Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av xavi0n »

Hadde en ahaopplevelse når det kom til usving, reduserer radiusen på svingen kraftig med bare å leve sykkelen litt over
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, det gjør susen det! Kan ofte være effektivt å ikke bli med sykkelen ned, men heller sitte på siden av salen rett opp og ned.

På skolesykkelen kunne jeg akkurat kjøre sykkelen rundt i «lodd». Var bare å starte den med kontrastyring, begrense nedlegg med å legge styret helt over og balansere med forbremsen hele veien rundt. På den måten gikk det så sakte man ville med utmerket balanse.

På egen sykkel er det umulig uten å legge sykkelen godt ned med fullt styreutslag og jevn fart. Det blir litt sånn at det enten går, eller så går det ikke. Ikke helt optimalt om garasjen faktisk hadde hatt vegger. Men akselavstand er lang.

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Leoparden »

Jeg forstår ikke dette med kontrastyring i gangfart. Det har jeg aldri tenkt at kunne fungere engang. For det er på krypkjøringen dere snakker om kontrastyringen? Gjør dere det mellom de 4 kjeglene også da?

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

FredrikE24 skrev: 30 mai 2021, 23:18 Jeg begynner ikke en u-sving med min sykkel i ganghastighet uten å kontrastyre. Er jo ikke bare å vri styret i retningen man skal og la det stå til. Bedre å la sykkelen gjøre jobben.

Skal jeg snu venstre begynner jeg med et push på venstre holke. Så kommer sykkelen og styret legger seg over mot venstre. Så kan jeg velge å bremse dette med å forhindre styret å gå mot venstre, ev. bremse litt med forbrems for å reise sykkelen litt gjennom kurven.

Så joda. Kontrastyring gjelder også her.
Du kontrastyrer ALDRI i lav hastighet. Du lener sykkelen over og svinger den retningen du vil sykkelen skal svinge.
Når du kommer opp i høyere hastighet (varierer litt fra sykkel til sykkel) så må du bruke push / kontra styring, altså du dytter på styret fremover den retningen du vil svinge = vil du svinge til høyre, dytter du på høyre styre.

Enkelt forklart = Alle MC førere bruker kontrastyring når de kjører vanlig. Alle MC førere bruker handle bar steering når de kjører sakte / krypkjøring.

Se den videoen her. Handlebar steering vs contra steering. Her både forklares det og vises:

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

127Tom skrev: 31 mai 2021, 00:50
FredrikE24 skrev: 30 mai 2021, 23:18 Jeg begynner ikke en u-sving med min sykkel i ganghastighet uten å kontrastyre. Er jo ikke bare å vri styret i retningen man skal og la det stå til. Bedre å la sykkelen gjøre jobben.

Skal jeg snu venstre begynner jeg med et push på venstre holke. Så kommer sykkelen og styret legger seg over mot venstre. Så kan jeg velge å bremse dette med å forhindre styret å gå mot venstre, ev. bremse litt med forbrems for å reise sykkelen litt gjennom kurven.

Så joda. Kontrastyring gjelder også her.
Du kontrastyrer ALDRI i lav hastighet. Du lener sykkelen over og svinger den retningen du vil sykkelen skal svinge.
Når du kommer opp i høyere hastighet (varierer litt fra sykkel til sykkel) så må du bruke push / kontra styring, altså du dytter på styret fremover den retningen du vil svinge = vil du svinge til høyre, dytter du på høyre styre.

Du vet ordet "Contra" betyr "against; opposite"? Skulle likt å sett deg styre styret mot høyre og skulle tatt en venstre u sving i krypkjøring :lol
Du hadde deisa rett i bakken. Det er en grunn til det heter contra styring ;)

Enkelt forklart = Alle MC førere bruker kontrastyring når de kjører vanlig. Alle MC førere bruker handle bar steering når de kjører sakte / krypkjøring. Det gjør man naturlig, ellers hadde man deisa rett i bakken eller kjørt utfor.

