørkt nok, men jeg har sett mange nye biler med mørke akterlanterner i tunneller.
Hva er det slags tull de har startet med? ... er det en miljøsak?

:-k Men jeg vet ikke hvor begeistret jeg er for det angiver-forslaget ditt.
EU reglement for nye biler ja, for å spare miljøet. Ikke at jeg skjønner at det kan spare så mye. (Den omtalte bilen var dog en eldre bil med standard lys).
Automatisk baklys når det blir mørkt nok (under 1000 lux) er det på noen biler, men det er ikke påbudt, og kan koste ekstra avhengig av bilmodell - så ganske mange som ikke skjønner dette.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:
jhn skrev:Baklys ja ... det selges flett nye biler uten fungerende baklys.
De skal visstnok slå seg på når det blir mørkt nok, men jeg har sett mange nye biler med mørke akterlanterner i tunneller.
Hva er det slags tull de har startet med? ... er det en miljøsak?

:-k Men jeg vet ikke hvor begeistret jeg er for det angiver-forslaget ditt.
EU reglement for nye biler ja, for å spare miljøet. Ikke at jeg skjønner at det kan spare så mye. (Den omtalte bilen var dog en eldre bil med standard lys).
Automatisk baklys når det blir mørkt nok (under 1000 lux) er det på noen biler, men det er ikke påbudt, og kan koste ekstra avhengig av bilmodell - så ganske mange som ikke skjønner dette.
Javel, ikke påbudt ... jeg ville tippet det var en EU- bestemmelse

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Bjerknez »

Etter totalt 45.000km. siden 3 juni i fjor så har jeg bare hatt en skikkelig ubehagelig hendelse med en billist som provoserte meg så grenseløst at jeg måtte gå av sykkelen ofr så og gi han en verbal lekse. Han kjørte regelrett borti meg med vilje. Jeg er en forholdsvis tolmodig mann men kjører du borti meg med vilje så svartner det vertfall for meg. Denne episoden har jeg dog fortalt om tidligere i bloggen min så det blir ingen reprise av denne her. Men dette annser jeg som en enkelthendelse av en fyr som nok ikke hadde rent mel i påsan fra før.

At bilister ikke alltid ser oss/meg er jo et ganske vanlig fenomen og er ikke noe som opptar meg veldig til daglig. Jeg er klar over det og kjører deretter. Men jeg opplever også at de aller fleste bilister er hyggelige. De svinger til side i kø for å slippe meg frem (hvis jeg viser at jeg vil forbi med tanke på en litt aktiv plassering) Skulle ønske at jeg noen ganger hadde mulighet til å strekke ut en hånd og takket bilister. Jeg tror flere bilister hadde satt pris på en slik gest og dessuten så tror jeg det skaper en god stemning. Man kjører forbi en bilist som viker til side. Man hilser pent på han/hun som takk. Andre bilister oppdager dette og vil også være hyggelige og gjør det samme etc.

Jeg opplever uhyre sjeldent bilister som er agressive og fysisk sperrer meg. Har vel kun opplevd dette en gang. Jeg annser da altså dette som enkelthendelser og ikke noe vanlig problem. Ikke for meg vertfall. Det som jeg dog merker ganske ofte er unge håpefulle gutter i sin nye Golf eller kanskje pappas BMW som vil kappkjøre med meg, spesielt på E6. Jeg aner ikke hvorfor dem synes dette er så stas eller hva dem får ut av dette bortsett fra å bli ydmyket men er ganske ofte det kommer en bil med ungdommer opp på siden min på E6 og gir klart signal om at dem vil se meg gi på litt. Jeg gir litt gass og dem henger med så det er tydeligvis kappkjøring dem er ute etter. Men med de kreftene jeg har til rådighet så blir det en veldig vanskelig avgjørelse å ta til tider. Skal jeg more meg litt og ta på meg lekedressen og fyre løs, eller skal jeg ta det med ro og la dem passere. Jeg må inrømme at jeg ofte velger lekedressen, innenfor rimelighetens grenser.

Men kort oppsummert så er jeg egentlig ganske fornøyd med de aller fleste bilister. Joda, mange har problemer med å se oss men det bør ikke overraske en mer eller mindre erfaren motorsyklist.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av kjellv »

jhn skrev:
RuneMC skrev:
jhn skrev:Baklys ja ... det selges flett nye biler uten fungerende baklys.
De skal visstnok slå seg på når det blir mørkt nok, men jeg har sett mange nye biler med mørke akterlanterner i tunneller.
Hva er det slags tull de har startet med? ... er det en miljøsak?

