Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av oivindg »

xavi0n skrev:Er dette krypkjøringsøvelse som praktiseres ved oppkjøring?
Den første tegningen var den jeg kjørte i fjor.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

mortenyas
Innlegg: 18
Registrert: 04 apr 2021, 16:30
Motorsykkelen din: Honda CB600F Hornet
Kontakt:

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av mortenyas »

Her har du de fleste øvelsene om du ennå trenger dem :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Du er ikke mann før du klarer og temme en hissig motorsykkel! :twothumbs:

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av SilverSmurfer »

mortenyas skrev: 04 apr 2021, 18:46 Her har du de fleste øvelsene om du ennå trenger dem :twothumbs:
Vakkert! Veldig god tegning du hadde der.

Kaarela
Innlegg: 5
Registrert: 26 mai 2021, 14:31
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 700

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Kaarela »

Takk for deling av skissene, disse gjør det lettere å trene på egen hånd. Litt merkelig at de er så vanskelig å finne tak i.

Jeg fikk forøvrig høre at de nå har fjernet kjegle nr 4 på krypeøvelsen, og kjøregårdene i Oslo-området har også satt de opp med kun 3 nå

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av xavi0n »

Merkelig, kjører selv opp nå og kjegle nr 4 er enda her i tromsø, oppkjøring den 4 jeg
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Garasjen kan nok være utfordrende. Min sykkel er såpass lang at jeg må legge den kraftig ned for å brekke den rundt. På FZ6en jeg hadde på oppkjøring var det bare å vri huet helt rundt til utgangen, dra full lock på styret og krype rundt. Her synes jeg det er perfekt å stabilisere med forbremsen når man har full lock på styret. Det får sykkelen til å vippe og hjelpe deg med balansen.

Vet mange digger bakbrems. Det funker overhodet ikke på meg. Jeg bruker heller styreutslag og forbrems. Føler at man kjemper i to retninger når man bruker bakbrems og gasser samtidig. Lett clutch og gassbruk og litt touching på frambremsen og det går som en lek. Så kan man heller konsentrere seg om å sitte riktig og ha tæra på fothvilerne.

Kan gjerne tørrtrene på tråsykkel først. Er akkurat det samme.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av xavi0n »

Synes slalomen mellom kjegler er værst jeg, er det noe jeg stryker på om en uke så et det akkurat det!
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kjellv »

xavi0n skrev:Synes slalomen mellom kjegler er værst jeg, er det noe jeg stryker på om en uke så et det akkurat det!
Pushteknikk (kontrastyring) jevn fart og høyt blikk så er dette enkelt. Med en gang du begynner å fokusere på de nærmeste kjeglene blir det hele ganske stakkato og urytmisk. Kjeglene ser du i sidesynet, se rett fram og forbi kjeglene.


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


arilds
Innlegg: 17
Registrert: 04 apr 2021, 20:14
Motorsykkelen din: Z900RS

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av arilds »

Kjørte opp (med 4 kjegler ) sist september. Hadde 1 feilfri kjøring først, men på siste fikk jeg den ikke på riktig side
av 4. kjegla. Kjørte for sakte, rett og slett. Lot vær å forsøke, og passerte i krypfart på feil side. Jeg tror ikke det
ble tillagt så mye vekt. Det viktige er kanskje å få vist at du har litt kontroll på clutch'en. Jeg tror for øvrig at jeg i så
lav hastighet ikke brukte kontrastyring, mer en type vektoverføring som er vist i denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=WPjJW0afKuw .
I alle fall i garasje-firkanten gjorde jeg det på den måten, og syntes da det var god plass.
Tror kanskje det er trykket på indre foten som hjelper til, når du flytter vekt over til ytre side.
Bare ikke se ned, da mister du lett balansen.

Synes for øvrig han har mange bra videoer : https://www.youtube.com/c/BrakeMagazine/videos
og så er det deilig med litt britisk engelsk som avveksling fra alt det amerikanske!

Lykke til, alle som skal kjøre opp.

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Leoparden »


xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av xavi0n »

Fikk bekreftet fra kjørelærer ubder langkjøring i dag at de er gått over til 3kjegler på oppkjøring, men trener enda med 4
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring

Legg inn av 127Tom »

kjellv skrev: 27 mai 2021, 07:44
xavi0n skrev:Synes slalomen mellom kjegler er værst jeg, er det noe jeg stryker på om en uke så et det akkurat det!
Pushteknikk (kontrastyring) jevn fart og høyt blikk så er dette enkelt. Med en gang du begynner å fokusere på de nærmeste kjeglene blir det hele ganske stakkato og urytmisk. Kjeglene ser du i sidesynet, se rett fram og forbi kjeglene.


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Bruker ikke push-teknikk eller kontrastyring på disse øvelsene her. Da hadde du gått på trynet i såfall :lol
Vanlig styring ved så lave hastigheter.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg begynner ikke en u-sving med min sykkel i ganghastighet uten å kontrastyre. Er jo ikke bare å vri styret i retningen man skal og la det stå til. Bedre å la sykkelen gjøre jobben.

Skal jeg snu venstre begynner jeg med et push på venstre holke. Så kommer sykkelen og styret legger seg over mot venstre. Så kan jeg velge å bremse dette med å forhindre styret å gå mot venstre, ev. bremse litt med forbrems for å reise sykkelen litt gjennom kurven.

Så joda. Kontrastyring gjelder også her.
Sist redigert av FredrikE24 den 30 mai 2021, 23:21, redigert 1 gang totalt.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av xavi0n »

Usikker på om jeg klarer å forklare hvordan jeg har finnet ut det funker for meg, men blir på en måte å kontrastyre å la sykkelen "falle" inn i sving for så å "fange" den med styreutslag
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

xavi0n skrev: 30 mai 2021, 23:20 Usikker på om jeg klarer å forklare hvordan jeg har finnet ut det funker for meg, men blir på en måte å kontrastyre å la sykkelen "falle" inn i sving for så å "fange" den med styreutslag
Riktig

Svar