Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Bjerknez »

Kjøregården på trafikkstasjonen i Fredrikstad er åpen døgnet rundt og kjeglene står så vidt jeg vet ute :thumleft

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av L-NA »

Her finner du en del innfo, ang øvelseskjøring. bla mål på div baner du skal igjenom.

http://klasse-a.no/kurs_i_presis_kjoreteknikk.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Geiroe »

Hvis du øver med den sykkelen du har, legg styret helt over, hold på bakbrems og bruk clutch, så kan du krype rundt. Det er lurt å gjøre øvelsen litt vanskeligere enn den er, for da er det ikke noe problem når du kommer til sensor.
Selv om planken har gått ut, gjelder jo det samme enda, nemlig å beherske sykkelen i lav fart.
Det er jo greit å kunne snike seg mellom bilene i køkjøring uten å vingle borti.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Tommas »

Jeg "øver" fortsatt på det inn mot hvert kryss. Om mulig så skal beinet ikke settes i bakken ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Bjerknez »

Tommas skrev:Jeg "øver" fortsatt på det inn mot hvert kryss. Om mulig så skal beinet ikke settes i bakken ;-)
Der er vi to Tommas :thumleft

Men skal man klare dette best mulig er man også NØDT til å løfte blikket og lese trafikkbildet lenger frem. Jeg er jo klar over at du vet dette. Ta det som generell informasjon i tråden. :thumleft
Derfor så gjelder det å løfte blikket å se laaangt frem i krypkjøringsøvelsen. Se dit du skal og ikke rett ned på hindringene. Det føles unarutrlig i førsten, men prøv noen ganger så skal man se at det faktisk har noe for seg :thumleft

Brukeravatar
PiaP
Innlegg: 26
Registrert: 31 mai 2015, 12:13
Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av PiaP »

poulet_cavalier skrev:Ikke mål, men her er ihvertfall fasongen på løypa: http://www.vegvesen.no/_attachment/128663/binary/262064

Takk, fant oppsettene selv og prøvde og sette opp sånn noenlunde etter tegninga :-)
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Bjerknez »

I følge den PDF'en over så stemmer ikke den beskrivelsen av brems i sving i forhold til den brems i sving jeg måtte gjøre på oppkjøringen og kjøreskolen. På kjøreskolen og oppkjøringen skulle jeg foreta en mer eller mindre optimal brems fra den midterste kjeglen og stoppe en plass midt i mellom den midterste og den siste kjeglen, for så og kjøre igang igjen mens jeg holdt en jamn bue hele veien.

Jeg lærte aldri at jeg skulle bremse fra den midterste kjeglen og helt til den siste og stoppe der...

largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av largim »

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å bremse umiddelbart ved den midtre kjeglen, kunne fint kjøre et par meter forbi. Men uansett foreta optimal brems og kjøre videre.

Angående krypkjøring, lite tips er at du faktisk kan bruke bakbrems hvis det går litt for fort, det var noe jeg fikk bruk for. Bedre enn å ta foten i bakken

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Geiroe »

Som jeg sa tidligere i tråden, det er samkjøring bakbrems, clutch og balanse med kroppen, som får deg rundt "garasjen".
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
PiaP
Innlegg: 26
Registrert: 31 mai 2015, 12:13
Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av PiaP »

I Trondheim har vi/vegvesenet ingen egen kjøregård. Kjøreskolene leier en halv parkeringsplass av private (dyrt) Den er åpen kun i "arbeidstida", trang, liten og alltid full av andre kjøreelever. Vi kjører siksak rundt hverandre mellom de ulike øvelsene (ikke optimalt når man er helt fersk). Tror også at oppkjøring kjøregård foregår på samme sted, vil tro det kan være stressende for noen. Har også opplevd at store vogntog må bruke deler av plassen for å passere fra den ene enden til den andre. Det bør være i alles interesse (også kommunens) at motorsyklister blir gode og trygge i trafikken, men det er visstnok ingen snarlige planer om å lage/skaffe en kjøregård i bynærhet.

Stopp i sving: ja man kan stoppe hvorsom helst mellom kjegla på midten og sluttport.

Bakbrems: utrolig lettvint og viktig ved krypkjøring, de vil det skal gå saaaakte

Sette ned foten: De fleste jeg har snakket med, også kjørelærer, sier at du sjelden stryker om du må ned med foten en gang, men det sikreste er nok å unngå det :[-(

Se frem: Ja all min erfaring så langt ( er newbie da) sier at du MÅ se opp og frem. Det virker å være slik at det du ser på, treffer du hehe, dvs ser du på kjegla, treffer du kjegla :lol
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av E-strom »

PiaP skrev:I Trondheim har vi/vegvesenet ingen egen kjøregård... [klipp]...
Forslag til kveldstur med kjøregårdsøvelser:
- gammelveien til Orkanger
- gratis lån av øvingsbane for MC (så lenge du ønsker)
- evt. is/kaffe
- retur via Svorkmo/Ånøya

Har kjørt denne runden flere ganger - bærre lækkert :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av ATWindsor »

Må innrømme at jeg synes krypkjøringsløypa fortsatt er litt stress etter å ha kjørt noen år, men det av henger veldig av sykkelen er min erfaring, med en streetfighter-aktig sak er det lett, med en sportsykkel er det vanskelig (synes jeg)

Brukeravatar
PiaP
Innlegg: 26
Registrert: 31 mai 2015, 12:13
Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av PiaP »

E-strom skrev:
PiaP skrev:I Trondheim har vi/vegvesenet ingen egen kjøregård... [klipp]...
Forslag til kveldstur med kjøregårdsøvelser:
- gammelveien til Orkanger
- gratis lån av øvingsbane for MC (så lenge du ønsker)
- evt. is/kaffe
- retur via Svorkmo/Ånøya

Har kjørt denne runden flere ganger - bærre lækkert :prf

Hvor er den øvingsbanen for MC på orkanger da?
Bruker å ta noen turer rundt Klæbu, Svean, Hyttfossen - kjekt om man vil kjøre svinger. Men gammelveien til Orkanger er kjekk ja :-)
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn

Brukeravatar
chrkor
Innlegg: 1
Registrert: 09 nov 2020, 20:15
Motorsykkelen din: BMW F 850 GS 2021

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av chrkor »

Jeg fant to forskjellige målsatte tegninger, så det er muligens ikke så rart ikke alle kjenner igjen andres oppkjøring. Men i praksis har begge de samme momentene innen for samme mål. Men helt ulikt den garasje vendinga jeg hadde når jeg kjørte opp i 1900 og steinalder. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av xavi0n »

Er dette krypkjøringsøvelse som praktiseres ved oppkjøring?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Svar