Regler angående ryggmerke

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Re: Regler angående ryggmerke

Legg inn av JohnnyTh »

MC klubber er vel forståelig. Man møtes for å dyrke felles interesser på samme måte som alle andre klubber. Det finnes foto-klubber, fuglekikker-klubber paintball-klubber osv. Listen er uendelig lang. Men når man skal måtte uniformere seg for å være med i klubben da glipper det for meg. Hvorfor i alle dager skal det være nødvendig. Klubben kan da ikke være så stor.
Når det på toppen av alt ofte ser ut som klubbuniformen er påkrevd antrekk for dans på Blue Oyster Bar, da blir det bare kleint :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Legg inn av Domino »

Mange klubber tilbyr mekkeplass og vinterlagring, samt sosiale happenings og fellesturer. Jeg skjønner godt at mange melder seg inn.

Senior MC har jo bl.a. diverse rabattavtaler. NAF MC har vel også det. De er jo en klubb på en måte. Og da kan vi vel ta med NMCU i samme slengen?

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 21 mar 2023, 07:34 MC klubber er vel forståelig. Man møtes for å dyrke felles interesser på samme måte som alle andre klubber. Det finnes foto-klubber, fuglekikker-klubber paintball-klubber osv. Listen er uendelig lang. Men når man skal måtte uniformere seg for å være med i klubben da glipper det for meg. Hvorfor i alle dager skal det være nødvendig. Klubben kan da ikke være så stor.
Når det på toppen av alt ofte ser ut som klubbuniformen er påkrevd antrekk for dans på Blue Oyster Bar, da blir det bare kleint :D
Er enig med deg der. Ble litt feilformulert fra min side.

Jeg mener altså trangen til å vise at man er med i en klubb. Jeg har vært med i en fotoklubb for en stund siden. Men det var liksom ikke snakk om å kalle oss noe spesielt eller gå med logoer etc.

Når det gjelder MC, så ville jeg heller kalt det en kammeratjeng enn en "klubb".

SilverSmurfer
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Legg inn av SilverSmurfer »

Domino skrev: 21 mar 2023, 09:55 Mange klubber tilbyr mekkeplass og vinterlagring, samt sosiale happenings og fellesturer. Jeg skjønner godt at mange melder seg inn.

Senior MC har jo bl.a. diverse rabattavtaler. NAF MC har vel også det. De er jo en klubb på en måte. Og da kan vi vel ta med NMCU i samme slengen?
Og alt det er fint, men klubb-kulturen som involverer en vest som hører hjemme på SLM Oslo det som skorter for min del.

En klubb hvor man har vinterlagring, mekking, grilling, fest og fellesturer er helt fantastisk, hadde glatt meldt meg inn i en slik klubb selv. Men spørsmålet er hvorfor skal man ha et behov for å ha på seg en lærvest når man gjør dette. En lærvest som innbyr til deltagelse i en ganske så voldelig og kriminell kultur.

Hva er galt med å ha på seg normale klær når man griller sammen?

Hva er problemet med å kjøre i Gore Tex og ellers godt kjøreutstyr?

Hvorfor skal man absolutt frem med en lærvest med et klubbmerke.

Hvis du har en lærvest på deg hvor det står Kautokeino MC i buet skrift med ramme rundt, og et bilde av et reinsdyr på ryggen risikerer du at du eller en av klubbkameratene blir angrepet. Mens hvis kjøper en Gore-Tex Jakke og skriver Kautokeino Touring Riders på ryggen eller skulderen kan du kjøre millioner av kilometer uten noe som helst trøbbel.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror mange av oss føler en stor trang til å være med i et fellesskap eller en klubb etc. hvor formålet er å vise andre at man er med i dette fellesskapet eller denne klubben av forskjellige grunner.

En av grunnene kan være at man ønsker mer respekt i form av å etterligne 1% kulturen.

Ikke noe galt med MC klubber, men jeg synes markeringene rundt disse klubbene i form av skinnvester og merker blir litt vel harry synes jeg. Jeg trives aller best alene på tur, eller i sammens med noen jeg kjenner veldig godt. Å nei... jeg sliter ikke med sosial angst. Snarere tvert i mot...

Brukeravatar
utc
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Legg inn av utc »

SilverSmurfer skrev: 21 mar 2023, 01:05 Nå har ikke jeg noen erfaring med hvordan ting fungerer i Norge, men kjenner et par stykker som er med i 1% klubber i England. Og der er det ingen spøk. Hvis noen for eksempel går med en Sons og Anarchy cut så er de pålagt å gå bort til personen og ta den, for så å kaste den i søpla. Andre får en solid omgang juling som ender opp med månedsvis på sykehus. Og klubber som er i samme territorie og ikke følger reglene kan ende opp med at medlemmene får livsvarige skader.
Kjøp noe skikkelig kjøreutstyr i stedet og nyt veien
Godt sagt. Vi kan vel konkludere med at det er mange enkle mennesker også i deler av mc-miljøet. Henviser til Freud : (sitat fra Store Norske leksikon) : "Han mente at psykiske problemer kunne spores tilbake til fortrengte opplevelser i barndommen, særlig til fortrengte seksuelle tanker og ønsker. Han hevdet også at drømmer gir ledetråder til problemenes årsaker." :vs
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da setter vi strek for denne tråden.
Trådstarter har fått svar --> viewtopic.php?p=423779#p423779 og det er blitt gjort overtydelig hva enkelte mener om ting som trådstarter ikke spurte om. Mao. har tråden sklidd såpass ut i forhold til hva trådstarter lurte på og over i et nytt emne som trådstarter synes å ikke være spesielt interessert i.

Som avslutning må jeg dog likevel få nevne at MC-klubber (med logoer og ryggmerker... ;) ) her i landet for mange motorsyklister har vært en positiv greie i mange tiår. Nevner spesielt den tiden da klubber omkring i landet nærmest knivet om å få arrangere Norges-treffet i samarbeid med NMCU.
Gode tider som mange husker tilbake med glede.
Men nå ser det dessverre ut til at den storhetstiden er over... :sorry .

Troll-rally er et annet eksempel.

Og helt til slutt; det virker som at enkelte tror de kan melde seg inn i en såkalt 1% klubb. Det skal nok godt gjøres... ;)
Rekrutteringen til disse klubbene foregår nok på en ganske annen måte enn et innmeldingsskjema...

Og med det er denne tråden stengt.
Men temaet må gjerne diskuteres videre i egen tråd for de som evt. er interessert i det.

Låst