Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Tjukken
Innlegg: 22
Registrert: 09 apr 2014, 21:50
Motorsykkelen din: HD Softail 1340 1996

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Tjukken »

Bjerknez skrev: 17 sep 2018, 11:23 Det kan jo hende at kjellv har et vaktnummer og at dem har en avtale rundt dette. Da er det jo innafor. Men 1000 kroner for å dukke opp på en søndag synes jeg var en dårlig deal....

Jeg regner ikke med at kjellv får disse 1000 kronene selv, men kun en del av dem. Skal jeg avbryte det jeg holder på med på en søndag for å dra på jobb så kunne dem doblet den 1000-lappen og jeg skulle hatt alt selv. Minst.
De gangene jeg hadde vakt, og vakt telefonen ringte. Så reiste jeg ut uansett, utførte jobben og førte ordren slik att faktura avd kunne sende regning førstkommende arbeidsdag.

Kostnaden var uvesentlig for meg, kunden som ringte vakt telefon utenom normal arbeidstid måtte ta dette med seg selv.
Riktig nok fikk dem som ringte vakt tlf, info om dette og måtte trykke en tast for videre.

Aldri noe problem med det, kundene viste prisen, og valgte selv verdien for og ikke kunne vente til arb dag.
Tjukken :)

Brukeravatar
Tjukken
Innlegg: 22
Registrert: 09 apr 2014, 21:50
Motorsykkelen din: HD Softail 1340 1996

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Tjukken »

Dansekris skrev: 17 sep 2018, 15:51
cevillan skrev: 17 sep 2018, 12:32
gsx750_80 skrev: 08 sep 2018, 15:29 [Folk som ikke har guts til å snakke dialekten sin oppfatter jeg ærlig talt som litt svake og dustete.
Har vært borti folk oppvokst i Tromsø feks, som snakker som om de har bodd i Oslo 3 hele livet. Mister automatisk en del respekt for folk når jeg registrerer slikt.
Det som irriterer meg er at folk på død og liv skal snakke sin egen dialekt, selv om man må gjenta seg selv 7 ganger for å bli forstått. Har selv en noen grøtete sørlandsdialekt fra stedet mine foreldre bor, men jeg har bodd andre steder de siste 20 årene og sett verdien av at jeg kan tilpasse meg for å bli forstått. I stedet for at alle jeg prater med må tilpasse seg en rar dialekt ca 1500 personer i Norge snakker.

I tillegg når man har svensk kone og tilbringer mye tid i Sverige, ser jeg på meg selv som hverken svak eller dustete over å tilpasse noen ord til det jeg vet vil bli forstått. Det er jo bare fornuftig. Jeg er hverken stolt eller flau over egen dialekt, den er jeg bare født inn i. Og til tider er den veldig upraktisk. Synes det er rart med folk som knytter hele sin identitet utfra den plassen foreldrene tilfeldigvis valgte å klemme de ut på, og ser det som en svakhet hos andre som faktisk klarer å tilpasse seg.
Typisk Oslo-arroganse dette her! ;)
Kan heller aldri si å ha hatt problemer med å forstå noen dialekter.

Hey :eh er fra Oslo men har aldri hatt problemer med dialekter. Skriftlig så forstår en alltid hele setningen nesten uansett, og muntlig så er det endel fine dialekter ute i landet
Tjukken :)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Rune75 »

Tjukken skrev: 18 sep 2018, 23:58
Hey :eh er fra Oslo men har aldri hatt problemer med dialekter. Skriftlig så forstår en alltid hele setningen nesten uansett, og muntlig så er det endel fine dialekter ute i landet
Er det egentlig lov å skrive på dialekt ?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Rune75 »

Jompa skrev: 18 sep 2018, 22:14 At du irriterer deg over at femtiåringer på HDLar være å hilse skal jeg la være å kommentere.
Er ikke dette en kommentar :-k Eller tar jeg feil nå ?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Sakkle »

Tjukken skrev: 18 sep 2018, 23:58
Dansekris skrev: 17 sep 2018, 15:51
cevillan skrev: 17 sep 2018, 12:32
gsx750_80 skrev: 08 sep 2018, 15:29 [Folk som ikke har guts til å snakke dialekten sin oppfatter jeg ærlig talt som litt svake og dustete.
Har vært borti folk oppvokst i Tromsø feks, som snakker som om de har bodd i Oslo 3 hele livet. Mister automatisk en del respekt for folk når jeg registrerer slikt.
Det som irriterer meg er at folk på død og liv skal snakke sin egen dialekt, selv om man må gjenta seg selv 7 ganger for å bli forstått. Har selv en noen grøtete sørlandsdialekt fra stedet mine foreldre bor, men jeg har bodd andre steder de siste 20 årene og sett verdien av at jeg kan tilpasse meg for å bli forstått. I stedet for at alle jeg prater med må tilpasse seg en rar dialekt ca 1500 personer i Norge snakker.