:-k Men jeg vet ikke hvor begeistret jeg er for det angiver-forslaget ditt.
EU reglement for nye biler ja, for å spare miljøet. Ikke at jeg skjønner at det kan spare så mye. (Den omtalte bilen var dog en eldre bil med standard lys).
Automatisk baklys når det blir mørkt nok (under 1000 lux) er det på noen biler, men det er ikke påbudt, og kan koste ekstra avhengig av bilmodell - så ganske mange som ikke skjønner dette.
Javel, ikke påbudt ... jeg ville tippet det var en EU- bestemmelse
Burde være relativt unødvendig på helt nye biler. De har jo oftest LED-lykter også, og bruker knapt strøm.
Er det en batteribil vil kanskje den innsparingen øke kjørelengden med noen titalls meter på en ladesyklus...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

Det kommer garantert til å skje noen ulykker i tunneller pga dette smarte påfunnet.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev:Det kommer garantert til å skje noen ulykker i tunneller pga dette smarte påfunnet.
Dette er vel noe som blir kalt daylight saving eller noe slikt. Har slikt på sykkelen min selv, men med en gang du kommer inn i tunnel, eller det blir litt mørkere slår disse seg på. Det er en ledd V i lykter som alltid lyser riktignok.

Jeg har sett mange biler med denne teknologien siste tiden. Å lysene kommer veldig raskt på i det de kjører inn i tunnel åpningen. Så hvor mye ulykker som blir å skje tørr ikke jeg å spå.
Men at det er et idiotisk påfunn, det kan jeg være helt enig i.
Men er dette mulig å slå helt av på nyere bilder i dag? Slik at lysene ikke kommer på i tunnel? :-k Dette er ikke mulig på sykkelen min hvertfall.
Da er det langt større risiko forbundet med dette, og ulykker vil nok skje!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Snikkeren »

Men Lord: er det ikke bare kjørelyset det er på da. Bak lyser det vel hele tiden? Eller husker jeg feil?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av LordShaft »

Det tørr jeg faktisk ikke mene noe om. Jeg har ikke sjekket :-k sykkelen min står parkert i garasje, så hver gang jeg fyrer den opp så lyser alt, er så mørkt der inne :knegg

Ska sjekke dette iløpet av dagen :redface

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av cevillan »

LordShaft skrev:
jhn skrev:Det kommer garantert til å skje noen ulykker i tunneller pga dette smarte påfunnet.
Dette er vel noe som blir kalt daylight saving eller noe slikt. Har slikt på sykkelen min selv, men med en gang du kommer inn i tunnel, eller det blir litt mørkere slår disse seg på. Det er en ledd V i lykter som alltid lyser riktignok.

Jeg har sett mange biler med denne teknologien siste tiden. Å lysene kommer veldig raskt på i det de kjører inn i tunnel åpningen. Så hvor mye ulykker som blir å skje tørr ikke jeg å spå.
Men at det er et idiotisk påfunn, det kan jeg være helt enig i.
Men er dette mulig å slå helt av på nyere bilder i dag? Slik at lysene ikke kommer på i tunnel? :-k Dette er ikke mulig på sykkelen min hvertfall.
Da er det langt større risiko forbundet med dette, og ulykker vil nok skje!
Velger man bort lys- og regnsensor på nyere biler, er det ikke lengre automatikk i at lysene kommer på når det blir mørkt. De som velger bort dette alternativet er som regel heller ikke klar over at det innebærer at de må slå på lysene manuelt.

Daylight saving er en ok ting, men da må det være i kombinasjon med lys- og regnsensor. Det skulle ikke vært mulig å velge bort dette. Tilsvarende som man ikke kan velge bort kjørelys.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av LordShaft »

Det var jeg faktisk ikke klar over å jeg syns det høres helt sykt ut at det ikke ligger en form for automatikk i dette fra fabrikk. Det skulle faktisk ikke vært lov :-k

Note4

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av RuneMC »

Har sett splitter nye Toyota Avensis, Mercedes Vito varebiler og Mitsubishi SUV'er der lysene forblir mørke både i tunneler og når det blir mørkt. Størst problem om vinteren kanskje når mesteparten av døgnet er mørkt. Automatikken fungerer ikke nødvendigvis bra i tåke på dagtid heller...

Tror også endel modeller (varebiler f.eks.) importeres med minimalt utstyr for å holde prisen nede. EU har helt klart ikke tenkt trafikksikkerhet ved denne endringen.

Videre er det jo endel av de med DRL som fortsetter å kjøre kun med LED-stripene om kvelden... det lyser ganske bra fra stripen, så ikke lett for sjåføren å skjønne hvorfor andre blinker på en... (virker det som)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar