Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kgjersda »

127Tom skrev: 02 jun 2021, 17:21
kgjersda skrev: 02 jun 2021, 15:20 Sykkelen vil kontrastyre av seg selv om du bare prøver å flytte på overkroppen for å styre sykkelen. Det er bare sånn det fungerer.
Prøver å finne video av demonstrasjon...
Posta jo video av demonstrasjon! Her har du den igjen. Hadde heller stolt mer på en Politi MC fører lærer enn visse eksperter på forumet her ;)

Dersom linken ikke fungerer så er det rundt 2:30.
Den viser at selv om du ikke trykker noe som helst på rattet så vil sykkelen utføre en "counter steer".
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Sattphalat »

Synes denne videoen er ganske bra.
Viser tydelig hvordan han kontrastyrer før nedlegg i leksjon 2.
Viser også hvordan de bremser ganske agresivt for å klare å svinge krappe kurver ved kjeglene.
Kjører du sånn på oppkjøring så går det sikkert greit :-)

https://youtu.be/2JDpdfm5j7c


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Artig..! Ser jo at jeg har funnet meg ganske like metoder å manøvrere på, men er nok ikke like aggressiv. Å begynne svingen med styret feil vei og forbremsbruk er igrunn akkurat det samme som jeg gjør.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

FredrikE24 skrev: 02 jun 2021, 23:42 "Å begynne svingen med styret feil vei og forbremsbruk er igrunn akkurat det samme som jeg gjør"
...Aka kontra styring og fartstilpasning før svingen, slik vi alle lærte på MC skolen

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Så nå har du snudd i dine meninger? :roll

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

FredrikE24 skrev: 03 jun 2021, 10:56 Så nå har du snudd i dine meninger? :roll
På seg selv kjenner man andre.
Du snakket om at man kontra styrer under krypkjøring. Videoen som ble vist var jo vanlig kontrakjøring ved høyere hastighet.
Hva mener du jeg har snudd på?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kontrastyrer når jeg skal krypkjøre fortsatt. Senest da jeg snudde utenfor garasjen hos meg for 5minutter siden.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

Klarte ikke svare på spørsmålet ser jeg.
Igjen: du tror kanskje du kontrastyrer under krypkjøring, men det gjør du ikke.
Sist redigert av 127Tom den 03 jun 2021, 21:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kjellv »

Mye diskusjon om kontrastyring her, og litt forskjellige definisjoner på hva det er. Her er det godt forklart:

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

Ja, men diskusjonen gikk ut på om man kontrastyrer ved krypkjøring, noe jeg og Fredrik er veldig uenig med hverandre i :D
Hvis jeg står i garasjen min og skal ta en venstre U-sving rett etter at motorsykkelen er startet og står stille, så vrenger jeg rattet til venstre, ser mot venstre og lener kroppen og sykkelen over mot venstre i det sykkelen begynner å bevege seg. Rattet har aldri noen da vært i i motsatt retning eller jeg har trengt å pushe på venstre side av styret for at sykkelen skal ta denne svingen.
Jeg bruker kun kontra når jeg kommer opp i en viss hastighet, aldri ved sakte krypkjøring.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kjellv »

127Tom skrev: 03 jun 2021, 21:52 Ja, men diskusjonen gikk ut på om man kontrastyrer ved krypkjøring, noe jeg og Fredrik er veldig uenig med hverandre i :D
Hvis jeg står i garasjen min og skal ta en venstre U-sving rett etter at motorsykkelen er startet og står stille, så vrenger jeg rattet til venstre, ser mot venstre og lener kroppen og sykkelen over mot venstre i det sykkelen begynner å bevege seg. Rattet har aldri noen da vært i i motsatt retning eller jeg har trengt å pushe på venstre side av styret for at sykkelen skal ta denne svingen.
Jeg bruker kun kontra når jeg kommer opp i en viss hastighet, aldri ved sakte krypkjøring.
Mulig det. Jeg kontrastyrer også i krypefart, blant annet for å balansere. Lener ikke kroppen i noen retninger.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av xavi0n »

127Tom skrev: 03 jun 2021, 21:52 Ja, men diskusjonen gikk ut på om man kontrastyrer ved krypkjøring, noe jeg og Fredrik er veldig uenig med hverandre i :D
Hvis jeg står i garasjen min og skal ta en venstre U-sving rett etter at motorsykkelen er startet og står stille, så vrenger jeg rattet til venstre, ser mot venstre og lener kroppen og sykkelen over mot venstre i det sykkelen begynner å bevege seg. Rattet har aldri noen da vært i i motsatt retning eller jeg har trengt å pushe på venstre side av styret for at sykkelen skal ta denne svingen.
Jeg bruker kun kontra når jeg kommer opp i en viss hastighet, aldri ved sakte krypkjøring.
Men du er nå åpen for at det er mulig å kontrastyre i gangfart, eller er det fortsatt slik at det som ikke funker for deg rett å slett er umulig?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Mulig det er fordi jeg ikke har et ratt at jeg må kontrastyre for å enkelt skifte retning? :scratch

Denne diskusjonen har virkelig fått meg til å prøve og tenke hva jeg gjør når jeg krypkjører. Konklusjonen er fortsatt den samme.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

Da må du definere ca. hastighet ved gangfart. Folk kjører veldig forskjellige hastigheter i gangfart.
Når jeg snakker krypkjøring er da sykkelen går så sakte at push steering / kontra bare vil være et sekund bortkastet manøver for å bikke ned sykkelen og mest sannsynlig mer gjøre at sykkelen går der man ikke vil enn at man heller bare styrer styret i retningen man vil kjøre. som vist på videoen jeg postet en del tilbake.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av xavi0n »

Kan det være at det ikke fungerer for DEG på DIN sykkel? men er en naturlig bevegelse på andre sykler?
Geometrien på en HD som du har er veldig forskjellig fra sykkelen jeg har og dermed vil de også oppføre seg på en helt annen måte....
If you gonna be dumb you gotta be tough

Svar