I tillegg når man har svensk kone og tilbringer mye tid i Sverige, ser jeg på meg selv som hverken svak eller dustete over å tilpasse noen ord til det jeg vet vil bli forstått. Det er jo bare fornuftig. Jeg er hverken stolt eller flau over egen dialekt, den er jeg bare født inn i. Og til tider er den veldig upraktisk. Synes det er rart med folk som knytter hele sin identitet utfra den plassen foreldrene tilfeldigvis valgte å klemme de ut på, og ser det som en svakhet hos andre som faktisk klarer å tilpasse seg.
Typisk Oslo-arroganse dette her! ;)
Kan heller aldri si å ha hatt problemer med å forstå noen dialekter.

Hey :eh er fra Oslo men har aldri hatt problemer med dialekter. Skriftlig så forstår en alltid hele setningen nesten uansett, og muntlig så er det endel fine dialekter ute i landet
Jeg tør påstå at om du aldri har mått be en annen nordmann gjenta seg selv fordi du ikke fikk med deg helt hva han sa med breit mål og et par sære dialektord, så har du ikke vært mye utenfor eget distrikt. Det finnes såpass mange morsomme dialekter og artige dialektord at om du forstår alt uten videre seremoni er du enten meget bereist, språkprofessor eller har et eksepsjonelt godt språk-øre.

Jeg forstår stort sett alt andre nordmenn sier, men når folk fra småbygder på nordvestlandet finner hverandre på festival (ja, selvopplevd) og begynner å ralle av gårde på dialekt, så skal det NOE til for en østlending å få med seg stort mer enn grove trekk av hva de snakker om.

Med det i bakhodet, kan jeg godt forstå at folk som flytter fra slike plasser til f.eks. Oslo over tid mister noe av dialekten. Man blir rett og slett lei av å bli misforstått hele tiden. For mange tror jeg ikke det er en bevist prosess en gang.
Sist redigert av Sakkle den 19 sep 2018, 10:51, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Tjukken
Innlegg: 22
Registrert: 09 apr 2014, 21:50
Motorsykkelen din: HD Softail 1340 1996

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Tjukken »

Rune75 skrev: 19 sep 2018, 09:16
Tjukken skrev: 18 sep 2018, 23:58
Hey :eh er fra Oslo men har aldri hatt problemer med dialekter. Skriftlig så forstår en alltid hele setningen nesten uansett, og muntlig så er det endel fine dialekter ute i landet
Er det egentlig lov å skrive på dialekt ?
Hvilken lov sikter du til?
Tjukken :)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Rune75 »

Tjukken skrev: 19 sep 2018, 10:46
Rune75 skrev: 19 sep 2018, 09:16
Tjukken skrev: 18 sep 2018, 23:58
Hey :eh er fra Oslo men har aldri hatt problemer med dialekter. Skriftlig så forstår en alltid hele setningen nesten uansett, og muntlig så er det endel fine dialekter ute i landet
Er det egentlig lov å skrive på dialekt ?
Hvilken lov sikter du til?
Jeg vet ikke. Det var jeg som spurte.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Stian87 »

Tjukken skrev: 19 sep 2018, 10:46
Rune75 skrev: 19 sep 2018, 09:16
Tjukken skrev: 18 sep 2018, 23:58
Hey :eh er fra Oslo men har aldri hatt problemer med dialekter. Skriftlig så forstår en alltid hele setningen nesten uansett, og muntlig så er det endel fine dialekter ute i landet
Er det egentlig lov å skrive på dialekt ?
Hvilken lov sikter du til?
Hvordan den enkelte kommuniserer med hverandre skriftlig privat, på internett, i brev eller mellom private virksomheter er ikke lovregulert. Samtidig er det greit å peke på at vi har to skriftspråk i Norge, Bokmål og Nynorsk. Dersom man i de overnevnte sammenhengene skriver på f.eks. dialekt skriver man per definisjon feil. Dialekt (eller målføre) betyr tale, stemme og er utelukkende en muntlig språkform. Sånn sett er det et normbrudd å skrive på dialekt, ikke et normbrudd som er nedfelt i lov. Strengt talt er det verre å skrive på dialekt enn at folk har alminnelige stave og skrivefeil, ettersom det utvanner skriftspråket. Noen unntak må aksepteres f.eks. i sitatsform eller ved kommunikasjon som har muntlig preg, f.eks. chat.

