dB-kontroll

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

dB-kontroll

Legg inn av rerell »

Någon som fastnat i dB-kontroll nån gång, och överstigit gränsvärdena? Vad hände?

Och, är det någon som vet var man kan mäta upp ljudnivån på mc'n i Kristiansand, där uppmätningsrutiner och utrustning motsvarar det som används under en kontroll, och där resultatet är... "konfidentiellt". Vill liksom inte gå till Biltilsynet och be dom mäta ljudnivån.

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Vet det er kommet nye krav til støytesting ved egen import. Har hentet det fra NMCU og du kan lese det HER.
Bilde

KatManDu

db-måling

Legg inn av KatManDu »

Det som skjer i Kristiansand er vanligvis at eksosanlegg blir beslaglagt, sykkelen avskiltet og 2.500 kr i bot. Skiltene kommer ikke på igjen før godkjent anlegg er montert.
Og ... blir du tatt to ganger på kort tid med ulovlig anlegg får du en månedslønn i bot. Ugh!
Det er et par firmaer som utfører støytest, og det koster 7-800 kroner. Husker ikke navnet på noen, men de som privatimporterer fra USA kjenner nok til personer med dB-måler.
I Kristiansand er Trafikkstasjonen fanatisk opptatt av å ta sykler.

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: db-måling

Legg inn av rerell »

KatManDu skrev:Det som skjer i Kristiansand er vanligvis at eksosanlegg blir beslaglagt, sykkelen avskiltet og 2.500 kr i bot. Skiltene kommer ikke på igjen før godkjent anlegg er montert.
Detta är ungefär vad jag har hört också. Det låter helt extremt tycker jag. Räknar man med kostnaden för anlegget är det snack om över 12000 kr i mitt fall. :x Det är klart, ingen har tvingat mig att köpa det anlegg som sitter på, men jag kan ändå inte se någon grund till att det skulle beslagtas. Det är ju inte anlegget i sig självt som är olagligt, det är bruk av anlegget på gata som är olagligt, ffs!

Men det är inte polisen som utför dessa kontroller som jag har förstått det...? Dom har väl inte hjemmel till att avskylta om inte fordonet är uppenbart trafikfarligt har jag hört... någon som kan bekräfta eller dementera det? Om det bara är vid teknisk kontroll detta inträffar så uppstår genast frågan: Har man samma skyldighet att stanna för teknisk kontroll (om det inte är en polis som vinkar) som vid vanlig poliskontroll?

EDIT: Ja, det har man tydligen har jag fått höra nu...

Och, var och när brukar dessa kontroller oftast äga rum? Finns det nåt mönster?

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Re: dB-kontroll

Legg inn av Indian »

rerell skrev:Någon som fastnat i dB-kontroll nån gång, och överstigit gränsvärdena? Vad hände?

Och, är det någon som vet var man kan mäta upp ljudnivån på mc'n i Kristiansand, där uppmätningsrutiner och utrustning motsvarar det som används under en kontroll, och där resultatet är... "konfidentiellt". Vill liksom inte gå till Biltilsynet och be dom mäta ljudnivån.
Kan du skrive Bokmål? :mrgreen:
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Dama mi, LY4205 har et par potter som ser helt original ut men de er ikke E-merket. Vært en del i Tyrigrava og de har ikke bryde seg om meg, kun Harley.
Når jeg starter opp og kjører kan jeg love dere at enhver døv nabo vil få sprengt trommelhinnene sine. :D Hun skriker etter å bli kjørt hardt, sykkelen mener jeg. :mrgreen:
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Svar