Se den videoen her. Handlebar steering vs contra steering. Her både forklares det og vises:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kontrastyrer for å starte svingen. Ellers blir det vanskelig.

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kaLARSnikov »

Enig med Tom her, null kontrastyring på krypen. Med skolesykkelen jeg har fått bruke i år (KTM 790) har det faktisk ikke vært behov for noe som helst utover å bare styre helt normalt i den retningen man skal, men kan se for meg at det på enkelte sykler kanskje er enklere å involvere resten av kroppen litt mer.

Men om du så vidt triller bortover i 3-7 km/t så vil sykkelen konsekvent gå den veien styret peker - da vil man ikke oppnå ønsket effekt ved å kontrastyre, dvs. peke styret motsatt vei av dit man skal...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Dette er ganske forskjellig fra sykkel til sykkel og erfaring. Min erfaring er at det blir mye kløning om man prøver å jobbe mot sykkelen istedefor å la den gjøre jobben. Å styre rundt med å pushe styret har jeg gjort siden 16-åra på moped, også i sakte fart. Det funker. Du kan jo prøve å starte svingen ved å kontrastyre motsatt vei. Det blir det samme som «å bare svinge».

Når sykkelen detter over, da følger styret etter. Får masse gratis og man opprettholder balanse og kontroll. Er ikke slik at fysikkens lover opphører bare fordi det går saktere.

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kaLARSnikov »

Mistenker at det du snakker om er et kort push i "motsatt retning", altså f.eks. et kort støt på venstre holke før man går inn i en venstresving. Da vil sykkelen svinge litt til høyre først og ja, man får vel kanskje en slags emulering av effekten som styrekommando har ved høyere hastigheter samtidig som at man kan få en litt større sving (sikkert kjekt for sykler med laber svingradius).

Til orientering så er det mange som omtaler kontrastyring/styrekommando som det å holde et konstant push gjennom hele svingen, dette vil definitivt ikke fungere i gangfart da en konstant kontrastyring til venstre (dytte på venstre holke) i gangfart bare blir en helt vanlig sving til høyre.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

Som 2 min og 32 sekunder inn i videoen sier han: "I dont want to confuse this, so many people confuses this - this is handlebar stearing"
Man bruker aldri contra styring i krypkjøring. Da hadde man gått på snørra

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

kaLARSnikov skrev: 01 jun 2021, 08:12 Mistenker at det du snakker om er et kort push i "motsatt retning", altså f.eks. et kort støt på venstre holke før man går inn i en venstresving. Da vil sykkelen svinge litt til høyre først og ja, man får vel kanskje en slags emulering av effekten som styrekommando har ved høyere hastigheter samtidig som at man kan få en litt større sving (sikkert kjekt for sykler med laber svingradius).

Til orientering så er det mange som omtaler kontrastyring/styrekommando som det å holde et konstant push gjennom hele svingen, dette vil definitivt ikke fungere i gangfart da en konstant kontrastyring til venstre (dytte på venstre holke) i gangfart bare blir en helt vanlig sving til høyre.
Ingen emulering. Det er samme ting som skjer som i høyere fart.
Svingen blir mindre og man slipper å slite med å vri i styret. Sykkelen gjør hele jobben for deg, eneste man må gjøre er å "fange" sykkelen før den faller for kraftig inn i sving.

Det er ikke det det er snakk om her. Man støter på holka på den siden av styret man vil svinge. Sykkelen legger seg over og styret følger etter. Styret kommer etter som nevnt mange ganger, mao er jeg helt avslappet, gir ingen krefter på styret i det heletatt.
Dette funker, og man går ikke på trynet. Prøv.

Kan ikke si at jeg bruker å konstant skyve på styret gjennom svingene, det er mer for å få satt igang svingen og eventuelle korrigeringer. Resten går egentlig av seg selv.

