Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kaLARSnikov »

kjellv skrev: 03 jun 2021, 22:39 Men såkalt pushteknikk, som egentlig er ganske det samme som kontrastyring, benyttes først når hastigheten er større, fra ca 20 km/t og opp.
Tror dette er mye av problemet i denne diskusjonen. I mitt tilfelle så er det dette som har blitt lært på kjøreskolen, men også at pushteknikk, styrekommando, og kontrastyring er nøyaktig samme ting. For øvrig har det gjerne vært 30-40km/t som omtales som grensen for hvor det skal brukes.

Når man sitter med forskjellige definisjoner av begreper og uttrykk så blir enhver samtale mer utfordrende ;)

arilds
Innlegg: 17
Registrert: 04 apr 2021, 20:14
Motorsykkelen din: Z900RS

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av arilds »

Jeg er total nybegynner, og var også litt forvirret i starten. På min kjøreskole ble det snakket om å "styre feil vei", og det tror jeg bare er egnet å forvirre. Hvis man skal skjønne dette, så er vel det grunnleggende at en sykkel med 90 grader (rett opp) styrerør ikke vil svinge hvis du legger den over. Kjøreskoler bør sveise seg en slik tråsykkel og demonstrere. Som nevnt av flere, det er geometri i ramme/ styrerør som gjør at gaffelen legger seg over og sykkelen svinger. Så var det det å få den til å legge seg over da. Slik jeg ser det , igjen som total nybegynner, er kontrastyring noe man gjør over en viss hastighet for å "miste balansen", rett og slett. Det er fysikkens lover om treghet og masse som spiller inn her. Sykkelen (massen) vil rett frem, men hjulbasen/linjen er bittelitt "off center", og da legger den seg over til siden (tyngdekraften, you know.. ). Så vil gaffelen følge etter, på grunn av nevnte geometri, og sykkelen svinge. Og ja, en lettere sykkel vil man kunne styre mer med kroppsvekt, i moderate hastigheter. Bare å prøve tråsykkelen, det, men du kan også kontrastyre om du vil . Har ikke alle her sykla uten hender på styret, i svinger, over 30 km/t ?!! Se på landeveisrytterne. De syklene veier for øvrig 7-8 kg. Poenget er at man med en motorsykkel, som er relativt tung, ikke har noe valg over en viss fart. Jeg vil tro at det er mange ulike "manøvre" som kan fungere i lav fart, men det er altså ikke nødvendig med kontrastyring slik jeg har forstått dette. Det kan f.eks funke i boksen, men akkurat for kjeglene tror jeg det er best å holde balansen. Du skal andre veien også, og da er det for lite bevegelse til at det vil funke med kontrastyring tilbake.
Btw, det holder ikke at man har vært instruktør i X antall år, hvis man ikke kan forklare fysikken. Den typen argumentasjon minner meg om jaktlaget mitt. Mange eksperter der, som har jaktet i maaange (40+) år, men i siste opphetede diskusjon (en sen kveld) var det ingen av dem som visste utgangshastighet på ammunisjonen sin, eller kulevekt de bruker, og langt mindre hva ballistisk koeffisient er. Kjedelig fysikk, men viktig av og til. Det er forskjell på jeger og skytter, og sikkert også mc-instruktør og fysiker.
Uten at jeg har noe peiling på det, så tror jeg Tom har mest rett hittil i tråden .. :prf

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg syklet mye uten hendene på styrer i min ungdom. Med å konsentrere ræva på sidene av setet kontrastyrte sykkelen og startet en sving.

Jeg holder sykkelen i lodd(i balanse) ved å dytte styret motsatt vei av den veien jeg vil at sykkelen skal rette seg opp. Ikke hele tiden, men for å i initiere oppretting. Blir det for mye, må jeg stoppe bevegelsen ved å dytte styret i motsatt retning.

