Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
fridtjofs
Innlegg: 35
Registrert: 03 mai 2014, 10:36
Motorsykkelen din: ktm smt 990 2011
Sted: Oslo

Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av fridtjofs »

En kollega av meg skal ta lappen. I den forbindelse har vi prøvd å finne mål på kjegleplasseringen i "garasjeøvelsen". Finner skisse som viser hvordan det skal se ut, men ikke målsatt.

Noen som vet hvor det finnes, alternativt hva målene skal være?
2014- KTM SMT 990 2011
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Erik.H.M »

Hvilke av øvelsene er "garasjeøvelsen"?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av poulet_cavalier »

Erik.H.M skrev:Hvilke av øvelsene er "garasjeøvelsen"?
Det er vel krypkjøringen som menes.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Erik.H.M »

Da så. Skal i kjøregården en gang til uka. Kan ta noen ca. mål da ;-)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av simpson »

Vi som tok lappen på 80 tallet hadde noe som ble kalt garasjen.
Det er en 180 graders sving.
Tror det er svingradius + halv meter eller noe sånt.
Må kjøres i krypfart for å klare den.
Denne øvelsen har sammen med "planken" gått ut og brukes ikke mer.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Carpa »

Kjørte "garasjen" da jeg til lappen for 3 år siden. Banen starter med sakte slalom mellom porter og snu i garasjen og kjøre slalom tilbake. Alt i veldig lav hastighet.
Hos biltilsynet i Drammen er kjøre gården åpen for alle, døgnet rundt hele sommeren.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av simpson »

Carpa skrev:Kjørte "garasjen" da jeg til lappen for 3 år siden. Banen starter med sakte slalom mellom porter og snu i garasjen og kjøre slalom tilbake. Alt i veldig lav hastighet.
Hos biltilsynet i Drammen er kjøre gården åpen for alle, døgnet rundt hele sommeren.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Det gjore du helt sikkert, men den øvelsen er ikke lik den "gamle " garasjen.
I dag starter du med å trille sykkelen, sette deg på og kjøre krypkjøring gjennom en liten løype før du tar en relativt stor u-sving og kjører samme vei tilbake.
Før i tiden kjørte du bare en 180 graders sving som cå vidt var større en svingradiusen på sykkeln.
De ligner litt på hverandre, bortsett fra at dagens øvelse er mye lettere.

Brukeravatar
fridtjofs
Innlegg: 35
Registrert: 03 mai 2014, 10:36
Motorsykkelen din: ktm smt 990 2011
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av fridtjofs »

Jeg snakker om den moderne krypkjøringen: Slalom+vending+slalom.

Som den teoretikeren jeg er, tenkte jeg at det er mye lettere å finne en målsatt tegning på nett enn å måle opp i en eller annen kjøregård selv. Men jeg har ikke klart å finne en slik målsatt tegning ved hjelp av google-foo. Sikkert jeg som har for lite skillz :-k
Derfor lurte jeg på om noen sitter på en slik, eller vet hvor det finnes.
2014- KTM SMT 990 2011
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av spidair »

Du må stoppe sykkelen ja, og trille den bort til der øvelsen begynner, dette for å sjekke om du har kontroll på sykkelen når du går ved siden av den...

Så kjører du i en 90 graders sving og inn i "garasjen" så sakte du klarer før du svinger rundt og kjører samme vei tilbake. Jeg kjørte to ganger, der den beste runden var tellende, men enkelte sensorer vil kun ha en gang...

Jeg dreit meg ut big time på det andre forsøket, tror jeg lot være å ta med meg to kjegler... Resten var enten veltet eller subbet under sykkelen... Helt håpløs kjøring... he he. Biltilsyns karen holt på å le seg ihjel da jeg spurte om det var meningen å ta med seg kjeglene, for å så fall hadde jeg vunnet... :)

Det du kan gjøre om du ikke finner en målsatt skisse er å sette opp banen etter den sykkelen du øvelses kjører på. Altså i forhold til maks sving utslag på den sykkelen. Jeg kjørte opp på en Suki V-strom 650 og den hadde svingradius omtrent som danskebåten og går det med den sykkelen går det med de fleste vil jeg tippe... Har vært der med super motarden min etter stengetid et par dager etter at jeg fikk lappen (Biltilsynet i Drammen, på Lierstranda...) og da var den banen en lek å krypkjøre på... Men da gjorde det jo heller ikke noe fra eller til om jeg bommet heller... Lappen hadde jeg jo.. :)


Litt over et år har gått siden jeg tok lappen og krypkjøringen går helt av seg selv. Har jeg bittelitt fart på sykkelen så klarer jeg å kjøre den uten å ha bena i bakken, men i trafikken er jo blikket vendt frem og opp også, og faller ikke ned på kjeglene, naturlig nok... Er jo lite med kjegler i trafikken... he he Så blikket er avgjørende, totalt!!!!

Ser jeg et hull i asfalten foreksempel så ser jeg enten til høyre eller venstre for hullet før jeg retter blikket opp og da unngår hullet... Ser jeg på hullet og retter blikket opp så treffer jeg det faan meg også... Merkelig at vi er så til de grader slaver av hvor vi fester blikket... :)

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av hakhap »

Tidligere fantes disse mål og allt for kjøregården på svv sine sider men kan ikke se at de fortsatt er der.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 45316 »

Den på Hamar er i følge oppmåling på finn.no 8 meter bred og 10 meter lang. Lengden jeg har målt er ned til de 2 siste/første kjeglene man skal kjøre gjennom.

Link til kart: http://kart.finn.no/?lng=11.09759&lat=6 ... e=norortho" onclick="window.open(this.href);return false;

De driver å renoverer plassen der nå, så midlertidig er det parkeringsplassen til Vikingskipet man bruker. (Man ser også et stort hull på banen i kartet)

Brukeravatar
fridtjofs
Innlegg: 35
Registrert: 03 mai 2014, 10:36
Motorsykkelen din: ktm smt 990 2011
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av fridtjofs »

Takk for alle innspill. Vi må nok bite i det sure eplet og måle i kjøregården. Men det blir sikkert bra det også ;)

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
2014- KTM SMT 990 2011
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)

Brukeravatar
PiaP
Innlegg: 26
Registrert: 31 mai 2015, 12:13
Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av PiaP »

Holder på i kjøregården selv, spurte kjørelærer men han visste ik målene hverken på krypkjøringa el de andre øvelsene (sving, unnamanøver etc). Ved øving privat satte jeg kjeglene litt snilt i starten, og mer vanskelig/tettere etterhvert. Vært greit å vite de riktige målene :-)
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av poulet_cavalier »

Ikke mål, men her er ihvertfall fasongen på løypa: http://www.vegvesen.no/_attachment/128663/binary/262064
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Voksen »

Dumt at statens vegvesen ikke lar alle kjøregårder være åpne slik at vi kunne trent der når vi var forbi. Om ikke kjeglene var ute så kunne de ha vært merket. Hadde vært kjekt å sett om en fortsatt henger med, og trening er jo bra.
Vi kjørte inn i en firkant og tok ett åttetall da jeg tok lappen i 2002.

Svar