Ny TV

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Ny TV

Legg inn av bm »

https://www.mcsiden.no/posting.php?mode ... 2&p=386446

Med litt bakgrunn i dette innlegget har vi fått veggplass til en ekstra stor tv, 70' eller mer. Trenger gode anbefalinger til valg. Av en eller annen grunn er Samsung første valget, men ikke fasit. Lydplanke eller hjemmekino er også aktuelt, men kravet er 5,1 eller bedre med trådløse satelitt høytalere. Lydanlegget bør helst ha DAB+ eller tilkobling for DAB+ adapter.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Ny TV

Legg inn av HeHy »

Bare sørg for at du sitter langt nok unna TVen, 70" er fint det, men det krever en viss avstand, rundt 3m eller noe slikt.
Se etter TVer som får god kritikk for mørk fargene, der har bakgrunnsbelysningen mye å si (med dårlig bakgrunnsbelysning feks fra sidene så vil du få mye bleed off og dermed lys på sidene når resten er mørkt). En O-LED TV er i dag da ett selvsagt valg, ikke gå for en gammeldags lcd eller plasma hvis du ønsker best mulig tv.
Ellers ville jeg søkt på beste TVer innen dine størrelser tror det vil være fra 60-80" og se I din prisklasse hva som gir mest for pengene og hvilke funksjoner du ønsker.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Ny TV

Legg inn av bm »

Var innom Power i går og kikket litt, reagerte på at de anbefaler å få kalibrert TV'n før de leverer den ut. Til en kost på nesten 2000,- !
I mitt hode er dette kun for å tjene noen kroner ekstra eller ?...
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ny TV

Legg inn av mekkern »

hanket inn en slik i våres på tilbud:
https://www.philips.no/c-p/70PUS7304_12 ... -ambilight

For meg er dette en helt knall tv med alt jeg trenger og litt til og et mer enn godt nok bilde.
best bang for buck i mitt hus-men andre har andre preferanser så passer ikke for alle.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny TV

Legg inn av kjellv »

bm skrev: 20 sep 2020, 10:10 Var innom Power i går og kikket litt, reagerte på at de anbefaler å få kalibrert TV'n før de leverer den ut. Til en kost på nesten 2000,- !
I mitt hode er dette kun for å tjene noen kroner ekstra eller ?...
Jeg har samme oppfattelse etter kjøp av ny TV hos Power i vår.
Avslutningsvis i handelen.. altså etter at vi hadde bestemt oss for hvilken ble vi presentert for dette kalibreringstillegget som de var nødt til å utføre.
Jeg reagerte på dette, og påpekte at dette ikke står noe sted i annonsene eller prisplakatene deres. Ekspeditøren hevdet at denne kalibreringen var helt nødvendig for å få optimalt bilde og lyd. Den TVn som var aktuell var allerede dyrere enn maksprisen vi hadde blitt enige om før vi gikk inn i butikken. Jeg sa da til min samboer at vi heller drar tilbake til Elkjøp og kjøper den som vi hadde sett på tidligere ..høyt nok til at ekspeditøren fikk det med seg :knegg
Resultatet ble at vi fikk utlevert TVn ferdig kalibrert uten at det kostet noe ekstra, pris på kalibrering sto på siste linje til full pris mens selve TVn ble rabattert tilsvarende.
Jeg tror Power er pålagt å kalibrere den før utlevering for å unngå misfornøyde kunder, men hva og hvordan kalibreringen går ut på det vet jeg ikke. Vi kjøpte den, fikk den utlevert to timer etterpå ferdig kalibrert og er veldig fornøyd med produktet.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ny TV

Legg inn av pekle »

bm skrev: 20 sep 2020, 10:10 Var innom Power i går og kikket litt, reagerte på at de anbefaler å få kalibrert TV'n før de leverer den ut. Til en kost på nesten 2000,- !
I mitt hode er dette kun for å tjene noen kroner ekstra eller ?...
Ja. Marginene på selve tv'en er kanskje ikke all verden, så de finner på ting for å øke inntjening. Nå har jeg aldri kjøpt så stor tv - eventuell dårlig innstilling vil synes bedre jo større den er nødvendigvis - men på de tre siste jeg har kjøpt har jeg funnet helt fine innstillinger som passer meg og min stue i løpet av ikke så veldig lang tid med trykking. Det er jo ikke gitt at kalibreringen i butikken passer dine prefereranser og miljøet TVen skal stå i heller. Har nå en 55" OLED. Ville valgt OLED igjen. Selv om sortnivå nok er en slik ting man kanskje ikke tenker over før man har prøvd. Etter at man har prøvd blir det en definerende egenskap ved en TV.


Det er jo utrolig hva folk kan unngå å legge merke til; skulle hjelpe fetteren min med noe nettverk på laptopen hans en gang. I det jeg slår den på ser jeg at han kjører strekt 4:3 oppløsning på en 16:9-skjerm. Nei, det hadde han aldri tenkt over... :scratch

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ny TV

Legg inn av SilverSmurfer »

Qe75q80t er på salg nå til 20k. 8 serie 75" til den prisen er najs.

Absolutt et godt kjøp.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Ny TV

Legg inn av haakeik »

Kan kanskje være greit å få kalibrert en ny tv.
https://www.cnet.com/how-to/what-is-hdtv-calibration/

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ny TV

Legg inn av pekle »

haakeik skrev: 20 sep 2020, 13:37 Kan kanskje være greit å få kalibrert en ny tv.
https://www.cnet.com/how-to/what-is-hdtv-calibration/
Et av premissene i den artikkelen var at det gjøres hjemme der den skal stå. Det hjelper ikke på bakrommet til Power.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Ny TV

Legg inn av bm »

[/quote]
Et av premissene i den artikkelen var at det gjøres hjemme der den skal stå. Det hjelper ikke på bakrommet til Power.
[/quote]

Dette var min første tanke. Har tidligere jobbet som tv reparatør, den gang vi hadde apparat der du vurderte prisen på vekten av tv'n :crazy:
Har også noen års erfaring med fargeprintere og tilhørende utstyr, ofte brukt av profesjonelle brukere i varierende fagfelt. Måtte ofte lære opp brukere i hvordan få rett farge på print i forhold til skjerm. Som oftes stolte de blindt på skjermen og klagde på prosess utstyret når fargene ble feil... Etter noen minutter med forklaring og nyttige tips kom det aldri klager på printeren igjen :twothumbs:
Valg av tv og lydutstyr skal vurderes nøye før avgjørelse blir tatt. Har allerede 7 tv'er rundt omkring, stue, kjellerstue, verksted, to soverom, garasje og på hytten. Men den som byttes ut i stuen bør være bra..
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Svar