Kan gjerne si at man kan flytte vekt, men dette er inneffektivt og mye jobb. Sykkelen min gjør hva faen den vil med en slik innstilling. Riktig bruk av styret er nøkkelen. En kompis prøvekjørte den. Ikke veldig erfaren. Han sa at han følte at han satt på og sykkelen kjørte selv. Den er ganske sporsikker og «treg» om man gjør ting feil. Men veldig artig om man lærer seg de rette teknikkene.

Slipper jeg styret i la oss si 50, så kan man til en viss grad få den til å svinge om man henger på ene sia. I 150 er det ingen reaksjon. I 10 blir det mye vanskeligere å få den til å gå i den retningen man vil.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kjellv »

Du har på mange måter rett arilds. Det er spesielt i litt fart at kontrastyring går over til å nærmest bli den eneste måten du kan styre en motorsykkel på. I alle fall er det den raskeste og mest effektive. Det funker i lavere fart også, til og med i krypefart. Bare prøv.
I høyere fart er det spesielt gyrokreftene i hjulene som påvirker sykkelen ganske kraftig og hjelper til å holde sykkelen oppreist og kjøre rett fram. Jo raskere hjulene går rundt, jo kraftigere blir gyrokreftene.

arilds
Innlegg: 17
Registrert: 04 apr 2021, 20:14
Motorsykkelen din: Z900RS

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av arilds »

Du kontrastyrte med ræva?! Haha, om vi ikke har helt ulikt begrepsapparat,
så har vi i alle fall totalt forskjellig bæsjeapparat :lol

arilds
Innlegg: 17
Registrert: 04 apr 2021, 20:14
Motorsykkelen din: Z900RS

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av arilds »

Hei Kjell, det er jo det jeg skriver, at det er mye som kan funke i lav fart, men for kjeglene (4 i tallet når jeg kjørte opp) så tror
jeg det beste er å holde lav fart, blikket rett fram, og styre som på barndommens 3-hjulssykkel.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

arilds skrev: 05 jun 2021, 21:16 Du kontrastyrte med ræva?! Haha, om vi ikke har helt ulikt begrepsapparat,
så har vi i alle fall totalt forskjellig bæsjeapparat :lol
Poenget mitt er at dersom jeg skulle til venstre så flytta jeg meg til høyre, deretter venstre etter at sykkelen da la seg mot venstre. Er det så vanskelig å tenke seg da?

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av pekle »

arilds skrev: 05 jun 2021, 21:24 Hei Kjell, det er jo det jeg skriver, at det er mye som kan funke i lav fart, men for kjeglene (4 i tallet når jeg kjørte opp) så tror
jeg det beste er å holde lav fart, blikket rett fram, og styre som på barndommens 3-hjulssykkel.
Kan godt tenkes det er det beste under oppkjøring/for en fersk fører. Det er mest konservativt på en måte, og lett å forstå. Mulig at ryggmargskontrastyring i lav fart er noe som kommer etterhvert og må læres inn. Det er jo ikke uvanlig med ting som er vanskelige å lære, men som er mye mer effektivt når man først kan det. Videoen fra Japan viser ganske tydelig at det er effektivt - selv om de færreste når det nivået.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

xavi0n skrev: 04 jun 2021, 08:19 La oss bare alle håpe du aldri blir kjørelærer...
Hadde ingen argumenter, nei ;)
Case closed.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

Tror nok forvirringen her gikk i at når du f.eks skal svinge til venstre under krypkjøring så er det mange som bikker styret mot høyre (alså pusher på venstre siden) så sykkelen legger seg fort ned mot venstre, og at da hjulet kjapt etterpå også svinger krapt i venstre retning. Dette ser ikke jeg på som kontrastyring da du bare bikker sykkelen til å legge seg ned og så deretter peker jo styret krapt retningen du skal kjøre.
Mens under høye hastigheter så pusher man på høyre styre for å ta en høyre sving, og da peker jo hjulet rett frem / ørlite grann motsatt retning, og man må jo fortsatt holde pushen konstant eller pushe enda mer jo krappere og lengre svingen er.

Svar