Når det kommer til lover regulerer Målloven kommunikasjonen statlige organer imellom og med borgerne. Loven stiller krav til hvilken målform som skal brukes i kommunikasjon og krav til at lover, og informasjonsmateriell skal ha en balanse mellom målformene. Språkrådet er tilsynsorgan med statlig forvaltning (på lavere nivå enn departementene) og behandler klagesaker.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Rune75 »

Stian87 skrev: 19 sep 2018, 11:21

Hvordan den enkelte kommuniserer med hverandre skriftlig privat, på internett, i brev eller mellom private virksomheter er ikke lovregulert.---------------------Språkrådet er tilsynsorgan med statlig forvaltning (på lavere nivå enn departementene) og behandler klagesaker.
Jeg er overveldet av mengden informasjon du er i besittelse av og en anelse forundret over interessefeltet ditt :twothumbs:

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Stian87 »

Rune75 skrev: 19 sep 2018, 11:41
Stian87 skrev: 19 sep 2018, 11:21

Hvordan den enkelte kommuniserer med hverandre skriftlig privat, på internett, i brev eller mellom private virksomheter er ikke lovregulert.---------------------Språkrådet er tilsynsorgan med statlig forvaltning (på lavere nivå enn departementene) og behandler klagesaker.
Jeg er overveldet av mengden informasjon du er i besittelse av og en anelse forundret over interessefeltet ditt :twothumbs:
Jeg får nesten takke for det :D Ja du kan nok si det er litt sært, men som jurist er språket mitt verktøy. Jeg er nok derfor litt over snittet opptatt av skriftspråk, selv om jeg nok må innrømme at jeg synder litt når det kommer til nynorsk :crazy:
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Men dansk er et språk jeg har vanskeligheter med å forstå. Når jeg får opplyst hvor mye en vare koster i danmark, så hører jeg i mitt hode det samme ordet hver gang. "orangutang".

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Lauri »

Tjukken skrev: 18 sep 2018, 23:50
Lauri skrev: 18 sep 2018, 19:57
Tjukken skrev: 16 sep 2018, 12:33
Lauri skrev: 29 aug 2018, 22:58 ...femti-åringer på Harley som ikke gidder å løfte handa til plikt-hilsen.
Er det noe som heter "plikt-hilsen"??
... 😁 Påminnet plikt eller automatisert hilsen. Med over 200.000 registrerte motorsykler i kongeriket: hvorfor hilser vi?
Kjørt i over tjue år, aldri hørt om plikt til å hilse på absolutt alle med to hjul uansett. Helt hva mengden registrerte tohjulinger har med dette og gjøre ser jeg ikke...

Kommer en vinglete idiot i møte, i villfart, kaste seg ut og in og imellom annen trafikk med fjernlysene på.. Slike idioter hilser jeg ikke på.

Kommer det noen med normal oppførsel som viser hensyn til andre, dimmer ned lys når det er anen trafikk på veien. Da kan jeg hilse.

Hvorfor hilser vi? Vel siden det er du som maser om plikt og automatisert hilsen, så burde vel nesten du ha svaret på det...

Mitt svar er att vi hilser på folk som oppfører seg i trafikken slik vi selv mener vi gjør og skal gjøre. Altså hilse på "likesinnede"
Det vil da bety att det ikke er noen plikt å hilse på alle, og ihvertfall ingen autohilsing...

Hilse og vise samhørighet med folk som tydelig oppfører seg som idioter i trafikken, det gjør jeg ikke.
Vi lar dette ligge; først nå ser jeg hvilken sykkel du kjører...
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Lauri »

Bjerknez skrev: 08 jun 2018, 15:11 [...]Dem klarer også å repetere seg i det kjedsomlige bare for å fylle ut plassen.

Si meg en ting... finnes det ikke sensur i avisene om dagen, eller kan hvilken som helst bare poste villt uten mål og mening?
Herlig :twothumbs: tid for høstslakt.

De eller dem?
Hovedregelen er at de brukes når pronomenet er subjekt i setningen, og at dem brukes når det er objekt eller står som styring til en preposisjon. I dette tilfellet skal "dem" byttes ut med "de".