Når det er sagt, så snakker jeg fortsatt om å snu i garasjen.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av xavi0n »

127Tom skrev: 01 jun 2021, 08:42 Som 2 min og 32 sekunder inn i videoen sier han: "I dont want to confuse this, so many people confuses this - this is handlebar stearing"
Man bruker aldri contra styring i krypkjøring. Da hadde man gått på snørra
Du er veldig bastant på at det som ikke fungerer for deg umulig kan fungere for noen andre....
If you gonna be dumb you gotta be tough

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kaLARSnikov »

Fordrer det ikke at man har en viss hastighet dersom sykkelen skal "legge seg over" samtidig som at man er "helt avslappet"? Om sykkelen er bortimot stillestående og man så lener den uten å legge vekt i motsatt retning for å opprettholde balanse, vil ikke da sykkelen bare velte?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Høres kanskje litt rart ut, men om jeg står stille og skal til venstre, så begynner jeg først å svinge mot høyre, altså pushe venstre holke. Så fort sykkelen triller så er sykkelen på vei ned til venstre. Dette går så automatisk i mitt hode at jeg tenker ikke stort over det, men det er slik jeg kjører sykkelen min som veier en del. Å brekke over styret krevet at jeg både dytter og drar i styret samtidig om jeg står stille.. Så det gidder jeg ikke normalt.
Å legge styret over for så å begynne svingen med motoren som drivende kraft gjør manøveren vanskeligere enn den trenger å være med tanke på balanse, man retter kanskje opp styret litt når man begynner å trille, og som regel ender det med at man kontrastyrer allikevel for å forsterke nedlegget.
Blir veldig smooth om man kjører de 10-20cm man trenger før man begynner svingen. Om svingen blir litt vel heftig mtp. nedlegg, du har full lock og ikke ønsker høyere fart så kan man kompensere enkelt med frambremsen. Det blir til at svingen ikke blir like smooth, men sykkelen retter seg opp mer, og det blir en lengre sving av det.

I det sykkelen knekker ned mot venstre snur jeg huet rundt.

Er kun når jeg bruker beina at jeg svinger over styret hit og dit. Typisk når man skal rote med parkering osv.

Å flytte vekt, tenker du da på å flytte kroppen for at sykkelen skal reagere? På en lett sykkel er det kanskje mulig, men på min sykkel er det inneffektivt. Den gjør som regel akkurat det den har lyst til basert på gass og styreposisjon uansett hvordan jeg flytter vekta i lav fart. Skal tillegges at jeg har kjørt slik jeg beskrevet helt fra jeg begynte å kjøre moped. Det begynte jeg med i ca. 4-års alder og var i så måte den gang for svak til å håndtere en moped som en tråsykkel.

Jeg krypkjører til og fra jobb, mellom biler etc. Hver dag. Dette er teknikken som funker synes jeg. Har følelsen av god kontroll og lite rom for uhell. På de tigheste svingene som jeg ser kommer og jeg må stoppe er ofte det siste jeg gjør å legge styret helt over motsatt vei, slik at jeg starter å kjøre med styret i totalt feil retning sett i forhold til dit jeg skal.

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kaLARSnikov »

Kan bare konkludere med at sykkeltype/vekt også må ha en del å si. Lærer selv på kjøreskole at garasjen startes med maksimalt styreutslag mot venstre og sykkelen i opprett stilling (dog er jeg personlig noe mer komfortabel med å kjøre i gang rett frem og ført dra styret helt over til venstre etter at man har kommet i gang). Har gjort dette med KTM 790, Yamaha XJ6, og til en viss grad KTM 690 samt Suzuki SV650, ingen av disse legger seg mot venstre om jeg pusher på venstre holke i lav hastighet. Derimot så vil fremhjulet da peke mot høyre og sykkelen svinger mot høyre frem til jeg eventuelt flytter styret tilbake i nøytral posisjon eller mot venstre.

Med vekt så mener jeg om du legger sykkelen ned mot venstre uten å legge kroppsvekten mot høyre så vil vel sykkelen gå i bakken da det ikke er nok krefter til å holde den oppreist når man kjører/triller i gangfart? Spesielt dersom sykkelen er tung, som du nevner.

Svar