[...] klarer også å repetere seg [...]
Det lyder bedre språklig sett dersom setningen formuleres slik: De klarer også å gjenta seg...

Kjedsomlige
Korrekt bokstavering av adjektivet er: kjedsommelig.

eller kan hvilken som helst bare...
...eller kan hvem som helst :prf "Hvem" viser til person, "hvilken" viser til gjenstand.

poste villt
Vilt... kun en 'l'. Det står noe lurt om dette i Bech, Heggem og Kverndokken; Kontekst 8-10, Grammatikk og rettskrivning, Fasit (norsk for ungdomstrinnet).

:lol nå er jeg f* så sikker på at Mr. Bjerknez skrev disse språkleif'ene med vilje bl.a for å irritere meg grenseløst. You did it... thumbs up!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av kjellv »

Lauri skrev:
Bjerknez skrev: 08 jun 2018, 15:11 [...]Dem klarer også å repetere seg i det kjedsomlige bare for å fylle ut plassen.

Si meg en ting... finnes det ikke sensur i avisene om dagen, eller kan hvilken som helst bare poste villt uten mål og mening?
Herlig :twothumbs: tid for høstslakt.

De eller dem?
Hovedregelen er at de brukes når pronomenet er subjekt i setningen, og at dem brukes når det er objekt eller står som styring til en preposisjon. I dette tilfellet skal "dem" byttes ut med "de".

[...] klarer også å repetere seg [...]
Det lyder bedre språklig sett dersom setningen formuleres slik: De klarer også å gjenta seg...

Kjedsomlige
Korrekt bokstavering av adjektivet er: kjedsommelig.

eller kan hvilken som helst bare...
...eller kan hvem som helst :prf "Hvem" viser til person, "hvilken" viser til gjenstand.

poste villt
Vilt... kun en 'l'. Det står noe lurt om dette i Bech, Heggem og Kverndokken; Kontekst 8-10, Grammatikk og rettskrivning, Fasit (norsk for ungdomstrinnet).

Bilde nå er jeg f* så sikker på at Mr. Bjerknez skrev disse språkleif'ene med vilje bl.a for å irritere meg grenseløst. You did it... thumbs up!
Nå håper jeg retting av skrivefeil er bare en engangshendelse her.. det virker i allefall som det ligger en solid mengde humor i bunnen her.
Skrivefeil skal dette forumet ha et romslig forhold til, her skal alle kunne skrive så mange gramatiske feil de vil uten å bli korrigert.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Lauri »

kjellv skrev: 19 sep 2018, 19:39
Lauri skrev:
Bjerknez skrev: 08 jun 2018, 15:11 [...]Dem klarer også å repetere seg i det kjedsomlige bare for å fylle ut plassen.

Si meg en ting... finnes det ikke sensur i avisene om dagen, eller kan hvilken som helst bare poste villt uten mål og mening?
Herlig :twothumbs: tid for høstslakt.

De eller dem?
Hovedregelen er at de brukes når pronomenet er subjekt i setningen, og at dem brukes når det er objekt eller står som styring til en preposisjon. I dette tilfellet skal "dem" byttes ut med "de".

[...] klarer også å repetere seg [...]
Det lyder bedre språklig sett dersom setningen formuleres slik: De klarer også å gjenta seg...

Kjedsomlige
Korrekt bokstavering av adjektivet er: kjedsommelig.

eller kan hvilken som helst bare...
...eller kan hvem som helst :prf "Hvem" viser til person, "hvilken" viser til gjenstand.

poste villt
Vilt... kun en 'l'. Det står noe lurt om dette i Bech, Heggem og Kverndokken; Kontekst 8-10, Grammatikk og rettskrivning, Fasit (norsk for ungdomstrinnet).

Bilde nå er jeg f* så sikker på at Mr. Bjerknez skrev disse språkleif'ene med vilje bl.a for å irritere meg grenseløst. You did it... thumbs up!
Nå håper jeg retting av skrivefeil er bare en engangshendelse her.. det virker i allefall som det ligger en solid mengde humor i bunnen her.
Skrivefeil skal dette forumet ha et romslig forhold til, her skal alle kunne skrive så mange gramatiske feil de vil uten å bli korrigert.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
:vs du får klistre på et lite smil. Trådstarter, som eier utgangspunktet, begynte tråden med å kritisere språket og manglende korrektur i et avisinnlegg. Som jeg avslutter med: Ingen skal se bort ifra at trådstarters egne skrivefeil var ironisk ment. Om så var - så bet jeg grundig på det agnet. :prf
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar